Köpa båt i vår - men vilken?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
detljuvalivet
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 jan 2015, 22:31

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av detljuvalivet » mån 02 feb 2015, 15:09

Raulkorv skrev:Vi köpte en Lady Helmsman. Den är ju visserligen 40 fot men den har sex kojplatser, bra pentry och toalett (avskild men ej separat), och den har väldigt rymlig sittbrunn. En sådan kanske man får för under 150 000? Vi hade samma krav som er och tänkte först att vi ville ha en typ scampi eller något men det visade sig snabbt att de flesta dessa var allt för övervärderade.. ex 150 000 för en båt som inte gjorts något på de senaste 10 åren, kanske sjövattenkyld orginalmotor osv.
Låter i längsta laget, men ska kolla upp! Försöker att inte låsa fast mig vid vissa modeller och längder utan i stället utgå ifrån de behov vi har.

detljuvalivet
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 jan 2015, 22:31

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av detljuvalivet » mån 02 feb 2015, 15:10

omega skrev:Hej
Det kan vara intressant att sätta sig ned o fundera på vad man önskar,dessa gamla båtar med stora genua pga masthead riggar och ofta trånga invändigt motorer som i många fall är från 70 talets början,inte alltid lätta att bli av med heller,kriterier vi tyckte var viktiga när vi köpte vår båt var partialrigg,självslående fock,selftailing vinschar ,fräsch motor gärna blyköl.
Finns ju en del vettiga båtar såsom facilen som visades i länken ,sen finns ju Albin cumulus
Omega 28 och 30 priserna har ju rasat på de flesta båtar idag så kanske man kan få även Albin delta eller liknande för strax över din budget,sikta på så modernt som möjligt
//johan
Varför är partialrigg viktigt? Många har tipsat om just detta, men jag får inte klart för mig varför masthead skulle vara väsensskilt svårare?

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av Gaidin » mån 02 feb 2015, 15:25

En masthead, d v s det som man inte kallar partialrigg, består ofta av ett ganska litet storsegel och ett enormt försegel.
Det stora förseglet är ganska knöligt att hantera på kryss då det är mycket segel att vända på.

Det många inte säger är att det däremot oftast går att segla lika bra på endast förseglet om det inte är dikt bidevind eller kryss. Storseglet ger normalt balans, inte fart medan förseglet skapar kraften framåt.
På min förra båt seglade jag nog 90% med bara förseglet, som satt på rulle. På så vis är det ju smidigt att bara dra ut förseglet och man kan latmanssegla lite utan det extra jobbet med storseglet. Även på korta kryssbogar fungerar det men då får man räkna med lite lägre höjd.

Att inbitna snobbseglare sedan tycker att detta är som att dricka kaffe utan grädde får man ta, det viktigaste är ju att man själv trivs.

/Henke - Som vägrar grädde i kaffet ;.)

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av Peter_K » mån 02 feb 2015, 17:40

En annan fördel med partialrigg är att man kan böja masten med hjälp av akterstaget och på så sätt plana ut storseglet och därmed minska kraften i detsamma. Den funktionen missar man med mastheadriggen som är mindre trimbar. Det gör att man kan få en bekvämare segling, utan att ta ner storseglet och tappa höjd.

Påstår Peter - som inte gillar kaffe med grädde eller mjölk, men gillar att segla. :-)
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av stangen » ons 04 feb 2015, 22:06

Ofta släpper mannen ombord sällan styråran - då är det vanligt att det är kvinnan ombord som skall skota hem en stor genua på en mastheadriggad båt. Inte så snällt. Hon kommer då uppskatta det mindre försegelet som det är på en partialriggad båt.
Om man väljer att bara segla med genua på en mastheadriggad båt så väljer man på en partialriggad båt istället att bara segla på storseglet om man vill ta det lite lugnare. Går finfint.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av Fredrik » tor 05 feb 2015, 07:45

På vår partialriggade båt är storseglet och genuan lika stora, det går således bra att variera vilket segel man inte seglar med. Och jo, vår genua är jättestor och tung att skota in, men det känns mesigt att montera ett mindre segel på rullen så focken ligger kvar i garderoben...

Edit: stavfel
X-342 SWE 18 "Kexet"

davidi
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 17 sep 2012, 12:13

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av davidi » fre 06 feb 2015, 07:48

Svante skrev:
Min egen kravprofil vid mitt kommande båtköp. Alla kanske inte uppfylls men ambitionen finns.
- över 30 fot
- lys över 1,14
- varvsbyggd - enklare att fräscha upp, man slipper uppfinnarjockelösningar.
- Motor bytt eller supervälskött
- slät välvårdad botten
- ståhöjd 1,80
- övernattningsbar nån vecka 4 pers. utan för mycket friktion
- toa med stängbar dörr...

Är man vaken hittar man efter ett tag drömbåten...

/Svante
Det där såg lite tufft ut att klämma in i budgeten på 150', men det kanske inte var meningen? Lägg på lika mycket till så går det att uppnå.

detljuvalivet
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 jan 2015, 22:31

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av detljuvalivet » tor 26 mar 2015, 21:17

Ett tag sedan jag drog igång denna tråd, men nu har jag i alla fall kollat på tre båtar; två scampi och en mistral 33. alla jättefina, men ingen av dem landade i affär till slut). Ska nu kolla på en Ballad och Mistinguette/OE 29 under närmaste veckan.

Lyssnar gärna på fler förslag, men undrar framför allt från er som varit med ett tag: När kommer det som mest båtar på begagnatmarknaden? Är det fler sajter än Blocket som är värda att kolla på?

Och har ni fler tips på lämpliga modeller är jag idel öra!

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av Besqua » tor 26 mar 2015, 21:28

Faktum är att ibland så är de olika båtmäklarna mer realistiska i sin prissättning än
många privatsäljare, mäklarna vet av erfarenhet vart brytpunkten ligger, sälja eller osäljbar...

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av Peter_K » tor 26 mar 2015, 21:35

Albin Cumumus är en sjysst båt. Seglar fint, rymlig, partialrigg.
Alla borde ha skägg

detljuvalivet
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 jan 2015, 22:31

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av detljuvalivet » mån 30 mar 2015, 21:25

Peter_K skrev:Albin Cumumus är en sjysst båt. Seglar fint, rymlig, partialrigg.
Jag ska faktiskt titta på en Cumulus i helgen. Några nackdelar, annat än att rodret sitter som det gör? Något som är extra viktigt att vara uppmärksam på?

(återigen tack för alla svar här i forumet, är till stor hjälp!)

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av Peter_K » tis 31 mar 2015, 05:21

Har bättre koll på Albin 78:an, men anar att det är samma-lika. I så fall ska du kolla på sprickbildning kring mantågsfötterna. I övrigt är det en okomplicerad båt, men åldern gör att det kan vara dags för byte av motor, dynor, segel etc - men det gäller alla äldre båtar och man får kolla exemplar till exemplar.

Rodrets placering är mer en estetisk fråga än en teknisk nackdel. Du slipper ju en hjärtstock som kan krångla, och "gångjärnen" är lätta att inspektera och byta vid behov.
Alla borde ha skägg

Vegabjorn
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 04 nov 2009, 12:34

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av Vegabjorn » tis 31 mar 2015, 08:34

se till att motorn är bytt ( ej orginal ! ) det brukar bli mer motorköring en va man tror per år
cirka 5-6 år brukar va ett bra riktvärde då har dom gått ner i pris ?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av Peter_K » tis 31 mar 2015, 10:08

Jag tycker å andra sidan inte att det är helt nödvändigt med ny maskin. De flesta dieslar av äldre typ är väldigt robusta och är den välskött tycker jag du kan köpa ändå då den sannolikt håller många år till. Man kan ju aldrig vara 100% säker, men det kan man ju inte med en 5-6 år gammal diesel heller.
Däremot går ju nya dieslar oftast tystare än äldre dito.
Alla borde ha skägg

detljuvalivet
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 jan 2015, 22:31

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av detljuvalivet » tis 31 mar 2015, 10:17

Bra input, ska hålla koll enligt tips. Motorn är mindre än tio år gammal, så det känns som en stor fördel.

Skriv svar