Vi bli blåsta!

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Vi bli blåsta!

Inlägg av HR312 » fre 01 jun 2012, 22:27

Hej Vänner!

Tråden aktualiseras av några besök hos bilhandlare idag.

Familjen har en äldre bil som blir tolv år och har rullat drygt 13000 mil. Senaste besiktningen passerades visserligen utan anmärkning men tanken har börjat gnaga i mig att vi nog borde byta bil nu innan grejer börjar rasa och kosta pengar. Eftersom jag hade en liten stund över idag tänkte jag åka och titta in hos några handlare. BMW och Mercedes ska ju vara premium så där skulle jag nog kunna hittat något trivsamt och adekvat fordon. Familjens storlek gör att vi främst vill ha en e-klass eller en 5-serie kombi (Touring på BMW-språk). Jag hade såklart kollat lite på nätet innan och modellerna öveöses ofta av superlativer för dess kvalitet(känsla) och framstod därför som tänkbara objekt. Eftersom jag har en pengapåse på 300-500 kkr av surt (??) förvärvade och sparade slantar tycker jag mig ha rätt att förvänta mig något utöver det smäckiga och ordinärt halvtrista, särskilt som det är basmotorn eller möjligtvis den näst svgaste som är intressant. Det dröjer väl sisådär två minuter efter att jag satt mig i bilarna som jag ser hur trista materialen är i bilarna. Billig plast klädd med nåt mjukt material för att var "fint", pappig känsla i allt och plastreglage som är målade så att man ska tro att det är aluminium. Tanken dyker upp i mitt huvud hur en kund till en gammal Mercedes W124 måste ha känt sig i jämförelse! man kan tala om utveckling hit och utveckling dit och naturligtvis är de nya fordonen både starkare och snålare än den gamla W124:an men vilken himmelsvid skillnad i kvalitet och materialval.

Just detta är så slående också i båtvärlden (och överallt). Man köper en syrafast kätting som rostar, instrument med inte fungerande givare, tampar som fransar sig över hela linan den första dagen av användning osv. Det känns som vi kvalitetsmässigt går bakåt. Så här var det inte förr! Träffade en snubbe i skärgärden som stod och klagade över sin nyinköpta 37-fotare som var alldels bubblig i skrovet och där han inte kom nånvart med reklamtionerna. I mitt tycke har även premiumvarven numera inredningar av husvagnssnitt och för att inte prata av möget som levereras av storvarven. Allt är större och snabbare men var finns kvaliteten? Och vems är felet att det ser ut så här?

Det går alltid att hänvisa till konsumentmakt men det är sannolikt alltför enkelspråigt och närmar sanningen ligger att också tillverkarna styr utvecklingen i den här riktningen. Och den finansiella sektorn som bryter ner företagsverksamheter i kvartal. Det är helt enkelt inte intressant att bygga långvariga kundrelationer utan allt ska se sjysst ut vid en ytlig granskning men i verkligheten vara rena skräpet - och billigt (= hög primär lönsamhet). Hur blir det då med vårt hållbara samhälle? En gammal MD-diesel håller ofta 25-30 år, ibland längre, men det är väl ingen som på allvar tror att någon motor, oavsett tillverkare, kan uppskattas ha en generell livslängd i den storleksordningen.

Vi är, i många avseenden, föremål för utvecklings-framgångstro som bygger på propaganda eller vi kan kalla det reklam.Finns det något sätt att stoppa utveckligen mot ett alltför likriktat flöde av snyggt förpackat mög?

En besviken spekulant.
Henric D

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av matz » lör 02 jun 2012, 05:08

Numer är kvalitet på produkten omvänd propportionell mot bolagslednings inkomst

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vi blir flyttade!

Inlägg av Anders S » lör 02 jun 2012, 07:08

// Nu skall jag först, som moderator, flytta den här tråden till avdelningen för litet friare diskussioner. Visst är vi tråkiga på Sailguides båtforum, och bara pratar om båtar och sånt, men då finns Sailguides Klotterplank. Om det forumet får den här typen av intressanta allmänna diskussioner kan det säkert bli stil på det också. Alltså rask transport... // MOD
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av Anders S » lör 02 jun 2012, 07:27

Det här är intressanta reflektioner. En av de viktiga frågorna är då vad som är kvalitet?

