Är denna segelbåt värd att köpa?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
andreaswoller
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 14 apr 2018, 12:51

Är denna segelbåt värd att köpa?

Inlägg av andreaswoller » lör 14 apr 2018, 19:22

Hej

Jag och min sambo har pratat om att köpa en mindre segelbåt och lära oss segla. Vi har ingen tidigare erfarenhet och kommer sakta men säkert att lära oss helt på egen hand. Vi söker nu därför tips på en bra och budgetvänlig instegsmodell för nybörjare.

Vi hittade följande annons på Blocket men är osäkra på om det är någonting att ha?
https://www.blocket.se/blekinge/Albin_V ... 1.htm?sa=1

är den värd priset?
lämpar den oss som nybörjare?
vad bör vi tänka på när vi tittar på segelbåt etcetera?

Bomba oss gärna med tips och råd som allihopa mottages mycket tacksamt! :D

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Är denna segelbåt värd att köpa?

Inlägg av Peter_K » lör 14 apr 2018, 21:02

En komplett båt för 7.000 kr - då får man lnte ha så stora krav. Annonsen säger inte så mycket, modellen är rätt okomplicerad.

Det jag tycker man skall kika på är först; vad vill ni få ut av båten? Är ni nöjda med en trevlig båt med ganska låg komfort, eller skall det vara en bekvämare båt? När ni bestämt er där så är det dags att hitta en båt med fina segel (inte 40-45 år gamla i ”fint skick”), okej dynor, motor som är hyffsat välskött samt att båten är allmänt i gott skick och är hel. Fundera också på ifall man kan sova vettigt i den, äta vettigt i den och gå på toa på något vis i den.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Är denna segelbåt värd att köpa?

Inlägg av Anders S » sön 15 apr 2018, 07:56

I tillägg till Peter K:s kommentar

En Albin-Vigg för 7000 kronor är i vart fall inte alltför dyr.

Vid köp i den här prisklassen bör man förvissa sig om att

Båten inte är hälsofarlig, alltså ingen mögelhäck. Motmedel, skura, lufta, städa.
Seglen åtminstone är hela och utan uppenbara skador (man får INTE nya racingsegel för den här pengen)
Riggen är komplett och infästningarna åtminstone förefaller vara stabila. Riggwirar skall vara hela och inte ha några brustna kardeler.
Linor kommer inte att vara dyrbara, men de skall vara hela och inte ha några skador, skav eller jack. På flätade linor skall höljet vara helt, på treslagna linor skall alla tre kardelerna vara hela. (Det finns sätt att reparera, och linor behöver inte vara dyra för att vara funktionella).
Motor måste inte vara ny, men de brukar ha sina små knep, lär dig dem. (choke, gasreglage, hur många ryck, när skall choken in, när skall gasen ställas på max och annat sådant...)

Det finns antagligen säkerhetsutrustning och ett kök. En brandsläckare måste man ha, särskilt om man har ett litet pentry, flytvästar till alla ombord och vattenskyddade fodral för mobiltelefonen. I trygghetsutrustningen tycker jag att en ansvarsförsäkring bör vara med, även om man förmodligen kan leva med risken att förlora de 7000...

Mer filosofiskt: En segelbåt för 7000 kronor kan man både ha och mista. Det är inte säkert att den ens går att skänka bort om man tröttnar på den. Därför är frågan "Kan den här båten vara kul en säsong eller två" relevant. Priset är inte den enda kostnaden, utan hamnplats, lyft, försäkring (ansvar) och nödvändigt underhåll måste räknas in.

Båten är lagom stor att lära sig segla i (mindre är bättre) , och jag rekommenderar att man också snackar med någon lokal segelklubb och kollar om de har "vuxenkurser" - det kan vara en genväg, om man inte känner någon entusiastisk seglarkompis.
Anders S

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Är denna segelbåt värd att köpa?

Inlägg av Nils_D » sön 15 apr 2018, 11:06

Några små tillägg till Anders S synpunkter som jag helt och hållet delar.
Det är enligt min erfarenhet mycket stor skillnad i hur välvårdade båtar i denna prisklass är, utan att det speglas i priset. (Och det verkar idag också gälla för båtar som är 10-20 gånger dyrare än denna.) Så om båten inte känns fräsch är det bara att leta vidare. Utbudet är stort.

Med risk för att säga något självklart som ni antagligen redan vet, så är beskrivningarna av olika båttyper och vad ägarna tycker om dessa här på Sailguide en guldgruva. På sidorna om Albin Viggen hittar ni t.ex. nästan 20 ägarkommentarer.
http://www.sailguide.com/batfakta/albin-viggen

Förutom båtens kvalitet så har jag själv alltid när jag köpt båtar (och bilar och annat) från privatpersoner lagt stor vikt vid det intryck jag får av den tidigare ägaren; hur denna skött båten, hur båten presenteras och styrkor och svagheter presenteras, och liknande.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Är denna segelbåt värd att köpa?

Inlägg av Seawolf » sön 15 apr 2018, 14:41

Det som avgör om en gammal båt är trivsam är att den inte är sunkig av smuts, lukter och mögel. Billiga båtar med inombordare är ofta sunkiga på grund av gamla läckage av vatten och oja ner i skrymslen och kölsvin, och som sen vid tillfällen av stark krängning har skvimpat upp och in i utrymmen som man har svårt att göra rent. Utombordsbåtar är oftast mindre sunkiga, jämförelsevis.

Sen skall man förstås kolla upp roder och rigg, helst med nån bekant som kan sånt om man inte kan det själv.

En eller annan mekanisk skada på skrov eller annat är enklare att åtgärda än att få en sunkig båt fräsch igen.

Vad gäller segel på en så här billig båt räcker det att de inte är alltför smutsiga och att sömmarna ser OK ut. De som väljer rutter för att undvika snäva bidevindbogar kommer inte att lida nämnvärt om formen är lite deformerad jämfört med nya segel. Vad gäller storsegel är det en fördel om det har genomgående lattor, för då kan man sätta i lattor med stor styvhet i bakre delen som kompenserar för om buken hamnat för långt akterut. Man minskar då inte buken totalt, men man slipper få den för långt akterut.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

andreaswoller
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 14 apr 2018, 12:51

Re: Är denna segelbåt värd att köpa?

Inlägg av andreaswoller » sön 15 apr 2018, 14:55

Stort tack för era tips!

Vad gäller komfort så har vi inga större krav, interiören kommer vi sjävla att göra iordning och piffa upp. Så länge båten flyter och håller för att segla ett tag utan att vi behöver oroa oss för några skyhöga kostnader så är det lugnt. Vi är som sagt nybörjare och behöver någonting enklare att börja med för att inom några år kunna uppgradera oss till någonting större och finare med bättre komfort.

Jag tog till mig utav era råd och mejlade lite frågor till säljaren (se bilder). Vad tror ni, kommer det att täcka våra behov eller kommer ett köp att ruinera oss?

Bild

Bild

Bild

Skriv svar