Råd inför köp av OE36

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
mantak
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 25 dec 2015, 12:38

Råd inför köp av OE36

Inlägg av mantak » tis 11 okt 2016, 07:54

Jag vill köpa en Långfärdsseglare med plats för en familj med två barn. Nu har jag fastnat väldigt mycket för oe36 som verkar vara en båtmodell som passar mina önskemål och min budget.

Jag ska titta på en imorgon och vill nu gärna ha tips och råd om vad jag särskilt bör fokusera på.

Finns det någon med erfarenhet av båtmodellen som känner till vilka vanliga fel och brister som kan finnas?

Motorn är en original yanmar diesel med 25hk från 77 eller 78 tror jag. Den påstås fungera bra men hur kollar jag bäst upp det och hur driftsäker är en så gammal motor även om den verkar OK. (har själv enbart haft utombordare).

Tacksam för alla tips och synpunkter! :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av Anders S » tis 11 okt 2016, 08:18

mantak skrev:Jag vill köpa en Långfärdsseglare med plats för en familj med två barn. Nu har jag fastnat väldigt mycket för oe36 som verkar vara en båtmodell som passar mina önskemål och min budget.

Jag ska titta på en imorgon och vill nu gärna ha tips och råd om vad jag särskilt bör fokusera på.

Finns det någon med erfarenhet av båtmodellen som känner till vilka vanliga fel och brister som kan finnas?

Motorn är en original yanmar diesel med 25hk från 77 eller 78 tror jag. Den påstås fungera bra men hur kollar jag bäst upp det och hur driftsäker är en så gammal motor även om den verkar OK. (har själv enbart haft utombordare).

Tacksam för alla tips och synpunkter! :D
Då kan man tänka så här:

Båten är från 1977. Det betyder att den är 40 år gammal, och systemen ombord (i alla fall motorn) är lika gamla. Därför, börja med en genomgång av vad som är "från tiden" och vad som förnyats. I de flesta båtar brukar rigg, segel och motor vara kritiska komponenter. Det är en förenkling, men segel håller i tio år, riggen (wirarna) håller i 30 år och motorn (som så många bekymrar sig för utan större anledning) håller 10.000 timmar, om den sköts och inte är råvattenkyld ("sjövattenkyld"). Är motorn färskvattenkyld, går bra och ser ren och snygg ut finns chansen att den är frisk inne i också. Åldern är inte så kritisk, men drifttimmarna är det (en segelbåt brukar gå med motorn 100 timmar per säsong, brukar man kunna gissa. Då har motorn kanske gått 4000 timmar, kanske det dubbla. Startar den lätt, går fint och ser "ompysslad" ut bör den ha många år kvar. (Den kan också vara skrot redan nu, men det kan ingen gissa utan att kolla).

Det finns nästan inga "enkla" kontroller man kan göra på en sliten motor, även kollisioner och grundstötningar kan vara "osynligt reparerade", mast och rigg kan se helt OK ut även om de är i slutet på sin levnad - att vara säker på de här delarnas skick är inte det lättaste. Segel kan man inspektera visuellt, skick på inredning ser man själv, standard på toa, kök etc kan man avgöra själv.

En OE36 kan tydligen vara byggd på varv eller självbyggd. Därför måste man snoka runt detaljlösningar, "handarbete", passning, hur ser inlaminering av skotten ut, hur är snickerierna gjorda (solitt, stabilt, smäck?). Accepterar man skicket på dynorna i båten (de är inte bara kojer, utan soffor och stolar), får man plats i kojerna? Finns det några konstiga lösningar, kommer man åt ALLA sjövattenventiler utan problem? Glappar rodret, nere, uppe eller båda ställena ?

JAg föreslår följande strategi: Titta noga på båten, som en förståndig människa. Om du ser många tecken på att båten är skräp, leta vidare. Om du tycker bra om båten kan man överväga att besiktiga den (en fackman ser igenom det mesta för några tusenlappar).

Sedan kommer frågan om priset in: Är båten löjligt billig får man marginal för att uppdatera. Vad måste göras, kan du själv göra mycket eller måste du leja bort arbetet?
Är båten "dyr" (det bestämmer ju du) - besiktiga, för att få veta om den är i det fina skick som priset motsvarar.
Anders S

mantak
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 25 dec 2015, 12:38

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av mantak » tis 11 okt 2016, 09:26

Stort tack Anders.

Det stämmer att den är ett självbygge, dock så byggde dom tydligen skroven på dessa under varvets uppsyn och instruktion i Oxelösund som jag förstår men inredningen och snickerier etc får man ju studera hur väl det verkar vara gjort från början. Dynorna skall vara i gott skick påstås det men jag kommer naturligtvis att syna allt personligen.

Allmänintrycket kommer att väga tungt, priset verkar väldigt rimligt men inte extremt lågt, jag räknar nog med att en del saker behöver åtgärdas innan den är redo för långfärd men om det är omfattande saker så kommer jag att leta vidare.

Har redan tittat på en som var för dyr och det finns en till i rätt prisläge att titta på så det känns som en fördel att kunna jämföra lite iallafall.

Vad för tecken kan man se på att den lagats slarvigt efter en grundstöt?

Som jag förstår kostar det ganska många tusenlappar att hyra in en besiktningsman men det kanske är värt det ändå?!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av Anders S » tis 11 okt 2016, 10:22

mantak skrev:Stort tack Anders.

Det stämmer att den är ett självbygge, dock så byggde dom tydligen skroven på dessa under varvets uppsyn och instruktion i Oxelösund som jag förstår men inredningen och snickerier etc får man ju studera hur väl det verkar vara gjort från början. Dynorna skall vara i gott skick påstås det men jag kommer naturligtvis att syna allt personligen.

Allmänintrycket kommer att väga tungt, priset verkar väldigt rimligt men inte extremt lågt, jag räknar nog med att en del saker behöver åtgärdas innan den är redo för långfärd men om det är omfattande saker så kommer jag att leta vidare.

Har redan tittat på en som var för dyr och det finns en till i rätt prisläge att titta på så det känns som en fördel att kunna jämföra lite iallafall.

Vad för tecken kan man se på att den lagats slarvigt efter en grundstöt?

Som jag förstår kostar det ganska många tusenlappar att hyra in en besiktningsman men det kanske är värt det ändå?!
Det är riktigt att en besiktningsman kostar några tusenlappar, men 9 ggr av 10 hittar de prutningar som betalar mycket mer än avgiften. Framförallt blir dina prutningar underbyggda. Givetvis skall du inte bränna kostnaden för en besiktning på någon annan båt än den du vill ha och när det är allvar. Litet tillspetsat; om besiktningen (eller förslag om det) "förstör" affären, så skall du vara glad.

Som vanligt, vid alla affärer och köp, så skall man dels ha ögonen med sig, dels skall man FRÅGA. De löften som köparen kan sätta på köpeavtalet är ju mer värda än allmänna åsikter "så skall det nog vara..." och "Det skall vara i skick, tror jag". En bra båt och en bra säljare tål ju att man kollar noga.

Problemet med lagningar är oftast att det inte går att skilja på de som gjorts efter konstens alla regler och de som "fusklagats". Visuellt blir det ofta bra - bottenfärg döljer mycket. Men FRÅGA; "har båten lagats på försäkringen någon gång?" "Vad sade försäkringsbolaget då?" "Har du papperen kvar?" "Vem gjorde jobbet?" (För den petige: Går det att kolla, med bolaget och varvet i så fall?) - om det nu verkar som det finns något i historiken.

Måla nu inte någon med horn på väggen, bara för att jag gör det :D Men OM båten är lockande, överväg en besiktning och ställ det som villkor. "Jag är sugen, det skall du veta, men jag vill låta en besiktningsman titta på båten. Du är såklart med på genomgången, om du vill. Sedan kan vi snacka!"

Säger säljaren då att "min fina båt behöver ingen besiktare, det blir inget" - då vet du... :mrgreen:
Anders S

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av Pelle-48 » tis 11 okt 2016, 10:30

mantak skrev:Stort tack Anders.

Vad för tecken kan man se på att den lagats slarvigt efter en grundstöt?

Som jag förstår kostar det ganska många tusenlappar att hyra in en besiktningsman men det kanske är värt det ändå?!
Svårt att tro att en besiktningsman skall vara för dyr. Koncentrera dig på vad som verkligen kostar mycket. Enligt uppgifter från nätet kostar ett motorbyte ca 120 000 (motor 60 000 + jobb 60 000). Det måste du veta när du ser en OE36 med nyare motor (ofta med värmeväxlare så du slipper saltvatten i motorn).

mantak
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 25 dec 2015, 12:38

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av mantak » tis 11 okt 2016, 12:33

Tack än en gång för era kloka synpunkter Pelle och Anders. Som det ser ut så kommer jag att titta på två olika 36or under morgondagen.

Jag kommer inte att göra någon affär på plats så om jag fortfarande är intresserad av någon av båtarna så får jag fundera vidare på eventuell besiktning.

Jag fick en uppskattning om att det skulle kosta ca 8000kr att besikta en sådan båt. Låter det rimligt? Finns det någon som har tips på en bra besiktningsman till ett rimligt pris i Stockholmsområdet?

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av eriksbo1 » tis 11 okt 2016, 13:28

Ett tips är ju också att höra sig för hos en tidigare ägare, om sådan finnes och kan utrönas. En tidigare ägare är "mer öppenhjärtig" än den som nu står i begrepp att sälja.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av HansH » tis 11 okt 2016, 14:09

En besiktningsman fokuserar väl mest på det säkerhetsmässiga och strukturella? Dvs genomföringar, ev delaminering, mäta efter fukt i laminat, osv.
Kollar de tex skick på motorn...?

mantak
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 25 dec 2015, 12:38

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av mantak » tis 11 okt 2016, 14:35

Det är tydligen så att det finns två olika typer av besiktning. Det ena är en enklare säkerhetsbesiktning och det andra en mer ingående, och dyrare, besiktning där även motorn ingår i besiktningen.

