Budget vid inköp av första båt

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Jyrki.K
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 04 jun 2018, 22:16

Budget vid inköp av första båt

Inlägg av Jyrki.K » tor 07 jun 2018, 14:58

Hej!

Efter att ha tillbringat åtskilliga dygn på segelbåt i Nordnorge det senaste året har avsaknaden blivit stor när jag flyttat hem till Sverige. Jag står nu i valet att köpa båt, och därmed sälja min bil, eller behålla bilen men inte ha båt. Som student är jag inte den rikaste men jag har börjat plita på en budget som jag gärna vill ha åsikter om. Åsikterna kring detta med budget går isär i tidigare trådar, men jag vill ha er input utifrån dagens prisnivåer.

Engångskostnad
Båt 40 000kr
Resa 3000kr
Diverse utrustning (sjökort, gps?, kläder? osv..) 5000kr

=48000kr


Löpande kostnader
Båtplats 1700kr
Lyft/mastning 1000kr
Service/underhåll 3000kr
Inköp utrustning 3000kr
Försäkring 1200kr
Bränsle 2000 kr

= 11900 kr
Tänker att detta är en glädjekalkyl och jag borde räkna på 15000kr :wink:
Snällt räknat snurrar jag runt bilen, inkl bensin på 38000kr per år så båten skall teoretiskt spara mig pengar :D

Båt 23 - 27 fot, 70-80-tals. Min idealbåt är en Aphrodite 25 men skick måste tyvärr bli mer avgörande än modell.
Har sett allt från 5000 - 30000 som årskostnad för båtar i den klassen och åldern.

Vad gäller båtplats är den kostnaden ganska korrekt. Den jag är mest osäker på är bränsle? Räknar med 20-30 heldagar till sjöss på ett år inklusive en längre tur vilket innebär en risk för extra motorkörning. Motor kan bli antingen inombords gamdiesel eller utombordare. Vad har ni för motor och bränslekostnad?

Vilken tid på hösten är det som bäst att köpa båt?

Hörs, hej! // Jyrki

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Budget vid inköp av första båt

Inlägg av Nils_D » tor 07 jun 2018, 19:59

Det är alltid svårt att ge råd om båtköp. Mycket hänger ju på vad man prioriterar: seglingsegenskaper, utrymmen, riggtyp, motortyp, segelkvalitet osv. I ungefär samma storlek som Aphrodite 25 finns ju Maxi 77, och sådana finns det massor av till salu just nu. Överhuvudtaget är små 70- och 80-talsbåtar svårsålda och priserna har rasat de senaste åren. Så svaret på frågan om vilken tid som är bäst är antagligen närsomhelst. Det finns betydligt fler säljare än köpare.

Tror du gör helt rätt som prioriterar skick framför båttyp.

När det gäller fasta kostnader för bryggplats, vinterplats och liknande, är variationen mycket stor mellan olika delar av landet, så det kollar du bäst lokalt. Vilket du verkar ha gjort redan.

När det gäller bränsle så går det inte åt mycket. Jag har en IF som jag måste köra långa sträckor i början och slutet på säsongen (Går genom hela Bråviken från Norrköping till Arkösund). Jag har en 10 liters tank till en modern 4-taks utombordare och gör av med max 30 liter på en säsong vilket skulle ge en kostnad på 30 x 15 = 450 kr/år. Men det beror nog också på att jag har en modern utombordare speciellt anpassad för segelbåtar. Hade tidigare en annan modern 4-taktare som drog betydligt mer, framförallt när man körde mot vind och vågor. Berodde antagligen mer på propellern än på själva motorn. Sedan drar ju gamla 2-taktare betydligt mer.

Däremot tror jag du underskattat posten "Diverse utrustning (sjökort, gps, kläder m.m.). I alla fall för den eller de första säsongerna. Min erfarenhet är att det alltid finns en massa saker man vill komplettera med när man köpt en båt. Inte alltid jättedyra var för sig, men det blir snabbt stora summor om man skall ha en t.ex. ny uppsättning sjökort, nya flytvästar och nya skot. Och är det inte det som fattas så är det alltid något annat.

