Störande "kluck" i båten

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
masse
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 11:11

Störande "kluck" i båten

Inlägg av masse » sön 06 aug 2017, 08:48

Vi har haft båt i många år och aldrig störts av alla ljud i båten, tvärtom så har det varit en del av charmen med att ligga i den. Nu har vi en ny båt sedan tre år. Jag har försökt vänja mig med det "kluckljud" som uppstår när vågorna kommer akterifrån, men snart står jag inte ut längre. Har en kompis med en Bavaria 30 som har samma problem så jag är inte ensam om det. Vår båt är en Dehler från - 91. Hjälp, är det någon som har samma problem och något tips på vad man kan göra?
/masse

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Störande "kluck" i båten

Inlägg av Peter_K » sön 06 aug 2017, 09:30

Finns väl egentligen två saker att göra.
Dels är det att förtöja så du inte får vågor akterifrån.
Dels är det att stoppa vågorna genom att t ex hänga en "gardin" eller förtöja en gummibåt tvärs aktern.
Jag brukar satsa på första alternativet.
Alla borde ha skägg

masse
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 11:11

Re: Störande "kluck" i båten

Inlägg av masse » sön 06 aug 2017, 10:01

Ok, jag försökter också förtöjd med fören mot vinden, men det är inte alltid det fungerar. Jag försökte göra en "gardin" med ett par gamla brallor men utan något riktigt bra resultat, vad använder du?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Störande "kluck" i båten

Inlägg av Fredrik » sön 06 aug 2017, 10:13

Jag he en idé som jag inte testat ännu, men jag har några meter rörisolering av cellplast som jag tänkte dra en tamp igenom och sedan binda fast under aktern för att stoppa klucket. Tror att det finns någon liknande lösning att köpa.

Men jag har som sagt inte testat ännu...
X-342 SWE 18 "Kexet"

masse
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 11:11

Re: Störande "kluck" i båten

Inlägg av masse » sön 06 aug 2017, 10:25

Min fru var inne på ditt förslag med en "rörisolering" av cellplast, får väl testa det också. Jag har ändå inte gett upp hoppet med min idé med "gamla brallor" :wink: . Jag förstår iden med en "gardin" och får försöka utveckla det. Vad är det för färdig lösning man kan köpa?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Störande "kluck" i båten

Inlägg av Peter_K » sön 06 aug 2017, 10:42

Jag använder ingenting, utan klarar mig långt med förtöjningsriktningen även om jag har en väldigt "kluckig" akter.
Hursom; ett par brallor lär knappast funka. Rörisoleringen lär inte bryta vågor heller. Ett tyngre tyg som hänger ner i vattnet och som täcker aktern och en meter på varje sida tror jag mer på.
Eller öronproppar.
Alla borde ha skägg

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Störande "kluck" i båten

Inlägg av omega » sön 06 aug 2017, 11:51

Egentligen märkligt,har seglat ganska många olika båtar,framförallt de av nyare sort lider av kluckljud i aktern,kan va hemskt irriterande ,men inget det talas om i försäljningsbroschyrerna precis,men borde ju finnas nån smart lösning ,det där med rörisoleting kan ju vara värt att testa,återkom gärna med resultatet

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Störande "kluck" i båten

Inlägg av Anders S » sön 06 aug 2017, 12:19

masse skrev:Min fru var inne på ditt förslag med en "rörisolering" av cellplast, får väl testa det också. Jag har ändå inte gett upp hoppet med min idé med "gamla brallor" :wink: . Jag förstår iden med en "gardin" och får försöka utveckla det. Vad är det för färdig lösning man kan köpa?

Jag tror att du skall stoppa rörisolering i dina gamla brallor...

(Jag är delvis allvarlig. Cellplasten i rörskålarna kan gnissla något ohemult mot plasten annars. Får du det att fungera med brallorna är det ju bara att sy en "korv" av något lämpat kapelltyg, och sedan lär du få beställningar)
Anders S

BoJ
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 02 jul 2014, 10:34

Re: Störande "kluck" i båten

Inlägg av BoJ » sön 06 aug 2017, 14:48

Isf rörisolering kan man inte prova med att binda ihop några fendrar och om det gnisslar finns det ju fenderskydd.

masse
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 11:11

Re: Störande "kluck" i båten

Inlägg av masse » sön 06 aug 2017, 17:40

Min kompis med Bavaria 30:an, - 12 tror jag, ligger i förpiken pga "klucket". Jag tror själv mer på "brallorna" eller något liknande. Jag kan tänka mig att de behöver flyta lite bättre än vad de gjorde, när jag testade. Ska försöka göra något "korvliknande" i textil med något flytetyg instoppat pga risk för gnissel annars.
Tack för alla synpunkter och tipps, återkommer med resultatet.

johanlavenius
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 06 aug 2017, 18:41

Re: Störande "kluck" i båten

Inlägg av johanlavenius » sön 06 aug 2017, 21:24

Det finns (eller fanns) en uppfinning på detta tema. Följde med båten när jag köpte den och det tog ett bra tag innan jag lyckades ta reda på vad det var.

Seatec Wellenstopper
Liknar en luftmadrass, ca 4m lång och ca 70 cm bred, 2-3 cm tjock. Många fastsydda öglor att fästa med.
IMG_0698.JPG

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Störande "kluck" i båten

Inlägg av Anders S » sön 06 aug 2017, 21:27

Litet "onödigt surfande" resulterade i detta: http://clackerstopper.com/

Världen är fantastisk.
Anders S

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Störande "kluck" i båten

Inlägg av KaptenKlant » mån 07 aug 2017, 20:17

Hjälper inte ovan nämnda förslag, återstår väl att byta båt. Det kan bli infernaliskt oväsen i vissa båtar, som tycks byggda som bastrummor. Ett skrov i sandwich hjälper, då det isolerar både ljudmässigt och temperaturmässigt.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

masse
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 11:11

Re: Störande "kluck" i båten

Inlägg av masse » tis 08 aug 2017, 21:48

Tittade igenom konversation "clackerstopper" där ett av förslagen var att ta ett glas vin varje kväll, låter för närvarande bättre än att byta båt. Den där seatec wellenstopper ser intressant ut.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Störande "kluck" i båten

Inlägg av Seawolf » ons 09 aug 2017, 09:03

När vi befarade att få akterkluck i en naturhamn, så vände vi ibland båten, och lade aktern mot land. Om stranden var långgrund lade vi en längre akterförtöjning, och band gummijollen med slaka linor till både land och båt, så den kunde dras in där den behövdes.
På köpet medgav denna metod att vi kunde förtöja på ställen som var alltför långgrunda för vanlig förtöjning.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar