Tråden om Navionics och sociala medier

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Tråden om Navionics och sociala medier

Inlägg av Mackey » lör 15 feb 2014, 10:49

Jag försökte få svar på två frågor på Navionics skandinaviska Facebooksida, http://www.facebook.com/NavionicsScandinavia

1) Kommer Navionics låta de som har felaktiga sjökort uppdatera dessa utan kostnad?

2) Var kan man läsa om vilken information som visas på vilket vis i de olika zoomnivåerna?

Nu är jag blockad! :( :( :( :(

:!: Intressant kundhantering att förtränga fel och frågor istället för att lösa problemet. :!:

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av sator » lör 15 feb 2014, 14:27

Mycket intressant!,
Om de blockar har de ingen känsla för kundorientering. Vilket gör
att ett sådant företag rasar försäljning!

Ska gå dit själv och ställa en fråga om de inte behöver anställa en
kunnig person inom kommunikation!

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av peterh » lör 15 feb 2014, 14:28

Mackey skrev:Jag försökte få svar på två frågor på Navionics skandinaviska Facebooksida, http://www.facebook.com/NavionicsScandinavia

1) Kommer Navionics låta de som har felaktiga sjökort uppdatera dessa utan kostnad?

2) Var kan man läsa om vilken information som visas på vilket vis i de olika zoomnivåerna?

Nu är jag blockad! :( :( :( :(

:!: Intressant kundhantering att förtränga fel och frågor istället för att lösa problemet. :!:

Mackey
Det finns IDIOTER på många företag. Synd bara att de skall ha inflytande.
Nu måste jag fundera på om jag skall kasta min raymarine i sjön och handla en garmin ...

Hmm så skrev jag, delvis i affekt. Man borde inte skriva i affekt... Jag tar tillbaka och applåderar i stället sators
inlägg ( efter detta), det var mycket bättre skrivet och ger en oändligt mycket bättre effekt.
Senast redigerad av 1 peterh, redigerad totalt 0 gånger.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av sator » lör 15 feb 2014, 14:51

Hej
Lade precis in en fråga på Navvionics hemsida.

"Alandia har gjort test och noterat fel hur era sjökort visar grund mm vid olika ut-zoomnings nivåer.
kommer ni uppdatera kartor och funktioner inom snar framtid? Kommer tidigare kunder få en kostnadsfri uppdatering av korten? Eller kraftig rabatt på nya kartor?
Det sprider sig på olika forum att ni blockerar kunder som ställer frågor här på FB. Stämmer det? I så fall bör ni kanske fundera över er kundkommunikation.

Är kart problemen så stora som Alandia gör gällande. Så kan de vara en allvarlig säkerhets risk.

Med vänlig hälsning,
Mycket fundersam kund."

Tog en skärmdump..

Troligen har Navionics inte uppfattat hur man använder sig av sociala medier. Är man med i det
bör man ha en strategi för hur man hanterar det fullt ut. Att bara blockera frågor av negativ karaktär. Då skjuter man sig
själv i foten. Alla företag får negativ kritik både nu och då. Man måste lära sig och hantera det.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av Mackey » lör 15 feb 2014, 17:55

Om jag inte var blockad så skulle jag gilla ditt inlägg. :D
Konstigt att inlägget ligger kvar fortfarande efter två timmar, mit andra försvann snabbare tror jag.

Jag lyckades hitta mina frågor och svaret att de inte har för avsikt att kompensera mig på något vis i en cach. Det kan vara bra att ha.
Jag funderar på att lämna tillbaks mitt Navionics-kort som jag köpte för 2½ år sedan med hänvisning till att Navionics inte vill avhjälpa felet och inte heller vill kompensera mig på något vis. Under dessa omständigheter har man tre år på sig att häva köpet enligt Konsumentköplagen.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av sator » lör 15 feb 2014, 19:50

Funderade på samma sak. Har betalat för Navionics via ett inköp
av en Raymarine plotter. Vilket komplicerar det hela litegrann..
Raymarine skriver uttryckligen att de inte tar ansvar för själva
kartmaterialet. Vilket inte är så konstigt iof. Jag var inte jätte bekymrad
över själva problemet egentligen till en början. Men, läger navionics
locket på. Så är jag mer bekymrad över hur tillförlitlig deras produkt
är framöver. Blockar man dessutom kunder som har regelrätta frågor.
Tja..Då byter jag leverantör. Det finns fler som säljer kartmaterial.
Ett litet brev till någon väl vald person på Raymarine kanske inte är fel.
Gissar att de är intresserad vad en leverantör till deras produkter gör
för deras image på marknaden.

Nåja hela världen går inte under. Men kanske några båtar;)
Men vad gör väl det om 100 år? Själv byter jag leverantör rätt snart! :D

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av Mackey » lör 15 feb 2014, 20:32

Även om plotterleverantören inte tar ansvar för kartmaterialet har du ju totalt sett köpt en produkt (plotter + Navionics) som bedöms vara en allvarlig säkerhetsrisk. Det borde gå att lämna tillbaks hela paketet.

Konsumentköplagen, http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... -1990-932/

18 § Varan är felaktig om den
1. säljs i strid mot ett förbud som har meddelats med stöd av 27 eller 36 § produktsäkerhetslagen (2004:451) eller mot ett annat försäljningsförbud som har meddelats i författning eller av en myndighet väsentligen i syfte att förebygga att den som använder varan drabbas av ohälsa eller olycksfall eller för att annars hindra användning av en vara som inte är tillförlitlig från säkerhetssynpunkt, eller
2. är så bristfällig att dess användning medför påtaglig fara för liv eller hälsa. Lag (2008:492).
Det stämmer ju bra, gå på grund leder inte sällan till fara för liv eller hälsa.

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
Stämmer också bra, produkten sägs ju vara bra för navigation.
Om man skulle fått besked från Navionicsom vilken information som visas i vilken förstoring tycker jag att produkten är bra för navigation, inte annars.


28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.
Navionics säger nej till både omleverans och priskompensation.

Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.
Resa till och från inköpsstället exempelvis.

Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

För dig och mig är det ett väsentligt fel att grund inte visas på ett lämpligt vis, andra verkar inte tycka det...

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av Mackey » sön 16 feb 2014, 14:26

sator skrev:Hej
Lade precis in en fråga på Navvionics hemsida.

"Alandia har gjort test..... osv. (Avkortat av Mackey)

Med vänlig hälsning,
Mycket fundersam kund."

Tog en skärmdump..

Troligen har Navionics inte uppfattat hur man använder sig av sociala medier. Är man med i det
bör man ha en strategi för hur man hanterar det fullt ut. Att bara blockera frågor av negativ karaktär. Då skjuter man sig
själv i foten. Alla företag får negativ kritik både nu och då. Man måste lära sig och hantera det.
Du har fått svar och ditt inlägg finns kvar.
Nu hävdar Navionics (Facebook) i svaret till dig att mina frågor är raderade och jag är blockad för att jag länkat inlägget till Alandia.

"Vi har ingen intensjon om å drive med dårlig kundebehandling. Personen som du referer til har jeg hatt en samtale med på telefon hvor jeg har forklart hva som kommer i nye kartene. Grunnen til han ble utestengt var at han la ut linker til Alandia sin test. Jeg prøvde flere ganger å ta kontakt med denne personen, la også igjen melding på svareren hans før dette ble slettet. Vi ønsker ikke å være en del av deres markedsføring og derfor ble dette slettet."

Inläggen är raderad så inget går att visa exakt, men de cachar jag fått fram visar att jag inte länkade till Alandia.
Varför ljuger Navionics om detta?

Det stämmer att Navionics talat med mig och förklarat att de inte kommer att ersätta mig för de felaktiga sjökorten på något sätt.

Jag har missat att Navionics ringt mig igen sedan jag frågade (på Facebook) om vilken information som ska ligga i olika lager/zoomnivåer. Jag märkte bara att inlägget blev raderat och att jag blev blockad.
För övrigt vill jag inte ha ett muntligt svar på denna fråga, jag vill kunna skriva ut ett papper så att jag tydligt vet vad som gäller. Mitt minne räcker inte till helt enkelt.

Rättshaverist var någon som försiktigt framförde till mig på Maringuiden...
Ja, nu börjar jag faktiskt känna mig mer och mer som en rättshaverist med stor hjälp av Navionics agerande.

Rättshaverist eller tystad av Navionics, vad ska jag välja?
På kort sikt mår jag nog bäst av att glömma att allt detta hänt, men på lång sikt tror jag att jag mår bäst av att kämpa vidare. Men jag vet inte...

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av peterh » sön 16 feb 2014, 15:58

Mackey skrev:
sator skrev:Hej
Lade precis in en fråga på Navvionics hemsida.

"Alandia har gjort test..... osv. (Avkortat av Mackey)

Med vänlig hälsning,
Mycket fundersam kund."

Tog en skärmdump..

Troligen har Navionics inte uppfattat hur man använder sig av sociala medier. Är man med i det
bör man ha en strategi för hur man hanterar det fullt ut. Att bara blockera frågor av negativ karaktär. Då skjuter man sig
själv i foten. Alla företag får negativ kritik både nu och då. Man måste lära sig och hantera det.
Du har fått svar och ditt inlägg finns kvar.
Nu hävdar Navionics (Facebook) i svaret till dig att mina frågor är raderade och jag är blockad för att jag länkat inlägget till Alandia.

"Vi har ingen intensjon om å drive med dårlig kundebehandling. Personen som du referer til har jeg hatt en samtale med på telefon hvor jeg har forklart hva som kommer i nye kartene. Grunnen til han ble utestengt var at han la ut linker til Alandia sin test. Jeg prøvde flere ganger å ta kontakt med denne personen, la også igjen melding på svareren hans før dette ble slettet. Vi ønsker ikke å være en del av deres markedsføring og derfor ble dette slettet."

Inläggen är raderad så inget går att visa exakt, men de cachar jag fått fram visar att jag inte länkade till Alandia.
Varför ljuger Navionics om detta?

Det stämmer att Navionics talat med mig och förklarat att de inte kommer att ersätta mig för de felaktiga sjökorten på något sätt.

Jag har missat att Navionics ringt mig igen sedan jag frågade (på Facebook) om vilken information som ska ligga i olika lager/zoomnivåer. Jag märkte bara att inlägget blev raderat och att jag blev blockad.
För övrigt vill jag inte ha ett muntligt svar på denna fråga, jag vill kunna skriva ut ett papper så att jag tydligt vet vad som gäller. Mitt minne räcker inte till helt enkelt.

Rättshaverist var någon som försiktigt framförde till mig på Maringuiden...
Ja, nu börjar jag faktiskt känna mig mer och mer som en rättshaverist med stor hjälp av Navionics agerande.

Rättshaverist eller tystad av Navionics, vad ska jag välja?
På kort sikt mår jag nog bäst av att glömma att allt detta hänt, men på lång sikt tror jag att jag mår bäst av att kämpa vidare. Men jag vet inte...

Mackey
Någon har havererat men inte är det Mackey.

Tack mackey för att du drar i detta !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av sator » sön 16 feb 2014, 20:28

Hej!
Jag har inte bestämt om jag ska svara på Navionics inlägg. Hur som helst, har
de svarat med hur dom agerar, eller inte. Tycker inte att du är någon rättshaverist
Mackey! Men, de gör hur mycket eller lite de vill åt problemet. Det finns ingen ånger
rätt vad jag kan utläsa. Det enda man kan göra som kund, är att välja en annan kartleverantör.
Nu, eller när man tycker det är dax att uppgradera.

Viktigt för mig. Var att få ett agerande på blockningen. Det är riktigt dålig hyfs. Oavsett
företag. Positivt är att de svarar även på en söndag. Jag hade inte väntat mig respons
förens tidigast måndag.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av Anders S » mån 17 feb 2014, 07:29

sator skrev:
Viktigt för mig. Var att få ett agerande på blockningen. Det är riktigt dålig hyfs. Oavsett
företag. Positivt är att de svarar även på en söndag. Jag hade inte väntat mig respons
förens tidigast måndag.
Det hela är mycket enkelt: Navionics har inte en diskussions- eller frågelåda för att bli angripna av sina kunder eller för att göra reklam för konkurrerande produkter, för det är vad Alandia gjort. Nu står det förstås Alandia fullständigt fritt att ha vilka åsikter de vill om plotterfabrikanterna, men fakta är att Alandia rekommenderar Garmin och inte bara kritiserar och varnar för funktioner i Navionics.

Givetvis blir det självklart att radera inlägg med reklam för konkurrerande produkter från Navionics egen hemsida och blocka de som gör så. Det hade alla företag gjort.
Anders S

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av Mackey » mån 17 feb 2014, 09:24

Anders S skrev:
sator skrev:
Viktigt för mig. Var att få ett agerande på blockningen. Det är riktigt dålig hyfs. Oavsett
företag. Positivt är att de svarar även på en söndag. Jag hade inte väntat mig respons
förens tidigast måndag.
Det hela är mycket enkelt: Navionics har inte en diskussions- eller frågelåda för att bli angripna av sina kunder eller för att göra reklam för konkurrerande produkter, för det är vad Alandia gjort. Nu står det förstås Alandia fullständigt fritt att ha vilka åsikter de vill om plotterfabrikanterna, men fakta är att Alandia rekommenderar Garmin och inte bara kritiserar och varnar för funktioner i Navionics.

Givetvis blir det självklart att radera inlägg med reklam för konkurrerande produkter från Navionics egen hemsida och blocka de som gör så. Det hade alla företag gjort.
Om det varit som Navionics skriver i sitt svar till Sator på FB så skulle jag förstå att Navionics agerar på något vis, men nu är det ju inte så som Navionics skriver. Min fråga gjorde INTE reklam för någon konkurent och Alandia nämndes INTE. Det var bara en obehaglig fråga som man desvärre inte hade något svar på.

"Viss viktig information försvinner när man inte zoomar in kraftigt. Små öar visas inte alls och grund som är 1,5 m djupa visas med  ljusblå färg. Var kan man läsa om vilken information som visas på vilket vis i de olika zoomnivåerna?"

Efter den frågan blev jag blockad. De som inte tror mig och vill ha en skärmdump från FB (återskapad från cachen i min dator, FB-inlägget är ju raderat) får gärna ta kontakt med mig på mackey@hotmail.se Frågan kan formuleras försiktigare, men samtidigt ville jag ju förklara vad som var problemet för att få ett bra svar.

I en tidigare fråga om möjligheten att kostnadsfritt få produkten uppdaterad med anledning av det fel Alandia uppmärksammat nämnde jag givetvis Alandia, men länkade inte till dem eller testet. Jag fick ett tydligt svar av Navionics på FB att detta inte var möjligt och de ringde mig också och förklarade samma sak. Det var ett samtal i trevlig ton tyckte jag.

Mackey
Senast redigerad av 1 Mackey, redigerad totalt 0 gånger.
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av Anders S » mån 17 feb 2014, 10:16

Mackey skrev:
Anders S skrev:
sator skrev:
Viktigt för mig. Var att få ett agerande på blockningen. Det är riktigt dålig hyfs. Oavsett
företag. Positivt är att de svarar även på en söndag. Jag hade inte väntat mig respons
förens tidigast måndag.
Det hela är mycket enkelt: Navionics har inte en diskussions- eller frågelåda för att bli angripna av sina kunder eller för att göra reklam för konkurrerande produkter, för det är vad Alandia gjort. Nu står det förstås Alandia fullständigt fritt att ha vilka åsikter de vill om plotterfabrikanterna, men fakta är att Alandia rekommenderar Garmin och inte bara kritiserar och varnar för funktioner i Navionics.

Givetvis blir det självklart att radera inlägg med reklam för konkurrerande produkter från Navionics egen hemsida och blocka de som gör så. Det hade alla företag gjort.
Om det varit som Navionics skriver i sitt svar till Sator på FB så skulle jag förstå att Navionics agerar på något vis, men nu är det ju inte så som Navionics skriver. Min fråga gjorde INTE reklam för någon konkurent och Alandia nämndes INTE. Det var bara en obehaglig fråga som man desvärre inte hade något svar på.

"Viss viktig information försvinner när man inte zoomar in kraftigt. Små öar visas inte alls och grund som är 1,5 m djupa visas med  ljusblå färg. Var kan man läsa om vilken information som visas på vilket vis i de olika zoomnivåerna?"

Efter den frågan blev jag blockad. De som inte tror mig och vill ha en skärmdump från FB (återskapad från cachen i min dator, FB-inlägget är ju raderat) får gärna ta kontakt med mig på mackey@hotmail.se Jag kan hålla med om att frågan kan formuleras försiktigare, men samtidigt ville jag ju förklara vad som var problemet.

I en tidigare fråga om möjligheten att kostnadsfritt få produkten uppdaterad med anledning av det fel Alandia uppmärksammat nämnde jag givetvis Alandia, men länkade inte till dem eller testet. Jag fick ett tydligt svar av Navionics på FB att detta inte var möjligt och de ringde mig också och förklarade samma sak. Det var ett samtal i trevlig ton tyckte jag.

Mackey
Inte bara konkurrenter tar man bort, tydligen utan även inlägg som angriper Navionics. Föga förvånande, tycker jag, Navionics kan inte förväntas medverka till att göra skit för sig själva, litet enkelt uttryckt. Därför måste du inse att du får gå via andra kanaler för att visa på problemet. Det handlar helt enkelt om yttrandefrihet och yttranderätt, vilket inte är riktigt samma sak, i alla fall inte på Navionics företagssajt.

// Som moderator föreslår jag att vi i denna tråd fortsätter att diskutera Navionics produkt och hur den kan rättas till och släpper frågan om varför Navionics städar bort kritiska inlägg på sin egen sajt. //
Anders S

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av Mackey » mån 17 feb 2014, 11:18

Anders S skrev:Inte bara konkurrenter tar man bort, tydligen utan även inlägg som angriper Navionics. Föga förvånande, tycker jag, Navionics kan inte förväntas medverka till att göra skit för sig själva, litet enkelt uttryckt. Därför måste du inse att du får gå via andra kanaler för att visa på problemet. Det handlar helt enkelt om yttrandefrihet och yttranderätt, vilket inte är riktigt samma sak, i alla fall inte på Navionics företagssajt.

// Som moderator föreslår jag att vi i denna tråd fortsätter att diskutera Navionics produkt och hur den kan rättas till och släpper frågan om varför Navionics städar bort kritiska inlägg på sin egen sajt. //
Jag håller med om det rödmarkerade, men en kort replik kan jag väl få utan att bli censurerad. :-)
Jag har även mailat Navionics utan att få svar.

Jag är numera helt övertygad om att det är ett systemfel hos Navionics vi har att göra med, varför?
1) Det finns flera 10-tals fel av samma typ bara mellan Vaxholm och Stockholms centrum.
2) På översiktskort nr. 71(i papper) Simpnäsklubb - Landsort i skala 1:200 000 är de tre grunden utanför Bosön/Lidingö i Stockholm tydligt markerade med mörkblå färg.
3) Alla andra 0-3 m grund jag kollat på översiktskortet är också korrekt mörkblåmarkerade.
4) Felet uppträder slumpmässigt, vissa grund är korrekt markerade medan andra grund på samma kartbild visas med för stort djup.
5) På samma kartbild visas en prick, men inte pricken på motsatta sidan.
6) Felen verkar finnas över hela Sverige, det har jag googlat, men ännu inte kollat själv.

Jag trot inte vi användare kan göra något just nu för att hjälpa Navionics att rätta till den stora mängd fel det verkar röra sig om, systemfelet måste först rättas till.
När systemfelen är åtgärdade kommer det säkert ändå att finnas enstaka fel kvar (det är mänskligt), dessa och andra fel bör de som ev. använder Navionics rapportera direkt.

Fel som inte är systematiska bör rapporteras in löpande, dvs. sådan information som saknas eller presenteras felaktigt oberoende av vilken zoomnivå som används.

Som användare av Navionics sjökort gäller det att alltid använda kraftig inzoomning för att inte få fel djupinformation eller missa annan viktig info. All information finns, den visas bara fel eller inte alls i mera utzoomadt läge.
Förslaget tidigare i tråden att dela på skärmen fungerar bra om man har en lite större plotter. På en mindre plotter får man växla mellan inzoomning och utzoomning så ofta man bedömer att det behövs.
Parallell navigering på papperskort är en annan lösning.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av sator » mån 17 feb 2014, 22:57

Släpper Navionics fråga om agerande på FB med en avslutande kommentar.

Om man har en så öppen kommunikationsplattform som FB nu är. Så bör man
ha en väl genomtänkt strategi hur den ska hanteras. Man kan inte räkna med att
allt är sol och gröna skogar. där man lägger glada tillrop om de egna produkternas
förträfflighet utan respons. Så väl god som dålig återkoppling. Sällan är väl missnöjda
kunder glada?
Det svåra är naturligtvis att bemöta negativ kritik från besvikna kunder på rätt sätt.
( för vem har väl för avsikt att bli besviken på en tjänst eller produkt som man investerat i?)
I en sådan öppen miljö som sociala medier nu är. Så går det inte bara att agera genom att bara
plocka bort besvärande inlägg eller ärenden. Det kommer genast ut. Oavsett om det ibland kan vara
berättigat. Naturligtvis ska man ta bort rent ohyfsade inlägg o dyl. Men, vid viss gräns så skadar man
sig själv mer än vad det gör nytta. Agerar man rätt och konstruktivt, så höjer man varumärket som
pålitligt. Snarare än sänker. Sociala medier kan, om man gör rätt. Öka kundvärdet och närvaron
på marknaden. Att besluta på kafferasten " hey! Vi skaffar ett FB konto" är väl sådär...

Jag blev faktiskt lite upprörd :D Att Mackey blev blockad på ett antal raka frågor. Men
minst lika mycket på deras egna dumhet genom agerandet. Tar man bort en kommentar eller
inlägg. Så bör man lämna en notis om varför. Precis som man gör här! Att lämna tomt och låtsas
som ingen ting har hänt. Är väldigt dumt i dagens samhälle. Tar kortare tid än två röda sekunder
innan "alla" vet.

Nu ska det ges kred. till Navionics för att de, efter förmodligen lite vånda. Svarade så rakt och
politiskt korrekt man kan förvänta sig. Förmodligen efter att de insett sitt misstag.

Det man kan göra som kund i det långa loppet. Är att om man tror/ vet, ( per emperi som moderatorn bruka säga)
att något annat alternativ är bättre/prisvärt. Ja då byter man. Så fungerar marknaden helt enkelt.

Ja, det är skillnad på yttrandefrihet och yttranderätt.
Som avslut så då frågar jag moderatorn vad det är för skillnad att diskutera Navionics agerande
gentemot (om jag inte minns fel) HR agerande i det berömda fallet med 1st reklamerad båt som gick
till rätten? Det diskuterades vilt på Sailguide?

Hur som helst! Snart är det vår! :)

Skriv svar