Bo i båt Medelhav/Sverige

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Martins
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 14:31

Bo i båt Medelhav/Sverige

Inlägg av Martins » tis 04 aug 2015, 14:37

Hej!

Jag har haft en idé ett tag nu som är att köpa mig en båt och bo på den. På sommaren bor jag i Sverige/Skåne och på vintern seglar jag ner till Medelhavet och bor där. Och tillbaka på våren, detta gör att jag slipper vintern. Jag har jobb på båda ställena. Så det känns som ett optimalt upplägg!

Saken är att jag inte kan någonting om båtar. Absolut ingenting.

Vad skulle ni experter rekommendera för båt till detta projekt?
Jag kommer självklart gå kurser och lära mig segla om det skulle gå i lås :)

Tacksam för svar!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Bo i båt Medelhav/Sverige

Inlägg av Peter_K » tis 04 aug 2015, 15:00

Jag googlade lite, och det verkar ta två månader att ta sig via kanalerna ner till medelhavet... hur lång tid det tar att åka runt vet jag inte. Detta enkel väg.
Alla borde ha skägg

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Bo i båt Medelhav/Sverige

Inlägg av oceansailor » ons 05 aug 2015, 04:37

Seglar man utsidan så får man räkna med ca. 2 månader en väg om man vill undvika de värsta ovädren. Är man erfaren och har tillgång till en lika erfaren besättning, så kan man klara det på kortare tid. Då blir det en ren transportsegling, som man garanterat kommer att tröttna på. Att man skulle vilja göra den resan två gånger om året känns helt orealistiskt.

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Bo i båt Medelhav/Sverige

Inlägg av KaptenKlant » fre 05 feb 2016, 20:40

Varför inte en liten, och därmed billig, båt på vart ställe? Nackdel, kostnad för förvaring på land under dödsäsongen. Som sagt, att segla T o R Medelhavet är inte vad de flesta ser som skoj. När vi avseglade från Sverige 2009 var mitt huvud fullt av alla 'klassiska skräckskildringar av biscayabukten, eng. Kanalen etc. Nu några år i efterhand ser jag de månader vi tillbringade i Bretagne, Galicien och Algarve som verkliga höjdpunkter. Glöm de gamla seglingsskildringarna där första stoppet efter avfärd var Falmouth/plymouth, och sen en 5 dygnstyp till La Coruna. Det finns massor med seglare längs hela den sträckans omför sina helg- och semesterturer utan att bygga om båten till pansarkryssare Potemkin. Bretagne och Galicien är nog det vackraste seglarmiljöerna i Europa ( frånsett vår otroliga skärgård förstås) på sommarn är det oftast för Svaga vindar för att korsa Biscayabukten, vi väntade på ett fönster med tillräcklig vind i över tre veckor! Myter är till för att avslöjas och jag rekommenderar verkligen att inte ha för bråttom ner till Kanarieöarna eller Medelhavet ( som båda är mindre intressanta i min mening)

Koll på väderrapporter och gott om tid är det vikigaste råden till långseglaren. Transportsegling kan också vara kul, men det är en anna historia.

Nu är vi Franska Polynesien sen smart 3 år. Det är precis så fantastiskt som jag alltid trott. Men inte riktigt som när Bemgt Danielsson bodde här.

Segla lugnt,

Svnanna.wordpress.com
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Bo i båt Medelhav/Sverige

Inlägg av Calle C » ons 23 mar 2016, 19:47

Hej
Jag utesluter att du kommer att segla runt eller ta kanalerna.
Köp en trailerbar båt så hardu även en bil på plats.
I Tyskland finns det mångs fina trailerbara segelbåtar som är bobara för lång tid.
Satsa på något sådant, det är realistiskt.
Calle

Se gla ut

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Bo i båt Medelhav/Sverige

Inlägg av KaptenKlant » lör 26 mar 2016, 21:04

Trailerbar båt är ingen dum ide, om man är nöjd med den begränsade storleken och vikten. Med B-körkort är man väl begränsad till båt på ca 600-700 kg, helst då med ballad i form av vatten
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Skriv svar