Köpa sjövattenkyld från 1980?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Köpa sjövattenkyld från 1980?

Inlägg av tomeriksen » sön 21 maj 2017, 08:18

Hej,
Kikar på en båt som har en 37 år gammal, sparsamt använd MD7 med sjövattenkylning. Båten har tillbringat sina år i Östersjön. Motorn går fint och en okulärbesiktning 2013 fick tummen upp av en servicetekniker på just penta.

Knäpp fråga, men hur många år tror ni det finns kvar i den här innan rosten käkar upp den?

Också toppen om någon sitter på egna erfarenheter om vad som brukar paja först och om det får att laga.

Mvh
Tom

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Köpa sjövattenkyld från 1980?

Inlägg av Peter_K » sön 21 maj 2017, 08:40

Alltså... det är omöjligt att svara på frågan. Svaret är typ att det är mellan 0-50 år kvar på motorn.

Efter 37 år har "det som brukar paja först" blivit utbytt några gånger säkert.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Köpa sjövattenkyld från 1980?

Inlägg av Anders S » sön 21 maj 2017, 16:35

tomeriksen skrev:Hej,
Kikar på en båt som har en 37 år gammal, sparsamt använd MD7 med sjövattenkylning. Båten har tillbringat sina år i Östersjön. Motorn går fint och en okulärbesiktning 2013 fick tummen upp av en servicetekniker på just penta.

Knäpp fråga, men hur många år tror ni det finns kvar i den här innan rosten käkar upp den?

Också toppen om någon sitter på egna erfarenheter om vad som brukar paja först och om det får att laga.

Mvh
Tom

Problemet med en råvattenkyld (sjövattenkyld) motor är inte bara rost, utan det faktum att pannsten byggs upp i kylkanalerna, särskilt i de heta delarna av topplocket. Pannstenen (mest kalk) kan till och med maskera rostskador och efter en behandling mot pannsten kan vad som helst hända. En sjövattenkyld motor brukar också ha en "kall" termostat, delvis för att motverka pannstensproblemet, och slits litet hårdare rent mekaniskt av det skälet.

Alltså är det ytterst osäkert om en sådan motor håller någon längre tid (den är ju redan 37 år gammal) liksom att det är (minst) lika osäkert att bygga om den till färskvattenkylning. (Det skulle man gjort då den var ny). Enda sättet att veta säkert är att ta ut motorn och gå igenom den noga, och det verkar heller inte (ekonomiskt) vettigt.

Det enda ekonomiskt sunda är att a) kalkylera för en ny (beg) motor och b) hoppas att den som sitter i håller länge än.

Men, är det en segelbåt, priset är "rätt" och du kan segla, så klarar du dig även om motorn havererar.

Om just rosten inte tar den, så är det ventiler, kolvringar och fuktskador (vatten i cylindern) som ställer till det. Med normala körtimmar (3.700 timmar eller så) kan det finnas många ÅR kvar i motorn, men bara om den skötts om "enligt boken". Om den går fint är det ett tecken på detta. Men det är rosten som tar den, mest troligt. När detta sker vet ingen utan att ta isär motorn, och knappt då heller.
Anders S

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Köpa sjövattenkyld från 1980?

Inlägg av tomeriksen » ons 24 maj 2017, 07:04

Tack!
Rullar tärningen och hoppas på det bästa.
Någon som vet var kylkanalerna går i en md7? Är det på fler ställen än topplock och avgaslimpa?
Tom

Skriv svar