Välja familjeseglare

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Bunyip
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 22 maj 2018, 10:41

Välja familjeseglare

Inlägg av Bunyip » ons 23 maj 2018, 07:19

Tjena!

Söker lite råd inför köp av familjeseglare

Jag och min fru har för tillfället en H-båt som vi tänker sälja och istället köpa något lite större och bekvämare för längre turer.

Båten kommer framförallt seglas inomskärs på västkusten men vill ha möjligthet att gå på öppet hav. Vill ha något som är tryggt att segla även i hög sjö.
Kommer oftast seglas av två plus ett litet barn, därför bra om båten är enkel att segla ensam då en av oss kan behöva hålla koll på ungen :)
Jag tänker mig nånting runt 30 fot och inte allt för bred, viktigt att den seglar bra.

Jag har kollat runt och läst en del och har hittat 4 olika modeller som verkar intressanta.

IW 31
Albin Ballad
B 31
W 30 Kompromiss

Just nu lutar jag nog mest mot IW 31:an om jag kan hitta ett bra exemplar.

Vad tror ni? Någon av dessa modeller som står ut över de andra? Någon som borde gå bort? Någon annan modell i liknande klass jag har missat?

Har hittat intressanta exemplar av ovanstående modeller för allt från 20 till 70 tusen. Vill hellst inte gå över 50, men för rätt båt är det flexibelt.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Välja familjeseglare

Inlägg av HansH » ons 23 maj 2018, 09:31

Jag hade valt Ballad.
IW31 och W30 är långsmala med mindre utrymmen i både ruff och sittbrunn.
B31an är oftast hemmabyggen med skiftande kvalitet och med en sittbrunn som blir väldigt trång pga rattstyrningen.
Men alla 4 båtarna har masthead rigg och har därigenom stora försegel som är tunga att skota - kanske inte optimalt för segling med små barn där den ena föräldern ofta behöver hantera barnet medan den andra seglar.
Har själv två, numera stora killar, som när det begav sig krävde en hel del uppmärksamhet och passning.
Hur löser man det om man vill segla o inte gå för motor i skärgården?
Jo, med en båt som har partialrigg utan backstag och med selftacker (självslående fock).
Då kan den ena föräldern sköta seglingen själv om/när den andra behövs för att serva bebisen + det tvååriga syskonet.

Bunyip
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 22 maj 2018, 10:41

Re: Välja familjeseglare

Inlägg av Bunyip » ons 23 maj 2018, 09:40

Tack för svar!
Bra poäng, det kan du har rätt i. Som jag förstår det är partialriggar även lite bättre för att ta sig igenom mindre gatt och liknande?

Jag trodde W30 var partialriggad?

Någon annan partialriggad båt i liknande storleksklass du skulle reckomendera?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Välja familjeseglare

Inlägg av HansH » ons 23 maj 2018, 13:59

Du har rätt att W30'n ÄR partialriggad - by bad!
Däremot verkar den seglas med genua, vilket jag personligen tycker funkar dåligt för "familjesegling med små barn".
Albin 78 Cirrus är partialriggad, välseglande och hamnar inom din budget. Har dock inte sett den med selftacker utan oftast 110% fock.
Men att kryssa med en 110% fock är väldigt mycket smidigare än en stor bökig genua som skall dras runt babystag mm.
För att hitta en 30-31fotare inom samma budget så blir det nog en äldre och då ofta masthead-riggad båt.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Välja familjeseglare

Inlägg av thomask » ons 23 maj 2018, 14:00


Bunyip
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 22 maj 2018, 10:41

Re: Välja familjeseglare

Inlägg av Bunyip » ons 23 maj 2018, 14:12

HansH: Selftacker låter skönt men absolut inget måste, har aldrig seglat med det tidigare. Däremot håller jag med om att det hade varit skönt att undvika krångel med babystag så mycket som möjligt. Albin Cirrus ser fin ut men undrar om den är lika säker som de andra nämda modellerna för hårdare segling? Delvis med tanke på att masten inte är genomgående.

thomask: Fin båt där men jag vågar inte köpa en båt med skrovskada, det är inget jag känner mig säker att ge mig in på :)

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Välja familjeseglare

Inlägg av HansH » ons 23 maj 2018, 15:00

Selftacker är väldigt praktiskt och bekvämt vid kryss men funkar inte lika bra på undanvind (seglet tenderar att slå fram o tillbaka).
Om masten är genomgående eller inte ökar inte säkerheten. Rigghaverier inträffar lika lätt på en rigg som står på däck.
Det är hur masten är stagad som bestämmer hur benägen den är att "ramla ner" - sk Dansk riggning, dvs raka spridare och backstag/checkstag ger en väldigt trimbar mast men även väldigt känslig för felhantering vid tex gippar...
Du nämner hårdare segling - tveksamt om det funkar att kombinera med ett litet barn.
Abin 78an har den gamla blå skylten "Godkänd av Sjöfartsverket" vilket väl kan ses som en föregångare till CE-klassificeringen, så den klarar nog mer än vad besättningen kanske gör ;)

Bunyip
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 22 maj 2018, 10:41

Re: Välja familjeseglare

Inlägg av Bunyip » ons 23 maj 2018, 15:09

När jag säger att jag letar efter något som klarar hårdare segling menar jag inte att vi planerar att göra långsegling på öppet hav i oväder ;) Jag menar mest att det ska kännas tryggt när man hamnar i hård vind utomskärs, som tenderar att hända då och då. Har varit några gånger i H-båten som har känts lite osäkert. Det har ju inte varit någon fara egentligen men då min fru inte har speciellt mycket erfarenhet med segling kan det vara rätt skrämmande i hög sjö på en mindre båt.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Välja familjeseglare

Inlägg av HansH » ons 23 maj 2018, 15:20

Vi har seglat med våra barn från att de var några veckor tills att de nu är 18 o 20.
Haft tre olika partialriggade båtar (26, 32 och nu 31 fot) och vid hård vind stannar vi antingen i hamn eller seglar på bara focken. Båtarna klarar som sagt oftast mer än besättningen om man bara anpassar segelytan efter rådande vind.
OCH det är nog säkrare att befinna sig utomskärs i hård vind än inne bland öar och grund med en kust i lä...

