Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus

Inlägg av Peter_K » ons 28 sep 2016, 18:11

Pelle-48 skrev: file:///C:/Users/Person/Downloads/MatReport%20(10).pdf
Denna båt bör inte ha någon inombordare om den väger 2350 kg
Länken är till din hårddisk, så den lär bara fungera för dig...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus

Inlägg av T » ons 28 sep 2016, 18:44

Jag trodde i min enfald att ett verifierat mätbrev med automatik innebar att båten var vägd... jag ska ta reda på hur det förhåller sig med den saken.
3,65 ton för Cumulus verkar mycket riktigt vara standardvikt och inte resultatet av en individuell vägning, möjligen kan det vara ett medelvärde från den tiden man vägde båtar i DH.. lite märkligt då, att det finns ett mätbrev för en Cumulus som väger 3,75 ton och som inte är verifierat.

Den lista som Pelle-48 refererar till är standardtabellen, som bygger på standardmått, uppgivna av resp tillverkare, eventuellt kompletterade med medelvikt från DH-tiden. Den lista som Seawolf refererar till är individuella mätbrev för specifika exemplar av bl.a standardbåtar som då avviker från standard. oftast vad gäller segelkonfiguration men även, i vissa fall, vikt.

Men som sagt, jag ska kolla upp om det krävs en vägning för att få ett verifierat mätbrev.

:o
/T

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus

Inlägg av Peter_K » ons 28 sep 2016, 20:08

Alla mätbrev är inte verifierade, det anges i så fall på mätbrevet. De som inte är verifierade har inte alltid båtarna vägts.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus

Inlägg av T » ons 28 sep 2016, 20:44

Peter_K skrev:Alla mätbrev är inte verifierade, det anges i så fall på mätbrevet. De som inte är verifierade har inte alltid båtarna vägts.
Jag vet att alla mätbrev inte är verifierade, trodde det framgick nyss...
Jag skulle tro att de flesta overifierade mätbreven avser ovägda båtar. Varför göra sig besväret att väga båten (vilket kostar en del tid och pengar) och sen inte löpa linan ut och få resten av båten mätt och därmed verifierad (kostar iofs också en slant)?
Men frågan är ju om man kan ha ett verifierat mätbrev utan att båten vägs? Alla mått ska ju verifieras av en mätman.

:o
/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus

Inlägg av Seawolf » tor 29 sep 2016, 06:23

Manualen för mätning av båtar för SRS-mätbrev finns här:
http://www.svensksegling.se/globalasset ... 2016.1.pdf

Del av texten för vägning av båt:

"I mätbrevsansökan frågas det om deplacementsuppgiftens ursprung där vägning av mätman är den
noggrannaste typen av vägning man kan göra vilket ofta återspeglas i respittalet. Det går dock även
att ta denna information från andra källor som:
- Båtdatablad eller klassregel.
- Eget ORCi‐ eller IRC Endorsed‐mätbrev.
- Uppgift från Katalog eller tillverkare.
- Vägning av ägaren med kalibrerad våg.
- Vägning av ägaren med våg inbyggd i kran.
- Annat (uppge hur i kommentarfältet i mätbrevsansökan).
Observera att man inte ska ta en vikt från t.ex. tillverkare eller båtdatablad och sedan godtyckligt
plussa på de saker man senare har skruvat i båten som t.ex. värmare, varmvattenberedare,
brandsläckare, etc. Har man extrautrustat båten och vill att mätbrevet skall återspegla detta så skall
båten vägas. Anledningen till detta är att det är omöjligt att få ett korrekt värde på båtens
deplacement genom uppskattning. Ett exempel är X‐332 från välkända X‐Yachts, en vanligt
förekommande båt på kappseglingsbanorna i dag. Granskar man variationen i deplacement på vägda
båtar i flottan så är differensen hela 600kg mellan lättaste och tyngsta båt. Det är häpnadsväckande
och omöjligt att gissa sig till men likväl har det betydelse för båtens prestanda. Att väga sin båt är
enda sättet att vara rättvis, mot sig själv och sina medtävlare."
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus

Inlägg av Anders » tor 29 sep 2016, 19:16

Ursprunglig broschyruppgifter för Albin 78 är 2,35 ton, för Cumulus 3,2 ton och för Alphan 3,2 ton. Vikten för Albin 78 är då inklusive inombordare. Broschyruppgifter är oftast lägre än verklig vikt eftersom det oftast är beräknad vikt med tomma tankar etc. Förr i tiden vägde i princip alla båtar mer än beräknad vikt eftersom man ofta tog i lite extra avseende plastmängd osv.

Albin Alpha är grunden samma båt som Albin Cumulus fast med förlängd akter, annan överbyggnad och annan inredning.

Uppgifterna som anges här på sailguide är uppdaterade baserat på SRS-tabellen eftersom dessa ofta är mer rättvisande. De som är förvånande är att skillnaden är så liten mot broschyrvikten för Albin 78 och Alpha. Cumulus var mycket mer vanlig på kappseglingsbanorna på 80-talet än vad Albin 78 och Alpha var.

