Albin 78 Cirrus långsam i lätt vind

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Albin 78 Cirrus långsam i lätt vind

Inlägg av Federico » sön 21 aug 2016, 16:08

Hej,
Jag har en Albin 78 Cirrus med nya segel från North, stor och 108% fock.
Vi kom precis tillbaka från Tjörn Runt där det blåste knappt 1 eller 2 ms de första timmarna. Vi seglade ganska bra och vi var den snabbaste Cirrus med shorthand omräknat tid. Det var ändå ganska konstig att se nästan alla andra båtar i classen som seglade förbi, även båtar med lägre lys.

Nu de flesta säger att Cirrusen seglar utmärkt i lättvind upp till 5ms och att man revar vid 8ms vind.

Min upplevelse är att med vinden upp till 3ms båten rör sig knappt, vid 5ms seglar man 3 till 4 knop och sen seglar man fint upp till 9ms, fint igen med revet.
Som sagt har jag ersatt genuin med fick 108 som är 2 meter mindre för att segla ensamt och kryssa högre (alldeles nöjd med valet). Kan det verkligen vara att långsamheten beror på focken? Har ni tips? Just nu det enda valet har varit att segla halvind med spinnaker... Tyvärr har vi precis böjt spinnakerbom genom att göra så [emoji15]

Är det kanske mina förväntningar som är för höga??

Tack!
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Albin 78 Cirrus långsam i lätt vind

Inlägg av Peter_K » sön 21 aug 2016, 16:30

Min båt är rätt lik i hur den beter sig, men det är inte en Albin 78:a.

Sätter jag focken går den betydligt långsammare än med genuan i lättare vindar, framför allt om det öppnar upp lite och man kör halvvind/slör. På kryss är den "bara" lite långsammare med fock. Båten är ju visserligen partialriggad, men den är ritad med stor genua som är båtens motor. Komplettera med ett code-segel om du vill ha fart på båten

Lägg också till att nya segel inte är någon större fördel i lättare vindar; det är när det börjar blåsa mer fördelen kommer främst.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Albin 78 Cirrus långsam i lätt vind

Inlägg av Seawolf » sön 21 aug 2016, 17:33

Federico skrev:Hej,
Jag har en Albin 78 Cirrus med nya segel från North, stor och 108% fock.
Vi kom precis tillbaka från Tjörn Runt där det blåste knappt 1 eller 2 ms de första timmarna. Vi seglade ganska bra och vi var den snabbaste Cirrus med shorthand omräknat tid. Det var ändå ganska konstig att se nästan alla andra båtar i classen som seglade förbi, även båtar med lägre lys.

Nu de flesta säger att Cirrusen seglar utmärkt i lättvind upp till 5ms och att man revar vid 8ms vind.

Min upplevelse är att med vinden upp till 3ms båten rör sig knappt, vid 5ms seglar man 3 till 4 knop och sen seglar man fint upp till 9ms, fint igen med revet.
Som sagt har jag ersatt genuin med fick 108 som är 2 meter mindre för att segla ensamt och kryssa högre (alldeles nöjd med valet). Kan det verkligen vara att långsamheten beror på focken? Har ni tips? Just nu det enda valet har varit att segla halvind med spinnaker... Tyvärr har vi precis böjt spinnakerbom genom att göra så [emoji15]

Är det kanske mina förväntningar som är för höga??

Tack!
För att segla bra med en båt i lätt vind behöver man fixa några saker:
(Avser 7/8-rigg med bakåtsvepta spridare)

Bottenytan och kölen måste vara supersläta. Rollerknotter är mord.
Bakkant på köl och roder skall spacklas ut till bredd 3 mm. Helst skall kölprofilen kollas upp och kanske profilspacklas, men det gör mest nytta på kryss. Slätheten och övrigt behövs alltid.

Foldingpropeller på rak axel skall vara välsmord, och man skall ha fart på båten då man stannar motorn, och direkt efter stopp läggs backen i så propellern fäller ihop sig. Om det är rimligt skall man kunna se hur axel/propeller är vriden då man låst den med backläget. Vridningsvinkeln skall vara sådan att bladens axlar skall vara vertiklala (gäller ej S-drev, där propelleraxeln är horisontell).

Focken skall ha dels skot för kryssbog, och det skall vara enkelt att ändra skotpunkten för skiftande vindstyrka och höjd. Sätt ett par extra block i relingslisten och dra tunna starka extraskot genom dem UTANFÖR mantåget så du kan få öppen skotvinkel på halvvind etc. Sätt dessa så att det blir lite extra buk i underliket. De kan sitta där ständigt, alltid redo för att ta över från bidevindskoten. Nu har du en försegelskotning som inte tvistar ut oproportionellt i överdelen när vinden öppnar sig.

Kolla upp hur du skall sätta an riggen så att det passar formen på ditt storsegel. Förhållandet mellan ansättning av toppvant och undervant avgör var på masten den böjs. Hur hårt man sätter an alla vanten avgör om det passar för hård eller lätt vind.

