Vi bli blåsta!

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av S-B A-son » sön 03 jun 2012, 11:46

Maxi33 skrev:Själv är jag ständigt förundrad över hur hållbart allt är nuförtiden, inklusive Volvo som jag haft kontinuerligt sedan drygt tjugo år och de tre senaste fabriksnya utan några problem som jag inte haft mångdubbelt förr i tiden då allt var bättre...
Volvon som du haft kontinuerligt i 20 år? Och allt är bättre nu? Och tjänstebilarna som du byter vart tredje år? Hmmm Håkan, vad har hänt med din analytiska förmåga?

Jag håller med HR312. Yta/varumärke har blivit oerhört mycket viktigare än innehåll. En tråkig utveckling.

Efter att ha köpt Electrolux hushållsmaskiner med en hållbarhet på mindre än tre år så köper jag nu endast Miele med 10 års garanti. (Har en Miele tvättmaskin som fanns i huset när vi köpte det 1990 och har bytt programverket en gång. Maskinen fungerar alldeles utmärkt och är snål på både vatten och värme.) Ja, Miele är mycket dyrare än E-lux-skräpet och dess identiska kloner. F-n ta dig Werthen.
När mikrovågsungnen gick sönder efter 2 år förstod inte säljnissen på Elgiganten att jag inte ville ha en Whirlpool igen. Något måste ha hänt? Lena Larsson på tidningen Vi fick tydlgen rätt till slut. - Köp Slit och släng.

Jag vill byta en produkt därför att en nyare bättre fyller mina krav, inte för att den gamla går sönder.

mvh Sven-Konsument

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av peterh » sön 03 jun 2012, 20:40

HR312 skrev:OK.

Poängen är ett grejerna inte behöver vara billigare. Gärna dyrare och BÄTTRE.
Jag tänkte nästa samma. Jag kör billigare och bättre bil..
jag har kört toyota i 8 år nu ( efter saab och volvo ) . Under dessa 8 år har jag inte haft ett enda
oplanerat verkstadsbesök, inte en enda gång har någon av de 4 toyotorna strejkat eller
hindrat mig att åka.

Bilen är inte dyrare än de jag körde förr, inte heller sitter man bättre. Men jag uppskattar att de fungerar.
Dag efter dag, vecka efter vecka.

Dessutom är verkstadspersonalen betydligt trevligare, det som behöver göras blir gjort utan
undanflykter eller trams.

Att sedan bilen drar hälvten av soppan som mina svenskbyggda bilar är liksom "grädde på moset"
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av Maxi33 » mån 04 jun 2012, 14:06

Som några kommentarer till Sven-Konsument och samtidigt till HR312 kan jag påpeka att den senaste av mina Volvo (många olika genom åren, Sven-Konsument...) var tjänstebil de första av sina tre levnadsår men de nu dryga fem därefter bara delvis, och att jag själv fått jobba ihop varje krona till dem, egenföretagare som jag är. (Och därmed samhällsparasit enligt vissa...)
Uttrycket tjänstebil har ju sedan långa tider en negativ klang i mångas öron, men jag tror väl inte att det som är en bra tjänstebil samtidigt kan vara en dålig privatbil, eller?

För begreppet bra, så som S-K och HR312 använder det, är ju tydligen inte en personlig uppfattning utan en standard som seriösa bilfabrikanter (Och båtdito) skulle hålla sig till, om de inte hade ägnat sig åt "Yta och varumärke" i stället och därmed bekräftar sig vara oseriösa. Och detta har de tydligen börjat med ganska nyligen eftersom "det var bättre förr" och det inte är längre bak i tiden än att vi som här klottrar haft bilar och båtar som var bra, förr alltså. Eller hur?

Nä, gubbjämmer är och förblir det, vilket naturligtvis inte på något sätt motsägs av att kvaliten är olika hos olika produkter, genom en lång rad faktorer, och att en del saker krånglar oftare än andra genom slump eller genom olika inbyggda eller yttre faktorer. Men att påstå att det är avsiktligt eller ens genom likgiltighet det är så är rätt självsäkert för att uttrycka det milt.

Det som framför allt åstadkommer utvecklingen i den riktning som kritiseras här är vi själva, ingen undantagen. Det där nyset om att vara villig att betala mer för en bra bil är just rena nyset.
Har jag fel är det bara att berätta vad godkänt maxpris är och vad i bilen som då ska vara annorlunda och hur. Samma för en bra båt. Och för hushållsmaskiner...

