Första segelbåten

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Astaced
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 13 jul 2017, 18:13

Första segelbåten

Inlägg av Astaced » tis 25 jul 2017, 13:33

Hallå jag är en tonåring som seglat en del och är intresserad av att skaffa en mindre kölbåt

Jag har Seglat : Avanti, Comfort 26, IF och Compis 28 bland annat

Några förslag? Jag har hört att Maxi båtar är bra men vad vet jag? =)

Pris 10000-20000

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Första segelbåten

Inlägg av s20 » ons 26 jul 2017, 10:14

Kul att du vill satsa på segelbåt! Att direkt rekommendera vad du ska satsa på är svårt, själv seglade jag IF när jag var ung och älskar den båten. Kul att segla när det blåser och tål mycket. Titta på många båtar, försök hitta ett exemplar som är underhållet, segel kostar mycket pengar och är de i dåligt skick så blir seglingen därefter och du tröttnar. Ta gärna med någon vän som kan båtar, 4 ögon ser mer än 2 och det är lätt att falla för en viss båt utan att ställa rätt frågor. Och kom ihåg att det är köparens marknad, titta främst på båtar som ligger en bit över din budget, prutmånen är stor även om du säkert retar en del säljare när du ger skambud på deras "pärla". Samtidigt kan en båt som säljs för 15000:- vara mycket bättre än den som säljaren begär 40000:- för. Alla är inte medvetna om hur marknaden ser ut.
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Första segelbåten

Inlägg av Peter_K » ons 26 jul 2017, 11:07

Välj en båt som seglar bra så tröttnar du inte.
För de pengarna borde du kunna få en välskött RJ85, men också Comfort 26 som du seglat är bra båtar.
Vill du ha mer komfort för de pengar får du göra avkall på seglingsegenskaperna.
Alla borde ha skägg

Astaced
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 13 jul 2017, 18:13

Re: Första segelbåten

Inlägg av Astaced » ons 26 jul 2017, 11:26

Tack för svaren =) Jag har seglat i nästan 8 års tid nu så chansen att jag tröttnar är ganska liten. Utav dom båtarna jag nämnde har jag seglat Comfort 26 minst

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Första segelbåten

Inlägg av Nils_D » ons 26 jul 2017, 20:55

Eftersom du redan har en rätt bred erfarenhet av olika båttyper är ett förslag att du går igenom vad du gillar och ogillar med dessa. Frågor för dig att söka dina egna svar på är t.ex.

1. Föredrar du en båt med 7/8 dels rigg (som IF) eller med mastheadrigg (som Compis)
2. Hur viktigt är det att alla fall och andra trimfunktioner är dragna till sittbrunnen eller är det ok om t.ex. fallen sköts framme vid masten.
2. Vilka har en kojlängd som du är nöjd med
3. Hur viktigt är det med mycket utrymme i ruffen
... och det finns säkert fler som du kan komma på själv.

Själv gillar jag 7/8 dels rigg, så jag skulle titta på IF, RJ 85, H-båt och liknande. Däremot inte Maxi från 70-talet. De är förvisso i många avseenden bra båtar, men jag gillar inte deras stora försegel och små storsegel. Eftersom jag seglar mycket själv vill jag ha alla trimfunktioner dragna till sittbrunnen. Men det är mina preferenser; det viktiga är att du hittar vad som är viktigt för dig.

Sedan är nästa steg att hitta ett bra exemplar med de egenskaper du prioriterar som ryms inom din budget. Här är nog skick i förhållande till pris viktigare än att gå på en speciell båttyp. Själv gillar jag att fixa med segel och trimutrustning, så den delen är inte viktig för mig när jag köper en båt. Jag kommer ändå att ändra och byta ut rätt mycket. Däremot är jag inte lika bra på att renovera och fräscha upp inredningar. Så det viktiga för mig är att båtens inre är i bra skick. Men återigen, det är mina prioriteringar, inte allas.

Det kan nog vara bra om du köper en båt vars pris inte slår i ditt budgettak, utan som ger dig lite ekonomiskt utrymme för kompletteringar. Min erfarenhet är att det alltid dyker upp något man vill byta eller köpa till. Dessutom lönar det sig att leta, för det är helt häpnadsväckande vilka kvalitetsskillnader man kan finna mellan två båtar av samma typ och till samma pris.

Med de budgetramar du har kommer du knappast att ha råd att köpa nya segel. Därför är det viktigt att den du köper har någorlunda bra segel. Eller att det finns begagnade att köpa, vilket oftare är fallet med de båttyper som kappseglas som H-båt och IF.

Lycka till med båtköpet!

