Billig, enkel seglare med fällköl / centerbord

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Affe
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 08:42

Billig, enkel seglare med fällköl / centerbord

Inlägg av Affe » ons 24 aug 2016, 08:53

Hej

Ja har tröttnat på stora, dyra tidstjuvar. Har dessutom tillgång till en fin liten hamn ett par hundra meter från huset. Men det är långgrunt och endast en muddrad ränna in till bryggan. Är därför ute efter en seglare med fällköl. Tanken är att ha den som badbåt + de lokala klubbkappseglingarna. Ruff för 2 personer vore väl inte heller fel. Någon som har några tips ?


nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Billig, enkel seglare med fällköl / centerbord

Inlägg av nilsnobbing » ons 24 aug 2016, 15:17

Hej!

Fabola Campus, som Peter tipsar om, är roliga seglare. Jag har haft en Campus 600 från -84 som var kul och lättdriven. Jag är dock skeptisk till konstruktionen höj- och sänkbar köl. Dels för att man kan fundera över hållbarheten vid grundgående, båten har genomgående klena dimensioner för att behålla en rimlig vikt och trailerbarhet. Har dock inte gått på själv (med just den båten...) så jag vet inte vad den håller för. Fällbar köl är nog bättre. Rodret på campus 600 är i original ej fällbart vilket innebär att man måste hänga över aktern och lossa ett tungt, stort roder när man vill beacha. En annan avigsida är att man hissar upp ett slemmigt, illaluktande roderblad i den lilla ruffen som rymmer två. Med andra ord, ska man sova i den vill man nog helst inte behöva hissa upp kölen. Jag tältade istället.

Senare Campus har väl fällbart om jag inte minns fel.

I övrigt finns uddabåtar som Drascombe, Sailhorse, Flying cruiser, oday, Efsix m fl. Dyker upp vid sällsynta tillfällen på blocket.

//N.N

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Billig, enkel seglare med fällköl / centerbord

Inlägg av Nils_D » ons 24 aug 2016, 18:18

Nyare och modernare med mer komfort och bättre seglare är First 21.7 eller 25.7. Notera dock att dessa finns både med fast köl och fällköl. Och kan kanske inte räknas som "billiga".

Vill du ha något riktigt billigt så finns det ju också små seglare med mycket liten köl, som kanske kommer in i hamnen, som t.ex. Stortriss som bara sticker 0,75 m.

Affe
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 08:42

Re: Billig, enkel seglare med fällköl / centerbord

Inlägg av Affe » tor 25 aug 2016, 10:31

Hej,

Tackar för svar. Jag skall försöka precisera mig lite.

Det är mycket grunt i hamnen. Endast styrpulpetare + någon lite större motorbåt med utombordare som ligger där nu. Det får nog vara max 50cm djupgående om det skall fungera. Därför går alla med fast köl + de lite större fällkölsbåtarna bort. Det måste gå att fälla både köl/centerbord och roder. Det får gärna vara en rolig utmanande seglare, möjlighet till fart och ev planande på undanvindar. Min budget är begränsad, max 50.000 och gärna betydligt billigare. Jag köper hellre ett renoveringobjekt. Att fixa till och kanske hotta upp en äldre båt är dessutom en kul hobby i sig (kanske kan bli dyrt i slutändan det också det är jag medveten om)

- Jag tror Albin 57 är lite för djupa , och den känns ju bra tråkig.
- Campusarna har jag tittat på och de mindre varianterna är nog ett alternativ. Men de nyare större blir snabbt utanför min budget.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Billig, enkel seglare med fällköl / centerbord

Inlägg av Peter_K » tor 25 aug 2016, 11:15

Kul att segla, grundgående, bobar och billig blir nog en svår kombination.

Man brukar säga att när man skall köpa en båt kan man välja två av tre när det gäller bekväm, bra seglare och billig. Aldrig tre av dessa. Tror att en gammal Campus är nog så nära du kommer, och då ingår nackdelarna enligt ovanstående inlägg från herr Nobbing. :-)
Alla borde ha skägg

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Billig, enkel seglare med fällköl / centerbord

Inlägg av nilsnobbing » tor 25 aug 2016, 11:58

För att ta emot Campus-bollen som rullade åt mitt håll vill jag vara tydlig med att Fabola Campus 600 på många sätt är en bra båt, med seglingsegenskaperna som främsta fördel. Trots de klena dimensionerna håller den uppenbarligen ihop nog mycket att vara en väl fungerande båt 30 år senare. Just mitt exemplar hade tidigare ägare seglat några gånger mellan Stockholms skärgård och Sundsvall, så den lär ju vara duglig även ur sjövärdighetssynpunkt. Jag skulle dock vara försiktig med att försöka finna var den gränsen går, så mycket litar jag inte på båten. Men jag är lite av en fegis när det kommer till sådant, jag vill segla tryggt.

