Först vill jag säga att jag på förhand ber om ursäkt för att jag fortsätter att balla ur tråden med en massa tankar om färdigställandegrader, men då frågeställaren verkar vara klar med båtköpet - grattis till bra beslut! - så har jag inte så dåligt samvete.
Okej... det verkar vara lite röra kring detta helt klart. Min Dixie 27 var köpt som "halvfabrikat" vilket i detta fallet innebar att innermodul, däck mm var monterat. Båten inreddes på varvet av köparen mha en inredningssats och övervakning av förmän/handledare på plats med någorlunda hyggligt resultat, och tack vare inredningssatsen är båtarna hyffsat lika.
Ja, 1978 var jag född, jag var dessutom på sjön med mina föräldrar varje sommar i en Folkparca, just den sommaren som femåring
Aphrodite 29 vs Vindö 32?
Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?
Alla borde ha skägg
Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?
Ett annat sätt att göra meningen tydligare är att kasta om ordningen, vilket nu är gjort. Nu lyder meningen "Aphrodite 29 såldes antingen som färdigbyggd eller i 3/4-fabrikat där inredningen kom omonterad."
I övrigt tycker jag att T har en bra sammanfattning av skillnaden mellan halvfabrikat och trekvartsfabrikat.
I övrigt tycker jag att T har en bra sammanfattning av skillnaden mellan halvfabrikat och trekvartsfabrikat.
Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?
Om inte jag mins fel så kallades vår Semona för halvfabrikat och då var huvudskott monterat samt basinredning i plast. Detta var 1971. 1974 tror jag vår Ohlsson 29 med grovt tillpassat träinredning kallades 3/4 fabrikat. Smaragd byggde vi hos Rivalbåtar som självbygge men med mycket noggrann handledning. Jag tycker det känns som de olika båtfabrikaten kallade sin version de dom tyckte passade bäst.
Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?
Spider skrev:Om inte jag mins fel så kallades vår Semona för halvfabrikat och då var huvudskott monterat samt basinredning i plast. Detta var 1971. 1974 tror jag vår Ohlsson 29 med grovt tillpassat träinredning kallades 3/4 fabrikat. Smaragd byggde vi hos Rivalbåtar som självbygge men med mycket noggrann handledning. Jag tycker det känns som de olika båtfabrikaten kallade sin version de dom tyckte passade bäst.
Det fanns alla tänkbara varianter. I en del fall var skrov och däck så "sladdriga" innan de monterats samman att det i princip var omöjligt att transportera och montera däcket utan en noggrann uppriktning på byggplatsen. I litet "bättre" sammanhang satte man därför gärna i bottenstockar (dvärgspant) och kanske också basinredet i skrovet innan det togs ur formen, en Bra Grej i de flesta fall. Däcket kan man normalt inte montera innan skrovet putsats i kontaktytan (fläns, hylla eller hur man nu utformar skarven).
Huvudskottet likadant, i många fall bara möjligt att sätta dit i ett stycke innan locket läggs på. Skall sedan däcket skruvas (ofta med en tålist) och kanske också lamineras i skarven kan man inte göra detta efter att inredningen (garnering, skåp, hyllor) kommit på plats. Det här gjorde att lösningarna för alla halv- och trekvartsfabrikat såg olika ut, beroende på förutsättningarna. Är till exempel sammanfogningen av skrov och däck arbetsintensiv, men enkel att göra var det ju ett tacksamt ställe att pressa priset som självbyggare.
Ur Aphroditeperspektivet betyder det att varvet gjort grovjobbet med att få ihop båten till en stabil enhet, i det läge när det är som enklast (relativt) att göra det väl (nya komponenter, öppna för att plasta vidare på etc). Det är mer allmänt "bra" och tar bort större delen av frågorna runt "hembygge".
Anders S