Båtköp i Holland

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
masse
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 11:11

Båtköp i Holland

Inlägg av masse » lör 28 mar 2015, 12:21

Planerar att åka till Holland i påsk och titta på segelbåt. Har någon erfarenhet av det? Besiktning? Handpenning mm?

Bengt S
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 mar 2013, 14:27

Re: Båtköp i Holland

Inlägg av Bengt S » tor 02 apr 2015, 11:49

Det är säkert ung.som att köpa i Sverige eller Finland ( där jag bor). Köpte en, ursprungligen finsk båt, i R:dam för tre år sen. Finns gott om besiktningsfirmor där, valde via nätet på må få, helt enkelt. Båten torrsattes för bottenbesiktning och fuktmätning. Fick ett digert protokoll på ca 100 punkter över hela båten, vilka i efterskott verkade stämma någorlunda, sånär på en detalj: de upptäckte inte en gammal, reparerad bottenskada för- och akter om kölen som måste uppkommit p.g.a. en kraftig grundstötning. Det var jag litet besviken på, emedan jag själv såg den då jag på hösten rengjorde botten. Inte heller seglen bedömdes vid besiktningen, av praktiska skäl.
Jag köpte den alltså via en förmedlingsfirma ( ehuru gamla ägaren förevisade den på avtalad tid, vilket ju alltid är en fördel) och de skötte det hela mycket smidigt. Tio % (vill minnas) i handpenning och resten före överlåtelsen. All betalning via bank hemifrån, inga problem. Besiktningen gick på ca.500 € och torrsättningen på ca 200€. Jag stod för dem, men man kan ju avtala, att. t.ex. om sådana fel upptäcks, som köparen inte kan acceptera, så står säljaren för besiktningsomkostnaden. I övrigt är säkert konsumentskyddet väl så gott i Holland som hos oss, så säljaren har säkert ett liknande " efterköpsansvar".
I Holland är det ju vanligt att båtar ligger ute året om, påriggade. Det kan ju vara bra att ta i beaktande, då man ska bedöma riggens skick t.ex.
Lycka till med köpet, och som bonus får du en intressant och unik hemresa, som sällan annars inte blir av. Holländska kanaler och floder är lättnanavigerbara och slussningarna lätta, höjdskillnaden oftast bara ca. 1/2 m. Vår rutt gick ut från Oosterschelde via nordsjökusten upp till Ijmuiden, därifrån via Amsterdam, Volendam, Enkhuisen,Makkum, Harlingen och därifrån ut igen i Nordsjön mellan Vlieland och Terschelling. Det finns ju Staaende Mast Route också ( genom hela Holland) ända upp till Delft vi Tyska gränsen. Då slipper man ju öppna havet helt och hållet ända dit, men den tar betydligt längre tid och är jobbigare då den innebär otaliga slussningar och broöppningar.

masse
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 11:11

Re: Båtköp i Holland

Inlägg av masse » sön 05 apr 2015, 17:22

Tack för ett informativt svar. Jag åker ner på onsdag och ska titta på ett par segelbåtar, Dehler 34 bägge två. Jag tänkte titta på dom för att sedan anlita en besiktningsman till den båt som verkar bäst. Därefter handpenningen och sedan slutbetalning när jag hämtar båten. Fick du någon form av kvitto från säljaren på handpenningen ?

Bengt S
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 mar 2013, 14:27

Re: Båtköp i Holland

Inlägg av Bengt S » mån 06 apr 2015, 11:36

Jo, givetvis! Kom separat bekräftelse på handpenningen. Och då man dessutom betalar via bank, så har man ju autom. kvitto på summorna.
Vi var faktiskt i två vårar på varandraner till NL och tittade på båtar. Utbudet är ju överväldigande och "businessen" verkar proffsig och trygg, åtminstone om man håller sig till etablerade förmedlare. Kan även nämna att en bekant hämtade hem en tre år gammal Hanse 355:a i höstas ( i slutet av oktober!!, och även den hemresan ( till södra Finland) gick bra, på ca. två veckor - tur med vädret förstås). Han " halade ut" på köpet i ca två månader, och lyckades därvidlag pruta priset med 1/4 - del! (Mot hösten är förstås förandlingsläget bättre för kunden). Vid besiktningen uppdagades en betydande fräta på hjärtstocken (!) så hela rodret byttes ut på säljarens/ tillverkarens konto. Så man skall tydl. vara observant med även nyare båtar nuförtiden.
Så än en gång, lycka till med köpet, och akterliga vindar på hemresan önskas er.

Bengt S.

Bengt S
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 mar 2013, 14:27

Re: Båtköp i Holland

Inlägg av Bengt S » mån 06 apr 2015, 11:46

Glömde en viktig sak: kom ihåg att begära specifikt kvitto på att MOMSEN betalats för båten i något skede.( som ny eller som importerad till Holland, vilket som nu är fallet). Det är ju en sak som påpekas ofta nuförtiden, emedan man kan bli uppmanad att förete dylikt kvitto, spec. vid besök i kontinenthamnar.Skall alltid finnas ombord.

masse
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 11:11

Re: Båtköp i Holland

Inlägg av masse » lör 16 maj 2015, 21:48

Var ner till Holland en vända och tittade på de två dehler 34;orna. En av dem var riktigt fin. Stannade kvar en dag ytterligare och åkte sedan hem. Planen var att lägga ett bud dagen efter. På eftermiddagen samma dag jag tittade på båten kom en tysk och köpte den. Vad snopen jag blev. Ska vara mer på nästa gång som blir runt midsommar. Har letat fram några fler båtar som jag ska titta på.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Båtköp i Holland

Inlägg av marede » sön 17 maj 2015, 00:18

Snopet!
//Martin
Najad 34 HR -77

masse
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 11:11

Re: Båtköp i Holland

Inlägg av masse » sön 28 jun 2015, 20:10

Åkte ner till Holland efter midsommar och hittade en dehler som jag fastnade för. Lyckades pruta ner den med drygt 16%. Då måste jag visserligen byta focken och vindinstrument, men i övrigt en bra båt. Till nästa säsong byter jag ev en del annat också men det räknar jag som ett av nöjen med båtlägandet. Den 2 juli är det besiktning vilket känns lite nervöst. Jag räknar inte med något annat än normalt slitage, men jag återkommer med resultatet.

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Båtköp i Holland

Inlägg av Svante » lör 04 jul 2015, 08:39

Hej.

Köpte själv en båt för ett antal år sedan i Holland/Amsterdam. Seglade hem den i 2 etapper då vi fick lite problem. Förstaget brast och masten hängde bara i seglet. Som tur var blåste det inte så mycket. Vi fick gå in till Harlingen och reparera. " dagar senare var vi på G igen...
Sen var tanken full med bio-slem och motorn stannad utanför Borkum/Tyskland. Som tur var kunde vi segla in henne i hamn utan några större problem.

Väldigt spännande äventyr som man kommer ihåg länge och som imponerar på bryggseglarna i hemmahamnen :D

Men... mitt råd förutom de du redan fått är att kolla över båten noga innan avresa. Nordsjön kan vara ett vådligt äventyr med extrema strömmar och sjukt mycket tidvatten om man jämför med våra svenska vatten. Förbered dig på mycket vind, dimma osv. VHF är ett måste i de vattnen.

Ha en god tur...
... om du väljer att segla hem båten.

/Svante

masse
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 11:11

Re: Båtköp i Holland

Inlägg av masse » sön 09 aug 2015, 11:23

Jag instämmer i det du skriver, vår hemfärd var inte heller problemfri. All el försvann utanför Borkum. Vi plockade över chippet (sjökortet) till en handhållen gps. På det körde vi in till Eemshaven där en elektriker hjälpte oss med laddningen som hade slutat fungera. Vi gick in till Norderney när vi fick för hårt motväder. Mycket trevligt ställe, kan rekommenderas. Utanför Skillingen slutade ratten fungera, sjöräddningen drog in oss och vi fick allt reparerat av "Daniel" som tog sig an vår båt direkt, vi var mycket tacksamma, en positiv och glad prick som räddade vår hemfärd. Nu ligger båten i hemmahamn i Västerås. Efter två dagar när vi skulle starta den igen var den död. Det visade sig att tanken var igensatt. Tur det inte hände på Nordsjön. Ockdå det här en upplevelse som man inte glömmer. Mitt råd är också, kontrollera allt mycket noga. HISWA, den organisation som jag betalade bedömde vår båt som "More than Adequate". Ett protokoll med åtskilliga punkter. Jag är mycket nöjd med båten och tror mig ha gjort en bra affär, men jag är tveksam till hur grundlig genomgången var. Den kostade mig 700 eur (ca). Jag ska kontrollera den mer noggrant nu och se om det är något jag ska reagera på. Allt var dock ett spännande äventyr som jag är glad att vi lyckades genomföra, också något att skryta med i bastun på båtklubben. ;-)

Skriv svar