Köp av första segelbåt.

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
tillin
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 25 nov 2016, 11:19

Köp av första segelbåt.

Inlägg av tillin » fre 25 nov 2016, 11:48

Jag är en ung kille på 26 år som har börjat drömma om segling, har noll erfarenhet om just segling men tillbringar mycket tid på sjön och sommarstugan och jobbar även på fartyg som lättmatros.

Har börjat gå och tänka över på att köpa segelbåt och men har noll koll på vad man ska kolla efter om man ska just köpa segelbåt, kommer förmodligen mest segla själv om det blir så att jag köper en båt och undra vilken modell man ska köpa och vilken utrustning den ska helst ha.
Drömmen vore att åka längre sträckor t:ex kanske till spanien men man måste först börja med något som är genomförbart, så det blir väl att först att segla runt finska kusten för att sedan kanske segla till sverige eller runt i bottniska viken/östtersjön och kanske segla till några länder som är inom räckhåll.

Själv så har jag just fastnat för Maxi seriens båtar (68-87) men hur är just dessa att segla solo eller att korsa bottniska viken eller att åka lite längre med?

Sedan om ni har förslag på andra båtar som är i ungefär samma storleksklass så får ni gärna rekommendera, och hur mycket ska man satsa på en båt? hade kanske tänkt att betala kanske max ca 10 000€ +- men gärna mindre.

Tacksam för svar. :D

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av Nils_D » fre 25 nov 2016, 18:02

Det finns många personer här på Sailguide som kan tala om för dig vilken båt som de tycker är en lämplig båt för en nybörjare. Ofta en de har nu eller har seglat själv tidigare. Och de kommer att tycka väldigt olika, eftersom olika personer värderar olika saker som viktiga. Som utrymme, riggtyp, enkelhet att manövrera för motor och mycket mer. Så min rekommendation är att du först hyr en båt av det slag du är intresserad av. En Maxi 68 i lågsäsong kan man hyra en vecka för under 3000 kr. Efter den veckan vet du mycket mer om vad du själv prioriterar.

Andra sätt att skaffa sig erfarenheter av specifika båttyper är att gå seglarskolor som har sådana båtar, eller helt enkelt försöka fråga båtägare om du får göra en provsegling med dem och deras båt. Eller att få hänga med i en kvällskappsegling i klubben om sådana finns i närheten av där du bor. Det är ofta brist på gastar vid sådana tillfällen, så det är ganska lätt att få hänga med ombord. Så gjorde jag innan jag köpte egen båt, och fick prova på rätt många olika typer, samtidigt som det blev tillfälle att prata om för och nackdelar men båtar som den man seglar, men också andra som ägaren känner till.

Till sist också ett svar på din fråga om val av båttyp. Om du vill segla riktigt långt och över öppet vatten tror jag det finns få båtar i den storleken du är inne på som är bättre än en IF. De klarar öppet hav och mycket vind och vågor bättre än nästan alla andra i den storleksklassen. För vanlig skärgårdssegling brukar man anse att en nackdel med den båten är att den har så liten sittbrunn. Men på riktigt öppet hav där man riskerar att få överbrytande sjö som fyller sittbrunnen, så är det istället en fördel. Du kan hitta en trevlig hyllningsartikel till den båten och dess föregångare den nordiska Folkbåten på http://www.clickbert.com/IFboat/techtips/vigor.html

Maxibåtarna, både 68 och 77, har däremot en stor sittbrunn så skall du segla långt över öppet hav skulle jag inte rekommendera dem, även om de har många fördelar vid andra typer av segling, som t.ex. stora utrymmen inne och ute och ( i alla fall när det gäller Maxi 77) bra hårdvindsbåtar.

120cara
Silvermedlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 19:39

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av 120cara » lör 26 nov 2016, 16:45

Åke Mattsson seglade långt i mindre båtar. Flera seglingar i en Maxi 68. Underhållande läsning. Kolla på biblioteket.

Vågspel (1969)
Vind i seglen (1970)
Vatten över huvet (1971)
Västvart med passaden (1973)
Vi seglar ostvart (1974)
Vikingaväg över nordsjövåg (1976)
Vinnare, klassiker och hurtbullar (1981)
Vagabond till Lofoten (1987)
Vänd och skota hem (1993)

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av stangen » lör 26 nov 2016, 23:09

Tänkte spontant på IF. Sedan såg jag att Anders S också skrivit om den. Långkölad, förtroendeingivande och rolig att segla. Ypperlig förstabåt. Livaktigt klassförbund är en bra tillgång.
Maxi 68 är seriöst trist att segla och går så sakta att du kommer behöva rejält med tid för att bara komma fram. Maxi 77 seglar betydligt bättre men man får vara beredd på ideliga segelbyten om man vill hålla fart i lådan men mer trivsamt i hamn.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av Peter_K » sön 27 nov 2016, 08:59

