Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Inlägg av Peter_K » tis 07 feb 2017, 20:28

Först vill jag säga att jag på förhand ber om ursäkt för att jag fortsätter att balla ur tråden med en massa tankar om färdigställandegrader, men då frågeställaren verkar vara klar med båtköpet - grattis till bra beslut! - så har jag inte så dåligt samvete.

Okej... det verkar vara lite röra kring detta helt klart. Min Dixie 27 var köpt som "halvfabrikat" vilket i detta fallet innebar att innermodul, däck mm var monterat. Båten inreddes på varvet av köparen mha en inredningssats och övervakning av förmän/handledare på plats med någorlunda hyggligt resultat, och tack vare inredningssatsen är båtarna hyffsat lika.

Ja, 1978 var jag född, jag var dessutom på sjön med mina föräldrar varje sommar i en Folkparca, just den sommaren som femåring :-)
Alla borde ha skägg

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Inlägg av Anders » tis 07 feb 2017, 20:30

Ett annat sätt att göra meningen tydligare är att kasta om ordningen, vilket nu är gjort. Nu lyder meningen "Aphrodite 29 såldes antingen som färdigbyggd eller i 3/4-fabrikat där inredningen kom omonterad."
I övrigt tycker jag att T har en bra sammanfattning av skillnaden mellan halvfabrikat och trekvartsfabrikat.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Inlägg av Spider » tis 07 feb 2017, 22:04

Om inte jag mins fel så kallades vår Semona för halvfabrikat och då var huvudskott monterat samt basinredning i plast. Detta var 1971. 1974 tror jag vår Ohlsson 29 med grovt tillpassat träinredning kallades 3/4 fabrikat. Smaragd byggde vi hos Rivalbåtar som självbygge men med mycket noggrann handledning. Jag tycker det känns som de olika båtfabrikaten kallade sin version de dom tyckte passade bäst.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Inlägg av Anders S » ons 08 feb 2017, 09:46

Spider skrev:Om inte jag mins fel så kallades vår Semona för halvfabrikat och då var huvudskott monterat samt basinredning i plast. Detta var 1971. 1974 tror jag vår Ohlsson 29 med grovt tillpassat träinredning kallades 3/4 fabrikat. Smaragd byggde vi hos Rivalbåtar som självbygge men med mycket noggrann handledning. Jag tycker det känns som de olika båtfabrikaten kallade sin version de dom tyckte passade bäst.

Det fanns alla tänkbara varianter. I en del fall var skrov och däck så "sladdriga" innan de monterats samman att det i princip var omöjligt att transportera och montera däcket utan en noggrann uppriktning på byggplatsen. I litet "bättre" sammanhang satte man därför gärna i bottenstockar (dvärgspant) och kanske också basinredet i skrovet innan det togs ur formen, en Bra Grej i de flesta fall. Däcket kan man normalt inte montera innan skrovet putsats i kontaktytan (fläns, hylla eller hur man nu utformar skarven).

Huvudskottet likadant, i många fall bara möjligt att sätta dit i ett stycke innan locket läggs på. Skall sedan däcket skruvas (ofta med en tålist) och kanske också lamineras i skarven kan man inte göra detta efter att inredningen (garnering, skåp, hyllor) kommit på plats. Det här gjorde att lösningarna för alla halv- och trekvartsfabrikat såg olika ut, beroende på förutsättningarna. Är till exempel sammanfogningen av skrov och däck arbetsintensiv, men enkel att göra var det ju ett tacksamt ställe att pressa priset som självbyggare.

Ur Aphroditeperspektivet betyder det att varvet gjort grovjobbet med att få ihop båten till en stabil enhet, i det läge när det är som enklast (relativt) att göra det väl (nya komponenter, öppna för att plasta vidare på etc). Det är mer allmänt "bra" och tar bort större delen av frågorna runt "hembygge".
Anders S

Skriv svar