Omega 42 eller Norlin 37

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Anders på havet
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 03 apr 2016, 21:43

Omega 42 eller Norlin 37

Inlägg av Anders på havet » sön 03 apr 2016, 21:54

Hej!

Jag har nu haft min Scampi i drygt 10 år och börjar fundera på att byta till något större. Ibland fundear jag även på att sälja båten och göra något annat på fritiden men varje gång jag kommer ut i skärgården så försvinner den känslan fort! :)

I alla fall, jag har länge tittat på Omega 42:an och sett den som en drömbåt, jag gillar de klassiska linjerna men tyvärr gillar man ju även boendekomfort. Så har jag börjat titta på Norlin 37 och till viss del även Omega 36 samt olika modeller från Arcona har dykt upp.

Men i grunden gillar jag de klassika linjerna hos Omega 42 och Norlin 37 samt att det vore kul att forstätta med en båt ritad av Norlin.

Ni som har seglat båda dessa, vilken skulle ni välja? För/nackdelar och har ni uppfattning om prisläget får ni gärna delge det också. Det finns ju inte så många till salu så svårt att få en bra prisbild. Eller är alla dessa bara "gamla storheter" där tiden sprungit ifrån dem och det är bättre att köpa något modernt?

Jag inser själv att jag breddade frågan lite men alla synpunkter är av intresse!
Mvh Anders

P.s Jag seglar mest på östkusten med Sthms skärgård som bas D.s

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Omega 42 eller Norlin 37

Inlägg av Anders S » tis 05 apr 2016, 08:09

JAg har seglat på en Omega42 och har själv en båt som påminner mer om en Norlin 37. Omega 42 är kanske inte längre det överlägsna spjut som den en gång ansågs vara - relativt grundgående och med hög rigg passar den (tycker jag) bättre för skärgården än många andra. I hamn är det viss varning för bävergrotta, även om längden ger flera avskilda sovutrymmen. Det är, litet tillspetsat (!) bara på längden Omega 42 är 42 fot. En rund (bred), relativt djup (nerbyggd) 37-fotare blir större pga bredden, inklusive andra mer eller mindre goda egenskaper som bärighet och lastförmåga (typ, semesterpackning, långfärd etc). I skärgården kanske man ändå föredrar Omega42, men på havet och på långfärd ?

Skillnaden mellan båttyperna är rätt stor, och båda är attraktiva båtar som seglar bra - även om moderna, optimerade båtar seglar bättre. Personligen föredrar jag Norlin 37 före Omega 42, men skulle givetvis inte skämmas för någon.

Sedan handlar det om alla de vanliga, petimetriga detaljerna, som skick, underhållsbehov, uppdateringar, friska segel, slitage och sådant, vilket gör alla båtar till individer. Vad man än tycker, så är troligen den välskötta båten det bättre valet, även om de är olika till en del egenskaper.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Omega 42 eller Norlin 37

Inlägg av T » tis 05 apr 2016, 12:41

Jag har seglat lite Omega 42 men aldrig varit i närheten av en Norlin 37. Om man har Stockholms skärgård som bas och valet står mellan dessa två, tycker jag det är enkelt. Det är bara att föreställa sig en frisk kryss i t.ex Furusundsleden (det finns värre exempel) och då var 5:e minut skota hem en genua på 60 kvm (Norlin 37) eller att i princip inte göra nånting, mer än att lägga om rodret (Omega 42). Så för skärgårdssegling tycker jag inte att det är så mycket att tveka om. Och även utomskärs funkar Omegan bra, jag har seglat Omega 42 kors och tvärs på Östersjön och aldrig upplevt den jobbigare eller obekvämare än andra båtar jag också seglat kors och tvärs med.
Vad gäller inredning, bävergrotta eller ej, är ju en smaksak. Man får titta in i respektive båt och se vad man tror sig trivas bäst med. Vad man kan säja om Omegans sex kojer är att dom är stora, långa och breda.. en nutida båtdesigner hade säkert lyckats klämma in åtta kojer, korta och smala...
I valet mellan 42:an och 37:an tycker jag att 42:an är det självklara valet pga segelplanet.
Själv skulle jag dock inte valt nån av dom men det hänger mer ihop med att jag börjar bli gammal och bekväm.

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Omega 42 eller Norlin 37

Inlägg av Anders S » tis 05 apr 2016, 15:03

T skrev:Jag har seglat lite Omega 42 men aldrig varit i närheten av en Norlin 37. Om man har Stockholms skärgård som bas och valet står mellan dessa två, tycker jag det är enkelt. Det är bara att föreställa sig en frisk kryss i t.ex Furusundsleden (det finns värre exempel) och då var 5:e minut skota hem en genua på 60 kvm (Norlin 37) eller att i princip inte göra nånting, mer än att lägga om rodret (Omega 42). Så för skärgårdssegling tycker jag inte att det är så mycket att tveka om. Och även utomskärs funkar Omegan bra, jag har seglat Omega 42 kors och tvärs på Östersjön och aldrig upplevt den jobbigare eller obekvämare än andra båtar jag också seglat kors och tvärs med.
Vad gäller inredning, bävergrotta eller ej, är ju en smaksak. Man får titta in i respektive båt och se vad man tror sig trivas bäst med. Vad man kan säja om Omegans sex kojer är att dom är stora, långa och breda.. en nutida båtdesigner hade säkert lyckats klämma in åtta kojer, korta och smala...
I valet mellan 42:an och 37:an tycker jag att 42:an är det självklara valet pga segelplanet.
Själv skulle jag dock inte valt nån av dom men det hänger mer ihop med att jag börjar bli gammal och bekväm.

:o
/T
Ett utmärkt skäl att välja den ena båten före den andra.