Jyrki.K
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 04 jun 2018, 22:16

Re: Budget vid inköp av första båt

Inlägg av Jyrki.K » fre 08 jun 2018, 14:06

Ja, just när det gäller båtmodell så känns "rådtrådar" endast förvirrade och det finns gott om info att finna om de flesta modeller sedan tidigare så själva båtköpet tänker jag inte fråga om särskilda råd för. Nackdelen med att det finns fler 70-80-talsbåtar till salu än vad det finns köpare är ju att jag bör finna en båt som jag kan ha x antal år om jag inte skall bli en av alla stackars köpare som försöker bli av med sin båt. Därav känns Maxi 77 som en båt att inte köpa eftersom den är lite för långt ifrån vad jag efterfrågar. Jag känner att jag ändå har rätt bra koll på vad jag söker för båt och hittar jag verkligen "rätt" har jag möjlighet att gå upp i pris.

Hur som helst. Tack för input! Skall nog skriva upp diverseposten. Det låter bra med en modern och anpassad utombordare. Skall ha det i bakhuvudet.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Budget vid inköp av första båt

Inlägg av Peter_K » fre 08 jun 2018, 18:07

Nackdelen med en ”modern och anpassad utombordare” är vikten, och dessutom längst ut på akterspegeln. Dessutom kräver en modern fyrtaktare mer service än en äldre tvåtaktare, så jag personligen hade hellre haft en välservad tvåtaktare.
Då minskar dessutom risken att få den stulen.

F ö är Aphrodite 25 fin, jag sneglade åt den modellen men valde av olika skäl en Dixie 27. Ingen av dessa går att jämföra med en Maxi 77:a.
A25:an finns väl också med förlängd akter?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Budget vid inköp av första båt

Inlägg av Anders S » sön 10 jun 2018, 16:49

Jyrki.K skrev:Hej!

Efter att ha tillbringat åtskilliga dygn på segelbåt i Nordnorge det senaste året har avsaknaden blivit stor när jag flyttat hem till Sverige. Jag står nu i valet att köpa båt, och därmed sälja min bil, eller behålla bilen men inte ha båt. Som student är jag inte den rikaste men jag har börjat plita på en budget som jag gärna vill ha åsikter om. Åsikterna kring detta med budget går isär i tidigare trådar, men jag vill ha er input utifrån dagens prisnivåer.

Engångskostnad
Båt 40 000kr
Resa 3000kr
Diverse utrustning (sjökort, gps?, kläder? osv..) 5000kr

=48000kr


Löpande kostnader
Båtplats 1700kr
Lyft/mastning 1000kr
Service/underhåll 3000kr
Inköp utrustning 3000kr
Försäkring 1200kr
Bränsle 2000 kr

= 11900 kr
Tänker att detta är en glädjekalkyl och jag borde räkna på 15000kr :wink:
Snällt räknat snurrar jag runt bilen, inkl bensin på 38000kr per år så båten skall teoretiskt spara mig pengar :D

Båt 23 - 27 fot, 70-80-tals. Min idealbåt är en Aphrodite 25 men skick måste tyvärr bli mer avgörande än modell.
Har sett allt från 5000 - 30000 som årskostnad för båtar i den klassen och åldern.

Vad gäller båtplats är den kostnaden ganska korrekt. Den jag är mest osäker på är bränsle? Räknar med 20-30 heldagar till sjöss på ett år inklusive en längre tur vilket innebär en risk för extra motorkörning. Motor kan bli antingen inombords gamdiesel eller utombordare. Vad har ni för motor och bränslekostnad?

Vilken tid på hösten är det som bäst att köpa båt?

Hörs, hej! // Jyrki
Det går att vara "snål" i budgeten för en segelbåt i den här storleken. Det man inte kan slippa undan är sommar- och vinterplats, dina uppgifter där låter fördelaktiga. Skicket är viktigt, komplett utrustning är lika viktigt (man slipper köpa så mycket).

