Båtråd Shipman 28

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Segelgalen
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 19 apr 2015, 20:39

Båtråd Shipman 28

Inlägg av Segelgalen » sön 19 apr 2015, 20:50

Hej. Jo det är så att jag bara har seglat en säsong inann och det var i en albin vega med en vän. Jag undrar då om en Shipman 28 är en bra (första båt)?. Eller är den för stor?. Jag skulle även vilja ha lite allmän fakta om Shipman 28 både positiv och negativ.

Och sen så undrar jag om det skulle kunna gå att Shipman 28 segla själv eller om man ska ha med sig besättning?.

Mvh en glad Nybörjar seglare :)

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Båtråd Shipman 28

Inlägg av Besqua » mån 20 apr 2015, 06:34

Hejsan
Välkommen till forumet, antar att du läst erfarenheterna om Shipman 28 bland båtfakta, kan ge en del bra information.
Frågar du mej så tycker jag att den är lika bra som många andra i samma storlek att begå segelbåtsdebut i, ska man vidare se till tyckande så
är det en vacker båt att se på, många ses seglas av en ensam befälhavare.
Råder dej att till en början vara fler ombord, ta med en erfaren besättningsmedlem på första turerna,
det finns en del moment man inte ska öva på helt själv.
Båtfakta antyder att den rätt energikrävande hydraldriften från motor (Ferryman) till propellern finns med till 1974!
Så med rätt motor, skapliga segel har du en bra båt som du inte är ensam om.
Jag ser att priserna börjar på 20-30 000 kr på Blocket, så är du kall och letar noga så kan det bli till rätt överkomligt pris.
Lycka till..

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 663
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Båtråd Shipman 28

Inlägg av Spider » mån 20 apr 2015, 07:23

Ett bra alternativ tycker jag. Har själv ägt två stycken, bägge med Farryman och hydrauldrift. Mitt tips för att få en väldigt lättseglad och ännu trevligare Shipman 28 är att strunta i genua och i stället köra med en toppfock. Finns mycket bra info via Shipmanklubben om den fortfarande lever.

Segelgalen
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 19 apr 2015, 20:39

Re: Båtråd Shipman 28

Inlägg av Segelgalen » mån 20 apr 2015, 19:44

Okej tack så mycket för infon :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11236
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtråd Shipman 28

Inlägg av Anders S » tis 21 apr 2015, 07:02

Från gammal Shipmanägare:

Farymann är en utmärkt liten motor, men ihop med Westerstrand- eller Volvo Flygmotor-hydrauliken (finns båda varianterna i olika kombinationer) är den klen. Den är på 8 nominella HK och efter pump och motor är det ännu färre kusar kvar på axeln. Shipman fick en konventionell motor med backslag senare, försök hitta en fräsch sådan.

Propellern på de tidiga varianterna sitter med ett rörstift, precis som propelleraxeln inne i båten. Detta betyder att uppgradering till en foldingpropeller kan vara knepig, för axeln kan (faktiskt) vara rak. Även detta löst på senare årsmodeller - men något som skall undersökas vid köp.

Risk för delaminering i däcket - bör kollas, kan åtgärdas. Distansmaterialet är divinycell eller något motsvarande - bra, därför att det inte ruttnar, dåligt därför att vidhäftningen kan vara si och så. Särskilt känsligt ställe: Vid inre förstag/babystay. Hur störande än wirestroppen uppfattas i förpiken, så behövs den, annars lyfts däcket, med delaminering som följd.

I valet mellan en grön, tidig och en senare, vit, sök efter en vit med aluminium relingslist. På slutet av sin levnad var Shipman 28 en väl ihopskruvad båt, med alla lösningar gjorda på rätt sätt. De tidiga båtarna må ha charm, men de byggdes inte lika ordentligt alla gånger. Trimrodret kan finnas kvar eller vara igenlagt litet ad-hoc, eller så kan modifikationen vara gjord enligt Norlins ritning, dvs som det borde vara. Inte något större problem endera vägen, men om trimrodret finns kvar skall det fungera och vara tätt. Det gör ingen nytta, sägs det, men knappast någon skada heller, bara det fungerar. Sitter det fast är det ju meningslöst. Styrs med en spak i sittbrunnen.

Tipset om 110%-fock i stället för genua är utmärkt. Är inte genuan i toppskick men focken är det går båten bättre i alla vindar med den lösningen.

Kan man segla ensam? Ja, om man kan, dvs har erfarenhet, omdöme och tänker sig för en smula. Båten är inte större än att det går bra, men den är stor nog för att man inte kan lösa alla misstag med en fot, hand eller båtshaken. Fungerande motor, vaksamhet och försiktighet nära bryggor och andra båtar anbefalles.

Mycket nöje. Båten är ju "snygg" och ser bra ut, så man blir glad då man ser den.
Anders S

Användarvisningsbild
burkslaven
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 09:56
Ort: Söder om Stockholm

Re: Båtråd Shipman 28

Inlägg av burkslaven » tis 21 apr 2015, 08:46

Några inte helt objektiva åsikter om Shipman 28:

Shipman 28 går utmärkt att segla ensammen, dock underlättar det om fall och kontrolllinor är neddragna till sittbrunnen och en autopilot. En lagom stor båt, allting är ganska litet (~19 m2 fock och 16,7 m2 stor). Även spinnakern är enkel att hantera ensammen i lättare vindar. Sittbrunnen är stor för storleken. Även tilläggning är smidig då den är ganska lätt med sina 3 ton, även barn i yngre tonåren klarar av att hålla båten i land.

Har i år bytt ut original genuan på 26m2 mot en toppfock på rulle, detta kompletteras med en Code 1 även den på rulle, allt för att förenkla ensamsegling. Det blev ganska jobbigt att kryssa en hel dag i skärgården när man ska veva in nästan 5 meter vid varje slag, nu blir det bara 3,4m. Har tidigare år bytt till större (självskotande) vinschar från 25 till 40.

Man bör komma ihåg att motorn är runt 40 år gammal och en renovering eller byte börjar nog bli aktuellt. Ett byte från Yanmar YSE 8 (standard från 74, kom med aluminiumlisten) till 2ym15 kostar i runda slängar 75-110 000, det senare om man lämnar bort arbetet.

På de senaste årsmodellerna (77-79 även kallad serie 3) har några haft problem med förstagsinfästningen. Serie 3 tillverkades av Albin och här hade man tagit bort trimrodret och dessa är kritvita (serie 2 är gråvita).

Det finns ett skapligt aktivt klassförbund (www.shipman28.nu) med bla seglarträffar, eskader och kappsegling, de flesta aktiviteterna är koncentrerade till Stockholmsområdet. Det finns även en facebookgrupp ("Vi som seglar Shipman 28").

Skriv svar