Ser fram emot en intressant pruduktutveckling.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av Jaramaz » mån 04 jun 2012, 17:27

Håller med om nästan allt, och speciellt huvudtesen: Bättre och bättre dag för dag ....
Det finns en nackdel med detta: Ökad utslagning av tillverkare, ökad koncentration. I slutändan ger det färre egentliga val, vilket om inget annat är tråkigt (man ser de där förbenade tyska bilarna överallt. svarta är de flesta också. Tråkigt!)

Men för att ha lite liv i tråden så:
Maxi33 skrev:Uttrycket tjänstebil har ju sedan långa tider en negativ klang i mångas öron, men jag tror väl inte att det som är en bra tjänstebil samtidigt kan vara en dålig privatbil, eller?
Det är inte samma krav på en tjänstebil och en privatbil: Tjänstebilen skall (i allmänhet) klara sig utan vidare reparationer i tre år, och då vara lätt att sälja. Värdeminskningen skall vara liten under denna period, medan inköpspriset gärna får vara lågt (men priskänsligheten är låg).
Privatbilen däremot skall vara längre, och för den som köper en begagnad bil så får den gärna ha minskat ordentligt i värde.

Den negativa klangen i mina öron med tjänstebil är helt enkelt att fenomenet förvränger normal konkurrens något, så att inköpspriserna på nybilar är lite väl höga. I övrigt är tjänstebil numera ganska kostnadsneutralt, då mera en fråga om det är bra med den typen av förmåner istället för lön. För egenföretagare är det en annan historia.

/Jaramaz

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av HR312 » ons 06 jun 2012, 18:29

Ja Maxi 33, du har helt fel när det gäller beredskapen att betala extra för något som håller bra.

När du hänvisar till att det i sådant fall endast är att nämna vilket maxpris som är tänkbart får det hela en anstrykning av löje. Kanske är det så att Maxi 33 hyser en vilja att missförstå (Är det månne fråga om jämmer från en gubbe...?)

Naturligtvis spelar priset en viss roll, ingen har hävdat något annat. Det är relationens mellan pris och egenskaper hos produkten som jag skulle önska vilja förändra. Maxi 33 sorterar in sig under rubriken egenföretagare (och med sedvanligt offertonfall) och som sådan har han kanske medverkat i en offentlig upphandling? Sådana upphandlingar brukar i många fall föreskriva att produkten/tjänsten ska ha vissa egenskaper som t.ex. teknisk standard, livslängd, service, pris, tillgänglighet m.m.. Beställaren kan sedan vikta egenskaperna i förhållandena till varandra.

När vi konsumenter "upphandlar" en bil, dvs. när vi går genom marknaden inför ett köp av fordon, upptäcker man att marknaden präglas av stenhård viktning på priset. Jag skulle acceptera ett högre pris mot att hållbarhet/livslängd ökas, dvs. jag skulle vilja förändra relationen mellan pris, hållbarhet och kanske mellan tekniska egenskaper och hållbarhet. jag ser hellre ett något svagare fordon men med god hållbarhet än tvärtom. Men att prisfaktorn inte spelar någon roll har ingen påstått, i sådant fall skulle viju ha standardbilar bestående av kevlar, titan och liknande. Det är ju uppenbart orimligt, vilket även Maxi 33 borde inse att ingen menar.

På andra områden som vitvaror finns faktiskt produkter med en annan viktning. Vi har företrädelsevis haft vitvaror från Electrolux och de varumärken som ingår i deras portfölj och trots prat om kvalitet osv är det det definitvt knappast bättre än mainstremjunk som Whirlpool, ideline mfl lågprismärken, eller Volvo om vi pratar bilar. Vi har nu bytt vitvaror genomgående till Miele och det är verkligen skillnad. Enormt hållbara, suverän service. Deras produkter har ofta inte bästa energieffektivtet men grejerna är väldigt hållbara. Precis den viktning mellan egenskaperna som jag eftersträvar på fordon och båtprylar.

i mitt arbete har jag kört (jag ska inte säga de flesta för det är inte riktigt sant men riktigt många) modellar från Volvo, Ford, VW, Skoda och kan inte begripa varför en V70 ska vara dyrare än t.ex. en Ford Mondeo kombi. Forden är inte dålig men tillhör massproducerade grejer med hyfsard standrad till ett rimligt pris. Volvos modeller är massproducerade grejer likadeldes med hyfsard standrad men till ett pris motsvarande de bästa tyska bilarna. Märkligt att människor handlar dessa fordon. Det skiljer ju endast 50-100 000 till BMW/MB och det är ruggigt överprisat för en Volvo. Som framgår ovan tycker jag inte heller att de tyska bilarna är särskilt mycket premium men de är vida överlägsna vår inhemska favorit. Det kan endast den hemmablinde bestrida.

Mieles affärsmodell på båtprylar och fordon, det hade varit något!
Henric D

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av Maxi33 » ons 06 jun 2012, 18:37

Så här skrev du i ditt inledande inlägg, HR312:

"Eftersom jag har en pengapåse på 300-500 kkr av surt (??) förvärvade och sparade slantar tycker jag mig ha rätt att förvänta mig något utöver det smäckiga och ordinärt halvtrista, särskilt som det är basmotorn eller möjligtvis den näst svgaste som är intressant. Det dröjer väl sisådär två minuter efter att jag satt mig i bilarna som jag ser hur trista materialen är i bilarna. Billig plast klädd med nåt mjukt material för att var "fint", pappig känsla i allt och plastreglage som är målade så att man ska tro att det är aluminium. Tanken dyker upp i mitt huvud hur en kund till en gammal Mercedes W124 måste ha känt sig i jämförelse! man kan tala om utveckling hit och utveckling dit och naturligtvis är de nya fordonen både starkare och snålare än den gamla W124:an men vilken himmelsvid skillnad i kvalitet och materialval."

Jag bad dig och Sven-Barry, aka Sven-Konsument att utveckla vad ni vill se annorlunda i en bil och vad ni vill betala för det osv, och jag försöker få ihop det med vad du nu skrev men får erkänna mig slagen.
Någon som begriper bättre?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av Anders S » ons 06 jun 2012, 20:38

Jag undrar då (vi talar om bilar?) vad som är bättre ?

Om man är en smula kinkig för att man inte får särdeles mycket mer bil om man går till Mercedes eller BMW än om man går till vilken kompetent allmän biltillverkare som helst, så undrar jag en smula hur man tänker? Förutsättningarna att få en välbyggd, välgjord bil är mindre hos de relativa småserietillverkarna. Alla bilfabrikanter bygger sina bilar med samma typ av kvalitetsstyrning, och det är seriestorlekarna, möjligheterna till automatisering i produktionen och hur hårt man håller sina underleverantörer i samma öron som sina egna som räknas, inget annat. Jämförelse med tvättmaskiner blir inte bra, för tvättmaskiner måste inte uppfylla stenhårda normer för säkerhet, bränsleförbrukning, utsläpp och ingen bryr sig om att göra service på sin tvättmaskin eller kanske ens räknar på livscykelkostnaden. Hushållsmaskiner är produkter som oftast kostar tio ggr inköpspriset i driftkostnader, och den som inte räknar energiåtgång och effektivitet är (uschäkta uttrycket, används bildligt) ingen ekonom.

Vill man betala extra för flashig yta, "subjektiv upplevelse" och "känsla" är man kanske rätt på det rent subjektivt och efter egen åsikt, men det är ingen slump att yrkesmilitärer (som behöver en pålitlig klocka)r köper en Casio, och kotlettfrisyrerna en Rolex eller snarare något annat sk "premiummärke" (för det biter bättre på krogen eller i kamratkretsen.

Om någon anar att jag inte håller BMW eller Mercedes så högt på absolutskalan för tillförlitlighet och kvalitet kan det vara så. Statistik från Bilprovningen visar detta tydligt.

Själv har jag en begagnad Passat. Välkommen till Säffle.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av Seawolf » lör 09 jun 2012, 22:04

Anders S skrev: Själv har jag en begagnad Passat. Välkommen till Säffle.
Hur många framvagnar har du förbrukat? Jag var inne på den fjärde vid 40000 mil. Kostnad c:a 50 öre milen, bara på det, allt annat oräknat. :evil:
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av Anders S » sön 10 jun 2012, 13:07

HA! Jag har bara kört 15000 mil med den jag har nu, den förra gick 22K men där bytte jag kulleder. Den som frågar (Passat, Audi A4 och någon Skoda har samma problem) brukar jag tipsa om de förstärkta kit som säljs bl a på Blocket. VAG:s egna delar är säkert lika bra (numera) men kostar ju.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av Seawolf » sön 10 jun 2012, 14:11

Hmmm, du tycks ha vanan att frukta vägbulor och andra oegentligheter på svenska vägar, jag misstänker att de och vägverkets ovilja att ta hand om vägskador samt de av gamla volvos med stel bakaxel framkallade tvättbrädesvägarna mm är en stor del av bovarna bakom förtidspensionerade VAG-framvagnar. De har inga såna på Autobahn.
Jodå, jag provade allehanda olika starka framvagnar, men det försenade bara tiderna lite.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av Anders S » sön 10 jun 2012, 14:43

Jag fruktar bulor och gropar, och så kör jag de allra flesta milen i en del av Sverige där det är färre tjälskott, det måste framhållas. Hade jag regelbundet framfört Das Auto på sämre vägar, så hade det förmodligen inte låtit lika självgott & präktigt. Horses for Courses, vet du. Men mina bilar håller mycket bra, rent allmänt. Jag kör säkert som en mes.
Anders S

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av Sneseglarn » mån 11 jun 2012, 10:34

Seawolf skrev:Hmmm, du tycks ha vanan att frukta vägbulor och andra oegentligheter på svenska vägar, jag misstänker att de och vägverkets ovilja att ta hand om vägskador samt de av gamla volvos med stel bakaxel framkallade tvättbrädesvägarna mm är en stor del av bovarna bakom förtidspensionerade VAG-framvagnar. De har inga såna på Autobahn.
Jodå, jag provade allehanda olika starka framvagnar, men det försenade bara tiderna lite.
Tror inte att undvikande av vägbulor räddar den där framvagnen av papier mache. Den galning som kom på att stoppa in en framvagn bestående av ett helt plockepinn borde androm till varnagel rullas i tjära och fjädrar och sedan tjudras vid en veckoförbrukning av framvagnsdelar på en lokalverkstad och plums ner i vattnet.

Ja, jag har också en passat. Tredje omgången delar - 30' mil...

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av Seawolf » mån 11 jun 2012, 18:19

Anders S skrev:. Men mina bilar håller mycket bra, rent allmänt. Jag kör säkert som en mes.
Det gör mina också, utom de från VAG, med deras dass-autos.

Hur många bakrutetorkarmekanismer? (Varianten). Hur många förardörrkistor? Hur många torkarmekanismenr fram? Hur många servopumpar för styrning? Hur många luftflödesmätare? Och så kostar kamremsbytena skjortan....
Priset var ju när efter tre år jag upptäckte lackskador mitt på Variantens plana baklucka, och VAG-representanten förklarade att garantin inte gällde för att han påstod att det hade orsakats av stenskott. Inkommande bakifrån med sån fart att lacken skadats.....

Bavaria verkar dessvärre ha mycket kvar att lära vad gäller tysk hantering av garantifrågor

Undra på att man blir ett lätt byte för KIA:s 7-årsgaranti......

Det är inte konstigt att dassautotillverkaren numera fokuserar på att kränga ut sitt skräp som förmånsbilar billigt, för att sen hämta tillbaka förusterna på alla dyra delar varje bil är programmerad att konsumera under sitt därpå följande långa begagnatliv.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av Maxi33 » mån 11 jun 2012, 20:16

Jag kom plötsligt ihåg att en av tjänstebilarna min uppdragsgivare har, en VW Passat (bland flera Volvo och någon pick-up av USA märke) nu har sin tredje motor på lika många år...
Alla bilarna används uteslutande på vanliga vägar och utan att fungera som bogserbåtar till fartygen vi sysslar med. Däremot lider de alla av att många olika människor använder dem och sånt som att kolla oljan "är väl dags nästa gång någon tankar" och att köra lugnt och fint kan de göra som inte har lika bråttom att komma fram. Och allt det där...

Alla Volvo däremot går som de ska.
Ville bara få sagt det.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av Anders S » mån 11 jun 2012, 21:59

Så, så, så tysk bil och engelsk båt är rätt, men kanske inte tvärtom. Men det beror på bilen och båten.

Begriper inte denna hets mot den stabila (faktiskt) Passaten, även om framvagnen är ett typfel sedan -97 eller så. Men vad gäller bilar, så gäller att man vårdar dem och kör vettigt. Sedan finns det alltid marodörer som kör ner precis allt de lägger vantarna på, men så jobbar inte jag. Det är väl ett långt liv som ägare och förare av självbetalda andrahandsbilar som skapat den situationen. Det är alltså inte så irrelevant med "andrahands" för en begagnad bil som man kan tro, därför att den har passerat massagen från förste ägaren, som fått se till att bilen är så hopskruvad som den i realiteten skall vara direkt. Jag kan utan vidare tro på att asiater kan vara bättre på just den biten, men om man handlar "lagom inkörda" bilar som har gått tre år och 8000 mil, så blir skillnaden mellan initial felfrihet och förvärvad felfrihet inte så intressant.
Anders S

Skriv svar