Provet för Förarintyget

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Cassie
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 22 jun 2013, 15:00

Provet för Förarintyget

Inlägg av Cassie » lör 09 nov 2013, 17:53

Det börjar dra ihop sig till skrivande av prov för Förarintyget, det är förstås liter spännande men det ska nog gå bra. Jag har dock en fundering som jag delar med alla mina kurskamrater. Varför får man inte ha miniräknare? Jag vet hur man ställer upp uträkningarna för fart, tid och distans men jag erkänner att jag inte är någon stjärna på huvudräkning. Det sägs att man bara ska behöva göra hyfsade uppskattningar men varför har då alla övningar uträkningar med ett helt knippe decimaler. Jag accepterar förstås faktum men jag är nyfiken på orsaken. Nån här som kan svara så får jag en sak mindre att fundera på :D
// Landkrabban (som sakta men säkert börjar skaffa sig lite sjövett)

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Provet för Förarintyget

Inlägg av Nils_D » sön 10 nov 2013, 09:55

Hur de som utvecklat och är ansvariga för testet tänkt vet jag inte. Men en generell anledning till att man inte vill att studenter eller elever skall använda miniräknare utan räkna med bara papper och penna ligger nära det du själv nämner, nämligen att göra hyfsade uppskattningar. Eller kanske snarare göra rimlighetsbedömningar. Det finns en hel del vetenskapligt stöd för att om man har erfarenhet av många konkreta exempel så bygger man upp en erfarenhetsbank som gör att man snabbt, och i någon mening utan att egentligen tänka, bildar sig en intuitiv uppfattning om vad som är rätt eller rimligt.

Om man har byggt upp en sådan erfarenhetsbank så reagerar man intuitivt om man t.ex. matat in fel värden i sin miniräknare. Man kan t.ex. misstänka att en bidragande orsak till att många unga människor idag drar på sig rejäla skulder för sms-lån och liknande är att de aldrig räknat tillräckligt mycket med papper och penna för att intutivt "känna" hur mycket det där snabba lånet eller det där häftiga mobilabonnemanget faktiskt kommer att kosta dem.

På sjön kan detta faktiskt spela en roll, om du t.ex. får en galen kursangivelse av din kompis som navigerar, eller för att elektroniken får frispel, så kommer du att reagera och ifrågasätta.

Nu vill jag inte på något sätt hävda att de som konstruerat testet och examinationskraven är insatta i modern kognitionsveteskaplig forskning, så det här är inget förslag till varför testkraven ser ut som de gör, utan bara ett förslag till förklaring till varför det faktiskt kan vara bra att de ser ut som de gör. Och kanske ger dig en sak mindre att fundera över, även om det inte ger vare sig mig eller dig någon förklaring till varför du skall ge en massa decimaler i dina svar :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Provet för Förarintyget

Inlägg av Anders S » sön 10 nov 2013, 19:11

Jag vet heller inte vilka knepiga beräkningar som görs på förarintyget ? Visst lät det drygt, men det handlar väl bara om hastighet, tid, och för kurser att att lägga till och dra ifrån variation och deviation ? Jag tror till och med att deviation är lätt överkurs.

Att göra enkla beräkningar på fri hand är ju en sak, men papper och penna är inte dumt. Framförallt har man då en chans att dubbelkolla beräkningarna som gjorts efterhand. Med anteckningsblock och penna får man dokumentation som gör det möjligt att verifiera att man räknat rätt (eller fel) när man inte ser en fyr då man väntar sig att göra det. Då kan man dessutom fundera på om huvudräkning är så mycket bättre och minräknaren har förmodligen inget minne för vilka beräkningar som gjorts och vilka värden som använts.
Anders S

Cassie
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 22 jun 2013, 15:00

Re: Provet för Förarintyget

Inlägg av Cassie » tor 14 nov 2013, 19:46

Det visade sig att jag funderat i onödan då provet var upplagt på ett annat sätt än övningsuppgifterna. I provet låg fokus på att kunna göra beräkningarna för tid, distans och fart på rätt sätt men med så "enkla siffror" att huvudräkning med papper och penna räckte utmärkt.

Landkrabban (fast nu med Förarintyg)

Skriv svar