Astaced
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 13 jul 2017, 18:13

Re: Första segelbåten

Inlägg av Astaced » tor 27 jul 2017, 07:08

Nils_D skrev:Eftersom du redan har en rätt bred erfarenhet av olika båttyper är ett förslag att du går igenom vad du gillar och ogillar med dessa. Frågor för dig att söka dina egna svar på är t.ex.

1. Föredrar du en båt med 7/8 dels rigg (som IF) eller med mastheadrigg (som Compis)
2. Hur viktigt är det att alla fall och andra trimfunktioner är dragna till sittbrunnen eller är det ok om t.ex. fallen sköts framme vid masten.
2. Vilka har en kojlängd som du är nöjd med
3. Hur viktigt är det med mycket utrymme i ruffen
... och det finns säkert fler som du kan komma på själv.

Själv gillar jag 7/8 dels rigg, så jag skulle titta på IF, RJ 85, H-båt och liknande. Däremot inte Maxi från 70-talet. De är förvisso i många avseenden bra båtar, men jag gillar inte deras stora försegel och små storsegel. Eftersom jag seglar mycket själv vill jag ha alla trimfunktioner dragna till sittbrunnen. Men det är mina preferenser; det viktiga är att du hittar vad som är viktigt för dig.

Sedan är nästa steg att hitta ett bra exemplar med de egenskaper du prioriterar som ryms inom din budget. Här är nog skick i förhållande till pris viktigare än att gå på en speciell båttyp. Själv gillar jag att fixa med segel och trimutrustning, så den delen är inte viktig för mig när jag köper en båt. Jag kommer ändå att ändra och byta ut rätt mycket. Däremot är jag inte lika bra på att renovera och fräscha upp inredningar. Så det viktiga för mig är att båtens inre är i bra skick. Men återigen, det är mina prioriteringar, inte allas.

Det kan nog vara bra om du köper en båt vars pris inte slår i ditt budgettak, utan som ger dig lite ekonomiskt utrymme för kompletteringar. Min erfarenhet är att det alltid dyker upp något man vill byta eller köpa till. Dessutom lönar det sig att leta, för det är helt häpnadsväckande vilka kvalitetsskillnader man kan finna mellan två båtar av samma typ och till samma pris.

Med de budgetramar du har kommer du knappast att ha råd att köpa nya segel. Därför är det viktigt att den du köper har någorlunda bra segel. Eller att det finns begagnade att köpa, vilket oftare är fallet med de båttyper som kappseglas som H-båt och IF.

Lycka till med båtköpet!
Tack för svaret =) Du tog upp några punkter som jag lämnat ute då jag vill se fler förslag av båtar. Målet är även delvis att jag vill kunna segla själv med båten och då måste ju Trim urustningen vara dragen till sittbrunnen.

Också lite off topic vad är skillnaden på 7/8 dels rigg och masthead? Jag seglar med scouterna därför de olika båtarna men jag har inte märkt någon större skillnad på dom så Vad är skillnaden?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Första segelbåten

Inlägg av Anders S » tor 27 jul 2017, 08:10

Det är alltid vanskligt att ge råd om båtköp, just för att det är så personligt vad man gillar och vad man tycker är viktigt.

Men i princip kan sägas att en lätt båt är billigare (mindre dyr, kanske?) i drift, lättare att hantera, men livligare och mer responsiv. Tyngre båtar (relativt sin längd kräver mer segelyta, är (tadaaa!) tyngre och blir dyrare att underhålla (vikten styr många underhållsfaktorer, som riggstorlek, segelyta (vid nyköp), hur stor motor man behöver etc.

Av de modeller du nämnt tror jag att en "nybörjare" (du är inte nybörjare på det sättet, men ny som båtägare) får mest utbyte av en Comfort 26 eller en IF. Det finns en del båtar i din prisklass, men du bör sikta på sådana som är hyfsat välkända. Den enda maxin jag i så fall rekommenderar är Maxi 68. Men om man söker på Blocket inom ditt prisspann hittar man massor med båtar. Då tror jag att de litet mer erkända modellerna (H-båt, IF, Maxi, Misil 2 etc etc) ger dig lättast att i en framtid sälja båten vidare. Just Misil 2 är en underskattad båt på många vis, men är en "liten havskryssare", inte en halvrejsig lättviktare. Här skall du göra klart för dig vad du prioriterar, som redan sagts.

