Båtval
Båtval
Hej
Vi funderar på att skaffa ny båt ,då vår blev såld i somras,letar efter något i 42 fots klassen,men tänkte fråga om för o nackdelar med att köpa båt över 12ggr4 meter,o vad det innebär ,har givetvis kustskepparen
Mvh Johan
Vi funderar på att skaffa ny båt ,då vår blev såld i somras,letar efter något i 42 fots klassen,men tänkte fråga om för o nackdelar med att köpa båt över 12ggr4 meter,o vad det innebär ,har givetvis kustskepparen
Mvh Johan
Re: Båtval
Fördelarna ligger i betraktarens öga, men utrymme, prestanda och komfort brukar man ju hoppas på. En stor båt bär jollar, gäster och förråd på ett mer obesvärat sätt.
Nackdelar är kostnader, allt kostar mer på större båtar. Sedan är hanterlighet i hamn en trång sektor, men kan ofta underlättas med hjälpmedel. En ibland omdiskuterad faktor är volym vs massa, en tung båt är inte detsamma som en stor båt. Tyngd kan vara mer besvärande, hanteringsmässigt. Underhåll tar mer tid, större ytor, mer att putsa.
Hamnavgifter brukar vara gränsade på 10 eller 12 meter, så det blir litet mer där. Jag ser aldrig detta som ett stort problem i den stora konkursen.
Nackdelar är kostnader, allt kostar mer på större båtar. Sedan är hanterlighet i hamn en trång sektor, men kan ofta underlättas med hjälpmedel. En ibland omdiskuterad faktor är volym vs massa, en tung båt är inte detsamma som en stor båt. Tyngd kan vara mer besvärande, hanteringsmässigt. Underhåll tar mer tid, större ytor, mer att putsa.
Hamnavgifter brukar vara gränsade på 10 eller 12 meter, så det blir litet mer där. Jag ser aldrig detta som ett stort problem i den stora konkursen.
Anders S
Re: Båtval
Hjälpmedel finns såsom bog o liknande, vikten är ok med vaccum suget skrov osv, tänkte närmast på själva reglementet gällande 12ggr4meter
//Johan
//Johan
Re: Båtval
De flesta 42 fotare är under 4 meter breda så det är inget problem, har du kustskeppare så är det inget problem öht
Re: Båtval
Om båten är över 12 meter OCH bredare än 4 meter uppstår krav på sk "skepparexamen" (kustskepparintyg, men den hade du ju). Sedan finns det litet småplock avseende bestämmelser för själva båten, lanternornas lysvidd, bland annat.
Lustigt nog gäller inga andra skärpningar, inget ökat redaransvar, inte extra försäkringskrav etc.
Att det finns ett stort urval långa båtar där bredden är strax under 4.00 meter är ingen slump. I en del länder är formaliakraven större än hos oss.
Vill man ha en större båt (än tidigare), varför inte.
Lustigt nog gäller inga andra skärpningar, inget ökat redaransvar, inte extra försäkringskrav etc.
Att det finns ett stort urval långa båtar där bredden är strax under 4.00 meter är ingen slump. I en del länder är formaliakraven större än hos oss.
Vill man ha en större båt (än tidigare), varför inte.
Anders S
Re: Båtval
Jag har grunnat lite på formuleringen
"Den som framför ett fritidsskepp ... bla bla ... skall som lägst inneha kustskepparintyg", på transportstyrelsen.se. "Framför" är, som jag tolkar det, inte nödvändigtvis den som står vid rodret utan den med det formella ansvaret för hur flytetyget framförs. Hur närvarande behöver egentligen skepparintygspersonen vara, kan hon/han ligga och sova vid exvis en nattsegling om man är ute med vänner som inte har skepparintyg?
Fast det här blev iofs inget svar utan en ytterligare fundering i ämnet...
"Den som framför ett fritidsskepp ... bla bla ... skall som lägst inneha kustskepparintyg", på transportstyrelsen.se. "Framför" är, som jag tolkar det, inte nödvändigtvis den som står vid rodret utan den med det formella ansvaret för hur flytetyget framförs. Hur närvarande behöver egentligen skepparintygspersonen vara, kan hon/han ligga och sova vid exvis en nattsegling om man är ute med vänner som inte har skepparintyg?
Fast det här blev iofs inget svar utan en ytterligare fundering i ämnet...