Med budgeten angiven finns det en hel del båtar att välja på. IF seglar som sagt fint, men är något större än en skokartong invändigt. Maxi 68 är låååångsam, Maxi 77 stampar i vågor och är inget vidare på öppna havet. Istället skulle jag satsa på en äldre familjebåt i åttametersklassen typ Nord 80 (den senare, den med högre rigg och aluminiumlist) som klarar havet och som du faktiskt kan bo i ett tag. Vill du gå upp i storlek ytterligare går det säkert att hitta en hygglig Ballad för de pengarna idag.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av Anders S » sön 27 nov 2016, 10:27

Jag tror det finns ett rätt stort urval just nu för 90.000 kr (eller vad man nu anser att summan motsvarar i svenska pluskadorer). Båtar runt 8-9 meter, i 70- eller 80-talsplast och av "känt märke" är ingen fara att köpa, bara man är normalt vaken på skick och pris (dvs, man jämför och kollar marknaden). .

Men ur en mer köpstrategisk synvinkel: Ingen båt i den prisklassen (eller "ingen båt"... överhuvud taget) är perfekt till sitt pris. Därför kan det vara klokt att sätt av en lämplig summa i reserv, för sådant man måste fixa. Sedan, när man väl köpt, avvakta en smula med sådant man "måste fixa!" - för det kanske inte är så illa, fel eller olämpligt som man trodde. (Strukturella problem måste man förstås ordna, men exempelvis färgen på dynorna eller fördomar om vilket kök som gäller (sprit/gasol/fotogen) kan man avvakta med).

Sedan, båtens motor, men inte bara den som brummar... Alla segelbåtar blir "bättre" med bra segel. Därför måste man värdera seglen rätt, dvs nya segel är mycket värt, gamla segel är ett problem. På en båt i den prisklassen kan man lätt lägga halva båtens pris på segel, (precis som på en ny inombordsmotor), och det vill man inte upptäcka efter köpet.

När det gäller Maxi och långturer, så brukar många referera till Åke Mattson. Det man bör veta är att han är/var en kompetent skeppare, både som historieberättare men också som seglare. Man KAN få för sig att det bara är att tuta och köra, men så är det inte (och var inte med honom heller).

Din ambition att börja från början är naturligtvis alldeles rätt, men skillnaden mellan en Maxi 68, -77, IF eller Ballad (det finns varianter på denna, heter ofta något på -30) är inte så stor, mer än den första veckan. En något större båt ger troligen mer potential för nöje och längre turer - 30-fotare var stora båtar förr i världen, inte idag.

Kan du hitta en fin Nord 80 (Peters tips) är det vanligen solida, välbyggda båtar, kanske ett strå vassare än Balladerna.
Anders S

tillin
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 25 nov 2016, 11:19

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av tillin » sön 27 nov 2016, 10:52

Har kollat på nätet på Marieholm 26 och if och det verkar i stort sätt va samma båt bara att marieholm 26 verkar vara mera utrustad och dyrare finns det någon annan skillnad också? tänkte att en marieholm 26 borde kanske va ett bättre val än if när den är mera utrustad eller har jag fel? , albin vegan verkar också va en bra båt som många har seglat bra längre sträckor med.

Det tråkiga är kanske att marknaden på just svenska båtar kanske e inte så stor just i Finland så utbudet är kanske lite mindre, nån som kan rekommendera båtar som är gjorda i Finland?

Har kollat på en del mindre båtar också som e lite lockande och har fastnat lite för en guy 22 visst inget kanske man vill korsa östersjön i riktigt men tanken var kanske att köpa kanske en mindre segelbåt till först för att se om man faktiskt har så stort intresse och börja i lite mindre skalla och kanske börja med att segla runt i finska kusten.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av Fredrik » sön 27 nov 2016, 11:58

Hej,
även om jag har stor förkärlek till IF-båten tycker jag nog inte att det är en så himla trevlig båt att åka i ensam på det stora havet. Båten är trång, smal och låg, vilket innebär att det ständigt är blött och man lutar mycket hela tiden. Det finns heller inget fungerande kök som standard vilket gör resan mer komplicerad.

Jag skulle nog istället titta på en storlek större båt, går man upp från 8m till 9m får man mycket volym på köpet, det blir bekvämare segling och trivsammare i hamn. En snabb slagning på Blocket gav till exempel Maxi Fenix, Scampi och Winga 29. Det kan ev. även gå att hitta Comfort 30, Ballad eller Linjett 30 inom din budget.

