jorden runt ensam, båt

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
swe4303
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 11 sep 2014, 13:50

jorden runt ensam, båt

Inlägg av swe4303 » fre 12 sep 2014, 12:44

hej, jag har länge velat segla jorden runt ensam och funderar på vad för båt jag ska köpa. jag har långseglat tidigare med en familj jag känner väl så erfarenhet har jag. däremot vet jag inte vilken båt som är bäst om man ska segla jorden runt själv. jag har kollat på jeanneau gin fizz men det verkar inte finnas så många som är till salu, så vad skulle ni rekommendera för båt? och varför? :)

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: jorden runt ensam, båt

Inlägg av Seglaren » fre 12 sep 2014, 13:30

För ensamsegling skulle jag noga överväga en mindre båt.
vet inte om Nonsuch 26 är lämplig för det men spännande båt: https://www.youtube.com/watch?v=wrTvbM3TGe0
Annars är Dana 24 en stor båt i liten förpackning http://bluewaterboats.org/dana-24/ och https://www.youtube.com/watch?v=ubcqjUby8Yw
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

swe4303
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 11 sep 2014, 13:50

Re: jorden runt ensam, båt

Inlägg av swe4303 » fre 12 sep 2014, 15:45

tack, nonsuch 26 har jag fastnat för.. några fler förslag? helst inte för dyra heller

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: jorden runt ensam, båt

Inlägg av oceansailor » fre 12 sep 2014, 16:11

Skulle välja en större båt om ekonomin tillåter. Större plattform gör det hela mer bekvämt. Upp till 40-42 fot hanterar man som ensamseglare ungefär lika enkelt som 26 fot om hjälpmedlen är de rätta.

Najad 34, HR 352 och Malö 40 är exempel på båtar som gjort jorden runt seglingar. Stabilt byggda och bra tank kapacitet.

Moogmannen
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:24

Re: jorden runt ensam, båt

Inlägg av Moogmannen » lör 13 sep 2014, 08:38

Ballad, har ju gått några varv och är oceanklassad. Monsun 31:an.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: jorden runt ensam, båt

Inlägg av T » sön 14 sep 2014, 17:28

En Vancouver 27?
Jag tror att denna http://www.dromresan.com/roobarb/ fortfarande är till salu. Den ligger iaf origgad och oanvänd i 'min' hamn.

:o
/T

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: jorden runt ensam, båt

Inlägg av Lasse L » sön 14 sep 2014, 18:27

T skrev:En Vancouver 27?
Jag tror att denna http://www.dromresan.com/roobarb/ fortfarande är till salu. Den ligger iaf origgad och oanvänd i 'min' hamn.

:o
/T
"Drömresan" med pappa blondie över världshaven, är en bok av Herbert Jivergård

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: jorden runt ensam, båt

Inlägg av T » sön 14 sep 2014, 19:46

Lasse L skrev:...
"Drömresan" med pappa blondie över världshaven, är en bok av Herbert Jivergård
Jahaa...?

:o
/T

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: jorden runt ensam, båt

Inlägg av omega » sön 14 sep 2014, 20:21

Hej
Jag skulle kollat på Overseas 35 an,båten är konstruerad för långa turer har bra utrymme för att bo i längre tid,och har ett vettgt pris,ser själv inte tjusningen med att krypa runt i små båtar månad efter månad ,tror att man får mer ut av turen om man bor bra ,sen blir ju större båtar betydligt trevligare i sjön o en del snabbare
//Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: jorden runt ensam, båt

Inlägg av Anders S » mån 15 sep 2014, 06:53

Frågan är väl egentligen "Vad kan man segla jorden runt med" och sedan "vad bör man segla jorden runt med". (Jag frågar mig också "bör man segla jorden runt" - men det är ju ett personligt svar på den frågan).

Historien visar att man kan lyckas med detta i förvånansvärt små farkoster, så små att det blir uppenbart att komfort blir en direkt avlägsen andrahandsfråga. Personligen skulle jag inte vilja ge mig på saken i något som är så litet att man inte KAN vara flera ombord. Men stabila båtar från 28 fot (+8,5 meter) LOA har genomfört sådana turer. En mycket liten båt som gjort resan är Shrimpy, med Shane Acton. Så långt kanske man inte skall gå, men det kan göras. Olle Landsell seglade Atlantrundan i en Havsfidra. Det finns fler exempel.

