0,2 promille "baksäteschauffören"

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Ridax » mån 20 aug 2012, 13:32

Anders S skrev:Som reflektion till Ridax: För ett par somrar sedan låg vi i i en känd naturhamn utanför Hamburgsund. Vi låg för ankar, många andra också. Vinden ökade till runt 17 m/s eller så, och (föga överraskande) valde många ankarliggare att lämna sin ankarplats för att gå (troligtvis) in i Hamburgsund för bättre vindlä.
Jag förstår att förhållanden kan förändras och även att det kan komma överraskande. Det är bland annat med detta i åtanke som jag väl anser att det kan vara vettigt att planera båtfärden, hamnplatserna och alkoholintag på ett sådant sätt att kombinationen fungerar (dvs en säker gästhamnsplats om man planerar generellt alkoholintag för besättningen och om man är på en plats som inte är fullt lika säker och där risken för oväntade överraskningar är större, så får man se till att kompetent personal håller sig nykter). Jag hade ju ändå inte velat framföra båten i 17 m/s på natten med väsentlig del av besättningen onykter. Precis som du skrev tidigare, så har man ju inför alkoholintag på land fått planera sitt bilkörande och på samma sätt kan man planera det mesta med alkoholintag till sjöss. Om sedan något absolut extraordinärt händer så har ju lagen (eller tillämpningen av lagen) i viss mån varit överseende med överträdelser.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Anders S » mån 20 aug 2012, 13:37

callisto skrev:Befarar tyvärr att det inte dröjer särskilt länge i detta avlånga land innan det går ett steg till och 0,5 blir 0,2 för alla båttyper snarare än en återgång till 0,5.
Utbildningskrav, flytväst/livsele-lag eller bara en förordning som bultade fast en fotstege på landets nytillverkade ekor i insjöarna hade hjälpt rikets innevånare betydligt mer än att dra åt promillegränsen.
Det finns ingenting som hindrar Polis eller KBV från att göra nämnd kontroll i Hamburgsund som Anders S. tar upp som exempel.
Enklare regler och större tolerans ger bättre efterföljande och acceptans av allmänheten.
Jo, det finns. Det kallas omdöme och billighet, och utan det slutar det mesta i myndighetsutövning att fungera.

Det är en självmotsägelse att påstå att en regel som accepteras och gillas av flertalet inte har acceptans av allmänheten. Alkohollagstiftningen till sjöss verkar ha ungefär 80 % gillande bland befolkningen.
Att det sedan finns en grupp båtåkare som anser att det är deras rätt att själva bestämma över sitt alkoholintag i samband med att de kör båt är ju inte direkt överraskande. Varje inskränkande lag har den effekten, nu rasar världen samman och blir aldrig densamma.

Då föreslår jag att envar bedömer själv om man skall (likt toalagen) inse att det finns tillfällen då lagen är befogad och sedan agera på det personliga planet för att minimera lagens dåliga effekter och säkerställa dess goda effekter.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Anders S » mån 20 aug 2012, 13:46

Ridax skrev:
Anders S skrev:Som reflektion till Ridax: För ett par somrar sedan låg vi i i en känd naturhamn utanför Hamburgsund. Vi låg för ankar, många andra också. Vinden ökade till runt 17 m/s eller så, och (föga överraskande) valde många ankarliggare att lämna sin ankarplats för att gå (troligtvis) in i Hamburgsund för bättre vindlä.
Jag förstår att förhållanden kan förändras och även att det kan komma överraskande. Det är bland annat med detta i åtanke som jag väl anser att det kan vara vettigt att planera båtfärden, hamnplatserna och alkoholintag på ett sådant sätt att kombinationen fungerar (dvs en säker gästhamnsplats om man planerar generellt alkoholintag för besättningen och om man är på en plats som inte är fullt lika säker och där risken för oväntade överraskningar är större, så får man se till att kompetent personal håller sig nykter). Jag hade ju ändå inte velat framföra båten i 17 m/s på natten med väsentlig del av besättningen onykter. Precis som du skrev tidigare, så har man ju inför alkoholintag på land fått planera sitt bilkörande och på samma sätt kan man planera det mesta med alkoholintag till sjöss. Om sedan något absolut extraordinärt händer så har ju lagen (eller tillämpningen av lagen) i viss mån varit överseende med överträdelser.
Det finns en del tillämpningsproblem i det här regelverket, så är det. Det är till exempelvis helt uppenbart anpassat efter att avsikten är att övervaka motorbåtar som framförs där det finns en del trafik, typ sjökrogarna och de frekventerade fyllehamnarna (smögen, tanum, Grebbestad och varhelst seglartåget drar fram).. Jag kan därför inte riktigt se framför mig att det kommer att bli visitationer i hamnarna då Ridax, Callisto och Anders S kommer in för att bunkra, eller masskontroller i hamnarna då SMHI återigen (miss)lyckats med att släppa väder. Jag menade nog mest med mitt exempel att det kunde tänkas att det fanns de av båtarna som kunde varit över 0.2, eftersom det krävs rätt litet för att hamna där.