Jag tycker tiden är förbi då man korsade världshaven i en folkbåt, lite bättre bör man faktiskt ha det!
Senast redigerad av 1 Fredrik, redigerad totalt 0 gånger.
X-342 SWE 18 "Kexet"

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av sangris » sön 27 nov 2016, 21:25

Den här frågan om lämplig nybörjarbåt har varit uppe för diskussion tidgare. Jag har då puffat för Tur 84 som jag tycker glöms bort allt för ofta i flödet av bra båtar. Den har samme konstruktör som välkända Vegan, men av "modernare" snitt. En trevlig, mysig och trygg 70-talsbåt.
För några år sedan tillbaka jämförde jag vad man får för båt som är 1,5 meter längre än Tur 84:an och kom fram till att den dryga metern kostade alldeles för mycket mot vad man fick för pengarna. Dessutom kändes Tur 84:an rymligare. Det var då det. Nu när priserna rasat är det kanske en annan sak. Sedan beror det på hur många man planerar vara under seglatserna. Två personer lever riktigt bekvämt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av Anders S » mån 28 nov 2016, 09:37

En enkel undersökning på Blocket visar på ett antal båtar, som skulle kunna vara rätt trovärdiga semesterbåtar för en eller två personer (tillräckligt liten för att kunna hanteras, tillräckligt stor för att bo i, ända till Tjota Heiti (liten ort på spanska solkusten), om man så vill :-) )

Blocket, Sverige 60-90KKr, "Segelbåtar":

Winga 29 -78 68 000:-
Holländsk Nordsjöbåt 32´Defender Sloop 85 000:- (Uddabåt!)
Maxi Fenix Dinette 87 000:-
Isolerad Maxi 87, ev bytes till något annat 86 000:-
Albin 78 HÖSTFYND Nyare Motor & Utrustning 64 000:-
Sunwind 26/VP 9hk-00/S-drev/Epoxybeh/PÅKOSTAD 79 900:-
Nord 80 MK2 -80. Helrenoverad inombordare MD7 85 000:-
Bruce Roberts 34 70 000:-
Maxi 84 - 1982 nr 458 90 000:-
Dixie 27 till höstpris 62 000:-
Maxi 87 OBS med ny motor och drev fr 2004. 85 000:-

Detta är förstås inga rekommendationer, utan mer ett enkelt nedslag i vad som är lättåtkomligt på marknaden. Personligen skulle jag (men det är en fråga om tycke och smak) titta på Wingan och Nord80-båtarna i fall jag funderar på Nordsjön. Men det är även där en himmelsvid skillnad mellan Maxi 68 och 78 och Maxi 84 och 87, bara som en reflektion.

Att särskilt leta efter en Vega eller Marieholm 26, nja, kanske inte, om man tänker sig att segla litet längre. Vegan är överreklamerad som långfärds- och oceanbåt (litet för mycket "överlevnadshistorier" för min smak i Vegan) och IF/Marieholm26 är visserligen sjödugliga och seglar bra i rejält med vind, men ack så trånga och våta om det blåser.

På havet är alla båtar dessutom små, så just den faktorn skall inte överdrivas (underdrivas?).

Givetvis kommer svaren på ett svensk forum att landa i båtar som finns på den svenska marknaden. Det finns garanterat finfina båtar också i Finland.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av Peter_K » mån 28 nov 2016, 10:14

Till Anders S lista vill jag även lägga den Ballad med bytt motor och tre år gamla segel för 95 kkr som jag såg på Blocket i helgen.
Alla borde ha skägg

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av Nils_D » mån 28 nov 2016, 17:51

tillin skrev:Har kollat på nätet på Marieholm 26 och if och det verkar i stort sätt va samma båt bara att marieholm 26 verkar vara mera utrustad och dyrare finns det någon annan skillnad också? tänkte att en marieholm 26 borde kanske va ett bättre val än if när den är mera utrustad eller har jag fel?
Skillnaden mellan IF och Marieholm 26 är inte enbart utrustningen, där det tydligaste förstås är att Marieholm 26 har inombordsmotor, medan de flesta (men inte alla IF) har utombordare. Inombordare är säkert både bekvämare att köra och ger större kraft om det behövs, om den fungerar. Men de flesta har originalmotorn från tidigt 70-tal kvar, vilket nog gör det till lite av en chansning att köpa en Marieholm 26 (eller IF-E som inombordsvarianten av IF kallas) för att man vill ha en inombordare. Kan man få tag på ett exemplar med bytt motor är läget förstås helt annorlunda.

