Hur kommer båtmarknaden utvecklas?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
werkeman
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 29 okt 2013, 19:52

Hur kommer båtmarknaden utvecklas?

Inlägg av werkeman » mån 13 okt 2014, 20:38

Under säsongen har det rapporterats i tv och tidningar om hur svårt det är att sälja begagnade småsegelbåtar. Exempelvis ett inslag i svt om en maxi 77 som varit till salu i 2 år i stockholms skärgård. Experter påstod då att den "nya generationen" vill ha ett skötselfritt båtliv där det är enkelt att sticka ut. Alltså inte en gammal 70-talsbåt med orange kapell och små sittbrunnar. Det ska vara snabbt och lättskött, man vill inte heller bo i båtarna.
Priserna har ju rasat något enormt på framförallt små äldre segelbåtar de senaste säsongerna och frågan jag ställer är vad ni tror kommer hända med marknaden för begagnade småsegelbåtar. Begagnatmarknaden är, eller var iallafall under sommaren välfylld, och båtar som skrotas är väl sällan förekommande? eller är det den nya trenden som kommer att komma..?
Vad kommer hända med de gamla klassikerna? (Albin,Maxi,Marieholm etc)
Många 70-talsbåtar är ju trots allt väldigt nedgångna och folk är kanske inte villiga att lägga ner den tid som krävs på att slipa och lacka och måla och allt vad det faktiskt innebär att hålla en 30 år gammal plastbåt i ett respektabelt skick?
Och om den" nya generationen båtägare" nu inte längre vill bo i båtarna längre, hur ska då gästhamnar kunna underhållas, kommer de kanske till slut bli lika eftersatta och inte skötas om, precis som båtarna..? Det sistnämnde var en spontan reflektion som förmodligen inte kommer ske på långt sikt, men svar uppskattas!
Ämnet tycker jag är interessant nu när båten står på land och man har tid att fundera på om tiden man lägger ner på "pärlan" faktiskt betalas tillbaka, i form av fint väder och turer utan haveri.

källor:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/trogt ... segelbatar
http://www.gp.se/ekonomi/1.2423164-svar ... itidsbaten

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Hur kommer båtmarknaden utvecklas?

Inlägg av paliswe » mån 13 okt 2014, 21:10

Det jag ser från min horisont är att mindre segelbåtar, från Maxi 68 upp till 30-fotare är svårsålda. Ingen vill krypa omkring i en båt som inte har ståhöjd. Båtar som är lite större, från 12 m och uppåt är det lite mer efterfrågan på. Dessa har då också både stor toalett och dusch och bäddar både fram och bak. De nya båtar som säljs är nästan undantagslöst i denna storleksklass. Det är bekvämlighet som styr.
Många går ifrån segelbåt och går över till motorbåt, i storlekar från 8 m och uppåt. De behöver inte alltid vara snabbgående, 8-15 passar många båtägare. Också bekvämlighet

Om de nu ens blir kvar i båtlivet, de köper husbil (inte husvagn, den marknaden är stendöd) och kör sedan ner och parkerar i hamnarna. I vissa hamnar i Göteborg norra skärgård är husbilsbesökarna fler än båtbesökarna. Det är det mest bekväma! Ingen sjögång mellan hamnarna.

Den totala båtmarknaden krymper just nu, frågan är om den nånsin kommer upp i den storhet som fanns på 70-80-90-talen.

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Hur kommer båtmarknaden utvecklas?

Inlägg av Seagull » tis 14 okt 2014, 07:11

Det är näst intill omöjligt att sia hur framtiden för fritidsbåtliv ser ut.
Då det gäller prisutvecklingen tror jag däremot att den prisjustering nedåt som vi sett de senare åren är normal och egentligen sund, som det var för 10-15 år sedan då en gammal båt snarare gick upp i pris var galet och skapat av en stor efterfrågan på beg båtar.
Däremot tror jag att småbåtar ( i mina ögon båtar under 9 m) mycket väl kan vara attraktiva i framtiden, det är inte alla som har lust att satsa en halv mille på något större och modernare. Ju större båt desto längre från naturen kommer man.
Det behövs inte mer än att någon oljeshejk skruvar åt kranen med stigande bränslepris som följd för att segelbåtar helt plötsligt är det som är mest inne igen -motorbåtar och husbilar ratas.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Hur kommer båtmarknaden utvecklas?

Inlägg av matz » tis 14 okt 2014, 07:21

bränslepriset verkar ju inte påverka så mycket eftersom det som säljs nu är "upplevesemaskiner" typ styrpulpetbåtar i aluminium eller rib/vattenskooter för en halv miljon eller mer

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Hur kommer båtmarknaden utvecklas?