I frisk-hård vind ska du ha ett läge som medger stor utplaning av framförallt övre halvan av storen, i kombination med att storen skall tvista ut lagom. Förhållandet mellan toppvants- och undervantsspänning skall medföra att masten böjer sig mest i övre halvan. (hårdare undervant och hårt draget häckstag)

I lättvind ett annat riggtrim. Lösare på alla vant och häckstaget, men så masten är rak. Det ger mer buk i storen, samtidigt som det ger lite mer sagg i förstaget så att focken blir bukigare, vilket man behöver i det läget.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Albin 78 Cirrus långsam i lätt vind

Inlägg av HansH » mån 22 aug 2016, 07:16

En genuabåt (dvs en båt ritad för att kunna seglas med genua) är nästan alltid långsammare med fock i lättvind än med genua.
I lättvind behöver du de extra kvadratmeterna segelarea.
Att ändra riggtrim och skotpunkter för lättvind gör skillnaden mindre men båten kommer alltid att gå fortare med genua än med fock.
Om du skippar genuan så bör du ta ut ett nytt mätbrev som reflekterar att båten har "färre hästkrafter", dvs segelarea.
Och på kappsegling (i lättare vindstyrkor) så är det oftast spinnaker som gäller på halvvind.
Om ni lyckades böja spinnbommen i de vindarna som rådde i lördags så måste det varit nåt fel på bommen eller hur den användes - har ni tex hanfötter på bomliften och nedhalet?
Eller sitter nedhalet i en bygel mitt på bommen och liften i en hanfot - då kan man böja bommen...

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Re: Albin 78 Cirrus långsam i lätt vind

Inlägg av Federico » mån 22 aug 2016, 07:41

Seawolf skrev:För att segla bra med en båt i lätt vind behöver man fixa några saker:
(Avser 7/8-rigg med bakåtsvepta spridare)
Nice tips. Folding propeller har vi inte men är i kön och ska köpas så fort som möjligt. Förmodligen har vi underskattat att släta botten, men inser nu att de borde ha gjorts. Jag har aldrig testat, men gör det verkligen en sådan stor skillnad?
HansH skrev:En genuabåt (dvs en båt ritad för att kunna seglas med genua) är nästan alltid långsammare med fock i lättvind än med genua.
I lättvind behöver du de extra kvadratmeterna segelarea.
Att ändra riggtrim och skotpunkter för lättvind gör skillnaden mindre men båten kommer alltid att gå fortare med genua än med fock.
Om du skippar genuan så bör du ta ut ett nytt mätbrev som reflekterar att båten har "färre hästkrafter", dvs segelarea.
Håller med. Det vore rimligt att ta ut ett nytt mätbrev.
HansH skrev: Och på kappsegling (i lättare vindstyrkor) så är det oftast spinnaker som gäller på halvvind.
Om ni lyckades böja spinnbommen i de vindarna som rådde i lördags så måste det varit nåt fel på bommen eller hur den användes - har ni tex hanfötter på bomliften och nedhalet?
Eller sitter nedhalet i en bygel mitt på bommen och liften i en hanfot - då kan man böja bommen...
Vi seglade vid gränsen med kryss. Vi broachade lite när vi fick byar med fel vinkel och det tog för länge att släppa spinnakerskotet eftersom vi var bara 2 stycken. Bommen hamnade mot förstaget och böjde sig rätt mycket. Jag fundera dock om bommen var lite för smal (39mm X 3.1mt)...
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Albin 78 Cirrus långsam i lätt vind

Inlägg av Seawolf » mån 22 aug 2016, 08:12

Federico skrev: Nice tips. Folding propeller har vi inte men är i kön och ska köpas så fort som möjligt. Förmodligen har vi underskattat att släta botten, men inser nu att de borde ha gjorts. Jag har aldrig testat, men gör det verkligen en sådan stor skillnad?
Det gör oerhörd skillnad. På den tiden jag hade Ballad och en kompis Scampi, kund jag hålla jämna steg med honom på plattläns i 3-4 knop då han saxade G2 och Stor, medan jag bara seglade med storen.

Balladen har nedåtriktad propelleraxel. Vattenströmmen under båten akterut där propellern sitter är snett uppåtriktad. Om den träffar bladen på flatan eller 45 gader så bromsar det såpass märkbart att jag kunde beskriva för gastar när vi seglat (ej motor) in i hamnen hur propelleraxeln var vriden bara på känslan av hur lätt båten gled. Därför ordnade jag en märkning på axeln så att jag vid kappsegling kunde öppna motorhuven och veva axeln i rätt stoppvinkel.

