Serie nr på skrov

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Nils 48
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 06 sep 2017, 13:23

Serie nr på skrov

Inlägg av Nils 48 » fre 08 sep 2017, 13:37

Är det någon som känner till vart man hittar serienr på en Tur 80

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Serie nr på skrov

Inlägg av Anders S » fre 08 sep 2017, 15:03

Litet torftigt svar, men mest troligt på seglet eller seglen (är det samma nummer på spinnaker och stor blir det ytterligare mer troligt). Ibland finns det en byggbricka någonstans, med varvets namn och skrovnumret men när det gäller de här litet äldre båtarna kanske den inte finns kvar.

Nyare båtar från 80-talet och senare har ett instansat skrovnummer, min har sitt på akterspegeln. Men en Tur80 kan vara "hembyggd" på 70-talet av en amatör och då kan sådant fallit i glömska med tiden.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Serie nr på skrov

Inlägg av sangris » fre 08 sep 2017, 20:36

Du lär nog inte hitta något serienummer på din båt. Jag har en Tur 84 och det finns inget nummer på den heller...

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Serie nr på skrov

Inlägg av Nils_D » lör 09 sep 2017, 08:58

Anders S skrev:Litet torftigt svar, men mest troligt på seglet eller seglen (är det samma nummer på spinnaker och stor blir det ytterligare mer troligt). Ibland finns det en byggbricka någonstans, med varvets namn och skrovnumret men när det gäller de här litet äldre båtarna kanske den inte finns kvar.

Nyare båtar från 80-talet och senare har ett instansat skrovnummer, min har sitt på akterspegeln. Men en Tur80 kan vara "hembyggd" på 70-talet av en amatör och då kan sådant fallit i glömska med tiden.
Det är tyvärr inte alltid som segelnumret är detsamma som skrovnumret. Detta gäller i alla fall för IF. Antar att det beror på att båten också exporterades, och att segelnumret gäller enbart svenska båtar. Har för mig att detsamma gäller för t.ex. H-båt. En hypotes kan kanske vara att när det gäller båtar som är, eller har varit, kappseglingsklasser, så finns det separata nationella serier för segelnummer, medan skrovnumret gäller tillverkarens numrering.

Nils 48
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 06 sep 2017, 13:23

Re: Serie nr på skrov

Inlägg av Nils 48 » sön 10 sep 2017, 22:09

Tack för svaren . Ska kolla .

Skriv svar