Inlägg av oceansailor » tis 14 okt 2014, 08:00

Fritidsbåtsmarknaden i ett nötskal:
70-talet Boom Albin och Maxi pumpar ut tusentals båtar/år
80-talet Fritidsbåtsmarknaden i kris. Albin och Maxi i konkurs.
90-talet Sömnigt värre
00-talet Boom igen allt gick att sälja fram till 2007.
10-talet Kris igen
20-talet ??
När det gäller mindre 60 - 70-tals båtar så är det nog så att de kommer förbli kalla även när marknaden vänder. Det kostar för mycket att rusta upp en sådan till en acceptabel standard som tillfredsställer dagens köpare.

Col
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 04 jun 2014, 13:08

Re: Hur kommer båtmarknaden utvecklas?

Inlägg av Col » tis 14 okt 2014, 11:33

Det råder uppenbar deflation för begagnade båtar sedan 5 år tillbaks som alla utom ett fåtal hårdnackade säljare insett. Det gäller både motor och segelbåtar.
Fler överger båtlivet till förmån för andra sysselsättningar på fritiden mycket beroende på att 40-talisterna går iland för gott och den yngre generationen inte fyller upp. Dvs minskad efterfrågan i förhållande till utbud -> lägre priser. Undantag mindre motorbåtar för dagsutflykter som verkar(?) hålla priserna bättre.

Tror personligen att utvecklingen kommer fortsätta i samma takt kommande år. Speciellt om den nya regeringen höjer skatter och dessutom "lyckas" slå hål på bostadsbubblan vilket såklart ger att mer båtutbud tillkommer, då folk som ligger lite på marginalen kommer behöva sälja.
Vi kanske ser en botten då priserna planar ut framåt 2016-2018. Skulle tro att de i snitt faller 20-40% till fram tills dess. Sedan kommer nog båtars prisutveckling likna bilar mer i framtiden fast med mindre värdefall.

Allt går fortfarande att sälja till rätt pris.
Såg en Maxi Fenix i rätt ok skick(enligt bilder och beskrivning iaf) som kom ut nu i helgen på blocket för 50' och såldes samma dag. Andra Fenix ligger mellan 120-210'. De som ligger i över spannet är såklart totalt osäljbara om inte precis allt är bytt på båten under senaste året eller att man gjutit in guld i kölsvinet.

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Hur kommer båtmarknaden utvecklas?

Inlägg av jaba » tis 14 okt 2014, 20:02

Dessutom så fylls marknaden av före detta charterbåtar, kanske att föredra framför gamla 70 talare?

fagusinsula
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 22:55

Re: Hur kommer båtmarknaden utvecklas?

Inlägg av fagusinsula » tor 16 okt 2014, 14:08

Jag har seglat i mer än femtio år!
Som de flesta av den mogna generationen, själv har jag fyllt 65 år men har turen att vara frisk och i fysiskt god form.
I år har jag seglat mer än på många år, främst med min 32 fot och 6 ton tunga Amigo 40, jag seglar till 90% solo, har nästan alltid gjort det,
oavsett båt. Hustrun har inget intresse och barnen utflugna med egna familjer. Sonen är ingen seglare men dottern har turligt nog,
gift sig med en man som är en passionerad (kapp)seglare och har en 35 fots båt.
Jag har dessutom leveransseglat ett par båtar, en på 40 fot runt halva Sverige, Orust till Västervik, dessutom seglat en 42 fots båt till
Oslo och den flytande mässan på Aker Brygge. Vi var endast 2 män vid dessa seglingar.
Jag är god vän med en av ägarna i Najad sedan många år och han känner om någon marknaden.
Trots hårda tider har Najad lyckats sälja en ny Najad 570, det rör sig om många miljoner kr, till Danmark!
Men min vän och jag stämmer in i den gängse uppfattningen att segla kölbåt som vi har gjort, eller kanske fortfarande gör,
är inget som tilltalar till ungdomen.
Det skall gå fort, vara enkelt, 'mera av action'!
Problemet är att ungdomen inte introduceras i själva seglandets filosofi, utan om det blir segling så stannar det av i jolleåren.
Man ser aldrig ungdomar sitta och prata vid sina båtar, vare sig före eller efter de varit ute och tränat eller kappseglat.
Hela seglarsamvaron saknas.
Jag tror inte många av de som seglar jollar drömmer om en kölbåt och ett par veckors semester i den.
Nej, dagseglare är nog som framhållits de enda kölbåtarna som tilltalar dem - men inte deras plånböcker!
När jag ser på mina barn förefaller det som de även hade en agenda för fritiden, parallellt med arbetet!
Jag ser bara ett sätt att få ungdomar i segelklubbar intresserade av kölbåtssegling.
Ge dem en gammal Ballad/Scampi eller liknande, billigare än nu blir det aldrig.
Låt ungdomssektionen få den. Låt ungdomarna själva få ha hela ansvaret.
Då lär dig också att segla och också att arbeta i team!