Jag har personlig erfarenhet av såväl Albin 78 (1983-1986) och Albin Cumulus (1987-1989). Mitt minne är att Albin 78 behövde revas tidigare än Cumulusen.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus

Inlägg av T » tor 29 sep 2016, 21:23

Anders skrev:Ursprunglig broschyruppgifter för Albin 78 är 2,35 ton, för Cumulus 3,2 ton och för Alphan 3,2 ton. Vikten för Albin 78 är då inklusive inombordare. Broschyruppgifter är oftast lägre än verklig vikt eftersom det oftast är beräknad vikt med tomma tankar etc. Förr i tiden vägde i princip alla båtar mer än beräknad vikt eftersom man ofta tog i lite extra avseende plastmängd osv.

Albin Alpha är grunden samma båt som Albin Cumulus fast med förlängd akter, annan överbyggnad och annan inredning.

Uppgifterna som anges här på sailguide är uppdaterade baserat på SRS-tabellen eftersom dessa ofta är mer rättvisande. De som är förvånande är att skillnaden är så liten mot broschyrvikten för Albin 78 och Alpha. Cumulus var mycket mer vanlig på kappseglingsbanorna på 80-talet än vad Albin 78 och Alpha var.

Jag har personlig erfarenhet av såväl Albin 78 (1983-1986) och Albin Cumulus (1987-1989). Mitt minne är att Albin 78 behövde revas tidigare än Cumulusen.
Det som står i SRS-tabellen ska man nog ta med en rätt stor nypa salt. Uppgifterna är ofta från ursprungliga broschyrer, som t.ex Albin 78:s deplacement.
Båtar som kappseglades under DH-regeln (1985 - 1995 ca) skulle vägas. När 5 båtar vägts var det ok att fortsättningsvis använda ett medelvärde av dessa 5 vägningar. Många vanliga båtar nådde snart upp till dessa 5, det är troligt att Cumulus var just så vanlig och kanske lika troligt att Alpha inte var så vanlig. Du kanske har ursprungsbroschyrer för t.ex Scampi och Ballad och kan jämföra med SRS-tabellen?
För ovanligare båttyper kan man ha tur och hitta ett verifierat mätbrev i listan över aktuella mätbrev. I årets lista hittar man ett ex av vardera Cirrus och Alpha. Deras resp deplacement skiljer sig avsevärt från de som anges i SRS-tabellen.
Andra båtar, t.ex Avance 36 har under åren ökat från 4,7 ton till 5,4 ton (min egen väger troligtvis ännu mer). Omega 42 har ökat från 6,75 ton till 7,4 ton och det finns en med verifierat mätbrev som väger över 8 ton.
Just Avance 36 och Omega 42 anses ju ofta vara väldigt lika om än olika stora. Faktum är att dom är ungefär lika lika som Cirrus och Cumulus. Dvs inte alls lika.

Hmm.. det här kan man prata rätt länge om...

:o
/T

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus

Inlägg av Pelle-48 » fre 30 sep 2016, 08:32

Enligt TJÖRN RUNTs tabeller för kölbåtar väger Albin 78 2750 kg med inombordare (MD5 med drev). Det finns dock ett fåtal 78:or med utombordare. Så det mest rimliga är att 2350 kg gäller utan motor. Visst är det rimligt att Albin 78 väger 350 kg mer än Maxi 77?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus

Inlägg av T » fre 30 sep 2016, 09:24

Pelle-48 skrev:Enligt TJÖRN RUNTs tabeller för kölbåtar väger Albin 78 2750 kg med inombordare (MD5 med drev). Det finns dock ett fåtal 78:or med utombordare. Så det mest rimliga är att 2350 kg gäller utan motor. Visst är det rimligt att Albin 78 väger 350 kg mer än Maxi 77?
Det mest rimliga är att 2350 kg avser broschyrvikten från 1978. Med motor.
Studerar man Båtdatabladet (i den vanliga SRS-tabellen) framgår det att 'Propellertyp' är 'Folding eller flöjlande', vilket innebär att det även finns en inombordsmotor till propellern. Tittar man på en vanlig utombordarbåt, t.ex Maxi 77, är propellertyp 'Ingen', dvs inombordsmotor saknas.

:o
/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus

Inlägg av Seawolf » fre 30 sep 2016, 16:23

T skrev:
Pelle-48 skrev:Enligt TJÖRN RUNTs tabeller för kölbåtar väger Albin 78 2750 kg med inombordare (MD5 med drev). Det finns dock ett fåtal 78:or med utombordare. Så det mest rimliga är att 2350 kg gäller utan motor. Visst är det rimligt att Albin 78 väger 350 kg mer än Maxi 77?
Det mest rimliga är att 2350 kg avser broschyrvikten från 1978. Med motor.
Studerar man Båtdatabladet (i den vanliga SRS-tabellen) framgår det att 'Propellertyp' är 'Folding eller flöjlande', vilket innebär att det även finns en inombordsmotor till propellern. Tittar man på en vanlig utombordarbåt, t.ex Maxi 77, är propellertyp 'Ingen', dvs inombordsmotor saknas.

