Någon här som seglar en gammal LA-kryssare eller Nimbus 26-kryssare? Skulle vara väldigt kul att höra lite erfarenheter, hur båten är att leva med, problem osv. Om den gamla plywooden är ett problem som vissa påstår? Vad man annars borde se upp med vid köp. Går tyvärr inte hitta så väldigt mycket på svenska forum.
Har själv fastnat för utseendet på Björn Olsens konstruktioner och bestämt mig för att försöka hitta något vettigt objekt att köpa under våren. Priserna i Danmark är löjligt låga och det verkar alltid ligga ute minst ett par till salu på nätet.
LA-kryssare
Re: LA-kryssare
Plywoodbåtar får man se upp med. Dels är plywoodkvaliteten (limningen och kärnmaterialet) kritiskt, Sedan är alla skarvar absolut nödvändigt att undersöka, så de är täta. Ibland förekommer laskbrickor (dubbla lager plywood), ibland handlar det om spant och stringers i traditionell stil. Därför är det viktigt att plywoodbåtar är absolut täta, om inte kommer de att fara illa.
Som vanligt, med träbåtar, är det mer sannolikt att regnvatten söker sig ner i däck och ruffskarvar - svårare att upptäcka. LA kryssare brukar vara belagda med glasfiberplast, och skulle du köpa en, var noga med att den är helt igenom frisk. Att skrapa och måla är något helt annat än att byta skrov- däck- eller ruffdelar under plasten.
http://www.lakrydser.mono.net/links
Som vanligt, med träbåtar, är det mer sannolikt att regnvatten söker sig ner i däck och ruffskarvar - svårare att upptäcka. LA kryssare brukar vara belagda med glasfiberplast, och skulle du köpa en, var noga med att den är helt igenom frisk. Att skrapa och måla är något helt annat än att byta skrov- däck- eller ruffdelar under plasten.
http://www.lakrydser.mono.net/links
Anders S
Re: LA-kryssare
Nej jag har också förstått att plywoodbåtar beräknas ha en väldigt begränsad livslängd. LA-kryssaren är ju däremot en lite udda konstruktion, nästan en plastbåt där man låtit pluggen av plywood vara kvar.
Du har säkert rätt Anders, att det skulle bli väldigt besvärliga reparationer om man var tvungen att byta ruttna skivor under plasten.
Har läst lite på danska sidor om kölar som läcker in vatten vilket låter otrevligt. Skulle vara intressant att höra om det fanns någon som äger en LA på Sailguide och har lust att dela med sig av sina erfarenheter. Är även intresserad av Olsens senare konstruktion, Nimbus 26 kryssaren!
Du har säkert rätt Anders, att det skulle bli väldigt besvärliga reparationer om man var tvungen att byta ruttna skivor under plasten.
Har läst lite på danska sidor om kölar som läcker in vatten vilket låter otrevligt. Skulle vara intressant att höra om det fanns någon som äger en LA på Sailguide och har lust att dela med sig av sina erfarenheter. Är även intresserad av Olsens senare konstruktion, Nimbus 26 kryssaren!