Marieholm 26 har vidare lite högre fribord (dvs skrovet är lite högre), och en helt annan lay-out på däck och överbyggnad. Den tydligaste skillnaden för ett otränat öga är att IF har ett däck akter om sittbrunnen och ett stort stuvfack därunder, medan Marieholm 26 har sittbrunnen längst i aktern. Den är också större och mer bekväm än en IF. Eftersom sittbrunnen ligger längre akteröver och skrovet är högre skulle man ju kunna tro att Marieholm 26 också är och känns rymligare inombords, men så är inte fallet, eftersom man stoppat in mer inredning, framförallt ett litet fast pentry. Så en IF känns rymligare inombords, och har också bättre stuvutrymmen, inte enbart tack vare det stora stuvfacket i aktern utan också för att det finns ett stort förvaringsutrymme under sittbrunnen där motorn sitter på de som har inombordare. En sista skillnad är att eftersom de flesta med inombordsmotor har en fast propeller som bromsar en hel del, så seglar en IF bättre än en Marieholm 26.

Riggen är däremot vad jag vet identisk, vilket betyder att det finns möjlighet att köpa begagnade IF segel till Marieholm 26.

Göran_
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 15 aug 2016, 22:52

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av Göran_ » tis 29 nov 2016, 02:04

Vi är i samma generation du och jag, själv köpte jag en IF för 4 år sedan.

Jag hade tidigare inga större seglarkunskaper men är uppväxt i skärgården.

Många pratar om att IF-båten är liten och smal, vilket säkert är sant, om man har seglat i 20 år och har vant sig vid annat.
För mig som tidigare bott i tält och kajak är IFen en dröm, jag har flertalet gånger seglat och bott i båten 5 till 8 dagar med två andra vänner och det är inga problem om man har rätt inställning att bo 3 i båten.
En anledning till att du inte vill börja med en större båt är motorn. Den mekaniska motorn. Större båtar har inombordare som kostar 20,000 att laga och 90,000 att köpa nya. En mindre båt använder utombordare som man kan köpa 2 år gamla för 5,000 kronor.
Självklart är en mindre båt mer lätthanterlig och mer förlåtande för misstag som nybörjare, för att inte tala om att det inte är världens undergång om du smäller in i klippan du ska lägga till mot, även om vi försöker hålla det hemligt.
Enkelheten minskar också mängden jobb, vilket kan vara skönt som nybörjare att inte överväldigas. Målning och vaxning på lördagen, i lyftning och mastning på söndagen. Det är en helgs jobb varje vår. Mer behövs inte. Ett bilbatteri som driver en 12 volts laddare som i sin tur laddar mobiler och paddor. Pappersjökort och GPS-app i mobilen.

Om man ska se problem med båten så nämnde någon sittbrunnen, jag seglar som sagt 3 män utan några trängselproblem. Men om man vill ha bjudning eller kalas i sittbrunnen så blir det trångt. Trängsel inne i båten kan man kanske klaga över om man vill, 3 pers går bra som sagt om man är van vid camping och tält. 4 om man känner varandra väl. Om man letar efter en ny sommarstuga får man nog gå upp i prisklass, flera steg kanske. Alla IF-båtar kommer med dubbla plattor på origo kök, inga problem där.



En IF kostade för 5 år sedan 50,000 kr att köpa, idag ser de ut att gå för 25,0000. Om jag hade köpt en ny idag hade jag gärna köpt en som har en värmare. Seglar man tidig eller sen-säsong kan det vara 8 grader på nätterna och då. En furlex rulle till Genoan är även det något som hade höjt segelglädjen, samt linor nerdragna till sittbrunnen även om det nog resulterar i lite stök.

IFen är en ypperlig nybörjarbåt. Om något år säljer jag den nog och skaffar en 30 eller 32 fotare, så jag kan ta med fler vänner.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av Lasse L » tis 29 nov 2016, 08:49

Haver ägt en IF
Trevlig seglare men sittbrunnen är obekväm med sitt raka "ryggstöd".
Tröttnade på "campinglivet" och bytte upp mej till en större med inombordare.
Lite bilder på min: http://lasselundell.se/if.html

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av nilsnobbing » tor 01 dec 2016, 13:15

Jag har ägt IF och upplever den som en fin båt i de flesta lägen. Trångt? Ja, men det kan man ju ta ställning till när man ser den, utifrån sina egna preferenser. Däremot upplever jag det som en nackdel att man måste balansera ut på akterdäck för att starta motorn, en klar säkerhetsrisk för ensamseglare. Jag har också seglat Maxi 68 en hel del och upplever den inte alla sorgligt långsam. Den har också seglats långt och är nog en ganska sjövärdig konstruktion med vissa modifikationer. På 68:an och 77:an har man inte problemet med akterdäcket som skapar distans mellan utombordare och sittbrunn. Fast IF är sjukt mycket snyggare... :-)

Sikta inte på en så stor båt du har råd med, sikta på en så bra (i betydelsen skick och utrustning) båt som möjligt.

N.N
Senast redigerad av 1 nilsnobbing, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar