Råd inför köp av OE36

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av Anders S » tis 11 okt 2016, 18:48

Problemet här är att få en rimlig uppfattning om skick och värde på båten när man köper den. Det är delvis en annan fråga än om båten är i rimligt skick för en långsegling, kanske över oceanerna. En besiktning inför ett köp är avsedd att kolla så man inte blir lurad. Här handlar det mycket om skrovet, motorn, seglen och riggen, att de är invändningsfria eller (om de inte är det) priset för att reparera/ställa tillrätta. Här kan man ju tänka sig att man gör en bedömning av skicket och utförandet på egen hand, om man inte är alldeles naiv. Att ta med en särdeles kritisk kompis är ingen dum ide.

En besiktning inför en långresa gör man rimligtvis utifrån en förvissning att båten är i ett bra grundskick och fokus blir på sådant som segelutrustning, tillräckligt med utrustning, vattentåliga installationer, tillräckligt med reparationsmaterial, åldrade eller klena beslag, dugliga segel etc etc. Eftersom man har skepparansvar, för sig själv och andra, så kan man tycka att den besiktningen skall man kunna göra själv. Den som köper en båt i främmande land för att segla hem den är ju i det läget i en helt annan situation än den som köper en båt för att ha den hemmavid en säsong eller två och på det sättet lära känna sin båts styrkor och (kanske) svagheter.

Jag håller med om att en ny, proffsigt installerad motor höjer värdet (bruks- och salu-) på båtar i den här pris- och åldersklassen. Samtidigt är det inget som direkt säger att det inte finns många säsonger kvar i en 40 år gammal motor, om den är ompysslad.
Anders S

mantak
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 25 dec 2015, 12:38

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av mantak » tis 11 okt 2016, 19:11

Absolut inte off topic. Grejen är den att mina långfärdsplaner ligger 2-3 år framåt i tiden. Så det finns tid att uppgradera båten vid ett senare tillfälle vad gäller saker som radar, vindroder, förstärkningar etc.

Min tanke är att jag gärna vill köpa en båt redan nu så jag kan ägna 2017 åt att lära känna båten på kortare turer typ Åland, Gotland etc.

Långfärdsplanerna är väl inte heller någon 3 års jordenruntsegling utan mer typ Kanarieöarna eller möjligen Västindien. Men det kommer att finnas en hel del tid att fixa med båten och jag inser att det kommer att komma ytterligare kostnader innan det är dags för de längre turerna...

Westcoast
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 20:00

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av Westcoast » fre 14 okt 2016, 12:11

En av de bättre jag har läst vad gäller ekonomi, val av båt etc är nog den här siten:

http://www.sailingemma.com/om-projektet/kopa-bat/

Om man inte har nån större erfarenhet av båtägande är nog en besiktning en av de bästa/billigaste/viktigaste investeringarna...

/Westcoast

mantak
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 25 dec 2015, 12:38

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av mantak » fre 14 okt 2016, 12:36

Tack Westcoast, tyvärr har vi inte dom pengarna att investera i en båt så vi letar efter en för ca 200 tusen.

Den jag tittade på i veckan känner jag mig tveksam till. Kändes allmänt lite nedgången. Kanske finns det inga lämpliga båtar i den prisklassen men jag letar vidare och har ju över ett år på mig att hitta en passande skuta. Seglar vidare i min lilla Belona 23 så länge...

Westcoast
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 20:00

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av Westcoast » fre 14 okt 2016, 13:04

Läs även ekonomi-sidan, dom har tänkt lite "out-of-the-box" dvs dom lånar pengar till båten och så säljer dom den när dom kommer hem.

http://www.sailingemma.com/om-projektet/ekonomi/

Titta tex på deras Ekonomi-graf som visar hur kostnaderna fördelar sig mellan båt, långseglingsutrustning och löpande kostnader.

