Äldre segelbåt med många och långa (över 2 meter) kojer?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Shark
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 21 aug 2016, 22:30

Äldre segelbåt med många och långa (över 2 meter) kojer?

Inlägg av Shark » sön 21 aug 2016, 22:54

Jag letar efter en vettig båt som jag dels kan segla ensam (dvs runt 25-28 fot med min nuvarande förmåga) och dels kan bjuda med resten av familjen i. Jag är själv två meter lång och skalenligt bred (115kg) och mina tre barn är välväxta även de, frugan är nära nog minst med sina 175 cm.

Idealet vore en båt med en dubbelkoj (förpik?) med 2m+ längd till mig och frun och sedan två ordenliga kojer i salong plus en fullstor stickkoj.

Jag har farit runt och tittat på Compis 28, Shipman 28, Sunwind 26 och Afrodite 26. Ofta går det att få till en eller kanske två långa kojer men ingen erbjuder plats för oss alla fem.

Johnson 26 verkar ju vara rymlig och välplanerad, för närvarande ligger den etta på min lista. Men den närmaste som finns till salu just nu är 30 mil bort, lite för långt att åka bara för att provligga.

Har någon ett vettigt tips på en vettig båt som både går att segla ensam med begränsad expertis, har en drös långa kojer och helst inte kostar mer än 50 - 70 kkr?

Alla tips emottages med tacksamhet!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Äldre segelbåt med många och långa (över 2 meter) kojer?

Inlägg av Fredrik » mån 22 aug 2016, 05:39

Du kanske ska kolla på Maxi Racer, den har stickkojer på båda sidor + förpik, vi hade inga problem att sova 6 personer, dock är min familj mer kortväxta. Jag är lite osäker på förpikens längd i Maxin, tror att den kanske inte är +2m, men jag tror att salongskojerna är minst 4m på varje sida.
X-342 SWE 18 "Kexet"

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Äldre segelbåt med många och långa (över 2 meter) kojer?

Inlägg av sangris » ons 24 aug 2016, 20:17

Tur 84 har långa rejäla kojer med bra bredd. Stickkojen är över 2 meter, men lite bökig att komma ner i. Inga problem att segla ensam med den heller...

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Äldre segelbåt med många och långa (över 2 meter) kojer?

Inlägg av Peter_K » tor 25 aug 2016, 10:03

Hallberg Rassy 26 skall ha bra kojer.
Kolla om du får in tre ungar i förpiken, sedan får du och frugan ta salongen då den saknar stick-kojer.
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Äldre segelbåt med många och långa (över 2 meter) kojer?

Inlägg av HansH » fre 26 aug 2016, 07:09

Albin Express.
En väldigt bra förpik (funkade för mig och min fru - 1.95 resp 1.80)
Långa kojer i ruffen och en stick-koj in under sittbrunnen.
Kräver lite specialarrangemang för att ensamsegla då focken skotas på rufftaket.
Men en bra autopilot löser ju det...

Affe
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 08:42

Re: Äldre segelbåt med många och långa (över 2 meter) kojer?

Inlägg av Affe » fre 26 aug 2016, 10:33

Hej

Om du accepterar att huka dig så finns det ju ett flertal av den långsmala typen med gott om plats på längden. Men de är som sagt generellt lågbyggda. De flesta har förpik + två salongskojer + 1 stickkoj. Dessa är ju förstås längre än 25-28 fot. Snarare 32-38 men de är mycket lätthanterliga på havet. Lågbyggda båtar med egentyngd som inte driver omkring med massa vindfång. I mitt tycke enklare än båtarna beskrivna ovan. Du slipper ofta stor genua att böka med och de är mycket förlåtande på kryss. Har de fått upp farten bara de fortsätter. Med hjälp av längden kommer du dessutom betydligt längre på en timme. Dessutom fina båtar se på.

Smaragd
Rival 22
Sveakryssare
Lady Helmsman
Rapid
Passad
Lotus Scandinavia
S30
m.fl

Affe

Plexx
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 02 nov 2014, 10:56

Re: Äldre segelbåt med många och långa (över 2 meter) kojer?

Inlägg av Plexx » tor 26 jan 2017, 12:57

När vi letade båt hade vi samma inställning. Efter en lång dag på sjön vill man sova utan att behöva vika ihop sig.

Vi är 4 personer mellan 175 och 189 cm.

Lösningen för oss blev en Winga 860.
När båten är bäddad så bjuder den på en king-size dubbelkoj som är närmare 250 i längden och ca 230 som bredast. Även en stickkoj i fören på runt 180 går att ordna.

I akterruffen finns två kojer på ca 220 och 180 cm.

I sittbrunnen är rymlig och det integrerade sittbrunskapellet ger ett rum till i den förhållandevis lilla båten.

Båten går att segla på en person med rullgenua.

Tyvärr är hon inte så värst snabb, men vad gör det när man är utvilad och inte har för brottom.

H35
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 24 apr 2017, 08:35

Re: Äldre segelbåt med många och långa (över 2 meter) kojer?

Inlägg av H35 » mån 24 apr 2017, 09:29

Artekno H35 har lange køyer.

Skriv svar