H-båt eller IF för ensamseglande nybörjare?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Blandkrabban
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 17:53

H-båt eller IF för ensamseglande nybörjare?

Inlägg av Blandkrabban » ons 03 aug 2016, 16:12

Jag börjar så smått återuppliva gamla båt-drömmar. Jag kan förstås inte veta om båtlivet kommer att funka för mig. T ex kan jag bli hängande över relingen och offra maginnehållet åt Poseidon så fort det blåser mer än lätt bris, eller så kan andra "inkompatibiliteter" komma i dagen.

Därför vill jag börja med en båt som inte bara är billig att köpa utan även lätt att sälja, antingen ifall sjölivet inte var min grej eller om jag blir biten och vill uppgradera.

Det verkar som IF och H-båt fyller de kriterierna bäst (upplys mig gärna om jag har missat någon annan uppenbar båttyp). Jag känner inga båtmänniskor, så det blir solosegling. Därav min fråga: vilken av dessa är enklast för en nybörjare att hantera ensam? Eller är det kanske ingen avgörande skillnad?

Om det inte är någon större skillnad, gissar jag att det är en god idé att skaffa den som det finns flest av i den hamn jag kan få båtplats i, så att finns folk att få kunskap av.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: H-båt eller IF för ensamseglande nybörjare?

Inlägg av Fredrik » ons 03 aug 2016, 19:05

En IF är lite större än en H-båt, de är ganska likvärdiga seglare. Skall du segla själv är det att rekommendera att ha travare istället för replik i storseglet, det gör det mycket lättare att sätta och ta ner seglet när du är ensam. IF-båten är långkölad och H-båten fenkölad vilket ger lite olika seglingsegenskaper, jag tycker nog inte att det spelar så stor roll. Köp en båt med den utrustning du har behov av, t.ex. bra segel, motor, dynor, värmare etc. Allt som du vill ha men som inte finns är dyrt att skaffa till...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: H-båt eller IF för ensamseglande nybörjare?

Inlägg av Nils_D » tor 04 aug 2016, 08:37

Det finns flera trådar på detta och andra forum som handlar om jämförelser mellan IF och H-båt. Föreslår att du tittar på t.ex. dessa

http://ifboat.se/phpbb3/viewtopic.php?f ... 4077#p4077

Och här på Sailguide http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... =7&t=10459 (får av någon anledning inte in hela länken här men hoppas du kan hitta tråden ändå)

En kort sammanfattning av mina egna synpunkter (har haft H-båt och seglar nu IF) är att H-båten för nybörjare är en rolig dagseglare i lättare vindar, men för att segla den bra i hårda vindar krävs rätt mycket kunskaper och en kompetent besättning. En IF är en stabilare seglare med bättre boutrymme och tål mer vind utan att man måste arbeta aktivt med skot och segeltrim. Vill du bo i båten några dagar eller längre tid är en IF att föredra. En IF är lättare att ensamsegla för nybörjare, och inte minst också att ta sig in och ut ur hamn för motor, vilket kan vara nog så viktigt.

Rekommenderar dig också att försöka hitta en båt i bra skick, är kanske viktigare än båttyp, med inte minst relativt fräscha segel och med fall och annat neddraget till sittbrunnen så den är lätt att hantera själv. Det finns tyvärr alltför många nybörjare som köpt båtar med dåliga segel med motiveringen "jag skall inte kappsegla, så bra segel är inte så viktigt". Det är lika klokt som att försöka lära sig att åka skridskor med ett par som är oslipade och inte passar på fötterna. Det blir bara besvärligt, aldrig roligt, och man kommer aldrig att lära sig. Vare sig det gäller skridskoåkning eller segling.

Både H-båt och IF har dessutom aktiva förbund med webbsidor där du kan lära dig mer.
http://www.ifboat.se/
http://h-boat.se/nya/

Och om du har någon båt i närheten så varför inte fråga ägaren om du kan få komma med ut på en tur?
Bor du i Stockholm så har IF-seglarna där en båt där man låter nybörjare prova på IF-segling
http://oif.ifboat.se/sv-SE/pryda-mari
Finns du i Östergötland med omnejd och vill prova på en IF bjuder jag gärna på en tur.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: H-båt eller IF för ensamseglande nybörjare?

Inlägg av Anders S » tor 04 aug 2016, 14:47

Trots att jag är delägare i en H-båt (sleeping partner) får jag nog hålla med om att en IF kan vara ett bättre val om man vill pröva på. Den är litet lugnare och är mindre fysisk och krävande vid blåst. Men i händerna på lika skickliga seglare (dvs, mycket) är H-båten totalt snabbare, ingen tvekan. SRS-talet (Lystalet) ljuger inte. Men "välseglande" är de båda.

Att hitta en "fin båt" är knepet. Inget behov av investeringar denna och nästa säsong, och i ett salufärdigt skick ger dig störst valfrihet. Att pruta bör gå rätt lätt så här års.
Anders S

Blandkrabban
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 17:53

Re: H-båt eller IF för ensamseglande nybörjare?

Inlägg av Blandkrabban » sön 07 aug 2016, 00:45

Tack för svaren! Jag tar till mig råden om att satsa på IF. Lade f ö märke till att IF-förbundets forum är mycket aktivare än H-båtsförbundets. Vet inte om H-båtsfolk håller till på något annat forum eller om de helt enkelt inte är så nät-aktiva.

Kan man bedöma seglens skick på något enkelt sätt eller behövs expertkunskaper för det? Jag är helt inne på det som Nils_D skriver, dvs även om det inte är fråga om att jaga prestanda för kappsegling vill jag ha segel som är bra nog för att det ska vara roligt och för att båten ska svara på trim på rätt sätt.

@Nils_D: Jag finns i östskåne men tack i alla fall för erbjudandet.

Skriv svar