Köpa båt i vår - men vilken?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av Archibald » tis 31 mar 2015, 19:47

detljuvalivet skrev:
Peter_K skrev:Albin Cumumus är en sjysst båt. Seglar fint, rymlig, partialrigg.
Jag ska faktiskt titta på en Cumulus i helgen. Några nackdelar, annat än att rodret sitter som det gör? Något som är extra viktigt att vara uppmärksam på?

(återigen tack för alla svar här i forumet, är till stor hjälp!)
Menar du att rodret är utanpåliggande och sitter på akterspegeln? Varför ser du detta som en nackdel? Jag kan nästan enbart se fördelar med detta.
Enkelt och robust
Rorkulten kommer ur vägen maximalt
Maximal hävstång m.a.p köl ger maximal roderverkan och kursstabiltet

Men kolla upp att rodret är av glasfiber. Det skall tydligen finnas tidiga byggen i serien som har roder i annat material som är otillförlitliga.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av Anders » tis 31 mar 2015, 20:25

Jag har seglat både Albin 78 och Albin Cumulus. Utseendemässigt är de lika, men Cumulus är klart snabbare och styvare. Albin 78 är vekare.
De första exemplaren av Cumulus hade skumfyllt roder som kunde gå av. Troligen är de flesta av dessa bytta till ihåliga roder för länge sedan, men kolla för säkerhets skull.

Spikifoten
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 15 jul 2010, 22:37

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av Spikifoten » tor 02 apr 2015, 20:47

Forgus 31?
Finns en för 150' på blocket nu. Om den är i hyggligt skick är det nog väldigt mycket båt för pengarna.
Rymlig som få i sin storlek.

detljuvalivet
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 jan 2015, 22:31

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av detljuvalivet » fre 03 apr 2015, 17:23

Archibald skrev:
detljuvalivet skrev:
Peter_K skrev:Albin Cumumus är en sjysst båt. Seglar fint, rymlig, partialrigg.
Jag ska faktiskt titta på en Cumulus i helgen. Några nackdelar, annat än att rodret sitter som det gör? Något som är extra viktigt att vara uppmärksam på?

(återigen tack för alla svar här i forumet, är till stor hjälp!)
Menar du att rodret är utanpåliggande och sitter på akterspegeln? Varför ser du detta som en nackdel? Jag kan nästan enbart se fördelar med detta.
Enkelt och robust
Rorkulten kommer ur vägen maximalt
Maximal hävstång m.a.p köl ger maximal roderverkan och kursstabiltet

Men kolla upp att rodret är av glasfiber. Det skall tydligen finnas tidiga byggen i serien som har roder i annat material som är otillförlitliga.
Ja, har hört från flera att det inte är lika stabilt i styrningen utan drar lite hit och dit, men det kanske inte är ett problem på de med bytt roder.

detljuvalivet
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 jan 2015, 22:31

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av detljuvalivet » fre 03 apr 2015, 17:25

Spikifoten skrev:Forgus 31?
Finns en för 150' på blocket nu. Om den är i hyggligt skick är det nog väldigt mycket båt för pengarna.
Rymlig som få i sin storlek.
Hittade den, men behöver nog hålla mig till båtar i Stockholm i första hand. Tack ändå!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av Peter_K » lör 04 apr 2015, 08:35

Drar hit och dit för att rodret sitter på akterspegeln i stället för 30 cm längre föröver under båten..? Det har jag aldrig hört förr... är det inte någon äldre person som förespråkar långköl som sagt detta..?
Alla borde ha skägg

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av Archibald » lör 04 apr 2015, 08:53

detljuvalivet skrev:
Ja, har hört från flera att det inte är lika stabilt i styrningen utan drar lite hit och dit, men det kanske inte är ett problem på de med bytt roder.
Dina sagesmän har fel. Kanske kan missuppfattningen härröra från att mycket livliga och racebetonade båtar oftare än andra har utanpåliggande roder.
Peter_K skrev:Drar hit och dit för att rodret sitter på akterspegeln i stället för 30 cm längre föröver under båten..? Det har jag aldrig hört förr... är det inte någon äldre person som förespråkar långköl som sagt detta..?
Nu är det ju så att långkölare också mycket ofta har utanpåliggande roder...
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av Peter_K » lör 04 apr 2015, 12:35

Jag tänker mer att det finns en del människor som tycker det där med fenköl är dumheter och nymodigheter som gör båten vinglig.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av Anders S » lör 04 apr 2015, 21:09

Peter_K skrev:Jag tänker mer att det finns en del människor som tycker det där med fenköl är dumheter och nymodigheter som gör båten vinglig.
Brrrr. Peter K känner seglare med erfarenheter från 60-talet, det låter det som. Den stora striden om fenköl respektive långköl stod ungefär då, och fenköl vann, som bekant. IDAG är det inte många som hyllar långköl (eller, kanske riktigare; idag står valet möjligen mellan radikala fenkölar och mer konservativa).
Anders S

detljuvalivet
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 jan 2015, 22:31

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av detljuvalivet » sön 12 apr 2015, 17:12

Nu har jag - om inget avgörande fel hittas vid besiktning- köpt en fin Albin Cumulus, med helt ny fin motor, för 165k. Är helt nöjd och ville mest tacka för alla svar, som varit till stor hjälp.

Jowl
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 20 jun 2015, 10:19

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av Jowl » lör 20 jun 2015, 10:21

Nyfiken på hur detta slutade, är i samma sits och rätt sugen på en Cumulus. blev det köp och isåfall - intrycket så långt?

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Köpa båt i vår - men vilken?

Inlägg av Svante » lör 04 jul 2015, 08:52

davidi skrev:
Svante skrev:
Min egen kravprofil vid mitt kommande båtköp. Alla kanske inte uppfylls men ambitionen finns.
- över 30 fot
- lys över 1,14
- varvsbyggd - enklare att fräscha upp, man slipper uppfinnarjockelösningar.
- Motor bytt eller supervälskött
- slät välvårdad botten
- ståhöjd 1,80
- övernattningsbar nån vecka 4 pers. utan för mycket friktion
- toa med stängbar dörr...

Är man vaken hittar man efter ett tag drömbåten...

/Svante
Det där såg lite tufft ut att klämma in i budgeten på 150', men det kanske inte var meningen? Lägg på lika mycket till så går det att uppnå.
Det blev en Faurby Atalanta 30 :D :D
lite drygt 30 fot.
ståhöjd 1.75
Lys c:a 1.11
botten påbörjat toppskick.
En hel del att rätta till...
... men till ett så förmånligt pris att jag inte kunde motså. Väl under min budget så jag fick "mycket" pengar till andra äventyr...

Kanske inte 100% rätt på specen men hyffsat nära kan jag tycka... :o

Skriv svar