Har du en budget kan den brukas på två sätt: Dels kan du köpa billigt och renovera. Alternativt kan du hålla i börsen och välja en så fin båt som pengarna räcker till, om du inte tycker det är roligt att renovera. (Det gör många, t ex jag). Problemet är att renovering och förbättring kostar ungefär lika mycket oavsett båt, och det är värdefullt (för dig) om du hittar en båt som har alla dyra komponenter i ordning. De flesta vill ha bra segel och en motor som åtminstone startar och går pålitligt, och det behöver inte skilja mycket i pris mellan "bra" och "dåliga" båtar i detta. För att fixa en sunkig inredning krävs armbågsolja och tid (kanske symaskin), men att laga en skrovskada eller göra stora plastjobb kräver att man har tid, pengar, värme, torr arbetsplats och kunskap. Bara som exempel att se upp med.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Första segelbåten

Inlägg av oceansailor » tor 27 jul 2017, 08:54

Astaced skrev:Hallå jag är en tonåring som seglat en del och är intresserad av att skaffa en mindre kölbåt

Jag har Seglat : Avanti, Comfort 26, IF och Compis 28 bland annat

Några förslag? Jag har hört att Maxi båtar är bra men vad vet jag? =)

Pris 10000-20000
Du har ju prövat ganska mycket. Ex.vis tror jag att Du upplevde komforten i Compis 28 bättre än den i Comfort 26:an?

Men kanske var Comfortens livligare seglingsegenskaper var roligare?

Har man en begränsad budget så kommer det ner till att försöka förstå varför man tycker om båtlivet. Gillar man komfort så kan ju en rymligare båt vara ett bättre alternativ än en snabbseglare. Men är man ute för seglingen kanske man tröttnar om det blir alltför degigt.

Nu är det ju inte så enkelt att det är svart och vitt. Ofta hamnar man någonstans mittemellan på skalan segling-----boendeutrymme.

Men jag tror att Du själv har svaret om Du funderar igenom hur Du har trivts med Ditt båtliv så här långt.

Astaced
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 13 jul 2017, 18:13

Re: Första segelbåten

Inlägg av Astaced » tor 27 jul 2017, 09:18

oceansailor skrev:
Astaced skrev:Hallå jag är en tonåring som seglat en del och är intresserad av att skaffa en mindre kölbåt

Jag har Seglat : Avanti, Comfort 26, IF och Compis 28 bland annat

Några förslag? Jag har hört att Maxi båtar är bra men vad vet jag? =)

Pris 10000-20000
Du har ju prövat ganska mycket. Ex.vis tror jag att Du upplevde komforten i Compis 28 bättre än den i Comfort 26:an?

Men kanske var Comfortens livligare seglingsegenskaper var roligare?

Har man en begränsad budget så kommer det ner till att försöka förstå varför man tycker om båtlivet. Gillar man komfort så kan ju en rymligare båt vara ett bättre alternativ än en snabbseglare. Men är man ute för seglingen kanske man tröttnar om det blir alltför degigt.

Nu är det ju inte så enkelt att det är svart och vitt. Ofta hamnar man någonstans mittemellan på skalan segling-----boendeutrymme.

Men jag tror att Du själv har svaret om Du funderar igenom hur Du har trivts med Ditt båtliv så här långt.
Tack =) Du fick mig att tänka lite grann =)

Såhär enligt mig är nog seglings egenskaper viktigare än komfort

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Första segelbåten

Inlägg av Nils_D » tor 27 jul 2017, 11:16

Astaced skrev:
Också lite off topic vad är skillnaden på 7/8 dels rigg och masthead? Jag seglar med scouterna därför de olika båtarna men jag har inte märkt någon större skillnad på dom så Vad är skillnaden?
Definitivt inte off-topic tycker jag. Ingen skulle säga att valet mellan diesel- och bensinmotor är off-topic vid ett bilköp :-)
Av de båtar som du nämner att du seglat är Compis mastheadriggad, medan de övriga är partialriggade.

En enkel beskrivning av skillnaden är att på en masthead-rigg går förstaget ända upp till masttoppen, medan på en 7/8-delsrigg är förstaget fäst en bit ner. Det är inte alltid just en åttondel ner, men ofta säger man lite slarvigt 7/8-delsrigg oavsett var förstaget exakt är fäst i masttoppen. Ett annat ord är "partialrigg" eller "fraktionsrigg". Två enkla beskrivningar av riggtyperna finns på

https://sv.wikipedia.org/wiki/Partialrigg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Masthead

Det finns både för- och nackdelar med båda typerna. Den som kanske är viktigast för dig är hur lätthanterlig riggen är, och då tycker de flesta att en partialriggad båt är enklare, eftersom det blir mindre försegel att dra runt och skota hem i varje slag. Ju mer du seglar i en trång skärgård, ju viktigare blir detta. Och för egen del tycker jag att enkel segelhantering blir än viktigare när jag seglar ensam.

Man kan också oftast trimma riggen mer under gång för att få optimal segelsättning på en partialriggad båt, framförallt genom att dra i akterstaget så att masten böjer sig, vilket i sin tur påverkar framförallt storseglets form. Men det faktum att en mastheadriggad båts rigg står stadigare gör att de flesta som vill segla långt över öppna vatten föredrar en sådan rigg.

