Dagseglare- H-båt? Folkbåt??

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
MantisShrimp
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 13 jun 2015, 21:49

Dagseglare- H-båt? Folkbåt??

Inlägg av MantisShrimp » sön 14 jun 2015, 00:05

Hej!
Jag har länge varit sugen på att skaffa båt men har nöjt mig med lånade och hyrda båtar. Nu börjar suget återigen bli starkare och lite inspirerad av den här tråden http://forums.sailinganarchy.com/index. ... 931&page=6 så undrar jag om en H-båt kan vara nått?
Tänker mig mest dagsegling och helgsegling Stockholms skärgård för 1-3 personer, budget ja har inte bestämt mig men gärna billig 10-30k kr? Önskemål/krav är rolig segling, lätthanterad även för en person som inte är jättevan, enklare kokmöjligheter, enklare övernattning, bekväm sitthöjd i ruffen, avskild toa hade ju varit flott men lär väl knappast vara aktuellt? Men kanske viktigast är SNYGG! :) Och det är där folkbåten kommer in i bilden, vacker båt! Tycker att H-båten har trevliga linjer och båten i länken ovan blev ju grann men trä är ändå vackrast! Gillar också Misil 1 och dom små Vindö-båtarna med träöverbyggnad, lite mindre att lacka än en folka helt i trä. Men det som talar mot både folkbåten, Misil och Vindö är väl dom rätt sävliga seglingsegenskaperna? Och kanske lackandet och slipandet också, men bara en överbyggnad klarar jag nog av. En hel båt kanske blir lite segt i längden...
Så som jag ser det H-båt snabbare, roligare segling, lite dyrare, Folkbåt eller Misil lite tråkigare segling, långsammare men vackrare. Kan det stämma? Skiljer komforten? Om man jämför folkan och Misilen seglings och komfortmässigt?
Finns det andra förslag på trevliga båtar som kan passa?
Skulle haft en H-båt med träöverbyggnad :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dagseglare- H-båt? Folkbåt??

Inlägg av Anders S » sön 14 jun 2015, 07:54

Ur "nybörjarsynpunkt" (vård, underhåll, reparationer etc) är ju en plastbåt mycket att föredra före en äldre (alla folkbåtar är gamla) träbåt. Ett oavvisligt krav på en träfolka är i så fall att den är fullständigt felfri i skrov och överbyggnad. Har du övervägt IF-båten - lika snygg i formerna, men en plastbåt?

Som "gentlemannadagseglare" (oavsett seglarens kön, givetvis) är H-båten alldeles suverän. Den kappseglas aktivt (som folkbåten och IF) så man kan renovera segelgarderoben till rimliga pengar med avlagda rejs-segel - bra segel är mkt viktigt på alla segelbåtar. Alla de båtar du beskriver är relativt spartanska, så komfortskillnaderna är inte särskilt stora. H-båten är smalare och litet lägre än Misilen, men också litet kortare. Ingen Misil (eller folkbåt) kan normalt röra en H-båt när det gäller seglingsegenskaper.

Misilen är dock en liten snygg båt (tala med Peter K för riktigt bra besked) som man inte behöver skämmas för. Om ditt hjärta säger "lackad ruff" blir en sådan säkerligen bra, den också.
Anders S

MantisShrimp
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 13 jun 2015, 21:49

Re: Dagseglare- H-båt? Folkbåt??

Inlägg av MantisShrimp » sön 14 jun 2015, 09:27

Hittade faktiskt en nybyggd Folkbåt i trä från 2007 på blocket! Tydligen har byggaren, en privatperson byggt på båten väldigt länge, 29 år tyckte jag det stod någonstans. 59 000kr, mer än jag hade tänkt men den såg väldigt fin ut. Lite sugen ändå...
Hm svårt, utseende eller seglingsegenskaper? Lutar kanske lite mer åt H-båten ändå, den har ju fina linjer tycker jag och det skall ju vara roligt att segla!
En väldigt hypotetisk fråga men är det möjligt att helt enkelt såga bort ruffen på en plastbåt och bygga en fin träruff? Allt är väl förstås möjligt om man har ett varv, men som glad amatör utan större kunskap om båtbyggnation? Hur är Misil och Vindö uppbyggda, hade varit kul att se ritningar. Men som sagt, hypotetiskt :)

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Dagseglare- H-båt? Folkbåt??

