Val av grundgående familjebåt i norra Vänern

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
nicklasson87
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 23 jul 2021, 09:35

Val av grundgående familjebåt i norra Vänern

Inlägg av nicklasson87 » fre 23 jul 2021, 09:59

Hej!

Jag söker råd ang val av segelbåt till nästa säsong eller slutet på denna när folk börjar vilja göra sig av med det de sitter på till en billigare penning. Förutsättningar är som följer:

• Primärt användningsområde är dagsseglingar runt Kristinehamn/Karlstad men även enstaka övernattningar.
• Besättning 2 vuxna och 2st ”stjälpredor” på 5 och 4 år i normalfallet, men vore trevligt att kunna ha med gäster och ge barnen möjlighet att ta med kompisar när de blir så gamla.
• Undviker gärna allt vad bryggor etc heter så ett så litet djupgående, eller kölkonsteuktion som tillåter det, som möjligt för att öppna upp fler tilläggningsplatser är önskvärt. Tänker mig Max ca 1.5?
• Budget så lite som möjligt, givetvis, men runt 200-250k för rätt båt.
• Gillar att segla och det är primära driftformen men en stabil motor från 00-talet vore trevligt.
• Krav på frugan är att den ska segla minst lika bra som Albin Vega, så lys på 1 således.
• Familjeseglare som man är så vore det skönt med en båt som inte är så begynnelsevek.
• Separat toalett är ett stort plus men kanske inte ngn nödvändighet.

Jag har kikat på lite allt möjligt, från MacGregor 26X, Jeanneau Fantasia, Skipper Arion 29, till Maxi 95, Comfort 32 etc. Mac:en är smidig på så sätt att den är trailerbar med fällköl vilket ger ett djup på ca 30 cm och verkar vara smidig att underhålla p.g.a all plast. Sen med en 70hk snurra så kan man ju bränna hem i ca 20knop. Nackdelen är ju att den fullkomligt saknar mysfaktor och att sittbrunnen verkar ganska trång etc. Maxi 95 tilltalar mig mkt pga utrymmena, ex akterruff till de små. Djupgåendet på 1.55(?) kanske är i största laget även om jag tänker mig att det djupet sitter ju en bit bak… Comforten, Mamba etc har jag nog börjat exkludera p.g.a. djupgåendet dessa båtar har.

Motorseglare typ Winga 87 har jag fått tydligt nej till p.g.a anledning. Vet ej varför, antar att frugan blev biten av en m/s som liten…

Jag inser att det är svårt att uppfylla allt, men alla tips mottages tacksamt. Behövs det mer info är det bara att fråga.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Val av grundgående familjebåt i norra Vänern

Inlägg av Anders S » fre 23 jul 2021, 10:38

nicklasson87 skrev:
fre 23 jul 2021, 09:59
Hej!

Jag söker råd ang val av segelbåt till nästa säsong eller slutet på denna när folk börjar vilja göra sig av med det de sitter på till en billigare penning. Förutsättningar är som följer:

• Primärt användningsområde är dagsseglingar runt Kristinehamn/Karlstad men även enstaka övernattningar.
• Besättning 2 vuxna och 2st ”stjälpredor” på 5 och 4 år i normalfallet, men vore trevligt att kunna ha med gäster och ge barnen möjlighet att ta med kompisar när de blir så gamla.
• Undviker gärna allt vad bryggor etc heter så ett så litet djupgående, eller kölkonsteuktion som tillåter det, som möjligt för att öppna upp fler tilläggningsplatser är önskvärt. Tänker mig Max ca 1.5?
• Budget så lite som möjligt, givetvis, men runt 200-250k för rätt båt.
• Gillar att segla och det är primära driftformen men en stabil motor från 00-talet vore trevligt.
• Krav på frugan är att den ska segla minst lika bra som Albin Vega, så lys på 1 således.
• Familjeseglare som man är så vore det skönt med en båt som inte är så begynnelsevek.
• Separat toalett är ett stort plus men kanske inte ngn nödvändighet.

Jag har kikat på lite allt möjligt, från MacGregor 26X, Jeanneau Fantasia, Skipper Arion 29, till Maxi 95, Comfort 32 etc. Mac:en är smidig på så sätt att den är trailerbar med fällköl vilket ger ett djup på ca 30 cm och verkar vara smidig att underhålla p.g.a all plast. Sen med en 70hk snurra så kan man ju bränna hem i ca 20knop. Nackdelen är ju att den fullkomligt saknar mysfaktor och att sittbrunnen verkar ganska trång etc. Maxi 95 tilltalar mig mkt pga utrymmena, ex akterruff till de små. Djupgåendet på 1.55(?) kanske är i största laget även om jag tänker mig att det djupet sitter ju en bit bak… Comforten, Mamba etc har jag nog börjat exkludera p.g.a. djupgåendet dessa båtar har.

Motorseglare typ Winga 87 har jag fått tydligt nej till p.g.a anledning. Vet ej varför, antar att frugan blev biten av en m/s som liten…

Jag inser att det är svårt att uppfylla allt, men alla tips mottages tacksamt. Behövs det mer info är det bara att fråga.
Med dina förutsättningar hade jag tittat på en Maxi95. Det bör gå att hitta en som är uppdaterad inom din prisram. Nackdelen med denna (och lika gamla) båtar är att de är, just, gamla, och är segel och motor från tiden, så kostar det att uppdatera. Bäst är om det redan gjorts, segel är justa i ca 10 år, en motor som är yngre än 20 år bör vara OK. "Välvårdade originalsegel" är sällan användbara, ens på ganska nya båtar.