Den som minns tillbaka till framförallt 60- och 70-talets bilgenerationer vet ju att det aldrig någonsin var brist på bilar på skrotarna, där man kunde plundra rostliken på fullt fungerande mekaniska delar. Här kan man ju fastslå att om kvaliteten "livslängd" inte är optimerad över hela linjen, så har kunden fått betala i onödan för mekanisk kvalitet som inte kan utnyttjas i praktiken. Sedan finns ju en del osynliga kvaliteter på en modern bil, till exempel överlevnadschansen vid en olycka - den är definitivt inte större. En ren reflektion - varför bedömer man en (som jag antar, fullt fungerande och felfri) bil som är 11 år och som bara rullat 13000 mil (taxi kör 40-50-tusen mil) som mogen för utbyte ? Kan det bero på att man ser alla dessa "mjuka" kvalitetsvärden som trygghet, tillförlitlighet, ytter och inre design som så viktiga att de i sig motiverar ett utbyte? Funktionalitet lär man inte vinna, rent principiellt.

Vad gäller kvalitet i båtar och tillbehör, så får man även där vad man betalar för. Eftersom vi idag (i reala "pengar") betalar mycket mindre för en modern 37-fotare än för en gammal, så borde det ju slå igenom på något sätt. Men jag håller med mycket mer där än med bilar, för i (segel)båtar har man inte lagt till användaregenskaper, underhållbarhet och hållbarhetsoptimering i någon större grad. Båtar är heller ingen commodity, som ju bilen är i vårt samhälle. Skiten som prånglas ut via båthandelskrämare och bodknoddar är sannerligen en blandning av hit and miss och här finns bara ett vapen: informerad kund, och en förmåga att lämna butiken utan att köpa, när instinkterna säger ifrån att det du är på väg att handla är inte bra. Konsumtionssamhället kräver (dessvärre) svart bälte i shopping. (En annan kvalitet, felfrihet, innebär avsyning. Låter man kunden göra avsyningen är det ju bra att detta tydliggörs, både att, och hur. Stackars oss).

Avd för "bleka framtisdsutsikter": I det hållbara samhället kommer det inte att finnas nöjesbåtar eller biltransport för allmogen, den saken är klar. Likt våra båtar, flyter vi i nord/Väst ovanpå, och skall livskvalitet fördelas jämnt (om nu våra ideal nödvändigtvis är detta) så kommer det de här problemen att vara tämligen övergående. Men vi kommer att få nya.
Anders S

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av Berra2 » lör 02 jun 2012, 07:48

Men hallå.
Är det inte så att båtarna aldrig har varit så billiga som nu. Man får nuförtiden väldigt mycket båt per krona om man köper ny båt.
Dessutom har de blivit bättre - en ny båt på t. ex. 35 fot är rymlig som en minst 40-fotare var för tio år sedan och ännu mer om man jämför med äldre båtar än så. Och ÅNDÅ seglar den åttor runt de bara tio år äldre båtarna, det är ju en fantastisk nyttjandeutveckling - mer volym och ändå mycket snabbare båtar som dessutom blivit lättare att använda. Produktutvecklingen har ju gjort att skotning och styrning av båten nu kan skötas av en kvinna/man, på min båt som är 30 år gammal är det 2 meter emellan. Det är ju som om gaspedalen skulle sitta i baksätet ;-)
Det har också blivit lättare att ta ett bad, laga mat, ankra osv.

Sen håller jag med om att själva detaljkvaliteten nog inte alltid är så hög i båtar från storvarv, men man kan inte få allt.

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av HR312 » lör 02 jun 2012, 08:31

Att jag upplever ett byte av bilen är nödvändigt beror inte på nån jakt efter senaste årsmoddel eller ett jagande efter senaste design utan på att bilen helt enkelt håller på att rosta sönder. Jag har nu rostlagat den för femtielfte och helt enkelt ledsnat på detta och är orolig för hur det ser ut där man INTE ser. Bilen är välfungerande i motor och växellåda.

