Några inte helt objektiva åsikter om Shipman 28:
Shipman 28 går utmärkt att segla ensammen, dock underlättar det om fall och kontrolllinor är neddragna till sittbrunnen och en autopilot. En lagom stor båt, allting är ganska litet (~19 m2 fock och 16,7 m2 stor). Även spinnakern är enkel att hantera ensammen i lättare vindar. Sittbrunnen är stor för storleken. Även tilläggning är smidig då den är ganska lätt med sina 3 ton, även barn i yngre tonåren klarar av att hålla båten i land.
Har i år bytt ut original genuan på 26m2 mot en toppfock på rulle, detta kompletteras med en Code 1 även den på rulle, allt för att förenkla ensamsegling. Det blev ganska jobbigt att kryssa en hel dag i skärgården när man ska veva in nästan 5 meter vid varje slag, nu blir det bara 3,4m. Har tidigare år bytt till större (självskotande) vinschar från 25 till 40.
Man bör komma ihåg att motorn är runt 40 år gammal och en renovering eller byte börjar nog bli aktuellt. Ett byte från Yanmar YSE 8 (standard från 74, kom med aluminiumlisten) till 2ym15 kostar i runda slängar 75-110 000, det senare om man lämnar bort arbetet.
På de senaste årsmodellerna (77-79 även kallad serie 3) har några haft problem med förstagsinfästningen. Serie 3 tillverkades av Albin och här hade man tagit bort trimrodret och dessa är kritvita (serie 2 är gråvita).
Det finns ett skapligt aktivt klassförbund (
www.shipman28.nu) med bla seglarträffar, eskader och kappsegling, de flesta aktiviteterna är koncentrerade till Stockholmsområdet. Det finns även en facebookgrupp ("Vi som seglar Shipman 28").