Ev kolla på en ny båt snart..

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 17 nov 2015, 13:01

Ev kolla på en ny båt snart..

Inlägg av Sailbear » ons 07 dec 2016, 15:33

Jag och min sambo bor i vår båt och har stora planer för den och framtida äventyr.
Ibland känns projektet lite övermäktigt, mycket på grund av de stora summor vi måste skyffla ner i båten, speciellt när det inte är någon direkt åtråvärd båt. Men jag har räknat och spekulerat och kommit fram till att vi inte kan finna någon båt som är bra nog för rimliga summor ändå, nästa steg har varit tänkt att bli när vi seglat vår båt mycket mer och tröttnat/behöver mer än 30 fot..
Och båtar kostar alltid pengar, något annat ska man inte inbilla sig. Och vem har en segelbåt som en investering? Inte jag iaf. Bara en investering för eget välbefinnande.

Hur som helst finns det ju en del saker som gnager.. Hos mig finns det en rädsla att inte komma ut och segla tillräcklig pga alla projekt och allt som Behöver göras. Därför lockar ju tanken på en mer utrustad båt en hel del.

Varit i kontakt med mäklaren av denna båt, http://www.hbs.minisite.dk/Colin-Archer-35-type
Utrustningslistan är brutal, men tyvärr finns det ju självklart ting att göra även på denna båt, samt en del tveksamheter.
Tidigare ägaren är örlogskapten och och nog hållit efter det mesta.

Två större tveksamheter finns det enligt mig, kanske tre..
1. Ruffen är byggd i mahogny och senare plastad. Dvs mahognyn är inplastad. Troligen har man inte orkat med skötseln av det hela och plastat över. Nu finns det problem med att plasten släppt på sina ställen. Jag saknar kunskaper hur man går vidare på bästa sätt. Har en del kännedom och hur man reparerar vanlig sandwichdelaminering, fuktskador osv.. Rent logiskt borde detta vara enklare på sina sett? För det ska väl mycket till för mahognyn att ruttna?

2. Kölvikten. Vi prioriterar en stor kölvikt. kölen på denna båten väger endast 2300kg, lite för en båt av denna typ och storlek (6500kg)?
Kölvikten vi har idag är ca 45% av båten. Självklart blir denna procent mindre ju större båten är. Men detta är lite väl?

3. Motorn och troligen backslag ca 30 år gamla (behöver ju inte vara dåligt)..

Men betänker man att vi nog får lägga 150-200k på den båt vi har idag så är det en aning retligt.. Samtidigt kommer båten då vara i topp noch skick.
Men att överge ett projekt känns inte värdigt för båten vi har idag. Och det är nog svårt att hitta någon dum/extrem/envis/kärlesfull nog att ta över stafettpinnen.

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Ev kolla på en ny båt snart..

Inlägg av Seagull » ons 07 dec 2016, 16:29

Jag förstår er tanke med att titta på en ny/annan båt, att helt enkelt byta upp sig. Den båt ni har idag, vet inte vilken modell det är, är säkert på väg att renoveras till gott skick. Men det finns en del saker man inte kan åtgärda, som att båten "bara" är 30 fot, att den har en viss bredd, att den har ett visst betéende i sjön (bra eller dåligt). Sedan beror det ju på vad man är mest intresserad av -att skruva eller segla. Jag har själv varit i liknade situationer där jag tyckt att båten, trots att den varit i tipp-topp-skick, inte uppfyller alla önskemål. T.ex har det rört sig om begränsad ståhöjd eller tunt platsskrov -saker man inte ändrar på i ett nafs. Då har det känts vettigare att satsa en slant och skaffa en båt som har det jag söker.
Skriv en lista på kriterier som den nya båten behöver uppfylla, gradera gärna hur viktiga de olika sakerna är.
Den danska båt du skickar en länk till ser visserligen ganska rejäl ut men man kan också se att den är sliten och har en del brister i underhåll ( det verkar inte vattentätt mellan överbyggnad och däck). De brister man kan se på bilderna ser man ju direkt men sedan finns säkert en hel del mer också. Se till att du inte köper ett nytt objekt som kräver stora arbetsinsatser ifall det inte är skruva du just vill.

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Ev kolla på en ny båt snart..

Inlägg av KaptenKlant » ons 07 dec 2016, 21:57

Kölvikt relativt totalvikt/deplacement och rätande moment

Skulle inte oroa mig för det. Runt 30% av totalvikten är helt OK för en båt med lite bredd( som ger formstabilitet) tung köl i sig själv, aningen teoretiskt, är ju bara dödvikt att släpa på som gör båten långsammare. Den behövs för att balansera segerplanet och hålla riggen vänd uppåt dvs åt rätt håll. det lan även uppnås med ett bredare skrov.

Ta en bred flerskrovsbåt som ena änden av spektrat. Bara formstabilitet för rätande moment och ingen barlast.

Andra extremen nånting i stil med en Skärgårds-95a. Smal och lång med ca 50% av vikten i kölen för att kunna bära stor segelyta. Båtkonstruktörerna spelar fram och tillbaka med dessa parametrar för att hitta en typ av gyllene medelväg för den typ av båt de vill skapa.