Den optimala bilen är för mig ett fordon med hög komfort, vacker och trivsam inredning och som HÅLLER länge. Det är jobbigt att byta bil och jag vill behålla grejerna länge, helst sisådär en 20 år. Praktiska skäl och familjen storlek gör att vi letar efter en bil i storbilsklassen. Har funderat på att skaffa mig en lämplig riskokare men ingen har riktigt haft den lämpliga storleken, tittat på Avensis och den är lite för liten.

Definitionen av kvalitet är intressant, Anders S. Fordonen är säkrare, effektivare, starkare än 60- och 70-talets bilar. Referensfordonet för mig är emellertid nämnda Mercedes W124 en för sin tid modern och högteknoloisk produkt men också med en livlängd utöver det vanliga. Min verkstad menar att bilen sannolikt var för bra för tillverkaren eftersom grejerna håller så länge. Det är detta som är så trist - det finns ett motsatsförhållande mellan konsumeter som gärna satsar lite extra för att få ett "bättre" fordon med komfort, klass och lång hållbarhet, i meningen teknisk livslängd, och bolagens behov av att kränga produkter. Det känns som om detta är genomgående, möjligen med undantag av Lexus.

Vi behöver inte diskutera båtmärken eftersom detta lätt leder till en infekterad diskussion, vilket inte är meningen, men känslan av snyggt förpackat crap går genom även när vi köper tillbehör till våra båtar. Det är inte så enkelt att man "får vad man betalar för". Jag köper aldrig (åtminstone hittills) det billigaste utan försöker leta efter kvalitativa produkter. Men i ärlighetens namn kan jag inte säga att jag är särskilt framgångsrik. Skaffade bara för nån vecka sedan rätt dyra Robline-tanpar som fransade upp sig vid första användningen. Så här är det nästan hela tiden och jag tror att många känner igen sig. Den nya TV:n, oavsett hur dyr ch fin den är, fungerar inte när du kommer hem med den från butiken. Man blir nästa överraskad när nya grejer fungerar som de ska.

Nej, jag tycker inte man kan göra skillnad på båtmarknaden och bilmarknaden eller någon marknad för den delen. Det är ett likriktat flöde av rätt enahanda, väldesignat, smäckigt jonk i syfte att vi snart ska köpa nya grejer. Tror knappast att detta kommer att ändra sig hur mycket vi än pratar om hållbar utveckling. Det kommer aldrig att leda till annat än att materialen i sig kan återvinnas men inte i att produkterna får ökad livslängd. Mammon är starkare än förnuftet.
Henric D

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av Seawolf » lör 02 jun 2012, 08:35

Man kan ju inte generellt jämställa pris med kvalitet.

I all massproduktion finns möjligheten att genom en bra konstruktion skapa en bra produkt utan att använda extra mycket material eller extra dyrt material. Konstruktionen kan även medföra att tillverkningen inte blir onödigt dyr. Ett sådant konstruerande tar tid och kraft och kräver stor kompetens och kostar därför mycket pengar.

Men om den produkten sedan tillverkas i betydande antal kommer kontruktionskostnaderna ändå att bli låga per exemplar. Dessutom kommer andelen reklamationer att vara låga, vilket i många fall faktiskt kommer att spara in mera i snitt än hela konstruktionskostnaden.

Både för båtar och bilar kan man prioritera olika slags egenskaper vid konstruerandet och vissa står i motsats till varandra och är oförenliga. Somliga detaljutföranden gör att produkten ser lyxig ut att se på eller att ta i, men har försetts med en yta som inte tål nötning. Eller är gjord så att man inte kan underhålla eller byta ut detaljerna utan vidare.

I allmänhet är nybils- eller nybåtsköparna en lite annan kategori än begagnatköparna. Nyköparna väljer de "glittrigare" produkterna och köper nytt efter ett antal år i stället för att renovera, och detta styr hur nya produkter ser ut. Begegnatköparna har inget val, de kan bara välja det utförande som andra har prioriterat.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av matz » lör 02 jun 2012, 10:56

Bra kvalitet..det är när man får vad man förväntar sig i förhållande till det pris man betalar