Många seglare kör sin motor upp till 100 timmar per säsong - det kan ju vara en ledtråd till bränslekostnaderna. Å andra sidan, tål man att segla långsamt och ihärdigt (svag vind är relativt och man kanske inte är i tidsnöd? kan man trycka ner de här timmarna rätt enkelt. Kör man rimligt fort är segelbåtar billiga i drift, de går lätt i vattnet. I idealfallet är snurran en transport mellan hamninloppet och hamnplatsen (i trånga hamnar) eller för vindstilla dagar när man måste ta sig hem...
Anders S

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Budget vid inköp av första båt

Inlägg av s20 » sön 10 jun 2018, 17:07

Tycker dina beräkningar låter vettiga, möjligen behöver du höja lite på diverse utrustning. första året klarar man sig med ett minimum, bättre att pröva sig fram år ett och fundera på vad som behövs och vad som behöver göras, viktigast är att inte förhasta sig vid köp av båt, kolla noga!/C
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

Jyrki.K
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 04 jun 2018, 22:16

Re: Budget vid inköp av första båt

Inlägg av Jyrki.K » sön 10 jun 2018, 19:53

Anders S skrev: Det går att vara "snål" i budgeten för en segelbåt i den här storleken. Det man inte kan slippa undan är sommar- och vinterplats, dina uppgifter där låter fördelaktiga. Skicket är viktigt, komplett utrustning är lika viktigt (man slipper köpa så mycket).

Många seglare kör sin motor upp till 100 timmar per säsong - det kan ju vara en ledtråd till bränslekostnaderna. Å andra sidan, tål man att segla långsamt och ihärdigt (svag vind är relativt och man kanske inte är i tidsnöd? kan man trycka ner de här timmarna rätt enkelt. Kör man rimligt fort är segelbåtar billiga i drift, de går lätt i vattnet. I idealfallet är snurran en transport mellan hamninloppet och hamnplatsen (i trånga hamnar) eller för vindstilla dagar när man måste ta sig hem...
Ja, det är väl en fråga om tid, tålamod och mål med turen. En dagstur kan man ju ligga och skvalpa i 2 knop, men med 80nm i ett sträck är det ju förstås inte lika kul. Kör jag 100h med en diesel kommer jag iaf klara bränsleposten. Med bensin så kommer 100h spräcka min budget. Men inte gå upp i 28000 som bilen gör :P
Peter_K skrev:Nackdelen med en ”modern och anpassad utombordare” är vikten, och dessutom längst ut på akterspegeln. Dessutom kräver en modern fyrtaktare mer service än en äldre tvåtaktare, så jag personligen hade hellre haft en välservad tvåtaktare.
Då minskar dessutom risken att få den stulen.

F ö är Aphrodite 25 fin, jag sneglade åt den modellen men valde av olika skäl en Dixie 27. Ingen av dessa går att jämföra med en Maxi 77:a.
A25:an finns väl också med förlängd akter?
Jag har inte så mycket emot att skruva lite motor, mest rädd för strul att få tag i delar och att dom är väldigt dyra om man har en gammal diesel. Tycker det är ganska trevligt att skruva. Brukar bli en hel del timmar i garaget per år med bilen.

A25 finns i någon xl-verision, men har dålig koll på just den. Dixie 27 verkar ju vara en fin båt det med och ligger väl inom ramen för vad jag kan tänka mig att köpa.

Tack för era inputs i frågan. Jag skall nog se över min bil och lägga ut den på blocket om nån vecka, så får jag se om det blir någon båt i år eller endast ett sparkonto då jag inser att mina båtdrömmar är för stora för min nuvarande budget.

Jyrki.K
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 04 jun 2018, 22:16

Re: Budget vid inköp av första båt

Inlägg av Jyrki.K » sön 10 jun 2018, 20:05

s20 skrev:Tycker dina beräkningar låter vettiga, möjligen behöver du höja lite på diverse utrustning. första året klarar man sig med ett minimum, bättre att pröva sig fram år ett och fundera på vad som behövs och vad som behöver göras, viktigast är att inte förhasta sig vid köp av båt, kolla noga!/C
Tack för tipset. Just kringutrustning verkar ju vara det jag satt lite lågt. Jag skall försöka vara så systematisk som möjligt då jag inte har erfarenhet av båtar i den åldern. Ex. Fuktskador är något som jag är rädd för att missa.

Skriv svar