Omega 28 eller Maxi 87

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
thomasper
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 03 maj 2017, 21:49

Omega 28 eller Maxi 87

Inlägg av thomasper » ons 03 maj 2017, 21:54

Hej.
Jag tänkte köpa segelbåt i sommar och tittar på en bra första båt (jag har inte seglat med egen båt tidigare) Vill nog både ha lite segling men också yta attt bo på för mig och tonåringarna.
Jag har fastnat för Omega 28 och Maxi 87. Någon som kan guida i vilken av dessa som är att föredra?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Omega 28 eller Maxi 87

Inlägg av HansH » tor 04 maj 2017, 07:30

Båda är ju väl beprövade båtar som tillverkats i stort antal. Antar att du kollat på Båtfakta här på Sailguide.
Omegan har en modernare partialrigg vilket kanske tilltalar den som sätter seglingsegenskaperna högt då Maxi 87ans masthead resulterar i en stor genua som kan vara bökig att kryssa med.
Maxi 87ans innerutrymmen är däremot märkbart mycket större än Omegans.
Om du vill ha en kompromiss mellan de båda båtarna så är Maxi Fenix en mycket bra båt med både bra innerutrymmen och fina segelegenskaper (partialrigg).

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Omega 28 eller Maxi 87

Inlägg av Seagull » tor 04 maj 2017, 14:04

En Albin Cumulus kan också vara ett alternativ, bra seglare och hyggligt med plats. Gärna ett ex. med 2 cyl motor.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Omega 28 eller Maxi 87

Inlägg av omega » tis 06 jun 2017, 08:30

Hej
Seglade omega i 5 år,tyvärr inte seglat Maxi 87,men vi trivdes med omegan .Trevlig segelbåt med fina egenskaper mysig inutiplastjobbet på skrovet väl utfört ,blyköl så båten gick fint i sjö,sittbrunnen var lite trång
Maxin är nog betydligt rymligare nog en av de större o klassen säkert en trevlig båt det med
//johan

Kallseglaren
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 08:48

Re: Omega 28 eller Maxi 87

Inlägg av Kallseglaren » tor 08 jun 2017, 21:13

Hej
Jag har en maxi 87 -79 , jag måste säga att jag trivs fantastiskt bra med den. Riktigt trygg i sjön. Tål väder. Ingen räserbåt om man är lagd åt det hållet. Dinetten är lite overkill eftersom förstärkningarna för sidovanten förstör bästa utrymmet i hörnet mot toaväggen. Annars tror jag inte att jag har något negativt att säga, utrymmena är fantastiska för båtens storlek, köket funkar perfekt, dubbla diskhoar kunde vara fint men en stor kylboxen väger upp det. Den har mycket extra allt och med nya segel tycker jag inte man kan klaga på farten. Motorn MD-7 hörs knappt och startar alltid, 3-4 knop på tomgång och 6 knop om det är bråttom, har flöjlande bronspropeller. möjlighet till 6 fulllängdskojer men 4 pers är nog mer passande och bekvämt. Den har dubbelskriv och kondens blir det först vid mycket låga temperaturer och då först vid skyldighets aluramar. Båten har vallas 1800 och är alltid varm och go. Har annars bara erfarenhet av jollar och sedan maxi 77 och några stora hyrbåtar här och var.
Jag har nu båten i Kallsjön norr om Åreskutan och där gör den rätt för sig.
Kallseglaren
Maxi 87
338

Skriv svar