Doc

Segla
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 09:00

Re: Hur kommer båtmarknaden utvecklas?

Inlägg av Segla » mån 24 nov 2014, 20:24

Nytillväxt saknas pga att ungdomar (18-25) varken seglar eller åker skidor i den utsträckning vi gjorde på 80- och 90-talet. Då hade plastbåten fått sitt genomslag, det var töntigt att åka på husvagnssemester (vilket hade varit trendigt på 50- och 60-talet),men jättecoolt att segla på sommaren och vara skibum i franska alperna på vintern. Så är det inte längre. Livsstilstrender förändras över tid. Nu ska man resa, studera och arbeta i hela världen. Eller åka husbil runt i europa, dock ej på camping. (Så nu funkar inte Gelins skällsord om att "båten ser ut som en husvagn", som han skrev på 80-talet när han ville nedvärdera en modell.)
Skärgården är för liten och består av barnfamiljer, medelåders- och pensionsärspar, tycker 20 -åringen.
Därtill tar boendekostnaden alla deras pengar.
Så vill man att värdet på båten ska behållas ska man inte klaga om det dyker upp partygäng i viken :wink:
Därtill behöver vi välkomna immigranter från andra kulturer! Konservativa båtfolk gör inte alltid det, om de är för många och ve och fasa :o skrattar högljutt i den andaktsfulla sommarkvällen .

Bojboy
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 18:05

Re: Hur kommer båtmarknaden utvecklas?

Inlägg av Bojboy » mån 31 aug 2015, 18:18

Som 60-talist och spekulant på 32-36 fots segelbåt kan jag bara säga att jag släppt tanken på att försöka bryta loss rorkulten ur handen på någon 40-talist som tycker deras eftersatta, 30 år gamla båt med original motor och segelställ med antikvärde fortfarande ska betinga runt 300.000. För 100.000 till så slipper jag bråka med någon gammal stöt och får segla en 20 år yngre och betydligt rymligare skuta.
Om begagnatmarknaden är kall så beror det på att många verkar tro att båtägare är ett alternativt pensionssparande.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Hur kommer båtmarknaden utvecklas?

Inlägg av oceansailor » tis 01 sep 2015, 09:53

Bojboy skrev:Som 60-talist och spekulant på 32-36 fots segelbåt kan jag bara säga att jag släppt tanken på att försöka bryta loss rorkulten ur handen på någon 40-talist som tycker deras eftersatta, 30 år gamla båt med original motor och segelställ med antikvärde fortfarande ska betinga runt 300.000. För 100.000 till så slipper jag bråka med någon gammal stöt och får segla en 20 år yngre och betydligt rymligare skuta.
Om begagnatmarknaden är kall så beror det på att många verkar tro att båtägare är ett alternativt pensionssparande.
Som alltid tar det ett tag innan säljarna mentalt accepterar ett kraftigt pris. Först annonserar man det pris som var marknadspris innan krisen med dåligt resultat. Efter ytterligare 12-18 månader resignerar man och säker priset i närheten av vad man tror är ett marknadspris. Men eftersom marknaden nu är helt och hållet köparens marknad tvingas man acceptera prutningar. Det är betendet gäller i princip på alla marknader, båtar, hus, m.m.

Nu tycker jag det verkar som de flesta säljare har kommit ner till realistiska nivåer och att botten är nådd när det gäller båtar. Det kommer alltid finnas en grupp köpare som vill han en nästan ny båt. De börjar nu får svårt att hitta något, eftersom det tillverkats ganska lite båtar de senaste 7-8 åren. Då ligger det nära till hands att de slår till på en ny båt.

Sedan finns det båtar som är "osäljbara" man kan inte ens ge bort dem eftersom det trots allt är förenat med kostnader att äga en båt. Ett bra exempel är den där Vegan som figurerade i en tidigare tråd. På varje båtuppställningsplats står det gäng med 70-talare som faller in i den kategorin. Den gruppen båtar kommer bara bli större i framtiden.

Skriv svar