Nu kan det nog tänkas (om man är beredd att fundera en smula) att även en Norlin37 kan fås att fungera med en modern självslående fock, i synnerhet i friska vindar (det är då det är extra trevligt). Letar man efter litet bilder ser man faktiskt den konfigurationen.
Anders S

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Omega 42 eller Norlin 37

Inlägg av Seagull » tis 05 apr 2016, 15:44

Jag har varken seglat Omega 42 eller Norlin 37 och är kanhända därmed diskvalificerad i debatten. Men min synpunkt är att det är ett rätt stort steg från en Scampi till en Omega 42. Om man nu inte är ute efter just den båtlängden eller de vackra linjerna förstås. Men det är också betydligt mer vikt och längd att hantera. Inte bara i sjön utan även vid höst/vårrustning (jag har varit med och mastat på en Omega 42).
Att snegla på Omega 36 eller någon av Arconas båtar i 35-36-fotsklassen är inte helt tokigt, du får nästan samma utrymmen och även dessa båtar är välseglande (och hyggligt vackra -i alla fall jämfört med moderna trubbnosar). Men däremot lättare att hantera i sjön/på land.

Men jag håller fullständigt med om hur fint en Omega 42 seglar och vilka snygga linjer den har.

Anders på havet
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 03 apr 2016, 21:43

Re: Omega 42 eller Norlin 37

Inlägg av Anders på havet » tis 05 apr 2016, 16:49

Tack för alla kloka synpunkter!

Just segelplanet och att slippa kryssa med stor genua är en av sakerna på önskelistan. Omega 42:an har ju fantastiska linjer och ett "ha-begär", det lockar såklart men jag tänker ibland också att något lite mer modernt och lätthanterligare (även i hamn) skulle vara att föredra. Spelar pengar ingen roll så är ju en Linjett 37 eller Arcona 370/400 fantastiska båtar men då spränger vi budgeten flera gånger om... Jag har även funderat på Linjett 33:a eller 35:a alternativt Arcona 355. Jag gillar Linjettens skärgårdsprofil och många Linjett-ägare verkar ju lyriska. Så nu kastade jag själv in ytterliggare ett alternativ :D

/A

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Omega 42 eller Norlin 37

Inlägg av Calle C » tis 05 apr 2016, 18:17

Hej
Jag har inte seglat Omega 42 eller Norlin 37a
Har dock de sista 20 åren seglat en 40 footare, lite bredare och tyngre än Omegan men snarlik Norlin 37an, lite längre m.m.
Som nybliven pensionär vill jag ha det lite lättare, kryss med min gamla 40 footare i ett sund är jämförbart med att vara på ett gym, genuan 50m2.
Min ide vid båtbyte var: lättseglad ensam, mindre i storlek= lägre kostnader, bättre hanterbarhet, lättsköt m.m.
Till sist kom jag fram till att en Contrast 36 skulle passa mig perfekt.
Jag letade i Sverige och Danmark, hittade några få som jag la realistiska bud på efter skick.
Fick dock ingen, såg senare en Contrast 33a på nätet. Av intresse åkte jag och min fru dit och tittade.
Den var precis som en 36a men lite mindre. Skicket var mycket bra, enda tveksamheten var motorn som var nästan 30 år.
Hur som helst övertalade min hustru mig att lägga ett bud på den och så blev den köpt förra året.
Nu till säsongen har jag monterat ett peke, självskotning och beställt ny självskotande fock för rullen.
Så nu har jag en lättunderhållen, lättseglad och för åldern hyffsat snabb båt, det mesta i plast på utsidan och blyköl.
Det här blir bra för mig, hoppas du hittar något för dina krav.
Calle

Se gla ut

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Omega 42 eller Norlin 37

Inlägg av Peter_K » ons 06 apr 2016, 09:08

Angående självslående på genuabåt - jag har nu plockat bort den skena som satt på min Dixie 27 och skaffat en fock med överlapp. Gamla självslående gav för dålig fart och därmed för stor avdrift för min smak; den var helt enkelt för liten för min genuabåt.
Alla borde ha skägg

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Omega 42 eller Norlin 37

Inlägg av richardk » mån 06 jun 2016, 09:29

Har gått, eller snarare går, i liknande funderingar själv. Omega 42:an är lockande i sin design (Norlins vackraste båt i mina ögon) och har varit en drömbåt för mig i många år men jag, som hela livet hittills seglat långsmala båtar, har kommit till insikten att det är dags för något med lite mer volym och där självslående fock är ett stort önskemål (seglar en hel del ensam) och har kommit till slutsatsen att nästa båt ska bli en Linjett 33:a. Välbyggt, välseglande och ett tilltalande yttre även där. Linjett 35:an kunde ju vara ett alternativ den också men lite onödigt stor för min del. Omega 36:an har jag kikat på en del tidigare och ett tilltalande alternativ den också men också den onödigt stor. Sen går det inte att komma ifrån att utförandet på Linjetterna känns som det ligger snäppet högre än för Omegorna. Så, min röst blir : satsa på en Linjett 33:a! Fast då blir det ju en till som ska slåss om det fåtal 33:or som kommer ut på marknaden så jag kanske borde hålla tyst egentligen.. :-)

Henric Dagny
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 03 jan 2017, 12:53

Re: Omega 42 eller Norlin 37

Inlägg av Henric Dagny » tis 03 jan 2017, 12:57

Hej.
Är du fortfarande intresserad av en Norlin 37:a är du välkommen att kontakta mej.

H35
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 24 apr 2017, 08:35

Re: Omega 42 eller Norlin 37

Inlägg av H35 » mån 24 apr 2017, 09:36

Omega 42 ❤️❤️❤️
Må-ha-begjær hele veien ja!!

Skriv svar