I lättvind betyder några tiondels knop mer fart att fartvinden ökar och man kan få mer kraft i segeln. Som ger mer fart och sen mer kraft osv. Därför kan i lättvind två båtar där den ena är som jag beskrivit, den andra som båtar oftast är, segla kanske 4 knop där den andra gör 3. De största skillnaderna är på kryss och på lättvindsläns där man inte har så stor drivande kraft framåt.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Albin 78 Cirrus långsam i lätt vind

Inlägg av Anders S » mån 22 aug 2016, 08:44

Federico skrev: Förmodligen har vi underskattat att släta botten, men inser nu att de borde ha gjorts. Jag har aldrig testat, men gör det verkligen en sådan stor skillnad?

[...]

Vi seglade vid gränsen med kryss. Vi broachade lite när vi fick byar med fel vinkel och det tog för länge att släppa spinnakerskotet eftersom vi var bara 2 stycken. Bommen hamnade mot förstaget och böjde sig rätt mycket. Jag fundera dock om bommen var lite för smal (39mm X 3.1mt)...

Ja, en slät botten är mycket viktigt. I synnerhet i låga hastigheter (i ditt fall 2-4 knop) betyder friktionen nästan hela motståndet. En god tumregel är då att finslipa (våtslipa, 600 och 1000-papper!) skrovets främre halva, hela kölen och hela rodret, med skädda om en sådan finns. Skälet är att man vill skapa så ostörd strömning som möjligt, och turbulens uppstår i alla fall när strömningen pågått, dvs från mitten och bakåt. Vid kölen och rodret börjar det om, därför skall de vara supersläta, de också. (Givetvis är det "rätt" att ha hela båten spegelblank, men så är det här med tid och svett...)

När det blåser mer, båten rör sig i vattnet, (strömningen störs!) och hastigheten ökar (kraft från seglen finns i övermått) tar vågbildningsmotståndet över. Bara om man kan övervinna det (plana) blir friktionen en faktor igen.

En spinnakerbom är skitstark om den belastas i rörets riktning. Böjs den blir den en dålig pilbåge. Därför är det viktigt att alla krafter verkar i ändbeslagen, (därav frågan om hanfot). Blir den belastad mitt på blir det som träkäpp - den knäcker man enkelt (?) mot knät, men svårligen genom att böja den, hållandes i båda ändar,,,
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Albin 78 Cirrus långsam i lätt vind

Inlägg av HansH » mån 22 aug 2016, 11:27

Även fast propeller avspeglas i ett individuellt mätbrev.
Så att ni seglade med fock och har fast propeller gör att ert mätetal är helt fel.
Att ha en slät botten är viktigt men ännu viktigare är att välja rätt väg, inte göra några dåliga slag eller okontrollerade uppskärningar (broach).
Man förlorar mer på dåliga manövrar än på en ojämn botten - att öva manövrar på vattnet ger mer "payback" än att stå på land o slipa botten.
Men när manövrarna sitter som de skall så ger självklart en slät botten utslag.
39mm är väldigt smalt. Albin 78an är ju ungefär lika stor som en Express och de skall enligt Benns ha en bom där röret är 54mm i diameter.
Låter mer som en spirbom (till genuan?) är en rätt dimensionerad spinnbom.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Albin 78 Cirrus långsam i lätt vind

Inlägg av Seawolf » mån 22 aug 2016, 13:23

HansH skrev:Även fast propeller avspeglas i ett individuellt mätbrev.
Så att ni seglade med fock och har fast propeller gör att ert mätetal är helt fel.
Att ha en slät botten är viktigt men ännu viktigare är att välja rätt väg, inte göra några dåliga slag eller okontrollerade uppskärningar (broach).
Man förlorar mer på dåliga manövrar än på en ojämn botten - att öva manövrar på vattnet ger mer "payback" än att stå på land o slipa botten.
Men när manövrarna sitter som de skall så ger självklart en slät botten utslag.
39mm är väldigt smalt. Albin 78an är ju ungefär lika stor som en Express och de skall enligt Benns ha en bom där röret är 54mm i diameter.
Låter mer som en spirbom (till genuan?) är en rätt dimensionerad spinnbom.
I lättare vind måste man ha maxglid via botten etc. för att inte fastna på ställen där det blåser så lite att fartvindspiralen går ned och båten nästan stannar, för då hjälper det inte att veta var man borde vara och vart man måste gå, för det tar för lång tid att komma dit. Samma sak då man passerar läiga sund - med slät botten glider man igenom utan att båten stannar upp och fastnar.
I lite mer vind utjämnas skillnaderna, och vägval och vindvridningar börjar spela större roll. Samma med fast propeller. SRS - avdraget är ett genomsnitt av olika vindstyrkor, men i lättvind bromsar den mycket mer än avdraget.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Re: Albin 78 Cirrus långsam i lätt vind

Inlägg av Federico » mån 22 aug 2016, 20:43

Tack! Nu har nåt att tänka på under vintern.

Angående bommen har jag precis skapat en ny tråd bara för detta
http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... =8&t=10941
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Skriv svar