Bobarheten är båtens sämsta gren. Min var trång, fuktig och sunkig. Visst går det att bo två pers i den men räkna med att det är trångt. Det ganska meningslösa pentryt tar utrymme som annars skulle gjort båten rymligare och lättare att röra sig i. Jag tog bort mitt.

Accepterar man nackdelarna är det en bra båt.

Jag känner för övrigt igen dina funderingar om dyra tidsslukande "storbåtar". Jag lockas fortfarande av små, lätthanterliga båtar men vill helst ha en utan ruff så man får mer plats för familjen på dagsturer. Sen kan man hyra båt på semestern och låta någon annan brottas med nattvakter, städdagar, dyra lyft, reparationer och sånt. Men kanske ändrar jag åsikt när barnen är större, vem vet. Allt är föränderligt.

//Låtsaskapten Nils Nobbing

Brasklapp: Jag har seglade inte min fd campus supermycket pga tidsbrist, småungar och allmänt stressig tillvaro.

Affe
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 08:42

Re: Billig, enkel seglare med fällköl / centerbord

Inlägg av Affe » tor 25 aug 2016, 12:24

Peter_K skrev:Kul att segla, grundgående, bobar och billig blir nog en svår kombination.

Man brukar säga att när man skall köpa en båt kan man välja två av tre när det gäller bekväm, bra seglare och billig. Aldrig tre av dessa. Tror att en gammal Campus är nog så nära du kommer, och då ingår nackdelarna enligt ovanstående inlägg från herr Nobbing. :-)
Då tar jag väck bobar / bekväm. Resten får stå kvar ! Campus 600 är därmed på listan över eventuella kandidater.

Affe
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 08:42

Re: Billig, enkel seglare med fällköl / centerbord

Inlägg av Affe » tor 25 aug 2016, 12:33

Vid sökning på Sailguides båtfakta dök denna upp. Triss SX-2. http://www.sailguide.com/batfakta/1246 Verkar ju slå in på en hel del i min önskelista. Finns ju t.om ruff. Finns det någon med erfarenhet av denna båt ? Inte helt lätt att få tag på kanske med 20 tillverkade ex....

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Billig, enkel seglare med fällköl / centerbord

Inlägg av Peter_K » tor 25 aug 2016, 19:00

Om du skippar bobarheten kanske en katamaran kan vara skoj..?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Billig, enkel seglare med fällköl / centerbord

Inlägg av J@nne » sön 28 aug 2016, 07:43

image.jpeg
Kinderägg i denna storleken är svårt. Jag har en Albin 57 som jag inte tycker är tråkig. Mycket bra segel med gennaker på rulle. Trailerbarheten gör mig rörlig till nya vatten. Djupgåendet på 60 cm fullt tillräckligt. Billigare än i stort sett alla andra trailerbåtar som är övernattningsbara iallafall. Jag gav bara 5000:- för min 2012 av ett dödsbo, och då fick jag med originalsegel (genua, fock, spinnaker) som jag sedan sålde för 3000:- två GPS:er som såldes för 1500:- + 500:-. Där hamnade jag jämnt upp på 0 kr, efter det så har en gennaker köpts, promotade en del för segelmakaren och fick därefter ett helt nytt storsegel utan kostnad! Jag kan inte hitta bättre båt för pengarna iallafall. :-D
Senast redigerad av 2 J@nne, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Billig, enkel seglare med fällköl / centerbor

Inlägg av J@nne » sön 28 aug 2016, 07:48

Affe skrev:Vid sökning på Sailguides båtfakta dök denna upp. Triss SX-2. http://www.sailguide.com/batfakta/1246 Verkar ju slå in på en hel del i min önskelista. Finns ju t.om ruff. Finns det någon med erfarenhet av denna båt ? Inte helt lätt att få tag på kanske med 20 tillverkade ex....
Enligt han som var med och tillverkade sx2:an (Sidney Larsson) var båten helt hysterisk att segla vid lite mera vind. Planade i 5-6 m/sek. Ruff är väl ett spartanskt ordval då man får krypa in och backa ut, mest lämpligt för segelförvaring. En del byggdes med fockbom (peterbom) för att göra den enklare att hantera på en person. Någon hade visst försett båten med trapets.

Skriv svar