Har inte kollat Colin Archerlänken, så inga kommentarer.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Ev kolla på en ny båt snart..

Inlägg av Calle C » tor 08 dec 2016, 10:22

Jag blir alldeles matt när man tittar på bilderna, känns som att köpa mängder av framtida problem.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ev kolla på en ny båt snart..

Inlägg av Anders S » tor 08 dec 2016, 10:58

Calle C skrev:Jag blir alldeles matt när man tittar på bilderna, känns som att köpa mängder av framtida problem.
Nu är du inte snäll, Calle. Men du är klok.

Jag håller med, även om det (såklart) inte går att bedöma en båt på en annons. Men det som MÅSTE undersökas är däcket och ruffen, och vilka strukturella problem som finns där. Att "reparera" en från början tveksam konstruktion, kanske fuktskadad (och givet bilden från toa, så är "kanske" optimistiskt bedömt) blir inte bara svårt, kanske orimligt dyrt.

Sedan är själva båten speciell. Är jag mäklare skriver jag "unik", är jag besiktningsman undrar jag vem som gjort uppmätningen, från vad, vad har den båten man utgått från för historia, hur har man sedan räknat på deplacemet, viktfördelning och barlast. Finns det laminatritningar från bygget?

Jag skulle undersöka riggen, rigginfästningarna, seglens skick och räkna med att när båten är i skick rent strukturellt, så är det en fråga om seglens skick (ser INTE lovande ut på bilderna) och sedan en rejäl djupdykning i motorns skick. (Det KAN vara så att motorn är det bästa på hela båten, men tänk på vad det kan betyda).

Jag gillade inte bilderna över elsystemet, och med tanke på den avsevärda tillgången på elektriska anordningar hade jag tittat NOGA på elsystemet. Visade man det från sin bästa sida på bilden verkar det inte så lovande.

En annan tveksamhet är hur ruffnedgången och sittbrunnen konfigurerats. I sammanhang där man inbillar sig att "Colin Archer" har stort värde vill man åtminstone ha en hög tröskel till ruffen... Det mesta pekar nog egentligen mest på att detta är en motorseglare. Det finns ju till exempel ingen bild på undervattenskroppen (eller fanns det?)

Men, Sailbear: Åk för att titta på båten och bilda dig en uppfattning. Danmark kan vara en trevlig utflykt. Om Calle och jag (vi är kända surgubbar) kanske inte har självklart rätt, så ser du ju båten "på riktigt". Tror du på den efter att ha tagit in helhetsbilden tror jag du anlitar en riktig besiktningsman, eftersom båten är såpass speciell, i konstruktion och bygge.

Sedan vet du bäst själv om du gillar att meka båt (skitkul, tycker jag) eller om det är segling i en färdig båt, i gott skick som gäller. Men fyndfaktorn i den här båten skulle jag inte värdera högt. Det finns norska "sköiter" i den har genren, i så fall mer gångbara (norrmännen har en marknad för sådana, både moderna kopior och originalen).

Den kan vara bättre än vad det verkar. Vi kan inte veta.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Ev kolla på en ny båt snart..

Inlägg av Peter_K » tor 08 dec 2016, 11:23

Jag skulle valt en båt med bättre struktur men ganska outrustad. Då får du en sund båt att skruva i NYA prylar i istället, med gällande garantier. Plastad mahogny är tveksamt som konstruktion, har plasten börjat släppa, gå där ifrån.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 17 nov 2015, 13:01

Re: Ev kolla på en ny båt snart..

Inlägg av Sailbear » tor 08 dec 2016, 15:41

Tack så jätte mycket för all respons, och ibland är det inte dumt med andras kritiska kommentarer. Och jo, jag tror ni alla har rätt.. Lite så jag kände med mycket, men behövde nog höra det.
Angående utrustningen var det närmast för mycket för min smak och sådant går ju alltid sönder, men lockelsen att "ev" bara kunna segla nästa sommar var/är stor. Men man hade ju utan tvivel hamnat i operation "kostsam renovering" tids nog.
Jag har googlat lite, och konstruktören verkar ha god renommé men främst med folkbåtar och motorbåtar. Sen var ju detta en särskild beställning.. Men nej, detta projekt är nog inte rätt för oss just nu. Och som någon säger har den kanske lite väl mycket motorseglarkaraktär.

Vi fortsätter väl kolla så smått efter stabila "tunga" båtar som tål att lastas samt är trevliga att bo i .. Men sen ska dom ju helst kunna segla hyfsat också ;) ,Och dessutom vara seglingsdugliga. Kanske båten vi redan har? ;)
Om vi inte hittar något blir det totalrenovering av hela den båt vi har idag (allt utom inredning och motor). Ev planerar jag göra i ordning en liten 22 fotare jag redan äger för att oftare kunna komma ut på havet och diverse utflykter.

Har inget emot att "skruva" och lära mig. Är närmast besatt av det :) , men att se att man kanske inte kommer ut och seglar på 2-3 säsonger är en aning tungt. Är ju inte därför vi valt att bo i båt.. Men man ska inte måla fan på väggen, väljer jag uppgraderingar strategiskt och lägger tiden och pengarna rätt borde det vara möjligt att komma ut på havet oftare..

Skriv svar