Havsseglande bostad max 5000 kr?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
odysseus
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 11 maj 2015, 00:33

Re: Havsseglande bostad max 5000 kr?

Inlägg av odysseus » mån 25 maj 2015, 12:25

I torsdags påminde du i ditt inlägg hur bråttom det var att flytta båten ASAP. Dessutom antydde du att jag var en velpelle som måste skärpa mig.

Så jag mejlade dig samma dag å satsade 100% på att fixa allt redan till helgen. Tydligen så måste jag missuppfattat nåt eftersom du i din egenskap av förmedlare gick offline i tre dygn just då.

Nu känner jag att jag inte är rätt person för det projektet. Det är för mycket som måste klaffa å jag har för få bra kontakter som kan hjälpa mig med transport, lån av utrustning mm.

Jag har all tid i världen men när allt måste ske snabbt så blir det väldigt svårt för mig. För att inte tala om stressen jag kände vid tanken på att köra en båt 10 mil upp genom kanalen helt själv, jag som aldrig ens skeppat nåt större än roddbåt.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Havsseglande bostad max 5000 kr?

Inlägg av Fredrik » mån 25 maj 2015, 12:38

Nu får du inte ge upp så snabbt! Ta det lite lugnt bara, istället för att tänka dig att kosta loss och styra kosan till söderhavet första året kan du kanske fokusera på att lära dig hur man manövrerar en båt i olika väder och hur man tar sig in och ut ur en hamn.

Även om man inte ska vara för mycket trygghetsnarkoman kan jag inte rekommendera att du försöker ta dig igenom Engelska Kanalen om du i dagsläget känner dig oförmögen att hantera Trollhätte kanal.

Det finns mycket information på nätet om hur man seglar (http://youtu.be/mE-3Fa9ujhc), och lokala seglarskolor finns också hos de flesta båtklubbar. Börja segla så kommer du snabbt att komma fram till om det är något för dig!
X-342 SWE 18 "Kexet"

odysseus
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 11 maj 2015, 00:33

Re: Havsseglande bostad max 5000 kr?

Inlägg av odysseus » mån 25 maj 2015, 13:06

Jo jag har nog redan förstått att jag inte kommer segla iväg ensam denna sommar. Är bokad på 2 olika kurser med start nästa vecka som kommer ge en bra grund. En möjlighet som jag sett till att komma iväg detta år är att haka på nån annan som är längre fram i sin planering å behöver en segelpartner.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Havsseglande bostad max 5000 kr?

Inlägg av HansH » mån 25 maj 2015, 14:21

@odysseus - Velpelle har jag inte kallat dig än mindre uppmanat dig att skärpa dig. Däremot höll jag med Fredrik om att man kanske inte skall ifrågasätta sånt man får gratis.
När det gäller att gå offline så var valet lätt - sommarstugan vid sjön utan internet eller huset i stan med internet... :)
Får kolla med ägarna hur de vill gå vidare. Ev blir det en "bortskänkes-tråd" här på Sailguide eller så får de dumpa den för en krona på Blocket.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Havsseglande bostad max 5000 kr?

Inlägg av marede » mån 25 maj 2015, 16:03

Det finns mycket information på nätet om hur man seglar (http://youtu.be/mE-3Fa9ujhc...
Hysteriskt roligt, jag var tvungen att googla fram några avsnitt till. På inköpslistan inför nästa säsong står nog en bomlåda. :mrgreen:
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
mikaelno
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 20:04

Re: Havsseglande bostad max 5000 kr?

Inlägg av mikaelno » mån 25 maj 2015, 17:13

Med dina ambitioner att långsegla och en billig båt är nog Vega'n det bästa alternativet. Att "segla" göta älv upp till Vänern är ingen större utmaning, det är väl snarare slussning som kan vara lite spännande.
Ett annat alternativ på blocket nu är http://www.blocket.se/varmland/Hurley_2 ... m?ca=7&w=3 inte så stor men bara 4000 med motor. Men jämfört med en vega inte mycket långsegling men funkar nog bra som nybörjarbåt.

odysseus
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 11 maj 2015, 00:33

Re: Havsseglande bostad max 5000 kr?

Inlägg av odysseus » ons 27 maj 2015, 00:46

Har googlat å läst massor nu om Ohlson 22 men inte lyckats få klarhet i hur den skulle klara hålla ihop vid hårt väder på öppet hav. Frågan är alltså hur lämplig den skulle vara för en långsegling?

Användarvisningsbild
mikaelno
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 20:04

Re: Havsseglande bostad max 5000 kr?

Inlägg av mikaelno » ons 27 maj 2015, 07:53

Leta på Börje Wase som seglat över Atlanten med Ohlson 22 "Skai"

/Mikael

odysseus
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 11 maj 2015, 00:33

Re: Havsseglande bostad max 5000 kr?