Men skulle KBV få tillgång och personal till tusentals båtar, alla med alkokontroll som huvuduppgift, så kan man ju börja fundera. Men det är det som behövs i så fall. Inte lagstiftning, för den fanns i alla fall tidigare, men inte lika sträng och distinkt.
Anders S

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av callisto » mån 20 aug 2012, 13:51

Parallellen som görs till färd med bil är helt skev.
Det är ju inte motsvarande ”bilkörning” som är svårt med båt.
Det är sjövana - bedömning av sjö och väder som är viktigt.

Den rena körningen – i synnerhet motorbåtar – har en annan karaktär än bil.
Marginalerna är mycket större än på en väg. Hastigheten är begränsad i trånga sund.
Villkoren för framförandet är annorlunda på sjön. Därför bör även promillegränsen vara i proportion till det.

Den som druckit en pilsner på frivakten eller på sjökrogen kan inte ta bussen hem utan behöver lösa sin situation på plats.
För hemfärden med egen båt har hittills gällt att ingen får dricka sig oförmögen att säkert fylla sin funktion ombord.
Regeln har hittills uppfyllt de legala behoven och polisen har koncentrerat sig på överträdelser som fortkörning och dåligt sjömanskap.
Proportionalitet ger respekt för lag och ordning. Det här leder bara till löje och dålig efterlevnad.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Ridax » mån 20 aug 2012, 14:50

callisto skrev:Parallellen som görs till färd med bil är helt skev.
Det är ju inte motsvarande ”bilkörning” som är svårt med båt.
Det är sjövana - bedömning av sjö och väder som är viktigt.
Men nu var det inte svårighetsgraden med bilkörning resp. båtkörning som du kommenterade. Du skrev inte i ditt inlägg att "köra båt är så löjligt enkelt att det kan jag göra med 0,8 promille i blodet". Istället skrev du "...under ansvar kunna ta en nubbe till sillen utan oro för vindkantring e.dy....". Frågeställningen har hela tiden varit hur du skall kunna ta en nubbe och ändå åtgärda ett akut läge vid t.ex. en vindkantring.

I det perspektivet så är det ingen som helst konst och helt relevant att jämföra båtkörningen med bilkörningen. I båda fallen kan man tänka sig situationer där "nöden har ingen lag" och det var dessa situationer du diskuterade och jag kommenterade.

Att du sedan inte kan hänga med i din egen argumentation är inte så konstigt, för så bra är den ju inte... :mrgreen:

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Maxi33 » mån 20 aug 2012, 16:06

Det har nu blivit helt omöjligt för mig att vänta längre med att tacka er alla för denna tråd.
Hade ingen aning att det fanns så många stollar på Sailguide.

Mer!

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Anders S » mån 20 aug 2012, 16:39

Maxi33 skrev:Det har nu blivit helt omöjligt för mig att vänta längre med att tacka er alla för denna tråd.
Hade ingen aning att det fanns så många stollar på Sailguide.

Mer!

MVH
Håkan
Tacka inte. Bjud igen! :mrgreen:
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Maxi33 » mån 20 aug 2012, 16:56

Bjuder gärna igen, Anders S, och igen och igen och...

Men angående just denna fråga är det en del stollar som håller igång på också grannplanket upa och alla är inbjudna dit.
Det skrivs en del kul där med, och faktiskt en del tänkvärt också.

Och nya lagen är bedrövlig på alla sätt.

MVH
Håkan
En expert i mängden

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av callisto » mån 20 aug 2012, 17:21

Då gör vi det lite enklare så att alla hänger med :

1. båtkörning är inte bilkörning. Lagen behöver ha proportionalitet till hur verkligheten ser ut.
2. en förändring från 0,5 till 0,2 får fler att utse fyllechaffisar därför att gränsen ligger så nära noll att den är svår för skepparen och besättningen att förena med normalt båtliv på semestern.
3. fler fyllechaffisar och överfulla paragrafbåtar från puben minskar sjösäkerheten och lagändringen förfelar sitt syfte.
4. oklarheterna i Sverige avseende behörighetsnivåerna för kompetens gör fyllechaffisen till en bedömningssport.
5. bedömning från fall till fall förorsakar rättsosäkerhet.

Dessutom. Att hoppas på att långa segelbåtar klarar sig pga hygglighet är en övergående fas kopplat till myndigheternas resurser - var så säker.
Svensken löser antagligen det här på sedvanligt sätt genom smyg-pilsner i vikarna.
Men när tusse och nisse kobra inte fångar några snabba båtar i sundet längre vad tror forumet att han kommer på då för att behålla budgeten genom att visa resultat . ?

Skrota svensk-tramsig 0,2 och tillämpa STCW enligt 0,5 enligt tidigare.
Lika för alla.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Maxi33 » mån 20 aug 2012, 17:30

När jag nu ändå är igång, callisto, den där 0,5 promillegränsen som nu nämnts flera gånger, finns den som en del i svensk lagstiftning?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Ridax » mån 20 aug 2012, 17:41

callisto skrev:2. en förändring från 0,5 till 0,2 får fler att utse fyllechaffisar därför att gränsen ligger så nära noll att den är svår för skepparen och besättningen att förena med normalt båtliv på semestern.
Tänk att "normalt båtliv" för så många kräver att man har 0,5 promille i kroppen... För mig är normalt båtliv sol, segling och bad... framförallt segling. Om nu sill och nubbe är det viktigaste som finns med normalt båtliv så kan man ju göra som min kusin föreslog och krypa under köksbordet där hemma och låtsas att man är på båten. Ungefär lika bekvämt och fritt fram för alla "normala båtlivsmänniskor" att ta hur mycket nubbe som helst och ingen risk för vindkantring heller.
3. fler fyllechaffisar och överfulla paragrafbåtar från puben minskar sjösäkerheten och lagändringen förfelar sitt syfte.
Det förutsätter ju att alla uppför sig som du antar och utser fyllechaffisar. Det förutsätter ju också att fyllechaffisarna är riskablare för andras säkerhet, vilket inte är säkert, även om de är inkompetenta. De kan ju krypa fram i 2 knop med båten som normalt gör 25 knop och visserligen framföra båten helt inkompetent men tämligen ofarligt för sin omgivning.

Jag skulle bra mycket hellre möta en nykter, försiktig men inkompetent fyllechaffis ute på havet än dig med 0,5 promille i blodet. Du verkar ju så totalt självsäker på din duglighet med alkohol i kroppen, så du är den jag absolut minst skulle vilja möta till sjöss om du hade alkohol i kroppen. De självsäkra personerna är de farligaste...

Sedan blir det väl allmänt kännt att fyllechaffis inte blir någon 100%-lösning, så det kanske inte blir så vanligt med fyllechaffisar som du tror.
Men när tusse och nisse kobra inte fångar några snabba båtar i sundet längre vad tror forumet att han kommer på då för att behålla budgeten genom att visa resultat . ?
När det slutar hända olyckor relaterade till alkohol till sjöss, så tror jag att både myndighet och lagstiftare kommer att vara nöjda utan att för den skull behöva hitta nya jaktmarker.

Däremot håller jag med en del av er andra att det är märkligt att det är olika regler för båtar över och under 10m. Åtminstone snabbgående båtar under 10m borde också ha en 0,2 promille gräns. :mrgreen:
Senast redigerad av 1 Ridax, redigerad totalt 0 gånger.

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av callisto » mån 20 aug 2012, 17:46

Jomenvisst - lagen är en äkta "svensk" kompromisslösning som bara rör till det.
Små och långsamma båtar kvarligger på 0,5 och större snabba hamnade på 0,2.
Ser vi oss omkring så finner vi följande regler:
I Danmark är promillegränsen 0,5 promille för yrkessjöfarten och fritidsbåtar med behörighetskrav.
I Finland är promillegränsen 1,0.
I Baltikum ligger den på 0,8.
I Norge 0,8 promille för fartyg under 15 meters längd och 0,2 promille över 15 meter.

Vi har alltså gått mycket längre än våra nordiska grannar.
Anser det rimligt att begära att lagar som stiftas löser ett verkligt och bevisat problem. Det räcker inte med allmänt tyckande för att inkräkta på människors personliga frihet.
En harmonisering av reglerna mellan framför allt Norge, Danmark, Finland och Sverige hade varit önskvärd eftersom mängder av fritidsbåtar rör sig mellan dessa länder.
Riv upp - gör om - och släpp inte in landkrabbor i utredningen som tror att cykel, bil och båt är samma sak.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Maxi33 » mån 20 aug 2012, 17:56

Igen, callisto, vilken svensk lagtext nämner 0,5 promille?

De enda gränser jag minns mig ha sett är 1 promille som gräns för straffbarhet för grov sjöfylla för alla, även om ingen olycka hänt. helt acceptabelt och lika lag för alla.
Och så den nya gränsen 0,2 promille som är straffbar för alla att överskrida oavsett om något hänt eller inte - men bara för de med båtar över tio meter eller femton knop.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Anders S » mån 20 aug 2012, 17:58

Ridax skrev:
Däremot håller jag med en del av er andra att det är märkligt att det är olika regler för båtar över och under 10m. Åtminstone snabbgående båtar under 10m borde också ha en 0,2 promille gräns. :mrgreen:
Det borde väl vara helt klart att båtar över 15 knop ("snabba båtar" omfattas av den här bestämmelsen. Eller?
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Ridax » mån 20 aug 2012, 18:06

Anders S skrev:Det borde väl vara helt klart att båtar över 15 knop ("snabba båtar" omfattas av den här bestämmelsen. Eller?
Jo just det ja... råkade läsa ett gammalt inlägg av dig i en tidigare tråd :twisted: Jamen, då är ju lagen i det närmaste perfekt... fast för min del hade det faktiskt räckt med snabbgående båtar över 15 knop. Över eller under 10m tycker jag inte spelar någon större roll och skulle man haft någon storleksgräns så borde man ha använt den vedertagna 12x4m. Men för egen del spelar det ingen roll, då alkoholen inte är något inslag i mitt båtliv. Jag är ute med barnen och seglar och njuter av det.

Skriv svar