Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Inlägg av Nils_D » lör 04 mar 2017, 10:02

Bergfinken skrev:
Peter_K skrev:
Bergfinken skrev:Hej!

Har minst ett av mina segel till båten urblåsta.
Kan man fixa detta med till exempel segeltvätt?

/Bergfinken
Ett urblåst segel betyder att seglet har totalt tappat formen. En tvätt gör seglet renare, men har fortfarande samma form. Är seglet urblåst får man köpa ett nytt - bättre begagnade till småbåtar är så gott som omöjliga att hitta om man inte har sådan tur att en stor kappseglingsklass har samma mått på segel.
De va som jag trodde. Hur mycket påverkar detta funktionen? Seglingsegenskaperna?
Jag brukar säga att skillnaden mellan ett urblåst segel och ett nytt är som skillnaden mellan att köra bil med utslitna vinterdäck på vintern, och nya sommardäck på sommaren. Och precis som det krävs en kunnig och erfaren bilist att köra en bil med dåliga däck i besvärligt väglag, så krävs det en duktig seglare för att segla med dåliga segel. Men det går ändå långsammare, lutar mer och är i största allmänhet besvärligare och tråkigare.

Det sker en gradvis försämring mellan ett helt nytt segel och ett som är fullständigt slut, så det är inte frågan om något antingen/eller.

Ett kort svar på din fråga är att ett urblåst segel, dvs. med stor buk, gör att båten lutar mer och går långsammare framåt. Den blir obekvämare och svårare att hantera. Om du söker på nätet eller kollar upp en bok om grundläggande segeltrim förstår du bättre vad som händer och varför. På den här sidan hittar du några bra länkar
http://www.rorgangare.se/2_trim.html
Jag rekommenderar att du läser det första eller de två första kapitlen i Gransegelbåten som beskriver det grundläggande. Då kan du grunderna, och det räcker långt.

Bergfinken
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16

Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Inlägg av Bergfinken » sön 05 mar 2017, 12:52

Okej!
Tack för svar!

Bergfinken
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16

Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Inlägg av Bergfinken » sön 23 apr 2017, 19:30

Hej!
Höll på med båten idag, såg några sprickor i gelcoaten som jag öppnade upp för att spackla igen.

Hursomhelst. Jag arbetade med en kniv och det for småbitar av härdad gelcoat överallt.
Är ganska säker på att jag fick lite i munnen.
Är det farligt? Tänker att det kanske inte är det eftersom att det har härdat.
Men vill dubbelkolla!

MVH
Bergfinken

Bergfinken
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16

Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Inlägg av Bergfinken » sön 23 apr 2017, 19:30

Hej!
Höll på med båten idag, såg några sprickor i gelcoaten som jag öppnade upp för att spackla igen.

Hursomhelst. Jag arbetade med en kniv och det for småbitar av härdad gelcoat överallt.
Är ganska säker på att jag fick lite i munnen.
Är det farligt? Tänker att det kanske inte är det eftersom att det har härdat.
Men vill dubbelkolla!

MVH
Bergfinken

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Inlägg av Peter_K » sön 23 apr 2017, 19:45

Farligt, nej.
Nyttigt, nej.
Kommer ut den vanliga vägen.
Alla borde ha skägg

Skriv svar