Båtval

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Danielake
Silvermedlem

Båtval

Inlägg av Danielake » mån 22 dec 2014, 23:07

Hej!
Jag har i sommar skaffat mig en underbar Misil2 som jag är mycket nöjd med. Lite sliten, men den funkar utmärkt.
Vad skulle kunna vara en bra andrabåt när det är dags att köpa en större? Tänkte spara några år för att sedan skaffa en snabbare och större båt.
Misilen känns som bra kvalité. Finns det någon i likvärdig kvalité till ett bra pris, fast större och snabbare?

Misilen är liten inuti.
Trång brunn.
Ingen toa.
Lite långsam.
För små stuvutrymmen.

Jag kommer ha begränsad budget. 80000-140000kr
Vilka bör jag titta på? Borde jag lägga mer pengar?

Danielake
Silvermedlem

Re: Båtval

Inlägg av Danielake » mån 22 dec 2014, 23:12

Jo det är bra om den är vacker också :)

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 23 dec 2014, 08:57

En Albin Cumulus kanske kan vara något för dig? Det bör gå att få ett fint exemplar i ditt prisspann. Maxi Fenix är också en trevlig båt som bör uppfylla dina krav. Om det är snygga modeller är ju upp till betraktaren...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 23 dec 2014, 14:40

Om du gillar Misilens linjer och hur den seglar tycker jag du skall sikta in dig på en annan båt från samme konstruktör, Olle Enderlein.
- Shipman 28. Fin, seglar väl, dinette-lösning (antingen gillar man det, eller inte). Har inte lika fin inredning som HR-byggda Misilen.
- Nord 80. Tittade på en själv innan jag köpte min Dixie. Kolla efter senare exemplar - högre rigg, men saknar trälisten runt båten på gott och ont.
- HR26. Mer funkis, men fin inredning.
- OE29/Mistinguette. Jag tycker den är fin, den verkar segla bra, men den jag tittade på hade inte bra kojer.
- Mistress. Rätt ball, men det vete tusan hur det märkliga däcket med nedfällda teaklister mår efter så många år
- HR 29. Jättefin på alla sätt, men kostar ganska ordentligt.
- P-28. Jag gillar den som fan, men man måste jätte-gilla att slipa och lacka för att ha en sådan.
Alla borde ha skägg

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » tis 23 dec 2014, 23:22

En Tur 84:a kanske? En båt som ger mycket för pengarna men som det sällan eller aldrig skrivs någonting om...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 23 dec 2014, 23:51

Handlar det om ett perspektiv "om några år" skall man kanske inte ställa in sig på en bestämd båttyp redan nu. Vad prisbilden kommer att vara om två-tre år vet vi inte, och de båtar som föreslagits är ju alla av karaktären "iskalla på marknaden" (dvs, 70-80-talsbåtar). Iskall är här en god egenskap, eftersom bruksvärdet är så stort, men hur stor båt och vilken modell man kan få kan ändras snabbt.

Möjligen kommer marknaden att sätta ett annat värde på uppgraderade båtaqr, men alla båtar som nämnts här går att hitta i kanonskick, likaväl som nerslitna, och hittills har prisskillnaderna varit obegripligt små i förhållande till detta. Så det gäller att ha pengarna i handen och vara vaken på skicket - vilken av många trevliga båtar som sedan dyker upp får man se.

Peter K:s lista tycker jag personligen är sympatisk och Nord 80 är en välbyggd båt med kvalitet som inte står de övriga efter. Shipman 28 är (på sin ålders höst) nog litet snyggare än den är "bra", för den hade delvis dålig byggkvalitet, speciellt i början. På slutet tog den sig ordentligt.
Jag lägger gärna till IW31 till listan, för övrigt, IW-varvet var lika bra som Hallberg (som byggde Mistress och Mistral) och sedermera HR.
Anders S

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » sön 04 jan 2015, 18:44

Comfort 30

Skriv svar