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av Anders S » lör 02 jun 2012, 11:38

matz skrev:Bra kvalitet..det är när man får vad man förväntar sig i förhållande till det pris man betalar
Du talar om relativ kvalitet. Nu anar jag att HR312 talar om dels absoluta mått på kvalitet, dels avgränsade kvalitetskriterier som (kan man förmoda) har med hållbarhet att göra. Är den nuvarande bilen vad jag kallade ett "rostlik", så är det ju inte bra ur den viktiga kvaliten "hållbarhet över tid". Men hur som helst, det pris man betalar sätts av marknaden, marknaden är inte symmetrisk och köparen har inte full information, som regel. Det ställer en del krav på försäljaren.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av Jaramaz » lör 02 jun 2012, 13:07

Mmm, relativ -eller ännu värre upplevd- kvalitet är svåra begrepp. Inte alls omöjliga, men svåra. Kräver ofta omfattande mätningar, med vettig statistisk behandling om man vill erhålla någon som helst jämförbarhet.

Tittar vi lite mer på absolut kvalitet så får vi hela tiden bättre och bättre grunkor (båtar, bilar) till lägre pris. Visst kan man hävda att kvaliteten i de båtar / bilar / whatever som byggdes för 20/30/40 år sedan aldrig har överträffats, men det är generellt sett nys.
Seawolf är inne på rätt spår här, massproduktionen kräver vettiga konstruktioner med få returer. Visst dimensionerar man efter viss livslängd, men observera att avsikten ofta då är att inom den livslängden skall större delen av grunkorna hålla. Vilket i sin tur medför att mycket håller ännu längre. Ofta används MTBF som mått, och för att få bra utfall sätts det långt bort, mycket långt. Det finns industrier som i massproduktion tillverkar med MTBF ~ 50 år (observera nu att MTBF är ett trubbigt begrepp).

Forntidens grunkor krävde mer underhåll för att hålla, än dagens. Det som krävs för att göra vettiga jämförelser är en livstidscykelanalys (LCA), vilket få av oss mäktar med. I realiteten är det många gånger så att inköpspriset egentligen är av underordnad betydelse - drift och underhåll kostar mångdubbelt mer.


Just bilar, och tyska bilar, är ett speciellt kapitel. Det är på gränsen till självklart att den som kommer till BMW i Sverige med 500' och tror sig få en stor och bra ny bil blir besviken. Hos BMW kostar själva märket en hel del. Speciellt har BMW lite problem i förhållande till Audi som inte behöver betala hela plattformskostnaden.
De där tyska bilarna, och några till, är premiummärken. De köps av de som inte är priskänsliga.
Den priskänslige tittar på bilar från tillverkare med bra renomme', utan att att de har tagit sig ändå upp på preiumsteget. Det finns gott om sådana, finns tom en svensk tillverkare (nåja, som ligger i Sverige).
Japansk produktion och kvalitet är mycket imponerande, fast tro inte att en japansk bil håller i 20 år - de har en mycket pris avvägning i sin konstruktioner. Det tråkiga med japanska produkter är bara att valutan är så dyr, det är svårt att få samma pris/prestanda som med produkter från andra håll.

I Sverige dominerar tjänstebilarna nybilsmarknaden, vilket medfört en ytterst olycklig marknadsförskjutning. Nya bilar är ofta lite dyrare än de skulle behöva vara. Å andra sidan är priserna på 3 års begagnade bilar låga, troligen lägre än om vi inte haft så utbrett användande av tjänstebilar.
- Uppriktigt sagt Henric så förstår jag inte ditt problem. Det finns gott om bilar till vettiga priser, både nya och begagnade. Du behöver inte alls slanta upp 500' för de krav du (antagligen) ställer, försåvitt du inte absolut kräver tysk premium.

/J

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av Seawolf » lör 02 jun 2012, 14:04

Min erfarenhet av VAG-bilar (3 st Audi 100, en Passat, en Oktavia, en Fabia) är att de är oslagbara på att göra karossen rostsäker, drivlinan excellent slitstark och och bränsleekonomisk. Detta tyder på att VAG är oerhört duktiga på kunna göra bra och långlivade tekniska lösningar. Om de vill. Deras bilar stannar alltså i trafik längre än de flesta andras.
MEN: de fyller sen bilarna med diverse kortlivade mekaniska och elektroniska mekanismer där omöjligen en så begränsad livslängd kan uppnås utan att de helt medvetet konstruerat eller beställt dem för att de SKA gå sönder i förtid. Dessa reservdelar är snordyra, och eftersom bilarna är gjorda för att vara i drift maxlänge så blir det MÅNGA byten under bilens livstid, ingen kasserar en bil där drivlina och kaross är OK.
Vår motsvarande erfarenhet av t.ex. Mazda (en 323 -83, en 626 -88, en 323 -85) i varierande miltal upp till 30000 mil är att nästan INGENTING slutat funka. (en kulled fram, 100:-, en tändmodul, 200:-, två halva avgassystem). (Batterier och bromsbelägg räknas inte). En sanslös skillnad mot VAG.

Ändå räknas VAG (som Audi) till kvalitetsbilarna medan Mazda inte gör det. Alltihop för att begreppet kvalitet är mera en känsla och image än fakta.....

Inom båtvärlden anses t.ex. att massproducerade gamla båtar som t.ex. Ballad inte har så hög kvalitet, inredningen är till stor del bultad utan träplugg, skrovet är i tjockt enkellaminat. Men just dessa saker medför ju att en intresserad ägare lätt kan skruva isär det hela och enkelt göra nya delar om de blir för slitna och fula, och skrovet håller i evighet och kan lagas med primitiva metoder. Dagens masstillverkade båtar med skott och innermoduler som trycks på plats med lim-massa innan däcket läggs på är ofta eleganta och vackra när de är nya, men är nästan omöjliga att reparera och renovera på ett enkelt sätt. Så även om en 8 år gammal f.d. charterbåt i Kroatien kostar 300 tusen i stället för 900 och kan vara i tekniskt fullgott skick vad gäller maskinellt och rigg (annars kan de inte hyras ut) så är de byggda så att det i praktiken inte går att renovera bort deras invändiga sunkighet med lönsamhet.

Så vad är hög kvalitet?
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
sorken88
Silvermedlem
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 16 nov 2008, 07:33

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av sorken88 » lör 02 jun 2012, 18:30

Har, med förlov sagt, svårt att hålla med, och jag förstår att det är lätt att bli nostalgisk. Det är bara en mängd entusiasmer som hela tiden jobbar med utbyte av detaljer och putsar så det står härliga till, som skapar den känslan av att det var bättre förr. När jag minns tillbaka på "kvalitetsbilar" som Mercedes och BMW så hade de kanske knappar av metall då, men de rostade också som attan och skiljde sig inte nämnvärt från andra bilar. Vem minns inte Lucas elsystem, det var grejer det. :? Eftersom jag hållt på med bilar som hobby under många år och är litet "biltokig", så är jag tämligen säker på att dagens bilar är driftsäkrare än gårdagens bilar, (har dock inte gjort någon empirisk studie). Problemet med dagens bilar är att när de stannar så är det mer komplicerat att få i gång den, jämfört med gårdagens, (finns förvisso "gårdagens" bilar som är mycket komplicerade, och kräver mycket goda tekniska kunskaper för att vara ekonomiskt försvarbart att äga).
Jag har en gammal båt, (Bianca 27 från sextiotalet), och det har sitt pris, både i form av idoga arbetsinsatser och tunga poster vad gäller ekonomi. Jag är rätt så tekniskt bevandrad, (inte när det gäller båtar), då jag, under åren, har"skruvat" på många två och fyrhjuliga fordon. "Båtbranchen" hamnade jag i 2008, och efter haveri med propelleraxel 2010, insåg jag att det var dags att modernisera genom att bl a byta till en ny motor, (säkerhetsrelaterat), uppgradera elsystemet, (säkerhetsrelaterat) och rent allmänt få upp finishen litet. Målet är att på några års sikt ha en "modern båt" i ett gammalt skal. Har erhållit många kommenater i samband med motorbytet som handlat om hur mycket pengar jag förlorar, vilket är totalt ointressant, efter som jag har den båten som jag helst av allt önskat mig.

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av HR312 » lör 02 jun 2012, 19:17

Det är just detta att man nu räknar på allt för att optimera som kanske just är den stora bristen i nuvarande produktflöde, dvs. det var möjligt att man förr sas "tog i lite extra". Grejerna blir inte optimerade men överdimensionerade, i vart fall från vissa tillverkare. Det är just så det var på de äldre W124:orna, och sannolikt anledningen till att det är den vanligaste fordonsmodell som relativt sin försäljningsvolym och ålder rullar på vägarna idag. Det leder till en mer kostsam produktion och ett högre pris på varan men samtidigt en bättre och HÅLLBAR produkt, precis det jag efterfrågar.

Just märkena som nämns här Volvo och Audi är just sådant junk jag menar, problem med lister som ramlar av, ospeciferat problem med bromssystem, oregelbunden tomgång, massor av elfel m.m. Maken till pappighet (som i Volvo) får man leta efter. Några fler bilar av de märkena blir det inte. I jämförelse framstår ju tom Mercedes som rena himmelriket trots sina rostproblem. Nä vad jag menar är att marknaden flödar av detta mainstreamjunk och det gäller inte bara bilmarknaden utan det är likadant överallt. Åtminstone upplever jag det så. Jag köper inte alls resonemanget att allt är bättre och billigare nu, snarare att allt är sämre och billigare (och då syftar jag på kvalitet i meningen hållbarhet). Någon bevisföring för den ena eller andra tesen är sannolikt inte möjlig. Sedan är det rätt att bliarna är säkrare, snålare, starkare osv men dessa egenskaper är för mig relativt ointressanta med undantag för säkerheten.

Just detta med varumärken och premium är märkligt. Hur man kan tro att man kan bygga en "känsla" för något varumärke som signalerar exempelvis överlägsen kvalitet och sedan inte produkten svarar mot det kommunicerade budskapet, då känner ju kunden sig blåst (jfr rubriken) och det blir inget mer köp från det företaget. Jag tror att marknadsförararna grovt underskattar kundernas intellektuella förmåga och de underskattar kraften i den vrede som blir följden av sådan missstämning mellan budskapet och upplevelsen. Jag har tittat in på ett BMW-forum och det är inte svårt att hitta mängder av besvikna kommentarer. Detta tror jag också är ett hot mot exempelvis Raymarine som ju haft stora problem med kvaliteten på sina instrument. Följden blir att kunderna riktar in sig än mer på "det billigaste" alternativet, dvs. det likriktade flödet av könlösa produkter.

I mitt tycke finns det endast ett bilmärke som är verkligt premium på marknaden för standardbilar och det är Lexus. Tyvärr har de ingen kombimodell. Kanske kan överse med detta. Jag får se vad det blir slutligt.
Henric D

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av Maxi33 » lör 02 jun 2012, 19:51

Redan då jag läste ditt första inlägg, HR312, tänkte jag att det var fanken vilken stor affär han gör av att han börjar bli gubbe och tycker allt var bättre förr.

Och min tanke sitter kvar. Fundera ett tag över varför vi har det som vi har det, med den gigantiska mängd leksaker och nödvändighetsartiklar vi omger oss med, varav bil och båt är ett par stora utgiftsposter.
Och massor av det som vi räknar till nödvändigheter var antingen ren lyx för ett par generationer sedan, eller det existerade överhuvudtaget inte.

Och vad har åstadkommit detta?
Just plastigheten och pappigheten, dvs massproduktion och effektivisering i allt, från material till metoder och med allt större mängd eneher per arbetstimme.

Hur tror du annars du hade haft råd att ha båt? Eller bil, osv.

Berätta nu för oss alla, HR312, i konkreta termer och inte bara i önskan om atmosfär och nostalgi, hur den bil du vill köpa ska vara byggd och samtidigt kosta samma som du var beredd att lägga på den.

Själv är jag ständigt förundrad över hur hållbart allt är nuförtiden, inklusive Volvo som jag haft kontinuerligt sedan drygt tjugo år och de tre senaste fabriksnya utan några problem som jag inte haft mångdubbelt förr i tiden då allt var bättre...

MVH
Håkan
En expert i mängden

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av HR312 » sön 03 jun 2012, 10:03

OK.

Poängen är ett grejerna inte behöver vara billigare. Gärna dyrare och BÄTTRE.
Henric D

Skriv svar