Bavaria

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
niklasl
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 15 okt 2016, 15:18

Bavaria

Inlägg av niklasl » lör 15 okt 2016, 15:31

Hej
Jag funderar på att skaffa en segelbåt, vi är en barnfamilj och har fastnat lite för bavaria 30/31/32.
Säg att vi är bereda att ge max en 450 000 för en båt, hur är då bavariorna?
Kollar man på blocket så får man för dessa pengar en båt som är tillverkad mellan ca 2005 till 2008.
Jag hittade den här tråden innan, där fick man ju en sisådär känsla (men tråden är 10 år gammal)
http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=3180
Men om man köper en ca 10 år gammal båt så lär ju alla fel i produktionen ha upptäckts och åtgärdats kan man ju anta
Är det nån som har någon åsikt, finns det bättre båtar att köpa för dessa pengar?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Bavaria

Inlägg av Peter_K » lör 15 okt 2016, 16:35

Inte för att vara dryg, eller starta något... tvärt om faktiskt.
Vad menar du med "bättre båt"..?
För pengarna kan du få rymligare båt, en båt som seglar bättre, en nyare båt... men inte kombinationen såklart. Det är ju högst individuellt vad man menar med en bättre båt. Men. Bavaria är i sig ingen dålig båt. Det är främst en flytande sommarstuga/husvagn som seglar okej. Mycket volym för pengarna, ingen detaljfiness men helt OK ihopskruvad. Tio år gammal båt har segel som kanske är dags att byta, och man hinner missköta sönder saker på tio år, men är båten älskad och vårdad borde det mesta vara okej.
Alla borde ha skägg

niklasl
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 15 okt 2016, 15:18

Re: Bavaria

Inlägg av niklasl » lör 15 okt 2016, 17:03

Tack för dina åsikter!
Ja det här med bättre båt är ju inte helt tydligt, och jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig för svar, men det är väl som du skriver, man kan inte få allt utan båten låter som en helt ok båt. Det jag mest är ute efter är väl att veta om bavariaägare är nöjda eller helst vill sälja båten :)
Men det du skriver låter ju betryggande, vi har ju igen båt alls och funderar nog på att till nästa sommar hyra en bavaria och se hur de känns

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Bavaria

Inlägg av Calle C » lör 15 okt 2016, 17:18

Om du är inne på Bavaria så tycker jag att du ska titta på äldre, gärna 15-20 år gammla.
Dom är bättre byggda, trevligare inredning med mer trä.
Segel och motor kanske redan bytt, och betydligt lägre pris.
Det är något att tänka på...
Calle

Se gla ut

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bavaria

Inlägg av Anders » lör 15 okt 2016, 23:27

Hej
Jag ägde en Bavaria 32 mellan 2005-2014, köpte henne ny och nyttjade henne flitigt i 10 somrar innan vi bytte för att köpa större båt. Så jag har egen erfarenhet som jag talar utifrån, inte rykten eller annat.
Sammanfattningsvis kan konstateras att vi hade inga strukturella fel alls under dessa år. Timräknaren till motorn slutade visa timmar, känt Volvo Penta-fel. Originalsegel är kass redan från början, är de inte bytta redan är det högst lämpligt, jag hade med det i kalkylen från början.
Det finns både snabbare och långsammare båtar. Vi hade riktiga segel, foldingpropeller och djup köl och då seglade vår båt helt OK.
Du får gärna ringa mig om du vill ha erfarenhet. Skicka PM om du är intresserad av kontakt.

Med vänlig hälsning
Anders Längnäs
webmaster

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bavaria

Inlägg av Anders S » sön 16 okt 2016, 20:09

niklasl skrev:Hej
Jag funderar på att skaffa en segelbåt, vi är en barnfamilj och har fastnat lite för bavaria 30/31/32.
Säg att vi är bereda att ge max en 450 000 för en båt, hur är då bavariorna?
Kollar man på blocket så får man för dessa pengar en båt som är tillverkad mellan ca 2005 till 2008.
Jag hittade den här tråden innan, där fick man ju en sisådär känsla (men tråden är 10 år gammal)
http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=3180
Men om man köper en ca 10 år gammal båt så lär ju alla fel i produktionen ha upptäckts och åtgärdats kan man ju anta
Är det nån som har någon åsikt, finns det bättre båtar att köpa för dessa pengar?
Vilken Bavaria, vilken årsmodell och vilken modell? Bavaria har en del egenheter som de delar rätt över, framförallt en del genvägar i produktionen som kan innebära att en del reparationer och utbyten blir litet svårare (därför att monteringen gjorts tidigt i produktionen, och sedan paneler och utrustning monterats efteråt). Vissa lösningar är "beräknade" för att hålla , men har inte samma marginaler som i en del andra båtar.

Exempel är relingslisten, som är en fotlist, inte ett fästelement skrov/däck (det är laminerat, inte skruvat), en del lister där man arbetar med passformen litet frikostigt (om man tål att en list har ett synligt spel i var sida kan man montera listen utan att bearbeta den i alla båtindividerna på linjen...), det kan vara si och så med topcoat bakom permanenta paneler, ledningar kan hänga lösa bakom desamma. I princip gäller detta för de flesta serietillverkade volymbåtar, franska, tyska, jugoslaviska etc. Osynlig eller "

En skillnad mellan båtar som man kan bedöma redan på "broschyrnivå" är relationerna mellan vikt, segelyta, motorstyrka och volym. En stor båt, med relativt litet i kölen, svag(are) motor och med mindre segelyta kommer att bli en fin bobåt (rymlig), medan båten som har tyngre köl, mer segel och (kanske) starkare motor blir troligen en bättre seglare. Det här får man en bra hint om ifall man läser på båtdata ordentligt.

I tillägg till Anders L:s erfarenhet: I Norge seglas Bavaria av litet fler entusiaster (är norskarna mer entusiastiska rent allmänt?) och där anser man inte att Bavaria är en dålig segelbåt när den kappseglas. Jag TROR att den publiken är litet mindre vanlig i Sverige.
Anders S

niklasl
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 15 okt 2016, 15:18

Re: Bavaria

Inlägg av niklasl » ons 19 okt 2016, 18:38

Tack Anders & Anders för ni tog er tid. Jag var tvungen att googla lite på vad du skrev om Anders S, t.ex. vad topcoat är, det kanske förklarar vilken nivå jag är på = landkrabba :)
Jag tog och införskaffade en bok "Köpa segelbåt" och nu känns det ännu svårare att köpa en båt i det avseendet att det är mycket saker som kan vara fel på en båt utan jag har en aning, jag antar att det är bra att ta hjälp av en besiktningsman vid köpet (alternativet "det du inte vet nåt om har du inget ont av")

Anders 1, jag kanske hör av mig till dig vid ett senare tilllfälle om jag har mer specifika frågor, just nu är jag inte riktigt där.

Skriv svar