/Westcoast

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av Pelle-48 » fre 14 okt 2016, 14:24

Westcoast skrev:Läs även ekonomi-sidan, dom har tänkt lite "out-of-the-box" dvs dom lånar pengar till båten och så säljer dom den när dom kommer hem.

http://www.sailingemma.com/om-projektet/ekonomi/

Titta tex på deras Ekonomi-graf som visar hur kostnaderna fördelar sig mellan båt, långseglingsutrustning och löpande kostnader.

/Westcoast
Detta att låna upp till 80% av båten pris kanske inte är så vågat om man befinner sig hemma. Men vad vet vi om båtens värde när vi kommer tillbaka från de stora haven? Egentligen är det nog en rätt liten del av våra båtköpare som är beredda att betala för all extra utrustning! Kan det vara fel att satsa på lägre komfort/pris & mer utrustning från början?

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av s20 » fre 14 okt 2016, 20:05

Hej, spännande planer på en långsegling Ni har och jag hoppas komma iväg jag med även om det dröjer lite längre än för er. Rekommenderar att du besöker http://www.dromresan.com/ och jag vill också rekommendera Micke Westins bok "Dra dit Pepparn växer" som innehåller det mesta inför seglingen. OE36 är fina båtar, men det är inte fel att se på andra alternativ. Såg en Oday 37 på Blocket, inte så känd här, men det finns information på nätet. Och håll oss gärna uppdaterade hur det går med båtköp och planering
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

mantak
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 25 dec 2015, 12:38

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av mantak » tor 20 okt 2016, 19:04

Oe36:an jag tittade på var inte mycket att ha.

Vi är på inget sätt låsta vid att det ska vara just den modellen. Däremot så tror jag inte lösningen att låna några större belopp till båten tilltalar oss även om det säkert finns goda argument för det också.

Har kikat lite på swede 38 som verkar fina, de ligger iofs på ca 300 000 men det kanske inte är helt otänkbart att gå upp i den prisklassen...

Tack för tipset om "drömresan" ska kolla in den närmare...

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av Pelle-48 » fre 21 okt 2016, 14:51

mantak skrev:Oe36:an jag tittade på var inte mycket att ha.

Vi är på inget sätt låsta vid att det ska vara just den modellen. Däremot så tror jag inte lösningen att låna några större belopp till båten tilltalar oss även om det säkert finns goda argument för det också.

Har kikat lite på swede 38 som verkar fina, de ligger iofs på ca 300 000 men det kanske inte är helt otänkbart att gå upp i den prisklassen...

Tack för tipset om "drömresan" ska kolla in den närmare...
Swede 38 har oftast backstag så det kräver rätt "aktiv segling". Jag kan tänka mej att du borde titta på någon Sparkman & Stephens konstruktion också (då de är rätt lika OE 36) som Sagitta 35 och Bianca 36. Swan är troligen orimligt dyra och Swan 36 är gammal & ganska trång. Gambler 35 och Avance 36 borde även vara värda att titta på.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av Calle C » fre 21 okt 2016, 15:57

När jag letade efter en Contrast 36a i Danmark bla så tittade jag på en där som hade seglat jorden runt 2 varv.
Den var dock lite för sliten inuti för min smak, däremot är det intressant att se att en sådan båt kan segla jorden runt utan överdriven utrustning.
Calle

Se gla ut

Cannon
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 16:13

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av Cannon » sön 06 nov 2016, 19:58

Vi var också intresserade av OE36 innan vi fastnade för en Vagabond 31. Kostar väl lite mer än 200 000 men beror på skick förstås.
Rent generellt har jag uppfattningen att man oftast får mer för pengarna att köpa en lite dyrare välutrustad båt än den billigaste och köpa utrustning själv. Tusenlapparna rinner fort iväg....

edvinand
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 09 maj 2019, 13:56

Re: Råd inför köp av OE36

Inlägg av edvinand » tor 09 maj 2019, 14:02

Som Cannon skriver rinner tusenlapparna väldigt snabbt iväg. Därför' lånade jag ett par hundra tusen kronor på annat håll för att kunna maximera avkastningen på mina surt förvärvade pengar på börsen istället!


Notera: Detta inlägg har redigerats av webmaster Anders L då det innehöll förtäckt reklam. /Anders L

Skriv svar