0,2 promille "baksäteschauffören"

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Anders S » ons 22 aug 2012, 20:59

S-B A-son skrev:
Anders S skrev: ... Men vi som begriper, vi begriper ju att det inte finns särskilt stora möjligheter för polis eller KBV att göra nykterhetskontroller i vikar och fjärdar, bara man inte ligger vid bryggorna vid de vanligare vattenhålen eller kör i dessas närhet.
Naturligtvis kan man vara pragmatiskt lagd och tycka som du att lagens syfte ju är gott och mot bakgrund av de bristande möjligheterna till kontroll därför tycka att den (lagen) med alla sina fel och brister ändå är OK.

Men det är ju där någonstans det blir fel Anders S! Nog måste man ha större krav än så!

Polisen är inte en faktor att räkna med vid nykterhetskontroller, de har så ytterligt få båtar att röra sig med, men KBV har ca 150 båtar, stora och små, runt Sveriges kust. KBV har inte gjort sig kända för något filantropiskt "förnuftsmässigt" överseende med lagbrott. Om man säger så!
KBV på väg att lägga till vid L Rävholmen.jpg
Lagen är och förblir ett stolleprov även om dess syfte möjligtvis är gott!

mvh Sven-Barry

Jag tycker alls icke att lagen är riktigt bra, jag heller. Jag har inget emot att man ställer krav på nykterhet (vem har det?) men samma krav skall gälla alla och på samma sätt. Dessutom kriminaliserar man ett beteende som inte kan styrkas att vara riskökande och man ger avsevärda befogenheter till myndigheterna avseende intrång i den privata sfären. Husrannsakan och kroppsvisitation är allvarliga grejor.

Men; de som påstår att lagen hindrar ett människovärdigt liv och tar bort nöjet för alla som vill "vara som folk på sjön" - vad det nu kan betyda) är ju lika fel på det, de också. Jag är rätt principiell och menar inte att man skall strunta i lagar, mer då att man skall arbeta för att förändra dem. I det här fallet kan jag ju i så fall bara arbeta för att lagen skall gälla lika för alla eller inte alls, annars handlar det ju bara om att flytta gränsen för var man bryr sig bort från den egna intressesfären.
Anders S

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av coppertail » ons 22 aug 2012, 22:20

callisto skrev:Ack - vanligt folk lever ombord under delar av säsongen - vi äter, dricker och skiter.
Nu detaljstyrs dryck och skit - återstår väl att få central kontroll över matintaget :-)

Avseende 0,2 blev kontroll-Sverige tuffast av alla närliggande nationer.
Ingen samordning med någon av våra grannländer, ingen harmoni med STCW, utan en helt egen juridisk lösning.

Segling är en hobby som oftast innebär att sätta egen bekvämlighet och egoism åt sidan.
Att få leva fritt och lite obekvämt ger avkoppling inför resten av året.
0,2 regeln är tyvärr en annan och mer trist typ av obekvämlighet.
Hur får du ihop svensk nationell sjöfyllerilagstiftning med den internationella konventionen om standarder för utbildning av sjöfolk??

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av callisto » tor 23 aug 2012, 06:20

Exakt Coppertail - skarpsynt ..det får vi inte ihop.
Inte lagstiftaren heller :?

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av callisto » tor 23 aug 2012, 06:25

Glömde länken. Vill minnas att jag haft med den tidigare i denna vindlande tråd.
Ett sneglande på hur Danmark hade varit att föredra. Den här lagen är ett populistiskt hafsverk.
http://www.imo.org/ourwork/humanelement ... abuse.aspx
Satsa på utbildning och information istället för att överdriva farorna.

