Segeljolle tips

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Stenyxa
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 07 maj 2017, 20:27

Segeljolle tips

Inlägg av Stenyxa » sön 07 maj 2017, 20:42

Önskar tips på lämplig segeljolle
Jag vill köpa en begagnad segeljolle som skall användas för nöjessegling i en lite insjö
Krav är centerbord och minst två segel, lämplig för två men skall kunna seglas av en person (vuxen)
Önskemål är rolig båt som är torr/ ganska torr
Prisnivån skall vara under 25000kr för att vara intressant

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segeljolle tips

Inlägg av Anders S » mån 08 maj 2017, 07:48

Stenyxa skrev:Önskar tips på lämplig segeljolle
Jag vill köpa en begagnad segeljolle som skall användas för nöjessegling i en lite insjö
Krav är centerbord och minst två segel, lämplig för två men skall kunna seglas av en person (vuxen)
Önskemål är rolig båt som är torr/ ganska torr
Prisnivån skall vara under 25000kr för att vara intressant
Kan man hitta en Trissjolle som inte är alltför skabbig kan det vara en kandidat (bör hamna väl under 25K...). Annars är kombinationen "torr" och "segeljolle" litet knepig, urvalet om man vill ha "torr" segling blir nog mest sk "kombiseglare" (rodd/motor/segel, typ Askeladden). Men är det en gångbar båttyp för dig, så är det sällan större fel på dem.

Skall den vara rolig blir den våt... (5o5 är rolig, till exempel, även 420) :D Men roliga tvåmansbåtar kan sällan seglas ensam, i alla fall inte med stort utbyte.

En sökning på Blocket bör ge ideer. https://www.blocket.se/hela_sverige/bat ... 0&sp=1&w=3
Anders S

Stenyxa
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 07 maj 2017, 20:27

Re: Segeljolle tips

Inlägg av Stenyxa » mån 08 maj 2017, 08:16

Hej Anders tack för svar
Tanken är att den skall kunna seglas ensam i lungt väder och då är det önskvärt att den är torr
När det blåser på lite extra och två vill segla lite sportigare, gör det inget att man blir lite blöt

LasseT
Guldmedlem
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 04 nov 2007, 21:34
Ort: Lomma

Re: Segeljolle tips

Inlägg av LasseT » mån 08 maj 2017, 18:14

Jag tycker du kan fundera på 2-Kronan. Kan seglas ensam, med 2 eller 3 personer. Ibland dyker det upp exemplar som ligger inom priset du anger. Har själv köpt en sån för att segla jolle tillsammans med barnen.

LasseT

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Segeljolle tips

Inlägg av richardk » ons 10 maj 2017, 08:48

Wayfarer ett annat tips!
Kanske inte helt lätt att hitta men väldigt trevlig båt som dyker upp lite då o då på annonssidorna.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Segeljolle tips

Inlägg av Spider » tor 11 maj 2017, 22:15

Tror det finns en Trapez på blocket. Det seglade jag mycket på 70-talet. Skitrolig och masten har två olika lägen så den kan flyttas och därmed kan killen seglas som enmansjolle på bara storsegel, eller med både fock och stor.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Segeljolle tips

Inlägg av Spider » tor 11 maj 2017, 22:16

Jollen blev killen.

nikpet
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 19 okt 2017, 06:00

Re: Segeljolle tips

Inlägg av nikpet » sön 26 nov 2017, 15:17

Jag seglade Stiljolle under några år, som en större Tvåkrona med fällbart centrrbord. Kan varmt rekommendera den. Jag hade ett rev sytt i stöten som jag nyttjade när jag var själv, den totala ytan är annars 13kvm vilket är mycket att hänga själv.
Lycka till

Skriv svar