:o
/T
Så är det, scrolla ned i denna broschyr så visas katalogdata för 78:an, inklusive motor etc.

http://www.82ms.se/532.pdf
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus

Inlägg av Anders » fre 30 sep 2016, 21:10

Det som står i SRS-tabellen ska man nog ta med en rätt stor nypa salt. Uppgifterna är ofta från ursprungliga broschyrer, som t.ex Albin 78:s deplacement.
Båtar som kappseglades under DH-regeln (1985 - 1995 ca) skulle vägas. När 5 båtar vägts var det ok att fortsättningsvis använda ett medelvärde av dessa 5 vägningar. Många vanliga båtar nådde snart upp till dessa 5, det är troligt att Cumulus var just så vanlig och kanske lika troligt att Alpha inte var så vanlig. Du kanske har ursprungsbroschyrer för t.ex Scampi och Ballad och kan jämföra med SRS-tabellen?
För ovanligare båttyper kan man ha tur och hitta ett verifierat mätbrev i listan över aktuella mätbrev. I årets lista hittar man ett ex av vardera Cirrus och Alpha. Deras resp deplacement skiljer sig avsevärt från de som anges i SRS-tabellen.
Andra båtar, t.ex Avance 36 har under åren ökat från 4,7 ton till 5,4 ton (min egen väger troligtvis ännu mer). Omega 42 har ökat från 6,75 ton till 7,4 ton och det finns en med verifierat mätbrev som väger över 8 ton.
Just Avance 36 och Omega 42 anses ju ofta vara väldigt lika om än olika stora. Faktum är att dom är ungefär lika lika som Cirrus och Cumulus. Dvs inte alls lika.

Hmm.. det här kan man prata rätt länge om...
Ja, kontentan av mitt inlägg var ju just det att gällande Albin 78 och Albin Alpha så är SRS-tabellens uppgifter i princip samma som broschyrmaterialet och då kan man misstänka att det är just broschyruppgifter. Viktuppgifter från broschyrer ska man oftast ta med en (ännu större) nypa salt, speciellt avseende äldre båtar. Jag har ofta broschyrer avseende samma båtmodell från olika årtal och då varierar dessutom vikten i flera fall. Sedan är det ett faktum att i många fall väger olika exemplar av samma båtmodell olika mycket, återigen speciellt avseende äldre båtar.

Så du har rätt, det är med vikt kan man prata länge om...

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus

Inlägg av Peter_K » lör 01 okt 2016, 21:50

T skrev:Varför göra sig besväret att väga båten (vilket kostar en del tid och pengar) och sen inte löpa linan ut och få resten av båten mätt och därmed verifierad (kostar iofs också en slant)?
Men frågan är ju om man kan ha ett verifierat mätbrev utan att båten vägs? Alla mått ska ju verifieras av en mätman.

:o
/T
Det kan jag berätta, för så har jag gjort.
I mitt fall hade vi en kranbil på plats i klubben med krönt våg för en sjösättning, betalade kranföraren en mindre slant, och mätmannen kollade snabbt av båten för vägningen. En fullständig inmätning tar nära en dag med kostnad därefter. Nu visste jag ju att min båt är astung jämfört med tabelldata, medan längd mm stämmer bra och jag såg ingen anledning att lägga energi och pengar på det.

Men du har rätt - utan vägning borde man inte kunna få verifierat mätbrev.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus

Inlägg av T » lör 01 okt 2016, 22:36

Peter_K skrev:
T skrev:Varför göra sig besväret att väga båten (vilket kostar en del tid och pengar) och sen inte löpa linan ut och få resten av båten mätt och därmed verifierad (kostar iofs också en slant)?
Men frågan är ju om man kan ha ett verifierat mätbrev utan att båten vägs? Alla mått ska ju verifieras av en mätman.

:o
/T
Det kan jag berätta, för så har jag gjort.
I mitt fall hade vi en kranbil på plats i klubben med krönt våg för en sjösättning, betalade kranföraren en mindre slant, och mätmannen kollade snabbt av båten för vägningen. En fullständig inmätning tar nära en dag med kostnad därefter. Nu visste jag ju att min båt är astung jämfört med tabelldata, medan längd mm stämmer bra och jag såg ingen anledning att lägga energi och pengar på det.

Men du har rätt - utan vägning borde man inte kunna få verifierat mätbrev.
Har kollat med SSF. Ett verifierat mätbrev kräver att en mätman vägt båten med en kalibrerad våg.
Vad gäller Cumulusen med verifierat mätbrev skulle dom kolla upp och återkomma.
Tog du ut nåt (overifierat) mätbrev efter vägningen?

:o
/T

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus

Inlägg av Peter_K » lör 01 okt 2016, 22:50

Ja, bara o-verifierat blev det. Skickade in vägningsdata samt vad mätmannen hette, men eftersom inte alla mått är verifierade så blev det så, vilket känns rätt.
Alla borde ha skägg

Skriv svar