Välja båt - enkel, snabb, billig i drift

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Välja båt - enkel, snabb, billig i drift

Inlägg av Nubben » tor 01 jun 2017, 07:08

Hejsan,
Funderar på båttyp enligt följande spec:

Vi seglade tidigare en Inferno 31/Crown 31 både cruising och racing. Var speciellt nöjd med seglingsegenskaperna som var väldigt allround med sweet spots speciellt i lätt och hårdvind(tack vare trimbar rigg). Nu har vi gjort oss av med den och vill ha något som hamnar en klass snabbare, är nyare(dvs. mindre underhåll) samt har samma goda seglingsegenskaper. Storleksordning som vi tänkt är max ~10m. Ett annat viktigt kriterium är att segelytan inte får bli för stor eller komplicerad då vi vill ha råd att köpa nya segel emellanåt också. Båten skall gå att cruisa upp till 2-3 veckor med och behöver alltså basutrustning, men ju simplare(mindre saker som går sönder!) desto bättre. Samtidigt kan båten användas för en del tävlingar som t.ex. Seapilot2Star eller motsvarande.

Som rigg skulle jag gärna se något lättseglat, dvs. inga backstag och helst inte genua då skiften neråt mot fock är rätt så tunga speciellt shorthanded. Gennaker istället för spinnaker är ok ifall det fungerar på båttypen ifråga.

Pris max 950kSEK och årsmodell 2007 eller nyare.

Vilka båttyper skulle sailguides samlade expertis rekommendera?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Välja båt - enkel, snabb, billig i drift

Inlägg av Fredrik » tor 01 jun 2017, 08:50

Hej,
Jag skulle rekommendera X-332, en båt som har "allt" i mina ögon.

/Fredrik
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar