Wauquiez Opium 39

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Matson
Rookie

Wauquiez Opium 39

Inlägg av Matson » ons 10 maj 2017, 11:45

Är det ngn som har några uppgifter om ovanstående båt. Finns det ngn chans att klara sig utan att göra ett mätbrev, kändes som en farlig massa mätningar. Kan man inte använda båtens ritning och bara väga den noggrant?
//Mattias

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Wauquiez Opium 39

Inlägg av Peter_K » ons 10 maj 2017, 14:13

Om du skall kappsegla och båten inte finns i tabellen skall den mätas in och ett mätbrev skall upprättas. Ta hjälp av en mätman. Du behöver också en våg för att väga båten.
Och ja - det är många mått som skall in.
Alla borde ha skägg

Matson
Rookie

Inlägg av Matson » ons 10 maj 2017, 15:02

Hmm.
Det blir ju inga "riktiga" kappseglingar utan lite mer på skoj. Tänkte mig ett någorlunda ungefärligt värde.
Vi får se vad jag orkar med.

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » ons 10 maj 2017, 16:10

Det går utmärkt att mäta själv om båten inte finns som tabellbåt, men man måste ju mäta för att få rätt mått. Vill man optimera med ytterligare någon hundradels förbättring kan man få ett verifierat mätbrev vilket kräver våg och mätman.
Det brukar vara bra rabatter på mätbrevet i början av året för att sprida arbetsbelastningen för de som går igenom mätbreven. Gå till Svenska Seglarförbundets hemsida. Finns tydliga instruktioner hur man ska göra.
Tänk på att hela systemet har räknats om 2017 så samtliga båtar har sänkts med ca 20%.
Stefan

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 10 maj 2017, 17:50

Hmmm... det där med "lite mer på skoj" förstod jag inte. Antingen kappseglar man på hyffsat lika villkor med korrekta mätbrev, eller så turseglar man tänker jag. Hittepå-mätetal brukar det bli bråk om, och då är det inte skoj längre.
Alla borde ha skägg

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 22 maj 2017, 20:29

Opium 39 är en utpräglad lättviktare och snabbseglare. Finns / har funnits några få ex i Sverige.

Peter K har 100% rätt i detta fall, skall Opium 39 kappseglas så är det allvar, allt som kan lastas ur (som är tillåtet efter mätningen) skall ur. Ovillkorligen. Bästa seglen, som bara de kostar mer än en skjorta.
Då seglar båten som en skållad råtta, vilket krävs för att leva upp till sitt höga handikapp.

Utan detta blir båten kanske först i hamn men sist på resultatlistan.

//J

Skriv svar