Sedan är det stor skillnad på en sötvattenkyld motor i original med värmeväxlare och en som kylts med havs/sjövatten. Att den "bara gått i Vänerns dricksvatten" skall man ta med en nypa salt (bokstavligen, i detta fall).

Alla segelbåtar du tittar på är snabbare än en vega... :-) (tänk på att Lystalet (numera SRS) har reviderats, så 1.0 är snabbare nu än förr. (Dock och tyvärr, inte Vega).
Anders S

nicklasson87
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 23 jul 2021, 09:35

Re: Val av grundgående familjebåt i norra Vänern

Inlägg av nicklasson87 » fre 23 jul 2021, 13:08

Anders S skrev:
fre 23 jul 2021, 10:38

Med dina förutsättningar hade jag tittat på en Maxi95. Det bör gå att hitta en som är uppdaterad inom din prisram. Nackdelen med denna (och lika gamla) båtar är att de är, just, gamla, och är segel och motor från tiden, så kostar det att uppdatera. Bäst är om det redan gjorts, segel är justa i ca 10 år, en motor som är yngre än 20 år bör vara OK. "Välvårdade originalsegel" är sällan användbara, ens på ganska nya båtar.

Sedan är det stor skillnad på en sötvattenkyld motor i original med värmeväxlare och en som kylts med havs/sjövatten. Att den "bara gått i Vänerns dricksvatten" skall man ta med en nypa salt (bokstavligen, i detta fall).

Alla segelbåtar du tittar på är snabbare än en vega... :-) (tänk på att Lystalet (numera SRS) har reviderats, så 1.0 är snabbare nu än förr. (Dock och tyvärr, inte Vega).

Ja, sittbrunnen i den båten (maxi 95) tilltalar mig, liksom övriga utrymmen. Synd bara att man inte kommer åt akterruffen annat än genom sittbrunnen. Nåja, man kan inte få allt om man inte kan betala vad som helst.

Ingen som har ngt att säga om båtar med fällköl etc? Tanken på att kunna få ett djupgående på 30-60cm lockar mkt. Jag förstår att seglingsegenskaperna blir sämre med en ”sämre” köl, men vi kör enligt devisen ”fegast bestämmer” och det kommer tyvärr inte bli så mkt hård segling iaf att det kommer göra ngn oerhörd skillnad. Den enda erfarenheten jag har av sådana båtar är svärföräldrarna som köpte en Campus 650 men sålde den ganska illa kvickt då de ansåg att den var alldeles för ostadig och att centerbordet slog och slammrade etc samt att det var svindrygt att justera/fälla kölen m.h.a block och taljor etc.

Har kikat på ex Mega 30 men är inte imponerad av att ha kölen inne i salongen när den är,upphissad heller. Så det måste vara en fällköl som är ”dold” i uppfällt läge.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Val av grundgående familjebåt i norra Vänern

Inlägg av Anders S » lör 24 jul 2021, 10:48

Det här med "grundgående" kan naturligtvis vara viktigt i en del fall, och särskilt om man har en hamn med lågt vattendjup, som man vill kunna besöka. Samtidigt är alla typer av fällköl, sticksvärd och andra fasta lösningar komplikationer som måste hanteras (framförallt är gångjärnet på en fällköl en svap punkt som kräver tillsyn. Den båten du verkar eftersöka är troligen inte heller en trailerbåt.

Det finns också en del varianter av populära båtar som har alternativa kölar, till exempel Bavaria med sk "tandemköl" (två fenor, en gemensam tyngd) och en del båtar har olika djup att välja på. Maxi95 (bara som exempel) har 1.55 som djupgående, och litet studier av aktuella sjökort kan nog ge en hint om vilka begränsningar detta djupgående egentligen ger. Nästan alla båtar KAN ha ett peke (det är inte snyggt på alla, dock) och det brukar anses ge litet bättre tillgänglighet till naturhamnar.

Man kan ju kolla in en sådan här: https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... l/96583590 , även om den finns i "fel sjö"...
Anders S

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Val av grundgående familjebåt i norra Vänern

Inlägg av Pelle-48 » lör 24 jul 2021, 20:00

Egentligen borde du ha en trimaran. Men om kravet på boutrymme är "som vanligt" sticker priset iväg långt utanför budget.
Vad säger du om Fortissimo?
Duger det med 1,40 som djupgående?
En av dem på Blocket ligger tydligen i Vänern...

nicklasson87
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 23 jul 2021, 09:35

Re: Val av grundgående familjebåt i norra Vänern

Inlägg av nicklasson87 » sön 25 jul 2021, 07:18

Anders S skrev:
lör 24 jul 2021, 10:48
Man kan ju kolla in en sådan här: https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... l/96583590 , även om den finns i "fel sjö"...
Yes, det var den jag refererade till i min första kommentar 🙂👍 Nej, trailerbarhet är ingen prioritet alls egentligen, även om det skulle kunna vara smidigt. Men sett till förväntat användningsområde så kan vi gott vara utan också.

Skriv svar