Skotskena för storen

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Skotskena för storen

Inlägg av Pelle-48 » ons 28 sep 2016, 14:11

Hur ofta flyttar ni skotpunkten i skotskenan för storen vid segling?
Mistinguette är en båt som har några egenheter (rullbom och fast skotpunkt för storen).
Det kan ju vara en begränsning att vara utan skotskena. Finns det nån annan båt utan skotskena?
Många har nog bytt till bindrev på Mistinguette men fast skotpunkt är troligen kvar.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Skotskena för storen

Inlägg av Nils_D » ons 28 sep 2016, 15:19

Pelle-48 skrev:Hur ofta flyttar ni skotpunkten i skotskenan för storen vid segling?
Trots att jag bara turseglar tycker jag det är viktigt med ett bra trim. Båten går bättre och bekvämare med mindre ansträngning för rorsman och besättning eller passagerare ... och dessutom får jag ofta lite bättre fart på köpet. Därför flyttar jag ofta skotpunkten för storen. Dels förstås vid varje slag när jag kryssar, men också ibland på längre bogar när vinden ändras. Dessutom tycker jag det är mycket smidigare att släppa ner skotvagnen i lä om det kommer en kraftig by så man vill minska på lovgirigheten, än att släppa på storskotet. Och dessutom får man ju tillbaka den ursprungliga skotningen när byn dragit bort genom att bara dra upp vagnen igen.

Ibland kan det vara knepigt på små båtar (i mitt fall en IF) och inte minst när man ensamseglar med de vanliga systemen för justering av storens skotpunkt, eftersom man måste justera både i lä och lovart. Investerade därför till denna säsong i Harkens system för s.k. Windward sheeting (vet inte vad det heter på svenska, finns på http://www.harken.com/productcategory.aspx?taxid=1558). Kullagrad skotvagn och ett system som gör att jag bara behöver arbeta med lovartslinan när jag ändrar skotpunkt. Och lovartslåsningen finns kvar efter slag utan att man behöver göra något! Mycket smidigt och effektivt. Kan varmt rekommenderas. Kan bara finna en nackdel ... det är ju inte direkt gratis tyvärr.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Skotskena för storen

Inlägg av Lasse L » ons 28 sep 2016, 18:06

http://lasselundell.se/segel.html
Alternativ till skotpunkt på IF.
skot2.jpg

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Skotskena för storen

Inlägg av sangris » tor 29 sep 2016, 18:49

Jag har nog gjort något som är förbjudet i seglingsvärlden. Jag skippade min kärvande skotvagn och monterade en kraftig bygel som skotpunkt i stället. Minskotskena var ändå väldigt kort, kanske endast 250 mm, och den gick inte att förlänga pga att ena sittbänken i sitt brunnen är en lucka till stuven. Den skulle i så fall blockeras av en längre skotskena...

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Skotskena för storen

Inlägg av stangen » tor 29 sep 2016, 22:32

Hela tiden. Enkelt uttryckt man man säga att detta styr lutningen på båten.
Man kan till grad del uppnå samma slutresultat via kicken (googla kickskotning) men det är bra mycket bökigare.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Skotskena för storen

Inlägg av Pelle-48 » fre 30 sep 2016, 08:09

Monark 606 saknar också skotskena för storen så det är kanske vanligare för mindre båtar.

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Skotskena för storen

Inlägg av Pelle-48 » fre 30 sep 2016, 16:50

Pelle-48 skrev:Monark 606 saknar också skotskena för storen så det är kanske vanligare för mindre båtar.
Jag minns fel! Den finns men jag använde den sällan....

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Skotskena för storen

Inlägg av thomask » sön 02 okt 2016, 19:42

Gäller nog inte bara småbåtar.
Jag har ingen skotskena på min heller, (Sunwind31) Modellen finns både med skotskena/ratt/och utan skena.
Jag har bara en kraftig ögla i durken.
Antar att jag får kompensera det med ett storsegel som är i bra skick.
MEN, Det är samtidigt väldigt smidigt utan skena när man använder båten som husvagn. :)

/Thomas

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Skotskena för storen

Inlägg av HansH » mån 03 okt 2016, 11:29

Justerar skotpunkten på skenan i varje slag.

Skriv svar