Masthead eller partialrigg

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Masthead eller partialrigg

Inlägg av thomask » fre 14 nov 2014, 20:55

Jag vet vad det är för skillnad rent teoretiskt
Har 7/8 dels rigg på Sunwinden som är väldigt bra att kunna justera som man vill efter vindar i skärgården. Väldigt effektivt!
Men man blir ju inte yngre med åren, så jag vill ha en betydligt större båt, Som håller att segla både hemma och i Nordsjön, och som kan seglas själv. Seglar till 99% själv som det är nu med.
Och det funkar ju bra under semestern på västkusten.
Tål en Mastheadrigg påfrestningar bättre? (2 vant mer)
Spelar det någon roll om det är genomgående mast, eller mast på däck?


/Thomas

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Masthead eller partialrigg

Inlägg av Calle C » fre 14 nov 2014, 21:48

Hej
Seglar själv oftast ensam en 40 ft MH riggad båt med genomgående mast.
Den håller säkert mycket mer än en PR riggad båt, men

MH riggad båt är tung att segla, kryss i trånga sund kräver sin man.
Förseglen är oftast betydligt större och tyngre att skota in.

Avmastning och påmastning kräver mer folk, hela riggen väger säkert 50% mer än en 7/8 rigg.

Ska du segla en stor båt ensam och du är lite äldre så rekommenderar jag 7/8 och vill du inte det så köp min båt.
Calle

Se gla ut

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Masthead eller partialrigg

Inlägg av gvs » lör 15 nov 2014, 07:35

Jag förstår inte hur hållfastheten kan vara ett argument, partialriggade båtar håller oxå....

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Masthead eller partialrigg

Inlägg av jaba » lör 15 nov 2014, 10:16

Kan vara ett argument i extremfall, som man inte vill hamna i :mrgreen:

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Masthead eller partialrigg

Inlägg av Seawolf » lör 15 nov 2014, 13:59

"Som håller att segla både hemma och i Nordsjön, och som kan seglas själv...."

Kolla upp Comfort 30 och Ballad. Båda är robusta, särskilt Balladen, som är en av få 30-fotare som kan kryssa bra över 15 m/s och det blir det fort på Nordsjön.
Sätter man på en 125%-genua på rulle, så blir det hyggligt att skota in vid slag, och rullar man in den allt eftersom vinden ökar då man inte rejsar, kan man behålla full utplattad stor och en flik av genuan utrullad (för att kompensera lovgirighet) i uppåt 18 m/s. Principen gäller de flesta masttoppsriggar, och ger ett mycket brett vindområde att spela med med endast inrullning som justering.
Ännu vet ingen hur gammal en Balladrigg kan bli, det är robusta grejor.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Masthead eller partialrigg

Inlägg av jaba » lör 15 nov 2014, 15:39

thomask skrev:Jag vet vad det är för skillnad rent teoretiskt
Har 7/8 dels rigg på Sunwinden som är väldigt bra att kunna justera som man vill efter vindar i skärgården. Väldigt effektivt!
Men man blir ju inte yngre med åren, så jag vill ha en betydligt större båt, Som håller att segla både hemma och i Nordsjön, och som kan seglas själv. Seglar till 99% själv som det är nu med.
Och det funkar ju bra under semestern på västkusten.
Tål en Mastheadrigg påfrestningar bättre? (2 vant mer)
Spelar det någon roll om det är genomgående mast, eller mast på däck?


/Thomas
Vad räknas som en betydligt större båt?
Jag har mastheadrigg men ganska trimbar, för och nackdelar :wink:
Undervanten är inte bakåtriktade vilket gör att masten kan pumpa och kan behöva extra stagning.
Så det finns olika av allt :mrgreen:

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Masthead eller partialrigg

Inlägg av omega » lör 15 nov 2014, 18:30

Hej
Jag har seglat både MH båtar partial riggade,när vi bytte båt sist gång så var kravet partialrigg och rullmast , även självslående önskades. Blev allt utan självslående ,men en 110 procents fick är ganska enkel i slagen den med,vi seglar ganska mycket längs västkusten över till Danmark osv ,har aldrig varit orolig för stadgan i masten ,men fördelarna är många , lätt o trimma hög rigg enkel att slå med ,framförallt bra sikt framåt,dessa j.....à MH Genua som tar bort all sikt framåt, båten är på 35 fot o seglas lätt av en person

//Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Masthead eller partialrigg

Inlägg av Anders S » sön 16 nov 2014, 11:33

De flesta partialriggade båtar har ett (proportionellt) större storsegel och ett mindre försegel. Eftersom man måste ha förmåga att minska segel (på havet, i 15 meter måste man minska segel, om inte, så har man inte tillräckligt på samma hav i tre-fyra sekundmeter...), så kan man lista ut att den partialriggade båten måste kunna reva storseglet. Fram till dess att detta inträffar är ju båten med det mindre förseglet bekvämare, ibland mycket. Men i kuling har man inte samma fördel av partialrigg, eftersom den då måste hanteras, bland annat lär backstag krävas för att grejorna skall hålla. Partialriggen tappar sina fördelar då man revar storseglet och då blir den också skörare (utan backstag).
I skärgården är det en helt annan sak, eftersom man slipper påfrestningarna från sjögången. Men när båten då och då stannar upp helt och skall brytas igång igen frestas riggen rejält. Här är en masthead (eller "nästan-masthead, typ 9/10-delsrigg) starkare (mer stag och fler infästningar i båten och riggen). Har man storseglet på rulle bör man känna till att rullmekanismen inte alls gillar en trimbar mast, som egentligen är poängen med partialrigg. För att rullmekanismen skall fungera väl måste masten hållas rak, åtminstne då man rullar in seglet.

Är det bara ett mindre försegel som önskas, så kan man utan vidare ha ett sådant på en mastheadrigg också, men priset är sämre fart i lätt väder.

Man får helt enkelt försöka värdera hur mycket och under vilka omständigheter man kommer att segla. I hårt väder kommer man troligen att i praktiken att förvandla partialriggen till en "matheadrigg med kaltopp", och det kan ju då vara en poäng i att kolla upp hur båten då kan hanteras. Var backstagen fästs in (går bommen fri?) är en viktig faktor i det läget.
Anders S

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Masthead eller partialrigg

Inlägg av gvs » tis 18 nov 2014, 13:09

Fast "alla" båtar som kappseglas aktivt i våra vatten är partialriggade. Många av dem pressas även tufft på våra små hav - det kan bli mycket vågor. De flesta saknar även backstag, men har givetvis svepta spridare.
Min poäng är att partialriggat håller, även om man revar storen.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Masthead eller partialrigg

Inlägg av peterh » tis 18 nov 2014, 13:33

gvs skrev:Fast "alla" båtar som kappseglas aktivt i våra vatten är partialriggade. Många av dem pressas även tufft på våra små hav - det kan bli mycket vågor. De flesta saknar även backstag, men har givetvis svepta spridare.
Min poäng är att partialriggat håller, även om man revar storen.
"alla" är ut alltförstarkt uttryck., det tar trovärdighet från talaren när man inser att han har fel.

det räcker att man sett en enda maxi-77 i en enda regatta för att inse att påståendet är fel.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Masthead eller partialrigg

Inlägg av thomask » tis 18 nov 2014, 13:58

Det kanske bara är så att min mast är lite klen, eller att jag väntar in i det sista med att reva,
Medpassagerarna får "näradödenupplevelse" när kaltoppen börjar att vinka.
Förra båten hade masthead, och där rörde den sig inte något man kunde se oavsett hur vårdslöst man seglade. Men den var inte så kvick heller.
Vilket som, Nästa (större/tyngre) båt skall vara lite bekvämare även om det blåser på. så att även dom som är med känner sig trygga. Och att man kan ta längre turer själv. Kollar inte så mycket på klockan på sjön, så det är inte hela värden om någon seglar om.
Dom flesta båtar som är 9-10 meter och som jag kan tänka mig, har masthead, (fenkölade 80talare)
Nyare plattbottnade tittar jag inte på............ Inte min plånbok heller.