Inlägg av Nils_D » sön 14 jun 2015, 10:05

En sak som kan vara värt att tänka på för en inte alltför van seglare är hur lätt det är att köra båten för motor. Alla (?) aktuella båtar har utombordare, och då är min erfarenhet att om avståndet mellan sittbrunn och snurran på akterdäck är stort kan det bli knepigt ibland, framförallt när man är ensam ombord. De enklaste båtarna i detta avseende är de som inte har något akterdäck, och roder som sitter utanpå aktern, som t.ex. Misil, Albinviggen, Maxi 68 och 77. Den mest komplicerade i detta avseende av de båtar i denna storlek som jag seglat var H-båten. Den har ett stort akterdäck, och dessutom kommer rorkulten upp i sittbrunnen, så ibland kändes det som man skulle behövt chimpansarmar för att manövrera båten.
En IF är i detta avseende bättre, med ett kortare akterdäck och rodret på aktern. Det går att montera fjärrstyrning av flera moderna utombordare som passar dessa båtar, men då spräcker man antagligen den aktuella budgeten.

Om du planerar övernattningar så bör du kolla kojlängderna. H-båtens förpikskojer håller inte full längd. Är du 170 cm sover du bra, är du 180 är det tveksamt, och är du längre går det inte. De flesta andra alternativen är bättre i detta avseende.

Men H-båten är å andra sidan en fantastiskt rolig seglare, så kan man överse med det jag skriver om ovan är den ett bra val. Ett alternativ kan vara RJ85. Lite större och lite stabilare än H-båten, men fortfarande med framförallt ett snyggt skrov och fin segelkänsla. Dock mycket stor skillnad i kvalitet på inte minst inredningen, då alla är självbyggda. IF är förstås också ett bra alternativ. Har ingen erfarenhet av Misil I men har seglat Misil II, och den har den absolut högsta kvaliteten på inredningen av de båtar i denna storlek som jag seglat.

Sedan kan det vara rätt stora skillnader i utformningen av rigg och trim på båtarna, kanske framförallt för H-båten. Kappseglarna har en hög storskotskena som blir besvärlig när man semesterseglar. De har ofta fockvinscharna på rufftaket där man inte kan nå dem lätt om man seglar själv, medan äldre båtar som är mindre kappseglingsoptimerade har vinscharna på sittbrunnssargen. (Min egen hade båda varianterna, men det verkar rätt sällsynt.)

För alla gäller förstås att detta är båtar som är rätt gamla så det handlar mycket om skicket på de enskilda objekten, inte minst seglen för du lär inte kunna köpa nya segel inom dina budgetramar och den som aldrig varit med om ett byte från gamla 10-år utseglade segel till ett nytt ställ kan inte ana vilken skillnad det blir! Och prisskillnaden mellan en väsköttl och en rent misskött båt är enligt min erfarenhet förvånansvärt liten. Så min rekommendation blir att du kollar upp ett par tre båttyper du kan tänka dig, och sedan väljer ett fint exemplar av någon av dessa.

MantisShrimp
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 13 jun 2015, 21:49

Re: Dagseglare- H-båt? Folkbåt??

Inlägg av MantisShrimp » sön 14 jun 2015, 11:09

Jo får försöka titta på några båtar. Kojlängder på H-båten var ju lite nedslående, jag är 190 cm och även om det bara är en natt så måste jag kunna sträcka på mig. Hanteringen av motorn på en H-båt tänkte jag också att det verkar knepigt, fjärrstyrning hade ju varit flott. Vad kan det kosta tro?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dagseglare- H-båt? Folkbåt??

Inlägg av Anders S » sön 14 jun 2015, 15:04

MantisShrimp skrev:Jo får försöka titta på några båtar. Kojlängder på H-båten var ju lite nedslående, jag är 190 cm och även om det bara är en natt så måste jag kunna sträcka på mig. Hanteringen av motorn på en H-båt tänkte jag också att det verkar knepigt, fjärrstyrning hade ju varit flott. Vad kan det kosta tro?
Provligg! Alla H-båtar är inte riktigt lika i förpiken - en del har ett skott som hindrar bensträckningen, men inte alla.

Om man tänker sig att köra motor ibland är inte H-båten det bästa valet. Det långa akterdäcket kräver inte bara långa armar (eller att man går upp på däcket) utan motorn lyfts också lätt(are) upp ur vattnet än de litet kortare och stubbigare båtarna. Kanske är den inte för dig, om du inte allra helst seglar. Men den går å andra sidan att segla i de flesta lägen, kappseglarna seglar även i 15-17 m/s utan att reva.

Eftersom trä och lack verkar viktigt för dig, kolla in misil 1 ! Det finns också en Vindö 18 (den är liten) och en Vindö 22 (plastskrov med träruff i båda fallen), men då får man leta litet.


En annan båt som skulle kunna passa är kanske P28. Den fanns (precis som första misilen) med träruff på ett plastskrov och de har vanligen inombordare (då är långa armar inte längre viktigt, och fjärrstyrning är redan klart...).
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Dagseglare- H-båt? Folkbåt??

Inlägg av Peter_K » sön 14 jun 2015, 15:46

Jo, jag har ju som Anders påtalat haft en Misil I i många år; en härlig båt på många vis. Det är en fantastisk inredning för sin storlek med fyra bra kojer, och mitt ex hade inombordare. Men jag är tveksam till den som dagseglare; en dagseglare för mig skall vara snabb, ha stor sittbrunn och fokuset skall ligga på seglingen. Övrigt skall komma i andra hand.

Angående båtar som helt eller delvis är i trä och underhåll... man kan säga så här att får man tag på ett exemplar som är i toppskick är arbetsinsatsen marginellt större att fortsätta hålla den i toppskick jämfört med dito i plast. Men! Med en plastbåt kan du slarva ett år - det går inte med dito med mycket trä; det straffar sig direkt! Man måste alltså tycka att det är kul att slipa, lacka, lusa i, laga upp. Varje år. Gör man inte det; köp en plastbåt.

Jag har ju numer gått över till funktionellare och plastigare seglare, om än mindre charmig - men det passar mig bättre numer som livet ser ut. Jag kan se det fina i funkisbyggen, och kan därför säga att om jag hade lite pengar skulle jag kunna tänka mig en välvårdad RJ85, H-båt eller Monark 700 som dagseglare; hade jag mer skulle det bli en 806:a (fan vad de är balla!).
Alla borde ha skägg

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Dagseglare- H-båt? Folkbåt??

Inlägg av Spider » sön 14 jun 2015, 19:02

Jag och gumman letade efter en lite enklare båt för segling under några dagar, eller kanske en vecka. Vi har en lite större båt i Stockholm men sökte en mindre till skärgården längre söder ut där vi har seglarkompisar. Vi har seglat folka, if, H-båt och många fler båtar genom åren. Av en tillfällighet åkte vi och tittade på en Comfort 26 och föll direkt. Lite pengar och en rackarns båt att segla bra.

MantisShrimp
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 13 jun 2015, 21:49

Re: Dagseglare- H-båt? Folkbåt??

Inlägg av MantisShrimp » sön 14 jun 2015, 19:24

Jag seglar absolut helst utom in och ut ur hamn. Så jag är inte så orolig för motorhanteringen, det fixar sig!
Peter, håller helt med dig om dagseglare. Rj 85 hade ju fina linjer men 28 fot börjar kanske kännas lite stort? Fast är väl inga problem egentligen... 806:a var fina! Men lite för dyrt tror jag. P28 är ju fina också men då saknas snabbheten och lite stor kanske.
Finns det inga snygga snabba dagseglare med träruff? Jo det gör det säkert fast inte för 30 k antar jag :)

MantisShrimp
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 13 jun 2015, 21:49

Re: Dagseglare- H-båt? Folkbåt??

Inlägg av MantisShrimp » sön 14 jun 2015, 19:29

En fråga angående H-båt, om den kappseglas utan att revas i över 15 m/s, innebär det att den är underriggad i lättvind? Eller burkar man om man kappseglar H-båt?

Comfort var ok men H-båt och Rj85 är nog snyggare tycker jag.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Dagseglare- H-båt? Folkbåt??

Inlägg av Peter_K » sön 14 jun 2015, 20:09

Angående RJ85; det är inte längden som är avgörande hur lätt båten är att hantera, det är snarare höjden och vikten skulle jag säga. Har seglat lite RJ85 och de är rätt smidiga, men det svåra är att hitta en i fint skick.
Alla borde ha skägg

MantisShrimp
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 13 jun 2015, 21:49

Re: Dagseglare- H-båt? Folkbåt??

Inlägg av MantisShrimp » sön 14 jun 2015, 20:27

Peter_K skrev:Angående RJ85; det är inte längden som är avgörande hur lätt båten är att hantera, det är snarare höjden och vikten skulle jag säga. Har seglat lite RJ85 och de är rätt smidiga, men det svåra är att hitta en i fint skick.
Ja det har du ju rätt i, den är ju lite tyngre än en H-båt men inte så stor skillnad. Den här var rätt cool http://www.blocket.se/stockholm/RJ85_sp ... ?ca=11&w=3

Vad tror ni om den ombyggnationen? Elmotor har den också! Men sparrisfärgen var inte riktigt min kopp te, vad kan en ommålning gå loss på tro?