Inlägg av odysseus » tor 28 maj 2015, 12:04

På tal om Hurley 20 så har jag varit lite nyfiken på den. Är väldigt osäker på utrymmet i kajutan dock. På skisser syns att sittbrunnen är mycket större än det öppna utrymmet i kajutan. Varför?! Om man åtminstone slopat väggen mot förkojen.

En Midget har liten sittbrunn men istället större kajuta. Känns klokare tycker jag. Men nästan alla ägare klagar på liten sittbrunn. Varför skulle man premiera sittbrunnen framför kajutautrymme på en båt som man gärna tar på längre turer med övrnattning, matlagning etc.??

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Havsseglande bostad max 5000 kr?

Inlägg av Gaidin » tor 28 maj 2015, 12:26

När man är ute på tur med båten är det ju oftast i bra väder och då är sittbrunnen den naturliga samlingsplatsen. En rejäl sittbrunn är värd mycket!

För ett år sedan köpte jag min långseglare, en Najad 343 med riktigt fina och rejäla innerutrymmen men storleksklassens kanske minsta sittbrunn och dessutom en ratt som spärrar av halva brunnen.

Jag är fullständigt övertygad om att det jag kommer att tycka minst om med den båten är den trånga sittbrunnen.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Havsseglande bostad max 5000 kr?

Inlägg av Fredrik » tor 28 maj 2015, 13:52

Fast om man skall segla över de stora haven får man räkna med att vädret i allmänhet inte är lika kul. Har man en liten båt tror jag att chansen till överlevnad ökar om sittbrunnen är liten och ruffen går att stänga till så båten tål överbrytande sjöar och kanske att slå runt.
X-342 SWE 18 "Kexet"

odysseus
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 11 maj 2015, 00:33

Re: Havsseglande bostad max 5000 kr?

Inlägg av odysseus » tor 28 maj 2015, 14:32

Det verkar kunna bli en intressant diskussion om vilket utrymme som är viktigast. Vid fint väder vill man väl inte sitta i brunnen? Jag kan hellre tänka mig ett träningspass på fördäck eller rent av svalka mig i en släplina efter båten. :)

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Havsseglande bostad max 5000 kr?

Inlägg av Gaidin » tor 28 maj 2015, 14:59

Fredrik skrev:Fast om man skall segla över de stora haven får man räkna med att vädret i allmänhet inte är lika kul. Har man en liten båt tror jag att chansen till överlevnad ökar om sittbrunnen är liten och ruffen går att stänga till så båten tål överbrytande sjöar och kanske att slå runt.
Precis!

På de båtar som är gjorda med långsegling i åtanke är sittbrunnen oftast liten och med höga sarger. Ur säkerhetsperspektiv är det jättebra men när man kommit fram till målet vill man ju ha mer utrymme. På just min båt är det ett rejält akterdäck där man kan ställa några brassestolar men under färd även i relativt lugn oceansjö är det inte ett bra alternativ.

Jag korsade Atlanten förra vintern och de timmar man inte kunde sitta i sittbrunnen på grund av vädret kunde räknas på en sågverksarbetares ena hand.

Stor sittbrunn är inte dumt!

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Havsseglande bostad max 5000 kr?

Inlägg av sangris » tor 28 maj 2015, 21:17

Jag har en gång i tiden ägt en Magnifik Midget. Upplevde inte då att sittbrunnen var så trång. Hela båten är ju inte så stor och den var större än båten jag hade före den, en Stortriss. Sittbrunnen på Magnifiken smalnar av mot aktern och det är klart inga stora utrymmen. Allt är relativt. Jämför man med en 34 fots Najad, eller båtar i den storleksklassen så blir väl allt annat litet o trångt. Men ska man segla ensam så räcker det till, gott o väl. Magnifik Midget är väl ingen höjdare som segelbåt, men jag tyckte den verkare rubust o stabil. Lätt att segla ensam med, vilket jag ofta gjorde.

odysseus
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 11 maj 2015, 00:33

Re: Havsseglande bostad max 5000 kr?

Inlägg av odysseus » fre 29 maj 2015, 00:25

En sak jag tänker på nu när jag tittar omkring på alla tänkbara flytetyg som ska palla hård sjö å funka att bo i. Även om jag inte kommer ut på atlanten i år så vill jag träna segling å båtcamping så mycket som möjligt här i Vänern till att börja med.

Jag tänker på placeringen av handfat å spis på de kajutor jag ser på blocket. Vissa båtar har stoppat undan det snyggt alldeles vid sidan av ruffhålet. Möjligen är det så att man tom kan stå rak med huvet upp genom öppningen medans man lagar mat i vissa småbåtar.

Men andra båtar har placerat grejorna mitt inne i kajutan å ibland på var sida om mittgången. Detta stör mig rätt mycket när jag tänker på det lilla utrymme som närmast blir ditt vardagsrum kanske under rätt lång tid. Nån mysfaktor måste man väl ändå kunna unna sig även om saker naturligtvis måste vara funktionellt?

Hyr mysigt skulle det vara att ställa in spisen bredvid din säng eller vid tv-soffan i det vanliga hemmet?

Skriv svar