/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Masthead eller partialrigg

Inlägg av Anders S » tis 18 nov 2014, 15:28

gvs skrev:Fast "alla" båtar som kappseglas aktivt i våra vatten är partialriggade. Många av dem pressas även tufft på våra små hav - det kan bli mycket vågor. De flesta saknar även backstag, men har givetvis svepta spridare.
Min poäng är att partialriggat håller, även om man revar storen.
Att tävla är mycket fostrande och roligt på all sätt. Men det skadar inte att komma ihåg att när man tävlar accepterar man vanligen risker som "vanligt folk" tycker är litet för stora. I vår diskussion handlar det om vilka marginaler man vill ha och hur man resonerar runt tillsyn och övervakning av riggen. Jag vill nog också påstå (utan anspråk på att alla tycker så) att om man tittar på (i praktiken) ensamsegling med en 10-metersbåt, så kan man inte segla den effektivt utan kött på relingen, om man inte drar ner segelytan ordentligt när det blåser. Att man kan plana ut storseglet och få mindre krängning gäller bara på kryss, om man seglar i andra vindriktningar hjälper inte det, då handlar det om vad båten tål och vad man själv vågar, så reva kan man behöva göra. Det ramlar inte ner speciellt många master per år, ens bland de som tar störst risker, så är det.

Annars var min poäng att partialriggat håller alldeles utmärkt även om man revar ner storen, men att man på havet i så fall vill ha backstag. Den som tänker på detta kan då anordna dessa (eller bevaka hur de är uppsatta) så att man inte får en onödig komplikation när det blir jobbigt. Det räcker att de går fria från bommen, så kan man ha dem ansatta hela tiden när storen är nedanför backstagets infästningar (vi talar rejält dåligt väder).
Sedan sammanfaller kanske inte rullstor med "snabb och trimbar", men om man skulle vilja ha storen på rulle (det är mycket praktiskt då man seglar ensam) blir partialrigg inte så lämplig - en trimbar mast går inte ihop med den stela stången som seglet rullas på.
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Masthead eller partialrigg

Inlägg av omega » tis 18 nov 2014, 16:21

Hej igen
Just det håller jag ej med om,har själv partialrigg stående på kölen med rulle, detta fungerar alldeles utmärkt,däremot försvinner lite av trimbarheten då kaltoppen ej är konisk.men med masten stående på kölen och rejäla vant fungerar masten utmärkt även i hårt väder,att reva framförallt vid kryss går super fort,bara att gåvor vindögat o vinscha in ett par varv.både mast o bom känns stabila,sen inser jag naturligtvis att en masthead rigg är ännu starkare med fästpunkter i topp o ofta dubbla undervant o baby stag,men i de hav de flesta av oss seglar så finns det ingen anledning att oroa sig för riggtypen,men min mening är att det är betydligt bekvämare med partialrigg,vår rigg är16,5 meter över ytan o jag seglar den lätt själv,då menar jag i normala vindar,denna rigg är den första jag haft som aldrig pumpar o slår o låter illa det bidrar väl än mer till trivseln
//Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Masthead eller partialrigg

Inlägg av Anders S » tis 18 nov 2014, 19:49

omega skrev:Hej igen
Just det håller jag ej med om,har själv partialrigg stående på kölen med rulle, detta fungerar alldeles utmärkt,däremot försvinner lite av trimbarheten då kaltoppen ej är konisk.men med masten stående på kölen och rejäla vant fungerar masten utmärkt även i hårt väder,att reva framförallt vid kryss går super fort,bara att gåvor vindögat o vinscha in ett par varv.både mast o bom känns stabila,sen inser jag naturligtvis att en masthead rigg är ännu starkare med fästpunkter i topp o ofta dubbla undervant o baby stag,men i de hav de flesta av oss seglar så finns det ingen anledning att oroa sig för riggtypen,men min mening är att det är betydligt bekvämare med partialrigg,vår rigg är16,5 meter över ytan o jag seglar den lätt själv,då menar jag i normala vindar,denna rigg är den första jag haft som aldrig pumpar o slår o låter illa det bidrar väl än mer till trivseln
//Johan
Men då kröker du väl inte masten och då kan man ju verkligen fundera på saken.
Anders S

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Masthead eller partialrigg

Inlägg av gvs » tis 18 nov 2014, 20:39

Givetvis är jag medveten om att "alla" är att ta i, men man kommer inte ifrån att de flesta aktivt kappseglande båtarna är partialriggade. Ja det krävs aktivt seglande för att gå fort då det blåser, men håller det gör det...

Skriv svar