Det känns ändå inte helt självklart för mig att ta in en besiktningsman och om vi återigen gör jämförelsen med husköpet så är ju besiktningskostnaden relativt sett bra mycket högre om man ska köpa en båt för runt 200k. Många hade nog tvekat på att betala närmare 200 000kr för besiktning av ett hus i 4 miljoners klassen.

Beror nog lite på vilket intryck jag får av båten och hur ärlig säljaren verkar vara om jag anlitar besiktningsman.

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av Pelle-48 » tis 11 okt 2016, 14:42

HansH skrev:En besiktningsman fokuserar väl mest på det säkerhetsmässiga och strukturella? Dvs genomföringar, ev delaminering, mäta efter fukt i laminat, osv.
Kollar de tex skick på motorn...?
Här har du några exempel på Scampi:
http://www.sailguide.com/batfakta/scampi#link04
Så det blir ingen komplett bedömning av motorn, men kanske ändå vägledande för köparen.

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av Pelle-48 » tis 11 okt 2016, 15:00

mantak skrev:Det är tydligen så att det finns två olika typer av besiktning. Det ena är en enklare säkerhetsbesiktning och det andra en mer ingående, och dyrare, besiktning där även motorn ingår i besiktningen.

Det känns ändå inte helt självklart för mig att ta in en besiktningsman och om vi återigen gör jämförelsen med husköpet så är ju besiktningskostnaden relativt sett bra mycket högre om man ska köpa en båt för runt 200k. Många hade nog tvekat på att betala närmare 200 000kr för besiktning av ett hus i 4 miljoners klassen.

Beror nog lite på vilket intryck jag får av båten och hur ärlig säljaren verkar vara om jag anlitar besiktningsman.
Det bästa och billigaste är så klart att lära sig vilka fel som är kritiska. Det finns böcker i ämnet. Dessutom bör du nog titta på fler båtar än OE 36. Alltid lär man sig något.
Sen kan jag nog tycka att jämförelsen med huset är konstig. Antag att genomföringen till motorn lossnar/går sönder och du befinner dig långt från land när båten vattenfylls och sjunker....Sådant hände även på Vänern 2016.

mantak
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 25 dec 2015, 12:38

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av mantak » tis 11 okt 2016, 15:40

Ja det håller jag med om att det inte går att jämföra med att besikta ett hus, var mest för att någon annan gjorde den parallellen tidigare men det kanske inte ens var i den här tråden.

Ja det verkar ju som ni tycker att besiktning är en god idé, jag tar till mig av det. Först måste jag ändå själv titta på båten.

Jag är på inget sätt låst vid att det måste vara en oe36. Har du själv något förslag på en långfärdsseglare i den storleksklassen med goda allroundegenskaper? Jag kan nog inte lägga ut mer än runt 200 000 så det begränsar naturligtvis utbudet avsevärt...

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av Moby Dick » tis 11 okt 2016, 15:52

Hej . Om det är en Yanmar 25 hk från 77-78 så är det nog en 2QM20 på 22 hk. På den modellen är utgående axel från backslaget lågt under motorfästena så när man skall byta motor måste motorbädden sänkas och en ny plastas plastas in. Det blir även byte av reglage, axel, propeller, slangar mm. En 30 hk Yanmar eller Volvo kostar runt 90-100 tusen med alla tillbehör och säkert 40-50 tusen installation om ett varv skall göra det. Motorn kan nog fungera ett tag till men man måste segla omkring med 140 tusen i plånboken. Att göra en större reparation på den kan bli dyrt och svårt få tag i delar. Om den skulle hålla 10000 timmar i en segelbåt med 100 tim/år ger det en livslängd på 100 år.Knappast troligt. Många start och stopp och fuktig miljö sliter.
Om det är teakdäck på båten bör man se upp. Fråga säljaren om han kan lossa några träpluggar så man kan mäta hur mycket av däcket som är kvar till
skruvskallen. Att byta ett teakdäck kostar stora pengar. Kolla att gumminåten är mjuka och hela.
Anlita ingen besiktningsman som vill friskriva sig för olika eventualiteter.
Kolla många båtar, tag med någon båtkompis.
Lycka till .
Mvh Moby Dick

mantak
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 25 dec 2015, 12:38

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av mantak » tis 11 okt 2016, 16:12

Tack Moby, mycket värdefulla tips, det är inte teakdäck på båten vilket jag tyckte var lite synd men det kanske var en fördel alltså...

Verkar i principvara värt att lägga 100 tusen mer på en båt med ny motor än en med en gammal, troligen snart utsliten motor som jag förstår er och det var precis den typen av information jag sökte. Mycket trevligt forum må jag säga!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av Fredrik » tis 11 okt 2016, 18:23

Lite off-topic, men om man skall långfärdssegla verkar det som att inköp av båten hör till en av de billiga delarna i projektet. Finns det någon bra diskussion eller litteratur om hur man skall tänka när man lägger upp en budget för långfärdssegling?

Själv skulle jag lätt betala ett varv jag litar på för att gå igenom båten och motorn ur ett drifts- och säkerhetsperspektiv. Antagligen kan man få bra råd som kommer att spara mycket pengar och besvär när man väl är ute på sin resa.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar