Contrast 36(2) eller Sweden yacht 340 ?
Contrast 36(2) eller Sweden yacht 340 ?
Haloj!!
Vilken av dessa båtar från sent 80-tal borde man välja?
Prisskillnaden ligger ju på 100-200k är det värt det? Räknar med behov för underhåll och renovering på bägge båtar, är lite rädd för SYs teakdäck även om de skryter av att detär 12 mm tjockt i grundutförande. Vad får vi egentligen mer av seglingsegenskaper och säkerhet ( och komfort) om vi väljer en SY framför C när det kommer till såpass gamla båtar?
Det blir mestadels kustsegling med familj kanske någon överhavsseglats till något relativt närbeläget europeiskt grannland.
Vilken av dessa båtar från sent 80-tal borde man välja?
Prisskillnaden ligger ju på 100-200k är det värt det? Räknar med behov för underhåll och renovering på bägge båtar, är lite rädd för SYs teakdäck även om de skryter av att detär 12 mm tjockt i grundutförande. Vad får vi egentligen mer av seglingsegenskaper och säkerhet ( och komfort) om vi väljer en SY framför C när det kommer till såpass gamla båtar?
Det blir mestadels kustsegling med familj kanske någon överhavsseglats till något relativt närbeläget europeiskt grannland.
Re: Contrast 36(2) eller Sweden yacht 340 ?
Contrasten har partialrigg och SY'n Mast head.
Kan vara en parameter att tänka på utifrån var, hur och med vilken besättning ni tänker segla.
Att kryssa i skärgården med en stor överlappande genua är både muskelkrävande och bökigt.
Jag har inte seglat SY340 men väl Comfort 34 som 340'n härstammar från. Tung, trygg och underriggad.
Har vänner som sedan många år äger en förlängd Contrast 36 (dvs det som kallas 362).
Bekväm segling med partialrigg och självslående fock även om den mår bra av en 110% fock istället för selftacker.
Kombinationen 80-talsbåt och teakdäck är för min egen del helt otänkbart. Frågan är inte om det läcker utan när...
Kan vara en parameter att tänka på utifrån var, hur och med vilken besättning ni tänker segla.
Att kryssa i skärgården med en stor överlappande genua är både muskelkrävande och bökigt.
Jag har inte seglat SY340 men väl Comfort 34 som 340'n härstammar från. Tung, trygg och underriggad.
Har vänner som sedan många år äger en förlängd Contrast 36 (dvs det som kallas 362).
Bekväm segling med partialrigg och självslående fock även om den mår bra av en 110% fock istället för selftacker.
Kombinationen 80-talsbåt och teakdäck är för min egen del helt otänkbart. Frågan är inte om det läcker utan när...
Re: Contrast 36(2) eller Sweden yacht 340 ?
Problemet med gamla teakdäck är inte tjockleken utan att de läcker vid alla skruvhål (och de är många) förr eller senare. Kontrollera teakdäcket extremt noga om du funderar på båt med det och räkna med att behöva byta det. Om det läckt är det ingen billig övning.
Re: Contrast 36(2) eller Sweden yacht 340 ?
Om man vill vara lite petig så har ju Comfort 34 ingenting att göra med SY 340, två helt olika båtar. 340 är supertrevlig men man behöver vara lite försiktig med eventuellt läckage i däcket. Har dock aldrig nåten släppt eller att skruvskallarna kommit fram borde det vara relativt ok. Detta är dock något man hela tiden behöver hålla efter. Men en Sweden Yachts utan teakdäck är ju som en Ferrari med plåtfälgar, tycker jag.
Re: Contrast 36(2) eller Sweden yacht 340 ?
Teakdäck är ju mer som plåtfälgar än aluminiumfälgar iofs - tungt och gammaldags.
Få sportbilar har plåtfälgar, och få sportbåtar har teakdäck.
Få sportbilar har plåtfälgar, och få sportbåtar har teakdäck.
Alla borde ha skägg
Re: Contrast 36(2) eller Sweden yacht 340 ?
Nja, faktum är att Sweden Yach 340 vidareutvecklades från Sweden Yacht C34 som i sin tur är samma skrov som Comfort 34.frejo skrev:Om man vill vara lite petig så har ju Comfort 34 ingenting att göra med SY 340, två helt olika båtar.
Så där finns ett ganska så påtagligt släktskap. Jag skrev "härstammar"
Re: Contrast 36(2) eller Sweden yacht 340 ?
Du menar långsamma, gammaldags båtar som Wally, Swan, Baltic med flera. Båtar som alltid har teakdäck Peter
Re: Contrast 36(2) eller Sweden yacht 340 ?
HansH, du menar alltså att Peter Norlin och Jens Östman bara modifierade den gamla C34:an och inte började 340 som en ny konstruktion? Verkar ju knepigt när de både ser olika ut och är olika uppbyggda, vill till exempel minnas att 340 har balsa i skrovet med 34 är i enkellaminat. Det var i sådana fall mer än jag kände till, men alltid ska man lära sig något nytt...
Re: Contrast 36(2) eller Sweden yacht 340 ?
http://www.livetombord.se/praktisktbata ... et/?page=5
http://www.sailguide.com/batfakta/sweden-yachts-340
340'n är säkerligen en "ny" båt men enligt uppgifter både här på Sailguide och i båtpressen (se ovan) en "efterföljare" till C34.
Det är väldigt sällan som ett varv (eller biltillverkare för den delen) kommer med en helt ny modell där man inte sneglat på föregångaren.
http://www.sailguide.com/batfakta/sweden-yachts-340
340'n är säkerligen en "ny" båt men enligt uppgifter både här på Sailguide och i båtpressen (se ovan) en "efterföljare" till C34.
Det är väldigt sällan som ett varv (eller biltillverkare för den delen) kommer med en helt ny modell där man inte sneglat på föregångaren.
Re: Contrast 36(2) eller Sweden yacht 340 ?
Det är inte direkt sportbåtar om man säger så...frejo skrev:Du menar långsamma, gammaldags båtar som Wally, Swan, Baltic med flera. Båtar som alltid har teakdäck Peter
Teak är dyrt och tungt på ett ställe man inte vill ha tyngd på.
Alla borde ha skägg
Re: Contrast 36(2) eller Sweden yacht 340 ?
Peter ritade skroven och Jens Östman ritade inredningarna.HansH skrev:http://www.livetombord.se/praktisktbata ... et/?page=5
http://www.sailguide.com/batfakta/sweden-yachts-340
340'n är säkerligen en "ny" båt men enligt uppgifter både här på Sailguide och i båtpressen (se ovan) en "efterföljare" till C34.
Det är väldigt sällan som ett varv (eller biltillverkare för den delen) kommer med en helt ny modell där man inte sneglat på föregångaren.
Vi kan nog lugnt utgå från att 340:an är Peter's helt egna design.
Han hade ju ritat många båtar i samma storlek som 340:an, så han hade bred erfarenhet av denna typ av båt.
Varför skulle han använda C 34:ans redan då omoderna linjer?
När jag ibland hade något ärende till Peter's kontor, så kunde det hända att det låg framme ritningar under arbete till en ny Sweden Yachts modell.
Så jag har personligen sett Peter Norlin rita helt egna modeller åt Sweden Yachts.
/Miwa