Klubbracer. 1/4 ton. Har de fortfarande chans?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Dava
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 02 dec 2017, 19:50

Klubbracer. 1/4 ton. Har de fortfarande chans?

Inlägg av Dava » sön 22 jul 2018, 09:24

Såg en fin Elvström 1/4 ton på blocket och kunde inte hitta tillräckligt mycket information kring båttypen på internet så jag började söka på kvartstonnare allmänt.

Skulle en kvartstonnare ha en chans på klubbseglingarna idag? Våra seglingar domineras av ett gäng med J/24or som varvar oss andra..

Kvartstonnarna har ofta skamligt låga lys vilket i annonserna lyfts fram som en fördel.. Men finns det kanske andra anledningar till att de har uselt lys/SRS?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Klubbracer. 1/4 ton. Har de fortfarande chans?

Inlägg av Seawolf » sön 22 jul 2018, 19:48

Albin Accent är ursprungligen en kvartstonnare. Hans Oscarsson i Stenungsund har vunnit Tjörn Runt och åtskilliga andra SRS-tävlingar med den, och placerar sig alltid mycket bra i alla vindar med den.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Klubbracer. 1/4 ton. Har de fortfarande chans?

Inlägg av MiniMe » mån 23 jul 2018, 12:32

under 90-talet hade jag en Elvström 1/4-ton. Jag var nöjd med den då den är mycket balanserad. Den seglar bra i lättare förhållande. naturligvis är den långsammare än en J24 men man segla upp till LYS-/SRS-talet. jag skulle vilja säga SRS-talet ligger rätt. i lite högre vindregister saknas vattenlinje och då går det inte fortare längre. Seglade även i kuling över östersjön på dikt bidevind från Hapsal till Sandhamn. Det vart blöt då det inte finns något skydd (flushdäckat) men båten seglade stabilt.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

André B.
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 09 maj 2019, 00:06

Re: Klubbracer. 1/4 ton. Har de fortfarande chans?

Inlägg av André B. » tor 09 maj 2019, 00:50

Handlar ju mycket om vad för 1/4-tonnare vi talar om. De som kom efter 1985 är närmast en helt annan typ av båtar än de innan 1980. En bra båt konstruerad någon gång mellan 1985 och 1990 kan mycket väl göra resultat om den har bra segel och seglas väl.

Har seglat mycket IOR-båt och att ha tillgång till en bra 1-tonnare har närmast garanterat en topp 20 plats på Tjörn Runt de år man seglat med 1-tonnare. Var med och vann 1996 med en byggd 1989...

Mvh. André

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Klubbracer. 1/4 ton. Har de fortfarande chans?

Inlägg av Anders S » tor 09 maj 2019, 09:29

Det finns en gammal tumregel för kappsegling som jag tror är relevant fortfarande:

En tredjedel är båten, en tredjedel segel och en tredjedel skeppare och besättning. Här handlar det ju om att en beggad kvartstonnare skall ha fina segel, bra besättning och vara i topptrim vad gäller båtens skick. Perfekt botten, allt i ordning på däck, vältrimmade och välordnade beslag kan ju ligga på båtens andel i så fall.

Sedan seglar man "entyp" med rätt så olika båttyper, det skall man veta. Kvartstonnare kan vara optimerade för rätt så olika förhållanden.
Anders S

Dava
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 02 dec 2017, 19:50

Re: Klubbracer. 1/4 ton. Har de fortfarande chans?

Inlägg av Dava » ons 14 aug 2019, 20:44

Kul att ni grävde upp denna tråden. Tyvärr rann det ut i sanden. Hade flera fina små 1/4 oneoff byggen med allsjöns lovord på gång. Men sen gick tiden och nu har jag köpt en Soling istället.

Gamla segel så jag känner mig rätt körd på tävlingsseglingarna (är med på avstånd tills vidare). Solingen känns dock mycket trygg även när det friskar i!
Båten jag köpt har många segel som ser rätt bra ut, men de är ju minst 20 år gamla. Båten har annars alla tänkbara trim och har säkerligen använts för tävlingar.

Sen är ju jag inte fullt så duktig som jag har hoppats på :)

Skriv svar