Maxi Racer eller Albin Express

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Astaced
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 13 jul 2017, 18:13

Maxi Racer eller Albin Express

Inlägg av Astaced » tis 19 sep 2017, 12:23

halloj,

Jag undrar vad som är bäst egentligen albin express eller Maxi racer. Planerar mest att typ semestersegla och kanske lite vänlig kapsegling

Tack för svar =)

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Maxi Racer eller Albin Express

Inlägg av Fredrik » tis 19 sep 2017, 15:05

Maxi Racer är lite större än Express, men Expressen har fönster... seglingsmässigt skulle jag föredra Maxi Racer, men gillar man inte backstagen så går den bort.

Testa båda och bilda en egen uppfattning! Vilken du än väljer, se till att få med fina segel så blir allt mycket roligare!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Maxi Racer eller Albin Express

Inlägg av Nils_D » ons 20 sep 2017, 09:15

En faktor som du kan ta med i beräkningen är vilken båttyp som är vanligast i ditt närområde och om det finns aktiva kappseglare bland dessa. Fördelarna är minst två om sådant finns i din närhet. Dels kan du få tips om trim och utrustning, och dels kan det finnas bra begagnade segel att köpa, eftersom kappseglare anser att seglen är "slut" när de fortfarande är oerhört mycket bättre än vad de flesta mindre prestandainriktade seglare åker omkring med. Och som Fredrik skriver i inlägget ovan, blir det mycket roligare (och dessutom bekvämare) med bättre segel.

Maxi Racer har jag ingen personlig erfarenhet av eller kunskap om, men om Express vet jag att den inte är känd för att ha speciellt hög byggkvalitet, där väl bottenstockarna och kölen i original är två kända svagheter. Här finns mycket erfarenhet om vad man skall se upp med, och vad som man bör kolla är gjort ... eller inte gjort. Finns säkert mycket information om detta hos Expressförbundet
http://www.expresseglare.se/

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Maxi Racer eller Albin Express

Inlägg av HansH » ons 20 sep 2017, 11:40

Express alla dagar i veckan!
Om du funderar på att kappsegla så är Maxi Racer tyvärr i princip helt död som entypsklass. Expressklassen är det fortfarande (lite) liv i, även om många båtar sålts till Norge där den är mycket populär. Många av de finaste Expresserna på Västkusten återfinns numera i Oslofjorden.
Segelstället till Expressen är enklare = billigare. Stor, fock i dacron och spinnaker. Racerns segelställ med genua (oftast flera olika och i dyra material), fock, stor och spinnaker drar lätt iväg kostnadsmässigt. Och så var det ju det där med backstag...
Expressens byggkvalitet är kanske inte den bästa men det är en enkel konstruktion som är lätt att laga. Fans inga bottenstockar original, men i de flesta kappseglade båtar har man fixat detta.
Racerns kölinfästning är ännu känsligare pga den smala anläggningsytan mellan köl o skrov. Många Racers lider av svajköl.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Maxi Racer eller Albin Express

Inlägg av Peter_K » ons 20 sep 2017, 17:26

Slänger in en till båttyp...
http://www.sailguide.com/batfakta/x-79
(...men jag hade valt Express)
Alla borde ha skägg

andgustav
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 22 sep 2015, 14:05

Re: Maxi Racer eller Albin Express

Inlägg av andgustav » lör 23 sep 2017, 15:24

Var delägare i en Maxi Racer den är en utmärkt kappseglingsmaskin men ingen familjeseglare skulle jag välja bör man ta en dialog med familjen först.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Maxi Racer eller Albin Express

Inlägg av Fredrik » lör 23 sep 2017, 16:01

Då slänger jag in Maxi Magic: samma skrov som Maxi Racer, men med överbyggnad som gör båten mer beboelig. Seglar fint.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Astaced
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 13 jul 2017, 18:13

Re: Maxi Racer eller Albin Express

Inlägg av Astaced » lör 23 sep 2017, 21:10

jag lär segla ensam ganska ofta men max 2 i båten antagligen och en grej jag gillar med Racern är att den faktiskt inte har någon över byggnad tycker att det är snyggare än med överbyggnad

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Maxi Racer eller Albin Express

Inlägg av HansH » mån 25 sep 2017, 07:50

Håller med Fredrik om att Maxi Magic är en mycket bättre bobåt än Racern och att i princip samma skrov som Racerns borgar för bra seglingsegenskaper. Att den dessutom har självslående fock och saknar backstag gör den mycket lämpligare för ensamsegling än Racern.
Racern är inte så lätt att segla själv. Även Expressen är en utmaning att segla ensam då wincharna till focken sitter på rufftaket och nås inte av rorsman. Racern har inte heller någon riktig sittbrunn utan man sitter i princip uppe på skarndäck. Jättebra vid kappsegling men väldigt utsatt och mindre lämpligt för tursegling.

Danneman
Trogen medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 06 jun 2015, 11:41
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Maxi Racer eller Albin Express

Inlägg av Danneman » ons 11 okt 2017, 17:50

Jag gick i samma funderingar och insåg att semester i varken Expressen eller Racern var tillfredställande. så jag valde en udda modell. Epsilon 25. har funkat bra till semestern. dessvärre hann jag aldrig uppdatera segelgarderoben. den har expressrigg se länkar nedan.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Maxi Racer eller Albin Express

Inlägg av HansH » tor 12 okt 2017, 11:28

Danneman skrev:Jag gick i samma funderingar och insåg att semester i varken Expressen eller Racern var tillfredställande.
Nja, där håller jag inte riktigt med :)
Som fd Express-seglare så kan jag intyga att det går alldeles ypperligt att semestra i en Express. Man får dock självklart räkna med lite campingliv.
Bla 5 veckors semestersegling direkt efter vi gifte oss :D
Sommaren därefter var vi helt plötsligt 3st + barnvagn :wink:
Så även semestersegling med bebis/småbarn funkar - bebisen fick hänga i en "babygyro" i taket. Dvs en av kapellväv o lattor tillverkad hängkoj.

Skriv svar