Bunyip
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 22 maj 2018, 10:41

Re: Välja familjeseglare

Inlägg av Bunyip » ons 23 maj 2018, 15:28

Jag är nog lite otydlig :) Jag försöker inte hävda att det är farligt att segla utomskärs eller att man utan vidare ska dra ut i oväder. Jag menar bara att det inte är ovanligt att man kommer utanför och det helt plötsligt är ordentligt mycket högre sjö än det kändes innanför, då kan det ibland kännas lite osäkert i en liten H-båt.
Jag försöker heller inte kritisera Albin 78an, jag undrar bara om den har samma trygga kännsla som jag upplevt i till exempel IW31an?

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Välja familjeseglare

Inlägg av Miwa » ons 23 maj 2018, 22:03

Bunyip skrev:Jag är nog lite otydlig :) Jag försöker inte hävda att det är farligt att segla utomskärs eller att man utan vidare ska dra ut i oväder. Jag menar bara att det inte är ovanligt att man kommer utanför och det helt plötsligt är ordentligt mycket högre sjö än det kändes innanför, då kan det ibland kännas lite osäkert i en liten H-båt.
Jag försöker heller inte kritisera Albin 78an, jag undrar bara om den har samma trygga kännsla som jag upplevt i till exempel IW31an?
Kul att du är inne på IW 31.
Vi var inne på liknande tankar som ni.
Min fru kunde känna sig otrygg i vår lilla båt (J17, numera såld), när det blåste och sjön gick hög.
IW'n är 3 ggr tyngre och det märks när det blåser.
Vi har revbar rullgenua och singel-line rev på storen, så det är enkelt att anpassa segelytan efter vind & sjöförhållanden.

Av de båtar du listar skulle jag i första hand titta på IW 31 och Ballad.
Vilken man väljer är nog mest tycke och båtens skick.
I prisklassen runt 50 000:- måste man vara beredd på att byta/reparera och fixa en hel del innan det blir som man vill ha det.

För vår del var valet enkelt eftersom jag gillar trädetaljerna på IW'n och S&S fina linjer.
Lite av en H-båt för havet.


/Miwa

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Välja familjeseglare

Inlägg av Anders S » ons 23 maj 2018, 22:09

Nu råkar IW31 vara en ovanligt solid båt, särskilt de varvsbyggda. Balladen kommer god tvåa.

När det gäller megagenua är det förstås inget krav att segla med en sådan på de här båtarna. En kryssfock räcker långt och är bekvämare. det är inte riggtypen som avgör detta, utan seglets storlek - även om man missar litet yta vid rejs.

Är du bortskämd med H-båt KAN du upptäcka att skillnade (till sjöss) är rätt liten, (på havet är alla båtar små) men Ballad och IW31 är solida båtar som "känns trygga". Det blir kanske inte så stor skillnad - H-båten har mycket av längden och kan du den trimmar du ner den enkelt. Det "jobbiga" inträffar ändå, men litet senaremed större båt när vinden går upp.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Välja familjeseglare

Inlägg av Peter_K » fre 25 maj 2018, 06:28

Albin 78:an pallar mer än besättningen, kan jag lova. Jag har en Dixie 27 som har flera likheter. Jag har seglat i 18 m/s i fullt ställ, men då var inga barn ombord, och det var kappsegling. Jag rekommenderar det inte. Se till att ha en sjysst kryssfock och möjlighet att reva storen från sittbrunnen så är ni hemma med den båten.

Nu är ju visserligen trygghet en känsla, men... jag resonerar så här:
Om du inte skall korsa oceaner, kommer de båtar du räknat upp att upplevas som tröga - speciellt jämfört med H-båten - när ni är i skärgården och det blåser lite bara, vilket är typ 90% av tiden man är ute. Du kan alltid minska segelyta på din Albin 78:a, men svårt att öka från max satta segel på de andra...
För 50.000 kr rekommenderar jag Albin 78, Maxi 777 och Dixie 27 (om ni hittar en fin, de finns i varierande kvalitet och utförande)
Alla borde ha skägg

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Välja familjeseglare

Inlägg av Spider » fre 25 maj 2018, 17:04

Nu vänder jag kanske uppochner på allt men..........ni seglar ganska långsmalt idag, jag hade valt något liknande om ni gillar långsmalt såklart. S30 börjar komma ner i pris, Sveakryssare känns väldigt prisvärda, Rival 22 finns för rimlig peng. Är det båt av halvtonnartyp så hade jag valt Murena, precis som jag gjorde för 15 år sedan. Jättenöjd under de åren vi hade den. Bra sittbrunn, stor invändigt och en B&R rigg.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Välja familjeseglare

Inlägg av oceansailor » fre 25 maj 2018, 19:29

Tycker Du har definierat valet av båtar riktigt bra.

IW30 eller Ballad är två bra val. Vad som är bäst beror nog mer på vilket exemplar Du hittar till en rimlig peng.

Jag skulle leta efter ett exemplar med en relativt ny motor. Den kommer att kosta lite mer men det är väl investerade pengar eftersom ett motorbyte kostar en hel del. Dessutom kan man nog utgå ifrån att båtar med ”ny” motor är i bra skick. Annars skulle förmodligen inte tidigare tagit utgiften att byta motor.

Skriv svar