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Dagseglare- H-båt? Folkbåt??

Inlägg av Nils_D » sön 14 jun 2015, 20:40

MantisShrimp skrev:En fråga angående H-båt, om den kappseglas utan att revas i över 15 m/s, innebär det att den är underriggad i lättvind? Eller burkar man om man kappseglar H-båt?
Nej, H-båten är inte underriggad eller slö i lättvind. Antagligen den bästa och snabbaste seglaren i svaga vindar av de båtar som nämnts här. Ett speciellt nöje med en H-båt är att segla om det mesta som är ute, oavsett storlek och LYS-tal, när det där högsommarhögrycket med svaga vindar har kommit och havet är fullt med båtar.

Men den har en mycket trimbar rigg, och det är en klass med många duktiga seglare i samtrimmade besättningar som jobbar mycket aktivt med akterstag och storskottravare hela tiden och inte minst när det blåser rejält. Samt förstås har segel utan onödig buk och en besättning som håller sig i lovart hela tiden (korsskotning på fock är nog ett krav för att det skall fungera under sådana förhållanden). Då går det att köra med fullt ställ upp i riktigt hårda vindar. Men för semestersegling med ett par kompisar med måttlig seglingsvana rekommenderas starkt ett rev i de vindstyrkorna, och kanske rent av tidigare. Framförallt på långa slörbogar i hård vind blir det annars rätt jobbigt. (Gäller i och för sig i större eller mindre utsträckning för t.ex. RJ85 och IF) Man tappar inte heller speciellt mycket fart, om ens någon. Själv gick jag men min nyinköpta H-båt och ett rev i storen från Bullandö till en naturhamn utanför Nynäshamn på ca 7 timmar om jag minns rätt i bra NV vind men långt ifrån kulingstyrka ens i byarna. Och njöt hela tidan :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dagseglare- H-båt? Folkbåt??

Inlägg av Anders S » sön 14 jun 2015, 21:34

MantisShrimp skrev:
Peter_K skrev:Angående RJ85; det är inte längden som är avgörande hur lätt båten är att hantera, det är snarare höjden och vikten skulle jag säga. Har seglat lite RJ85 och de är rätt smidiga, men det svåra är att hitta en i fint skick.
Ja det har du ju rätt i, den är ju lite tyngre än en H-båt men inte så stor skillnad. Den här var rätt cool http://www.blocket.se/stockholm/RJ85_sp ... ?ca=11&w=3

Vad tror ni om den ombyggnationen? Elmotor har den också! Men sparrisfärgen var inte riktigt min kopp te, vad kan en ommålning gå loss på tro?
Surgubbekommentar kommer:

En RJ85 i originalskick är, på gott och ont fortfarande en RJ85. En ombyggd och förbättrad (eller, snarare, "förbättrad") RJ85 är en båt som inte är en RJ85, dvs, inte ens är en RJ85. Det finns bara några få fina, välskötta och uppdaterade RJ85, och detta är inte en av dem, det törs jag lova.

En annan vinkling: När man skaffar sin första båt är det sannolikt att man kommer att skaffa ytterligare någon eller några med tiden. Det finns ett litet antal små båtar som har en chans att hålla sitt värde (läs: "går att sälja igen..." ) , och det är välskötta, populära båtar med gott rykte för segelegenskaper och kvalitet. Är båten en prydnad för hamnen och en fröjd för ögat, så mycket bättre. Misil är en sådan, liksom H-båten, IF och en del andra. En modifierad RJ85 som inte är färdig och som behöver en "uppfräschning" - för 30 papp - icke.

Nu kan man givetvis köpa den båt man gillar och tror sig trivas med, utan att hysteriskt tänka på andrahandsvärdet. Däremot får man då (minns tråden om gratisvegan!) ställa in sig på att inte vara det minsta sentimental, utan räkna med att inköpspriset är (kanske bokstavligt) en sänkt kostnad, något man aldrig kommer att få tillbaka. Men köper man då en båt man gillar och som seglar fint, så har man åtminstone fått valuta för pengarna.
Anders S

MantisShrimp
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 13 jun 2015, 21:49

Re: Dagseglare- H-båt? Folkbåt??

Inlägg av MantisShrimp » mån 15 jun 2015, 06:00

Det kan du ha rätt i Anders, lär ju vara en hel del jobb med att färdigställa den båten. Nästan mest sugen på H-båt endå men det hänger på om jag får plats att sova ok. Eller Misil. Eller Rj85 :) Får föröka titta på lite båtar!

Skriv svar