Den klassiska L28 är en båt som gjort långa resor. Ballad, en vanlig svensk båt har också varit ute på mycket långa färder. Monsun 31 (Kurt Björklund) är en annan). Det är inte strikt nödvändigt att gå upp till 35-37 fot, men en litet större båt bär sina förråd bättre och bör vara betydligt trevligare i hamn och om man får gäster på vägen. En sak att tänka på är att en "skärgårds- och hamnduglig" inredning kanske inte håller måttet när en lång överfart tar 30-50 dygn (det finns ett par sådana passager på vägen, HU!). Overseas 35 skall vara konstruerad med sådant i åtanke. Jag gissar att om man inte köper en redan Atlantprövad båt, så får man lägga en del arbete (och eftertanke) på att försäkra sig om att precis allt sitter fast och ligger kvar, vad som än händer.

Båtar i rimliga storlekar har en fördel och en nackdel: Fördelen är att de blir strukturellt starka (har med proportioner att göra, små konstruktioner blir starka), nackdelen är att de är små och kommer att röra sig mycket i sjön. Min uppfattning är att på havet är alla båtar (och många fartyg) "små". Den som funderar på "hur skall det kännas" kan rätt enkelt testa detta genom en resa på 4-7 dygn, med märkbar sjögång. Min uppfattning är att detta är en individuell fråga, där man helt enkelt får pröva. Är man en individ som inte fungerar i dåligt väder till havs finns det ingen liten eller halvstor båt som fungerar, och om man inte finner sig tillrätta efter (typ) två tre dagar i ständig rörelse, så blir det kanske inte så kul.

Vad gäller teknik och "finesser" bör man inse att allt med sladdar på (och en del annat) har ett ändligt liv. Sådant som ankarspel, winchar, navigationselektronik, elsystem, oanvända motorer etc kommer att skapa underhållsproblem eller så måste man ha alternativa lösningar på de problem som hjälpmedlen skall förenkla. "Kan jag segla min båt utan elström ombord" är en bra fråga att ställa sig.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: jorden runt ensam, båt

Inlägg av sangris » mån 15 sep 2014, 15:45

En annan fråga som jag funderar på är om, eller hur mycket, behöver jag förändra/förstärka på båten? Eller kan vi utgå från att båtar i typ 28-fots klassen är goda nog för längre överfarter. Jag har läst några böcker om långseglingar runt jorden (Scrimpy var en och en annan var om en ung tjej som seglade ensam i en 28-fots båt, minns inte just nu vad hon hette) men vad jag kan påminna mig om så gjordes det inga särskilda åtgärder på själva båten. Däremot om hjälpmedel och hur mycket de bunkrade....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: jorden runt ensam, båt

Inlägg av Anders S » mån 15 sep 2014, 17:06

sangris skrev:En annan fråga som jag funderar på är om, eller hur mycket, behöver jag förändra/förstärka på båten? Eller kan vi utgå från att båtar i typ 28-fots klassen är goda nog för längre överfarter. Jag har läst några böcker om långseglingar runt jorden (Scrimpy var en och en annan var om en ung tjej som seglade ensam i en 28-fots båt, minns inte just nu vad hon hette) men vad jag kan påminna mig om så gjordes det inga särskilda åtgärder på själva båten. Däremot om hjälpmedel och hur mycket de bunkrade....

Riggen får man se över, förstås. Men om båten är sund i skrovet, så brukar båtar under tio meter aldrig vara problematiska. Brasklappen är förstås att allt måste sitta fast, skott, spant och bottenstockar.
Anders S

Ingemar
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 20:25
Ort: Karlstad

Re: jorden runt ensam, båt

Inlägg av Ingemar » mån 15 sep 2014, 19:29

Det är väll ekonomin som styr. Annars är det nog en stål båt som är bäst och billigast tycker jag typ denna http://www.blocket.se/alvsborg/Bruce_Ro ... m?ca=7&w=3

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: jorden runt ensam, båt

Inlägg av Anders S » mån 15 sep 2014, 21:19

Ingemar skrev:Det är väll ekonomin som styr. Annars är det nog en stål båt som är bäst och billigast tycker jag typ denna http://www.blocket.se/alvsborg/Bruce_Ro ... m?ca=7&w=3
Stålbåtar (om de byggts som man skall) är jättestarka. De kan också bli jätterostiga... Den på bilden såg trovärdig ut (på foto), men man måste kolla hur de är i plåten och hur de isolerats. Att laga dem är inte svårt.
Anders S

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: jorden runt ensam, båt

Inlägg av Pelle-48 » ons 07 okt 2015, 18:32

En länk som säger något om båten:
http://www.tomdove.com/sailcalc/sailcalc.html

Man bör titta på capsize ratio och på motion comfort.
Den första bör vara i intervallet 1.7-2.0 och den senare över 20
Overseas 35 kan man beräkna och den har CR=1.86 och MC=26
Volvo 70 finns faktiskt på listan (knappast något för ensamsegling)

Skriv svar