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av coppertail » tor 23 aug 2012, 13:43

STCW konventionen reglerar hur medlemsstaterna bör utbilda sitt sjöfolk.
Någon lagstiftning är det inte.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Anders S » tor 23 aug 2012, 15:21

coppertail skrev:STCW konventionen reglerar hur medlemsstaterna bör utbilda sitt sjöfolk.
Någon lagstiftning är det inte.
Ndej, verkligen inte. Däremot kan det upphöjas till lag om man vill nationellt. Behöver det påpekas att även fartyg längre än 10 meter (handelsfartyg, färjor etc) nu omfattas av sjölagens striktare alkoholbestämmelser. Om man nu skulle få för sig att på svenskt fartyg dyka upp lätt blagad till vakten, enligt något 0,5-resonerande.

Min kritik mot lagstiftningen är inte grundad på att det är OK att vara berusad (i lagens mening) då man framför sin båt. Möjligen skulle det vara befogat att ge en större marginal till vad som anses kriminellt i en fritidsbåt och definitivt en striktare ram för när man får göra en kontroll, men någonstans måste ju både alkohol- och storleksgränsen dras. En ännu odiskuterad vinkling är ju att det faktiskt förekommer yrkestrafik i båtar mindre än 10 meter och 15 knop, till exempel http://www.zitabatarna.com/zita3.html
Anders S

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av coppertail » tor 23 aug 2012, 15:57

Kustbevakningen får borda alla typer av handelsfartyg för bemannings och behörighetskontroll.
Under ett sådant besök har de nog inget problem att skaffa sig "skälig misstanke" om befälhavaren inte blåser frivilligt.

Det finns så fantastiskt mycket att inspektera på ett yrkesfartyg att detta knappast gör till eller från.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Maxi33 » tor 23 aug 2012, 16:20

Nu börjar du slira en del i tankarna, Anders S, i dina senaste inlägg.

Du skriver helt riktigt att en lag som ska kunna respekteras måste gälla lika för alla, men senare också att "man måste dra gränsen någonstans" med syfte på tio meter och femton knop ihop med alkoholhalten.
Fel! Man "måste" inte alls blanda in storlek och fart i frågan om vad som är straffbar alkoholhalt i blodet, för då blir lagen distinkt olika för folk beroende på vad de har för båt. Det funkade fint med lagen som den var förr, med samma gräns för alla oavsett om det hänt något, och annars med prövning från fall till fall.

Och det märks att alla (utom jag...?) har svårt att hålla isär de två begreppen att ha mer än 0,2 promille och att vara full - det är tydligt att en del definierar "att vara full" som allt över 0,2 promille. Men då bara om båten är över tio meter...eller?
Annars är man ju inte full förrän över en promille, eller?

Din fundering om att jag med min lilla båt ändå skulle behöva blåsa ifall KBV eller polis ändå är ombord är en situation som inte har ett dugg med sållningsprov att göra - är de ombord för att det hänt något misstänkt ("...den här sortens körning...") är vi i ett annat läge, men det var just vad jag har för handlingsutrymme inför ett sållningsprov jag funderade över.

Och till slut, mig veterligen är det ingen som har sagt att de nu inte har ett människovärdigt liv utan nöje av båtlivet, sådana dramatiseringar bara späder på fördomar och stöder de som vill lagstifta allt hårdare.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Anders S » tor 23 aug 2012, 17:21

Maxi33 skrev:Nu börjar du slira en del i tankarna, Anders S, i dina senaste inlägg.

Du skriver helt riktigt att en lag som ska kunna respekteras måste gälla lika för alla, men senare också att "man måste dra gränsen någonstans" med syfte på tio meter och femton knop ihop med alkoholhalten.
Fel! Man "måste" inte alls blanda in storlek och fart i frågan om vad som är straffbar alkoholhalt i blodet, för då blir lagen distinkt olika för folk beroende på vad de har för båt. Det funkade fint med lagen som den var förr, med samma gräns för alla oavsett om det hänt något, och annars med prövning från fall till fall.

Och det märks att alla (utom jag...?) har svårt att hålla isär de två begreppen att ha mer än 0,2 promille och att vara full - det är tydligt att en del definierar "att vara full" som allt över 0,2 promille. Men då bara om båten är över tio meter...eller?
Annars är man ju inte full förrän över en promille, eller?

Din fundering om att jag med min lilla båt ändå skulle behöva blåsa ifall KBV eller polis ändå är ombord är en situation som inte har ett dugg med sållningsprov att göra - är de ombord för att det hänt något misstänkt ("...den här sortens körning...") är vi i ett annat läge, men det var just vad jag har för handlingsutrymme inför ett sållningsprov jag funderade över.

Och till slut, mig veterligen är det ingen som har sagt att de nu inte har ett människovärdigt liv utan nöje av båtlivet, sådana dramatiseringar bara späder på fördomar och stöder de som vill lagstifta allt hårdare.

MVH
Håkan
Jag, slirig? Kan jag aldri-hig tänka mig...

Det är rätt svårt att subjektivt bedöma fyllnadsgrad, vilket ju är det goda, rättvisa skälet att ha en fix gräns. Och har man det, så får man ta till. Det är den enda motiveringen till 0,2 (som i praktiken betyder "helt nykter") och sedan 15 knop (som i praktiken betyder "snabb motorbåt"). Väljer man Callistovägen och sätter en generösare siffra kommer den att slå fel emellanåt, väljer man "så det märks"-vägen blir det godtycke.

Vad gäller din fråga om sållningsprov, så är det oomtvistat så att den rätten skall inte gälla dig, i din båt. Kan det då tänkas att du ändå, sas "av misstag" blir ombedd att blåsa, så får du artigt stå på dig och hänvisa till att din båt är mindre än gränsen. Är de av någon anledning sugna på att få en blåsning (eller ge dig en, kanske) kommer polisen eller kustbevakaren antagligen att hävda att ditt beteende var sådant att det fanns skälig misstanke, sådant brukar de kunna få till, de små fulingarna. Möjligen kan rättsfallet med den onyktre i den lilla båten, som slapp ansvar pga liten båt vara något att ta upp i en gränsfallssituation med en olämplig utveckling. ( https://lagen.nu/dom/rh/2012:15 ) Den domen kan ha en viss ledning avseende när man är lagligt full i små båtar.

Sedan, om du läser, så har det varit ett par inlägg om "tjyvsamhället som tar rätten att bestämma själv från hederlig båtåkare" redan. För den som lägger de aspekterna på saken hänvisar jag till att ur en sorts ytterligt frihetligt perspektiv, så har individen fortfarande det yttersta ansvaret för vad denne tar sig till. Risken att drabbas, om man nu inte kör så att "det märks" är ju dessutom minimal.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av S-B A-son » tor 23 aug 2012, 19:09

Verje år tillkommer ca 200 nya lagar. (Källa riksdagen.se).

En av de senaste (juli 2011, jaja) lagarna är den s.k. nedskräpningslagen, dvs den lag som gen en polisman rätt att på plats bötfälla en individ för nedskräpning. Där har lagstiftaren gjort undantag för cigarettfimpar. Det är ju begripligt naturligtvis, hur skulle det annars se ut om det vore kriminellt att kasta en miljon (Håll Sverige Rents skattning av antalet ) fimpar på gator och torg?

Men alla individer är dock lika inför skräplagen. Man har inte gjort undantag om man exempelvis har flätade läderskor, eller gympadojor. Inte ens individer som på sina fötter bär sandaler med spännen på läderremmar är undantagna från skräplagens långa arm. Och inte ens om man bara har en liten billig bil, eller bara busskort, undantas man från ansvar för sitt skräpslängande. Märkligt va?

Kanske skall man vara glad att 0,2 promillelagen inte gör skillnad på olika sorters alkohol som orsakat promilleutslaget? Men vore det inte ändå på sin plats att bötfälla hårdare om 0,2-fyllot druckit dyr sprit? Folklig Explorer och cola eller bag-in-box-vin borde väl vara undantagna från fyllerismen?

Eller hur?

mvh Sven-Barry

PS. Vissa inslag i mitt inlägg kan uppfattas som gravt sarkastiska eller vanvettigt ironiska. Tyvärr har de tung verklighetsanknytning. DS.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Anders S » tor 23 aug 2012, 21:32

S-B A-son skrev:... Man har inte gjort undantag om man exempelvis har flätade läderskor, eller gympadojor. Inte ens individer som på sina fötter bär sandaler med spännen på läderremmar är undantagna från skräplagens långa arm...
Hur är det med båtskor ?

Ironi och sarkasm biter desto bättre med verklighetsanknytning.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av AndersGustafsson » fre 24 aug 2012, 09:19

Där har lagstiftaren gjort undantag för cigarettfimpar.
Det var det dummaste jag hört! Hur har det blivit så? Länk?
/Anders G

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av S-B A-son » fre 24 aug 2012, 14:51

AndersGustafsson skrev:
Där har lagstiftaren gjort undantag för cigarettfimpar.
Det var det dummaste jag hört! Hur har det blivit så? Länk?
Regeringens proposition; Prop. 2010/11:125 finns att läsa på denna sida: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... g_GY03125/ Propositionen ligger till grund för lagen och såvitt jag förstår blev denna antagen att gälla från den 1'a juli 2011 som tillägg till miljöbalken, möjligtvis med något undantag.

Citaten nedan finns på sidan 21 i PDF-dokumentet.
Lagrådet skrev: Lagrådet framhöll att man, i likhet med Rikspolisstyrelsen, ansåg att sådana bagatellartade handlingar som att kasta bort en enstaka bussbiljett eller cigarrettfimp eller liknande i regel måste falla utanför det straffbara området.
Lagrådet skrev: Bedömningen av om en gärning är straffbar eller inte ska göras utifrån vars och ens ansvar. Frågan om en gärning ska bedömas som ringa och därmed straffri måste vidare göras utifrån gärningens förhållande till den aktuella straffbestämmelsens skyddssyfte. Att skräpa ned på en plats som är föremål för kollektiv nedskräpning innebär typiskt sett en större skada än om nedskräpningen sker på en avlägsen och undanskymd plats och medför att nedskräpningsbestämmelsens skyddssyfte motverkas i en hög-re grad än under andra förhållanden.
Dvs om man slänger en fimp där ingen annan slängt en fimp går man fri, men om man slänger en fimp där någon redan slängt en fimp, exempelvis vid en överfull publik askkopp, kan man bli föremål för ett bötesföreläggande om 800 kr. Om man däremot slänger en enstaka ölburk på en undanskymd plats där ingen annan redan slängt en burk går man fri. Jag får då uppfattningen att myndigheten anser det vara OK att slänga burken på stranden vid en undanskymd havsvik. Alltså alldeles tvärt emot vad jag själv tycker. Mitt eget rättsmedvetande går alltså stick i stäv med lagen. Jag tillhör den generation som inte slänger något skräp någonsin någonstans, inte ens en sketen fimp där ingen annan slängt en fimp! (Om jag nu hade varit slav under lasten rökning)

Jag är tråkigt nog på god väg att helt tappa respekten för de myndigheter som stiftar våra lagar eller i vissa fall den totala bristen på tillämpliga lagar. Exemplen på stolleprov har helt enkelt blivit för stort. Och det gäller verkligen inte bara bajslagen och 0.2 promillelagen för båtar över en viss längd och fartområde. Därmed inte sagt att jag tillhör dem som inte avser att följa våra lagar.

Dithän har det ännu inte gått!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av AndersGustafsson » sön 26 aug 2012, 10:28

ag tillhör den generation som inte slänger något skräp någonsin någonstan
Jag med. Tack för citaten. Vi må ha olika åsikt om "bajslagen" med på denna punkt är vi överens :)

http://www.usnews.com/usnews/news/artic ... litter.htm
/Anders G


Skriv svar