En annan skillnad dyker upp om man vill minska segelytan för att det blåser för mycket. Då börjar man ofta med det största seglet, vilket är storen på en partialriggad och förseglet (genuan) på en masthead. Att reva ett storsegel är ofta enkelt, men om man inte har förseglet (genuan) på rulle, så måste man byta försegel för att få en bra segelsättning, och det är mer komplicerat.

Om man sedan börjar fintrimma för maximal effekt givet den rådande situationen så följer man lite olika principer för de olika riggtyperna. Men när man är i början av sitt segelbåtsägande är det nog lite överkurs, och blir dessutom rätt komplicerat, eller i alla fall långt att beskriva, så det skippar jag här. Men det finns många bra böcker om detta när du vill fördjupa dig.

Astaced
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 13 jul 2017, 18:13

Re: Första segelbåten

Inlägg av Astaced » tor 27 jul 2017, 12:33

Nils_D skrev:
Astaced skrev:
Också lite off topic vad är skillnaden på 7/8 dels rigg och masthead? Jag seglar med scouterna därför de olika båtarna men jag har inte märkt någon större skillnad på dom så Vad är skillnaden?
Definitivt inte off-topic tycker jag. Ingen skulle säga att valet mellan diesel- och bensinmotor är off-topic vid ett bilköp :-)
Av de båtar som du nämner att du seglat är Compis mastheadriggad, medan de övriga är partialriggade.

En enkel beskrivning av skillnaden är att på en masthead-rigg går förstaget ända upp till masttoppen, medan på en 7/8-delsrigg är förstaget fäst en bit ner. Det är inte alltid just en åttondel ner, men ofta säger man lite slarvigt 7/8-delsrigg oavsett var förstaget exakt är fäst i masttoppen. Ett annat ord är "partialrigg" eller "fraktionsrigg". Två enkla beskrivningar av riggtyperna finns på

https://sv.wikipedia.org/wiki/Partialrigg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Masthead

Det finns både för- och nackdelar med båda typerna. Den som kanske är viktigast för dig är hur lätthanterlig riggen är, och då tycker de flesta att en partialriggad båt är enklare, eftersom det blir mindre försegel att dra runt och skota hem i varje slag. Ju mer du seglar i en trång skärgård, ju viktigare blir detta. Och för egen del tycker jag att enkel segelhantering blir än viktigare när jag seglar ensam.

Man kan också oftast trimma riggen mer under gång för att få optimal segelsättning på en partialriggad båt, framförallt genom att dra i akterstaget så att masten böjer sig, vilket i sin tur påverkar framförallt storseglets form. Men det faktum att en mastheadriggad båts rigg står stadigare gör att de flesta som vill segla långt över öppna vatten föredrar en sådan rigg.

En annan skillnad dyker upp om man vill minska segelytan för att det blåser för mycket. Då börjar man ofta med det största seglet, vilket är storen på en partialriggad och förseglet (genuan) på en masthead. Att reva ett storsegel är ofta enkelt, men om man inte har förseglet (genuan) på rulle, så måste man byta försegel för att få en bra segelsättning, och det är mer komplicerat.

Om man sedan börjar fintrimma för maximal effekt givet den rådande situationen så följer man lite olika principer för de olika riggtyperna. Men när man är i början av sitt segelbåtsägande är det nog lite överkurs, och blir dessutom rätt komplicerat, eller i alla fall långt att beskriva, så det skippar jag här. Men det finns många bra böcker om detta när du vill fördjupa dig.

Tack =)

Och när jag ändå skriver vad är största skillnaden på IF och marieholm IF(marieholm 26)?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Första segelbåten

Inlägg av Lasse L » tor 27 jul 2017, 15:03

Högre fribord på 26an
Lite rymligare på "höjden" inombords

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Första segelbåten

Inlägg av Peter_K » tor 27 jul 2017, 22:06

Plus att detta som Lasse skriver har gjort Marieholm 26:an något långsammare.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Första segelbåten

Inlägg av T » fre 28 jul 2017, 13:46

26:an har väl också, jämfört med IF, en förhållandevis bekväm sittbrunn? Och inombordare.

:o
/T

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Första segelbåten

Inlägg av Fredrik » fre 28 jul 2017, 20:38

En IF är välseglande, en Marieholm 26 är trög och tråkig. Köp en Maxi 77 om du vill ha mer utrymmen än en IF, 77:an seglar lika bra som en IF om man har en bra genua.

Annars finns ju Maxi Racer, Express, H-båt och lite andra båtar i 8-metersklassen som kanske passar din budget om du har tur.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar