Krossa min dröm

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
J_P
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 15 sep 2017, 20:30

Krossa min dröm

Inlägg av J_P » lör 16 sep 2017, 21:34

Hej

Jag har nu under en längre tid hemsökts av drömmar om att införskaffa en 28-32 fots segelbåt och byta Sveriges regniga kust mot Medelhavets soliga stränder.

Jag skulle nu behöva hjälp av er mer erfarna sjömän/jungfrur med att välja en båt som skulle minimera risken att min drömresa istället blir en mardröm.

Så jag upprepar den eviga frågan : vilken båt är "bäst"?
Vad bör jag tänka på så jag inte bokstavligen tar mig vatten över huvudet?
Vilken budget är realistisk?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Krossa min dröm

Inlägg av Seawolf » sön 17 sep 2017, 05:54

Det är inte båtens typ, pris eller storlek i detalj som krossar din dröm, det är nivån på priserna i marinorna där nere.
Räkna med flera hundralappar varje dygn. På årsbasis blir det uppemot lika med båtpriset.....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

J_P
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 15 sep 2017, 20:30

Re: Krossa min dröm

Inlägg av J_P » sön 17 sep 2017, 08:25

En mycket bra poäng du har där , hur är reglerna vad gäller att ankra upp en bit utanför civilisationen och säg glida in då och då i en gummibåt för att proviantera etc?

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Krossa min dröm

Inlägg av oceansailor » sön 17 sep 2017, 09:15

Seawolf skrev:Det är inte båtens typ, pris eller storlek i detalj som krossar din dröm, det är nivån på priserna i marinorna där nere.
Räkna med flera hundralappar varje dygn. På årsbasis blir det uppemot lika med båtpriset.....
Flera hundralappar per dygn lär det kosta. Men det är faktiskt ofta inte dyrare än på många ställen i Sverige. Ett exmpel Käringön 350,-/dygn under högsäsong upp till 12 m.

Nu är inte Käringön ensamma. Den här prisnivån gäller mest hela Västkusten. Det finns dyrare alternativ.

När folk pratar om höga priser i Medelhavet så refererar man gärna till skräckexempel typ Mallorca, Puerto Cervo på Sardinien.

Men det finns många alternativ. Det är ibland faktiskt billigare i Medelhavet jämfört med Bohuslän. Servicen är många gånger bättre eftersom det är riktiga marinor med tillgång till rena helkaklade duschar toaletter och ibland pool.

Ofta får man rejäla rabatter om man stannar lite längre. Typ en månad.

Klicka på linken så hittar Du priser för Medelhavet:
http://www.noonsite.com/Members/sue/R2012-01-26-6

Seglar Du till Grekland så ligger man ofta nästan gratis. På många ställen ligger man för ankar.

En båt under 12 m är bra eftersom Det ofta är en magisk gräns för högre pris.

Det finns många båtar under 12 m till salu i Medelhavet. Ofta till mkt. låga priser. Kraven man bör ha på båten är
ungefär desamma som man har för segling runt svenska vatten.
Senast redigerad av 2 oceansailor, redigerad totalt 0 gång.

J_P
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 15 sep 2017, 20:30

Re: Krossa min dröm

Inlägg av J_P » sön 17 sep 2017, 10:13

oceansailor skrev:
Klicka på linken så hittar Du priser för Medelhavet:
http://www.noonsite.com/Members/sue/R2012-01-26-6
Mycket informativ länk , tackar!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Krossa min dröm

Inlägg av Seawolf » mån 18 sep 2017, 06:00

J_P skrev:En mycket bra poäng du har där , hur är reglerna vad gäller att ankra upp en bit utanför civilisationen och säg glida in då och då i en gummibåt för att proviantera etc?
Det kan man göra ibland. Men i stora delar av Medelhavet finns det få skyddade ankringsplatser. Kroatien och Grekland har en del. Men de skall ju ligga intill någon kustort för att utflykter med Gummibåt skall vara realistiskt.

Väljer du en båt med sänkköl eller extra litet djupgående kan du snika dig in i mindre hamnar eller till mera skyddade vikar.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar