0,2 promille "baksäteschauffören"

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av callisto » lör 18 aug 2012, 10:58

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/atala ... 431536.svd
Hur är det med tolkningen här egentligen.
Blir en nykter säsong för alla skeppare om andra besättningsmedlemmar inte accepteras som rorsmän.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 834
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Fredrik » lör 18 aug 2012, 14:27

Vad är problemet med att ge råd om hur båten ska hanteras vid en tilläggning? Är man ovan vid att köra en viss båt kan det vara lätt att ställa till det för sig om man t.ex. inte vet hur stor avdrift båten har. Det är dock inte olagligt att klanta sig och kan man få goda råd av en baksäteschaufför är det väl bara positivt. Alkohol påverkar omdömet och reaktionsförmågan, man får väl anta att den nyktre föraren har framfört båten med omdöme, att den fulle båtägaren vill hjälpa till när polisen kommer är inte så konstigt och jag tycker åtalet verkar underligt. Det måste ligga något mer bakom än vad som står i artikeln?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av MiniMe » sön 19 aug 2012, 08:33

jag är ingen jurist men tydligen ställer lagtexten till. För ett stort fartyg är befälhavare inte samma person som styr skeppet. Jag misstänker att lagtexten är därför anpassat så. I berört fall tolkades tydligen det som killen sade som kommando från "befälhavare" till styrmannen. Det blir spännande att se hur det utvecklar sig.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av callisto » sön 19 aug 2012, 08:45

Riv upp den här landkrabbetrams-lagen.
Det finns ett internationellt regelverk att tillämpa.
En båt är ingen bil.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 710
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Ridax » sön 19 aug 2012, 08:50

Att det skall vara så jobbigt att vara ute i båt utan att dricka alkohol? Lagen är väl ganska tydlig, den som uppfyller en viktig uppgift för sjösäkerheten ombord på båten skall vara nykter för att kunna fullgöra sina uppgifter. Om nu inte kvinnan ifråga är kompetent nog att kunna göra en så enkel sak som att lägga sig längsmed en annan båt (som säkerligen ockdå hade kompetent besättning och slltså kunde bistå från sin sida) så undrar man ju hur hon kan hantera andra situationer som kan uppstå tillfylles? Tillåt mig betvivla att kvinnan ifråga skulle ha hanterat angöringen till kaj om allt avlöpt normalt (utan föregående nykterhetskontroll), men det är ren spekulation. Oavsett så verkade inte kvinnan ha kunnat hantera båten helt själv.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 710
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Ridax » sön 19 aug 2012, 08:52

callisto skrev:Riv upp den här landkrabbetrams-lagen.
Det är väl just det faktum att det inte är en bil som lagen har tagit hänsyn till genom att även inkludera annan besättning i nykterhetskravet... Vad är problemet med att hålla sig nykter?

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av callisto » sön 19 aug 2012, 08:59

Ridax - vänligen läs artikeln.
Professorn i sjörätt Hugo Tiberg sågar den här lagen - den är för luddig.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 710
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Ridax » sön 19 aug 2012, 09:12

callisto skrev:Ridax - vänligen läs artikeln.
Professorn i sjörätt Hugo Tiberg sågar den här lagen - den är för luddig.
Jag har läst artikeln och professorn ifråga sa ingalunda något sådant. Tvärtom sa han att:

Hugo Tiberg, professor i sjörätt vid Stockholms universitet, menar att polisen kan ha tänkt rätt när de åtalar maken för sjöfylleri.

– Det avgörande enligt sjölagen är vem som är befälhavare. Hon kunde inte båten ordentligt och han sade något om hur hon skulle lägga till och det kan tyda på att han räknas som befälhavare, säger Tiberg till TT.


Sedan är ju inte professorer några orakler som alltid sitter inne med sanningen och som aldrig har fel. Har själv en professor i familjen så jag vet... :mrgreen: Man kan t.ex. undra vad han menar när han säger (om han nu verkligen har sagt det och det inte är sönderklippt):

– Tidigare skulle man bedöma vilken nykterhet som krävdes för varje särskild roll ombord och döma efter det. Nu har man fört över de regler som gäller på vägarna till sjön och så tror man att den som håller i ratten har ansvaret, säger han.

Vadå den som håller i ratten som har ansvaret? Det är väl just det som man INTE har tagit för givet i den nya sjölagen, utan även lagt nykterhetskrav på övrig besättning som också uppfyller viktiga funktioner för sjösäkerheten? Man kan undra hur herr professorn har tänkt här...

Antagligen så menar han med "man" allmänheten, dvs att allmänheten är dåligt informerade om den nya sjölagen och tror att enbart den som håller i ratten har nykterhetskrav.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Lasse L » sön 19 aug 2012, 11:08

En kommentar av Tiberg i slutet av programmet. http://www.tv4.se/nyheter/klipp/nyheter ... 2211320-lh

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 710
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Ridax » sön 19 aug 2012, 11:58

Lasse L skrev:En kommentar av Tiberg i slutet av programmet. http://www.tv4.se/nyheter/klipp/nyheter ... 2211320-lh
Barnen har tittat för mycket på OS så jag har inget bredband kvar att titta på video med.

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av callisto » sön 19 aug 2012, 12:32

Hugo Tiberg är en klok och erfaren sjörättsexpert.
Återställ till tidigare lagstiftning.
Lagen var entydig, gällde Alla flytetyg och stämde med internationell lag.
Det här är trams och förstör dessutom för hela skärgårds- och båtnäringen.

Mot vilken mätskala ska "väsentlig betydelse" mätas ?
Finns inga egentliga utbildningskrav på småbåtar i Sverige - bara rekommendationer.
Inga utbildningskrav = ingen måttstock annat än enskild tjänstemans subjektiva bedömning.

Det går heller inte att lagstifta bort otur eller klantighet .

Om skepparn varit tyst och inte uppvisat några kunskaper och frun så satt stäven i polisbåten så är det ett försäkringsärende inget lagbrott.
Om skepparn pladdrat råd och om så frun varit ärrad kunglig fartygschef men uppvisat ovana med just den aktuella båten blir det åtal pga nuvarande lag.
Skrota skräpet !

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 710
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Ridax » sön 19 aug 2012, 12:46

Kan du tydliggöra vad som var dina åsikter och vad som var Tibergs?

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av callisto » sön 19 aug 2012, 12:53

Rakt igenom mina synpunkter Ridax.
Här finns dock att läsa hur bl.a. Hugo T ser på saken - läs och lär :wink:
http://www.dn.se/debatt/nya-regeln-om-s ... -batforare

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 710
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Ridax » sön 19 aug 2012, 13:36

Lär av vadå? Han ha rätt till sina åsikter precis som alla andra, men jag ser inte varför hans åsikter skulle vara mer värda än någon annans. Nu ser lagen ut som den gör och professorn sa tvärtemot vad du påstod inte alls något om att han tyckte att lagen var oklar i den artikeln du hänvisade till. Nu är lagen som den är och det är väl inga oklarheter? De som har viktiga funktioner för sjösäkerheten på båtarna skall hålla sig nyktra. Vad är det som är otydligt med det? Så svårt att hålla sig nykter till sjöss kan det inte behöva vara.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1722
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Seawolf » sön 19 aug 2012, 15:01

Ponera att en polisman gör den bedömningen att en skapligt salongsberusad dam bredvid båtens nyktre kapten som i sin iver att vara hjälpsam pratar på med sina (för den icke ovanliga parrelationen att damen alltid anser sig ha rätt att tillrättavisa sin man i hur han skall bete sig) vanliga råd om hur och vad han skall göra för att lägga till snyggt, och kaptenen blir då stressad och fumlig i sitt manövrerande. Hon förefaller ju då att vara den som besitter den verkliga kompetensen, för det hon säger låter rätt, medan kaptenen ju gör galna manövrar.

Vid en rättegång var ju inte rätten närvarande då det utspelade sig, så de har ju anledning att lita på polismannens bedömning.

Man bör i rimlighetens namn jämföra sådana situationer med rättsäkerhetskraven bakom de nyligen inträffade verkliga rättegångarna:

- Mordet i Svartedalen där Sambon till den mördade inte kunde fällas på grund av brist på hårda bevis som visade att han medverkat till modet och bortforslandet av kroppen, oavsett alla andra indicier.
- Frikännandet av trion där bevisligen någon av dem har dödat den fjärde i en lägenhet, då man inte kunde binda en viss av de tre till det.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar